Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke regler gjelder ved nødlanding (skjøteledning, adapter...)?

Startet av Mippen, fredag 21. august 2020, klokken 20:56

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har kjørt elbil en del år og vet at det i senere tid har kommet strengere regler i forhold til lading. I starten måtte man være kreativ for å kunne lade på tur, i dag skal man helst ikke lade fra annet enn ladeboks.

Spørsmålet er om det fortsatt er lov å lade med skjøteledning dersom man er på tur og har behov for å lade? Er det også lov med adapter? På en campingplass for eksempel er det CEE kontakter til bobiler, men ladekabelen til bilen har Schuko i enden. Jeg må da bruke overgang til CEE for å kunne lade. Jeg har også benyttet meg av adapter fra komfyrstikk slik at jeg kunne lade på hytter for å unngå at sikringen går.

I følge DSB står det
Sitat
Skjøteledninger skal ikke benyttes
Skjøteledninger og adaptere (overganger fra en kontakttype til en annen) skal ikke benyttes og i bilens brukerveiledning skal det finnes en advarsel om at dette ikke er tillatt. Det er fristende å bruke skjøteledning dersom ladekabel er for kort eller om kontakten ikke passer men det kan øke faren for elektrisk sjokk og brann ved isolasjonsskade, kortslutning og overbelastning.

Jeg vet ikke om dette bare gjelder lading på fast plass over tid, eller om det gjelder all type lading — også "nødlanding" på en utleiehytte for eksempel. Min erfaring fra en del hytter er at bilens ordinære ladekabel blir for kort når man skal koble den direkte i kontakt. Derfor må man ofte ty til skjøteledning. Jeg liker å lade fra komfyrstikk på enkle hytter dersom dette er mulig siden jeg da unngår at sikringen går, og jeg kan lade fortere.
Fremtiden er elektrisk.

RJK

Reglene er satt opp for fast lading hjemme, så "nødlading" kan nok lovlig gjøres med adapter og skjøteledning, men viktig at man tar noen av forholdsreglene som anbefales.

* F.eks. om du må lade med skjøteledning på trommel, så rull ut kabelen.
* Sjekk og at du bruker skjøtekabel for utendørsbruk, om du må bruke skjøtekabel, og om den er fri for skader.
* Unngå skjøtekabel om du kan. Bedre å rydde unna litt "rot" og få bilen nærmere om det er mulig.
* Sjekk at lader/ladekabler ikke står i spenn/belastning på kontakter. Heng eventuelt opp disse slik at kabel er løs og ledig (men godt inn i kontakten)
* Unngå adapter på adapter
* Reduser Ampere. Du må ikke skvise ut full effekt av anlegget. Spesielt om bygget/el-anlegget er gammelt.

Før jeg får for mye tyn her fra ekspertene, jeg prøver å unngå slik nødlading så langt jeg kan. Dvs, jeg stopper gjerne på en hurtiglader og fyller på litt om jeg kan og rekker, slik at jeg er enda mindre avhengig av nødlading på anlegg jeg ikke er sikker på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mippen

Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 01:42
Reglene er satt opp for fast lading hjemme, så "nødlading" kan nok lovlig gjøres med adapter og skjøteledning, men viktig at man tar noen av forholdsreglene som anbefales.

* F.eks. om du må lade med skjøteledning på trommel, så rull ut kabelen.
* Sjekk og at du bruker skjøtekabel for utendørsbruk, om du må bruke skjøtekabel, og om den er fri for skader.
* Unngå skjøtekabel om du kan. Bedre å rydde unna litt "rot" og få bilen nærmere om det er mulig.
* Sjekk at lader/ladekabler ikke står i spenn/belastning på kontakter. Heng eventuelt opp disse slik at kabel er løs og ledig (men godt inn i kontakten)
* Unngå adapter på adapter
* Reduser Ampere. Du må ikke skvise ut full effekt av anlegget. Spesielt om bygget/el-anlegget er gammelt.

Før jeg får for mye tyn her fra ekspertene, jeg prøver å unngå slik nødlading så langt jeg kan. Dvs, jeg stopper gjerne på en hurtiglader og fyller på litt om jeg kan og rekker, slik at jeg er enda mindre avhengig av nødlading på anlegg jeg ikke er sikker på.

Takk for tips. Dette er godt forholdsregler å forholde seg til, og i tråd med hva jeg selv har erfart. 😊 Jeg er bare litt bekymret for reglene fra DSB i forhold til nødlading. Jeg bare tenker vinterferie og leiehytte uten lademuligheter på fjellet. Av og til er jeg heldig og kan plugge i bilen i et uttak for motorvarmer, andre ganger må jeg trekke skjøteledning gjennom vinduet. Jeg bare tenker hva hvis noe går galt... På fjellet i 20-30 minus er det ikke bra for bilen å ikke kunne stå koblet til lader når den står i ro.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Tviler på at skjøteledning er  godkjent i noe tilfelle.

Det sikreste å skaffe en mobil lader med industristikk, solid skjøteledning med ditto industristikk, og ett utvalg overganger. Biltema selger en rimelig 3fas 16A skjøteledning. Da får man selvfølgelig ikke utnyttet 32A kurser, men de fleste varianter av 16A.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

Man får kanskje ansvaret om det begynner å brenne i skjøteledningen ja, men om det ikke gjør det så får det ingen følger (man sjekker underveis om varmgang ved tilkobling og etter f.eks. et kvarters lading).

Industristikk med skjøteledning har vel bare mye for seg på campingplasser hvor de tilbyr uttak for det, ikke inn i vindu i hytter? Selv disse tror jeg kanskje ikke har godt av å belastes 100% i lang tid. Har en 16A på ladestasjonen min hjemme, og stiftene i pluggen ble rimelig varme etter lading med 16A, men ikke svidd noe sted. Men opplegget er jo installert av elektriker til elbilbruk og bare plugget inn ladestasjon, så det skal vel være ok. Mulig de på nye anlegg ville satt opp stikk for 32A med 16-25A sikring.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Industristikk har mye større kontaktflate og bedre kontakt enn schuko, så mulighet for gnist/varmgang er mye mindre. Har man det på ladekladd og skjøteledning minimerer man antall svake punkt. Har man da i tillegg overgang til flatstift som siste ledd så unngår man schuko helt. Poenget er å minimere antall svake ledd.

Når det er sagt så har jeg ladet en del på 12-13A med schuko og skjøteledning selv uten noen problemer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mippen

Hva som er lov er uklart for meg. Jeg har elektriker venner som lader bilen sin med skjøteledning på hytten og mener det går helt fint. Noen har riktig nok oppgradert med b-vern på kursen de bruker.

Mitt oppsett er en tykk 16A skjøteledning med industri stikk i ene enden og en hevy duty schuko kontakt i andre til ladekabelen. Jeg kan da lade på campingplass, og jeg kan lade på hytte fra stikkontakt eller komfyrkontakt med et adapter. Jeg har også kjøpt en ladekabel som er ekstra lang slik at jeg oftere kan lade uten å bruke adapter eller skjøteledning. På camping må jeg riktig nok ha overgang fra cee til schuko.
Fremtiden er elektrisk.

automat

Skjøteledninger ut gjennom vinduet er vel ikke lov uansett hva man bruker strømmen til. Det vil jo begrense hytteladingen til bruk av utekontakter. Og behovet for overgang til komfyrkontakt forsvinner.

Og er lading som skjer på stikkontakter på campingplasser å regne som offentlig tilgjenglige ladepunkt, eller er det nødlading?

Hvor går grensa? Hvor mange ganger kan en campingplass tilby nødlading før det må stilles krav som offentlig tilgjengelig ladepunkt?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mippen

I følge forsikringsselskapet mitt er det ikke direkte ulovlig å bruke skjøteledning heller v. nødlanding. Det står bare at man Ikke må la ledning komme i klem i vinduer og dørsprekker.

Det står også ikke bruk skjøteledning som ikke er dimensjonert for langvarig belastning/lading.


https://www.frende.no/aktuelt/lade-elbil/
Fremtiden er elektrisk.

Svein_H

Regelverket er veldig klart og tydelig. Problemet oppstår når folk begynner å komme med diverse tolkninger ut fra eget hode og presenterer dette som en "opplest og vedtatt" sannhet, og andre folk igjen bruker dette som sine egne referanser uten å sjekke om referansene faktisk stemmer.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. august 2020, klokken 17:20
Regelverket er veldig klart og tydelig. Problemet oppstår når folk begynner å komme med diverse tolkninger ut fra eget hode og presenterer dette som en "opplest og vedtatt" sannhet, og andre folk igjen bruker dette som sine egne referanser uten å sjekke om referansene faktisk stemmer.

Om du mener det som er skrevet her er feil, og du mener det er så klart hva som er lov eller ikke ved nødlading, så er du hjertelig velkommen til å dele din kunnskap.

Her er forøvrig to artikler som fokuserer på hjemmelading, altså det motsatte av nødlading. Men lær oss gjerne opp, om du mener det som skrives er feil.

https://elbil.no/lading/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Fra den første linjken:

"Retningslinjene for lading gjelder kun der du lader til daglig. Du kan altså «nødlade» hos svigermor eller hos en venn, selv om det ikke er lagt opp til dedikert elbillading. Det er imidlertid viktig å følge med på kontakten under lading, for varmegang kan forekomme."

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Fra den siste linken:

"Merknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 17:40
Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. august 2020, klokken 17:20
Regelverket er veldig klart og tydelig. Problemet oppstår når folk begynner å komme med diverse tolkninger ut fra eget hode og presenterer dette som en "opplest og vedtatt" sannhet, og andre folk igjen bruker dette som sine egne referanser uten å sjekke om referansene faktisk stemmer.

Om du mener det som er skrevet her er feil, og du mener det er så klart hva som er lov eller ikke ved nødlading, så er du hjertelig velkommen til å dele din kunnskap.

Her er forøvrig to artikler som fokuserer på hjemmelading, altså det motsatte av nødlading. Men lær oss gjerne opp, om du mener det som skrives er feil.

https://elbil.no/lading/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Fra den første linjken:

"Retningslinjene for lading gjelder kun der du lader til daglig. Du kan altså «nødlade» hos svigermor eller hos en venn, selv om det ikke er lagt opp til dedikert elbillading. Det er imidlertid viktig å følge med på kontakten under lading, for varmegang kan forekomme."

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Fra den siste linken:

"Merknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv."

Som sagt, regelverket taler for seg selv, så jeg ser ikke noe behov for ytterligere utdyping.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Det er stor forskjell på skjøteledninger også som nevnt i tidligere post.

Ledninger med industrikontrakter (CEE) er laget for høy vedvarende belastning.

Vanlige shuko skjøteledninger er laget i både 2,5 mm og 1,5 mm, hvor det første er langt bedre.

Du har forskjellige lengder. Og aller sist på trommel og for innebruk.

Det grelleste eksempelet jeg har hørt gjengitt var en som brukte to stk 25 m skjøteledninger (tror det var 1,5) gjennom vindu på hytta si fra en 10 A kontakt. Han påsto dette gikk fint (8 amp lader)

Maxwell_400

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. august 2020, klokken 19:25
Det er stor forskjell på skjøteledninger også som nevnt i tidligere post.

Ledninger med industrikontrakter (CEE) er laget for høy vedvarende belastning.

Vanlige shuko skjøteledninger er laget i både 2,5 mm og 1,5 mm, hvor det første er langt bedre.

Du har forskjellige lengder. Og aller sist på trommel og for innebruk.

Det grelleste eksempelet jeg har hørt gjengitt var en som brukte to stk 25 m skjøteledninger (tror det var 1,5) gjennom vindu på hytta si fra en 10 A kontakt. Han påsto dette gikk fint (8 amp lader)
Er jo ikke å anbefale men er det nød så..... Fordelen med skjøteledninger er at når de er utrullet så har de god kjøling så 1.5mm går helt fint selv om det blir bra med spenningsfall og tap. De svake punktene er Schuko kontaktene uansett, pluss at ledningen kan komme i klem eller bli skadet på sin vei. Sauer og mus kan finne på å gnage på ledningen. For faste installasjoner så er det noe annet hvor en må tenke kortslutnings strøm og forlegningsmåte. Derfor er det ok for noen å ha 6mm2 på 32A mens andre må ha 10mm2. Her er nå litt helgekos;

https://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA