Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TeslaCam hakker/fryser i videofilene

Startet av sjokomelk, fredag 21. august 2020, klokken 16:09

« forrige - neste »

sjokomelk

Jeg har en Model X med MCU1 og originalt HW2.5. Etter en eller annen oppdatering sent i 2019 eller tidlig 2020 har dashcamfilene mine vært umulige å se. Det er mengder med pakketap i datastrømmen i fila, så det er bare et hakkete og grøtete rot alt sammen. Så lenge bilen står parkert med Sentry Mode, så er videofilene ganske OK. Men ingenting av det som lagres mens bilen er i bevegelse/bruk er brukbart til noe som helst.
Jeg hadde et svakt og fattig håp på at kanskje HW3-oppgraderingen ville hjelpe, men det gjorde det ikke.
Det hele virker som om MCU har alt for mye å drive med, og den hakkingen som vi tidligere hadde i bevegelsen i kartet på skjermen er nå flyttet til lagring av dashcam, siden bevegelsen i kartet nå er forholdsvis glatt.
Jeg har prøvd med flere forskjellige USB-pinner og SSD-disk for å eliminere tregt lagringsmedie, men det er samme oppførsel uansett hva jeg bruker.

Jeg har lastet opp et tilfeldig videoklipp som en skjult video på Youtube her:
https://youtu.be/3ILkMOkkGSw
På Youtube er klippet overraskende "glatt", mens i VLC på min egen PC ser du mer av "grøten" i videoen når den hakker.

Er det andre som opplever det samme? Eller er bilen min bare sær?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Megawatt

Videoer tatt opp av min bil oppfører seg også til dels slik som du viser på Youtube. Det som jeg synes er merkelig er at hakkingen ikke alltid er like ille. Dette til tross for at det er samme filen. Dersom jeg ser på en video kan den ved første visning være relativt jevn, og kun ha mindre tilfeller av hakking og grøt. Ved visning nr 2 like etterpå kan dette være forandret til det verre.
Så vidt jeg kan huske så har det vært slik mer eller mindre hele tiden fra bilen min fikk denne funksjonen.
Jeg har ikke sammenlignet videoer fra sentry mode med videoer tatt opp under kjøring. Videoene jeg refererer til over er fra kjøring.
Bilen er en 2017 Model S med samme HW som du har på din bil.

oto

Bumper denne tråden opp igjen. Jeg opplever det samme som trådstarter: TeslaCam-filene fra kjøring er til dels ubrukelige pga. hakking og støy. Bruker en SanDisk Ultra minnepinne (eller egentlig miniminneklump). Har ikke testet andre lagringsmedier, men har prøvd å åpne filene i ulike videoviewere, uten hell.

Har noen funnet noen løsning på dette?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

sjokomelk

Responsen jeg fikk fra tekniker hos Tesla da jeg tok det opp sammen med andre MCU-relaterte problemer jeg hadde for et par uker siden var "Ja, men behøver du dashcam da? Er jo bare å ikke bruke det." :o

I mitt tilfelle tenker jeg at jeg skal koste på meg MCU2-oppgraderingen, for jeg har ikke planer om å bytte bil med det første. Og nerden i meg vil selvfølgelig ha det nyeste og kuleste av tech. 8)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

oto

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 22. oktober 2020, klokken 11:03
Responsen jeg fikk fra tekniker hos Tesla da jeg tok det opp sammen med andre MCU-relaterte problemer jeg hadde for et par uker siden var "Ja, men behøver du dashcam da? Er jo bare å ikke bruke det." :o

I mitt tilfelle tenker jeg at jeg skal koste på meg MCU2-oppgraderingen, for jeg har ikke planer om å bytte bil med det første. Og nerden i meg vil selvfølgelig ha det nyeste og kuleste av tech. 8)

Merker det frister, ja. Spørs dog hva prisen blir. Responsen fra teknikeren anskueliggjør forresten dette litt forbrukerrettighetsmessig komplekse landskapet vi beveger oss ut i med OTA, selv om det i prinsippet er fantastisk. Om funksjoner bilen ble levert med slutter å virke, f.eks. veldig hakkete kart, står vi nok sterkere om vi klager, enn om vi klager på feil ved funksjonalitet vi har fått "grartis" gjennom senere oppdateringer. Uansett er det vrient med ting som funker delvis, slik som både tidvis hakkete TeslaCam-videoer, tidvis treg skjermrespons, tidvis behov for skjerm-restart, etc.. Det blir subjektivt om funksjonaliteten kan karakteriseres som brukbar eller ikke.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

oto

Oj, takk for info. Men jøsses, for en pris. Og nesten 6000 spenn i tillegg for DAB..? Må være planetens dyreste DAB-radio. Da skrinlegges den drømmen inntil videre for vårt vedkommende.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

mthoring

Ser også at dashcam videoene er av heller dårlig kvalitet. Bruker en slik bitteliten usb sak selv, SanDisk USB 3.1 Ultra Fit 128gb, den framstår jo som relativt habil når jeg tester kopiering på pc, men kan det likevel være at den er for treg for dashcam?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

RJK

Den har OK lesehastighet, men av en eller annen grunn, er det litt knot å finne ut hva skrivehastigheten er. Det litt alarmerende med slikt, er at som regel er det "shitty" skrivehastighet på enheter der det er vanskelig å få ut slik info.


Så svaret er altså ja, når du skal skrive videodata på enheten, så kan det være at hastigheten er for lav. Hjelper ikke at den leser raskt, om den skriver sakte, da video er veldig sensitivt for pakketap. Pakketap=hakkete film i ettertid. Kjøp derfor ikke en minnepenn uten å forsikre deg om at skrivehastigheten er høy, og gjerne at den tåler røff bruk (store temperatursvingninger og høy luftfuktighet) for bruk i bil...

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

moeget

Bumper denne.
Er det noen som har fiunnet en løsning på dårlige filer fra cam?
Jeg opplever at filer fra alle kamera blir registrert bra når bilen står i ro. Når bilen er i bevegelse blir det bare "grøt" og har egentlig ingen verdi.
Som flere har anbefalt, har jeg gått over til Samsung SSD disk. Skuffelsen var stor når filene er like dårlige.
Jeg har klaget dette inn og Tesla har konkludert med at dette er en software problem som vil bli løst ved fremtidige oppdateringer.
Jeg tviler på dette og mener det må være løs kabel eller støy fra bilen som gir forstyrrelser på filene.

sjokomelk

Regner med du har bil med MCU1? Var samme oppførsel på min, og det er fordi CPUen har for mye annet å drive med. Hos meg "løste det seg" med MCU2-oppgradering.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kim-

Når jeg hadde model x med mcu2 brukte jeg den billigste minnepennen fra elkjøp i begynnelsen, de dauet etterhvert da grunnet "wear out".

Hvis det er løs kabel bør det kanskje bli enda verre over brostein eller en vei med mye vibrasjoner?

Jeg tipper mcuen har nok å jobbe med og klarer ikke håndtere dataene som kommer..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Electric Avenue

#12
Opplevde en del problemer jeg også tidligere med en "billig" USB pinne. Byttet til en med mye høyere skrive og lesehastighet, og har ikke hatt noe problemer siden det. De er vel ikke beregnet på å bli kontinuerlig skrevet til, så de tar kvelden relativt fort.
Tesla Model S

MuskElBil

Har også kverka noen vanlige minnepenner i starten.
Vanlige minnepenner tåler ikkje konstant skriving og overskriving av videofiler.
Gikk så til innkjøp av to stk usb kortlesere med hvert sitt 64Gb micro SD "endurance" minnekort.
Null problem etter dette.
Kortleserne har ca samme fysiske størrelse som en minnepenn, og 3 forskjellige usb kontakter.
Kortleserne eg bruker nå er av merke icy box og sandberg.
Prøvde også et par "no-name" billige kortlesere i tidlig fase, men feilet etter kort tid de også på lik linje med std minnepenn. Samsung micro SD Endurance minnekorta har vært de samme i ca et og et halvt år nå trur eg.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

ladov

Vanlige minnepinner er dessuten ofte ikke spekket til å tåle de temperaturene man kan får i bilen når den står parkert i sola.

Jeg kjøpte en Samsung Bar Plus minnepinne, samme som nå følger med bilene(de har riktignok Tesla-logo).

Får fortsatt feilmeldinger fordi den er full og bilen ikke klarer rydde opp i tide. Problemet er at bilen ikke sletter gamle opptak før akkurat i det den skal skrive på nytt og da får jeg melding om dårlig hastighet/plass. Om jeg rydder manuelt blir det ingen feilmelding men hvem har tid til sånt?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA