Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kø- og gruppeordning ifm bestilling - hvor store er gruppene?

Startet av kodax, fredag 21. august 2020, klokken 12:38

« forrige - neste »

kodax

Dette sto i mailen fra Skoda i dag
"KØ- OG GRUPPEORDNING
Da du forhåndsbestilte din ENYAQ iV, fikk du et kønummer. Selve kønummeret ser du øverst i denne mailen, samt på din forhåndsbestilling i Bilhold. Det er kønummeret ditt som gir grunnlag for hvilken gruppe du tilhører.
Når kan du bestille?
Du tilhører gruppe 1 og vi forventer å åpne bestillingsløsningen for deg i løpet av uke 36.
Når din gruppe får tilgang er det én uke til neste gruppe får tilgang og flere slippes inn i løsningen. Med forhåndsbestillingen har du da én uke til å benytte fordelen av tidlig bestilling. Vi varsler deg før neste gruppe får tilgang til løsningen, og om du ønsker lenger betekningstid kan du fortsatt bestille bilen din selv når flere har fått tilgang.

Om vi ser at pågangen blir så stor at du, eller andre kunder, opplever å ikke få tilstrekkelig hjelp underveis, forbeholder vi oss retten til å justere størrelsen på hver nye gruppe som får tilgang til løsningen."

Jeg har nummer 192 og er altså i gruppe 1, hva med dere andre?
(Jeg kommer nok ikke til å bestille, men det er en liten mulighet for at svigers vil.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

espenri

2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

makki

Jeg har 7xx gruppe nr 1, må vente til priser osv... 4x4 må vente til sommer 2021, signere kontrakt?

kodax

Signere en kontrakt som det koster penger å komme seg ut av uten å ha prøvd bilen først og på en bil som er helt ny/kan ha mange barnesykdommer...da skal man ha bra lyst på bilen syns jeg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Guleböj

Synes det er uklart om det er førstemann til mølla innad i de ulike gruppene, eller om kønummeret vil gjelde. Hvordan tolker dere det?

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

KJE E

250ish og gruppe 1. Ser ut til at det er over 1000 i gruppene så langt.

Det å signere kontrakt et lite år i forveien er en ting. Men å forholde seg til Møller i ettertid NÅR feil oppstår er jeg mer kritisk til, og ikke noe jeg ser frem til.

Også faren for at model Y kommer i hopetall til sommeren igjen, med 7 seter, når man alt har signert kontrakt og bunnet seg til Skoda.

daktari

Sitat fra: Guleböj på fredag 21. august 2020, klokken 13:14
Synes det er uklart om det er førstemann til mølla innad i de ulike gruppene, eller om kønummeret vil gjelde. Hvordan tolker dere det?
Tipper som for Audi:
-kønummeret angir hvem som blir kontaktet. De kontakter en større gruppe, som så farter inn/ut av butikken en stund. Hver selger kan ikke håndtere flere 1000 kjøpere samtidig, så de må dele litt opp i grupper.
-forsinkelse knyttet til sendrektighet fra kjøper, du kan være så treg med beslutning at allerede neste "kohort" er i gang med sine bestillinger før du får ut fingern.
-bestillinger legges inn fortløpende i Møllers system som sender direkte til fabrikken?
-leveransene bestemmes av fabrikken til slutt; bestiller man noe som ikke produseres blir bilen forsinket. Lang reisevei fra havnen til forhandler forsinker. Hvis du bestilte "først" men bilen rullet sist av ferga, og står bakerst i klargjøringskøen på Bækkelaget havn får du den sist i den kohorten...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

på Audi e-tron fikk jo de bakerst i køen, mulighet til å bestille launch edition.

Leveringen ble også kraftig forsinket, samme som bestillingen.

Jeg er veldig ferdig med å gidde bestille/låse meg til biler som kommer, og som underleverer.

Jeg nekter kjøpe en ny elbil nå før det er tester, og jeg har fått testet selv.

Bilectric

Sitat fra: Guleböj på fredag 21. august 2020, klokken 13:14
Synes det er uklart om det er førstemann til mølla innad i de ulike gruppene, eller om kønummeret vil gjelde. Hvordan tolker dere det?

Jeg ble kontaktet av selger i dag som på mitt direkte spørsmål bekreftet at kønummeret gjelder innenfor gruppen så lenge man bestiller i løpet av den uken man har på seg etter at det åpnes for bestilling.

kodax

Sitat fra: daktari på fredag 21. august 2020, klokken 13:42Tipper som for Audi:
-kønummeret angir hvem som blir kontaktet. De kontakter en større gruppe, som så farter inn/ut av butikken en stund. Hver selger kan ikke håndtere flere 1000 kjøpere samtidig, så de må dele litt opp i grupper.
-forsinkelse knyttet til sendrektighet fra kjøper, du kan være så treg med beslutning at allerede neste "kohort" er i gang med sine bestillinger før du får ut fingern.
-bestillinger legges inn fortløpende i Møllers system som sender direkte til fabrikken?
-leveransene bestemmes av fabrikken til slutt; bestiller man noe som ikke produseres blir bilen forsinket. Lang reisevei fra havnen til forhandler forsinker. Hvis du bestilte "først" men bilen rullet sist av ferga, og står bakerst i klargjøringskøen på Bækkelaget havn får du den sist i den kohorten...

Og "slippes inn i løsningen" betyr vel enten at bare de i gruppen får tilgang til konfiguratoren eller en "Bestill"-knapp, og at selger da tar kontakt etter at man har lagt inn bestilling? (Forøvrig har i hvert fall "min" selger vært mye mer "pågående" med flere telefonoppringinger enn Audi-selgeren var, som først tok kontakt etter at jeg la inn bestillingen.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Bilectric på fredag 21. august 2020, klokken 14:02
Sitat fra: Guleböj på fredag 21. august 2020, klokken 13:14
Synes det er uklart om det er førstemann til mølla innad i de ulike gruppene, eller om kønummeret vil gjelde. Hvordan tolker dere det?

Jeg ble kontaktet av selger i dag som på mitt direkte spørsmål bekreftet at kønummeret gjelder innenfor gruppen så lenge man bestiller i løpet av den uken man har på seg etter at det åpnes for bestilling.
Det tipper jeg selgerne ville sagt uansett om det stemmer eller ikke for at ikke kjøperne skal bli misfornøyd ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Bilectric

Sitat fra: kodax på fredag 21. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: Bilectric på fredag 21. august 2020, klokken 14:02
Sitat fra: Guleböj på fredag 21. august 2020, klokken 13:14
Synes det er uklart om det er førstemann til mølla innad i de ulike gruppene, eller om kønummeret vil gjelde. Hvordan tolker dere det?

Jeg ble kontaktet av selger i dag som på mitt direkte spørsmål bekreftet at kønummeret gjelder innenfor gruppen så lenge man bestiller i løpet av den uken man har på seg etter at det åpnes for bestilling.
Det tipper jeg selgerne ville sagt uansett om det stemmer eller ikke for at ikke kjøperne skal bli misfornøyd ;)

Det står du selvfølgelig fritt til å tippe. Da regner jeg med at du med ditt kønummer ikke tar noen sjanser og bestiller 2. september kl. 09:00.

kodax

Sitat fra: Bilectric på fredag 21. august 2020, klokken 14:11
...Da regner jeg med at du med ditt kønummer ikke tar noen sjanser og bestiller 2. september kl. 09:00.
Nope, vil ikke ha den ;D Mulig svigers vil (selv om jeg anbefaler dem å ikke gjøre det), men de vil nok i det minste se den "fysisk" og nok helst prøvekjøre, så dere som vil ta sjansen rykker nok frem  :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

arthur

"Du tilhører gruppe 5 og vi forventer å åpne bestillingsløsningen for deg i løpet av uke 40."

Har ingen hast med å bestille en bil jeg ikke har sett, ikke prøvd og ikke egentlig vet hva koster så tar det hele med ro og venter til senere, muligens neste år. Skjønner ikke viktigheten av å være først på ukjent vare og med de nokså vanlige feilene som er på bilene som kommer først.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA