Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

iX3 mot konkurrentene - synsing, tester, erfaringer

Startet av daktari, fredag 21. august 2020, klokken 09:59

« forrige - neste »

daktari

Det er jo mye som taler for BMW. Personlig har jeg aldri likt (den manglende) fjæringskomforten, men gode biler å kjøre raskt med og fin finish. Litt overpriset.
Man får nå en fullspekket iX3 med rabatter rett under 600.000 med RWD. Den er 4,73 m lang, 2,86 m akselavstand. Dessverre ser den ganske lik ut en 10-15 år gammel X3.

Om 10 dager slippes Enyaq og ID.4, begge med RWD og omtrent samme batteristørrelse. Disse er ca 4,63 m lange, altså 10 cm kortere. Akselavstand 2,77m.  Da blir det jo spennende, hva tilbyr BMW i tillegg til disse 10 cm, utover uferdig software og en helt nydesignet elbil-plattform?

Model Y kommer vel en dag, kanskje kun med AWD men til en lavere pris. 4,75 m lang, 2,89 m akselavstand. Raskere lading og bedre lademuligheter. Teslas styrker og svakheter er kjent.

Bra tider fremover!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

#1
Absolutt spennende tider framover, vi (i Norge) skriker etter flere alternativer. BMW i3 er den bilen jeg har vært mest fornøyd med i hele mitt liv, men det er også den bilen jeg har hatt størst prosentmessig verditap pr år (har noe med at jeg før i3 kjøpte bruktbiler og etter i3 valgte elbiler med stor etterspørsel, så verditapet var ca som en ny fossilbil).

Kan legge til Mach-E. 4,72 m lang og 2,97 m akselavstand. Kan velge mellom bakhjulstrekk eller AWD (siden ix3 kommer med bakhjulstrekk ser jeg bort ifra AWD videre). Rekkevidde på 450km eller 600km og koster fra 422' med minste batteri og fra 475' med største batteri. Ukjente styrker og svakheter fra en relativt ny spiller i gamet (focus el var vel ingen suksess, verken blant testere eller eiere mtp verksteddager).

Edit: legg til I-pace som med EV320 legger seg på frapris 600' også. I-pace styrker og svakheter er kjent, men ukjent for 2021 modell med ny infotainment og ryktene sier også noe raskere hurtiglading (som vel egentlig er bilens største akilleshæl).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Men blir virkelig ID.4, Enyaq & Co så mye billigere med samme utstyr og samme kjørelengde? 50-100-150k under?

Mach-E er vel mindre m.t.p. bagasjeplass, og får mangler hengerfeste?

Tror egentlig iX3 står seg ganske bra, for de som kan leve med bakhjulstrekk og 750kg henger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: chargedup på fredag 21. august 2020, klokken 10:27

Edit: legg til I-pace som med EV320 legger seg på frapris 600' også. I-pace styrker og svakheter er kjent, men ukjent for 2021 modell med ny infotainment og ryktene sier også noe raskere hurtiglading (som vel egentlig er bilens største akilleshæl).
Beste med -21 I-pace er kanskje 3-fas 11 kW lading? På steder med 11 kW/16Ax3 ladere vil gamle I-pace bare få 3,7 kW...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Total bagasjeromsplass blir ca lik i ix3 og mach-e, men mach-e har ca 400L baki (ix3 510L) og har i tillegg en frunk som tar 100L. Mindre praktisk for store ting i Mach-e med andre ord.
Når det gjelder VAG (utenom Audi), Ford og Tesla blir jo disse (av mange) ikke sett på som like premium som BMW/Mercedes/Audi, noe som man kan tolke utifra av prisingen til ix3. Selv om vi enda ikke vet prisene til VAG trillingen kan man jo gjette på at den er priset godt over toppversjonen av id3 (452') og dermed kanskje ikke ender så langt unna ix3, men fasiten på den "minst premium" av trillingen (enyaq) kommer vel ikke før 02. sept

Sitat fra: daktari på fredag 21. august 2020, klokken 13:33
Beste med -21 I-pace er kanskje 3-fas 11 kW lading? På steder med 11 kW/16Ax3 ladere vil gamle I-pace bare få 3,7 kW...
Forbedret ladekurve på hurtiglading (hvis det kommer) tror jeg har mer å si enn 11kW for de fleste (var kanskje du som slet med å rekke å lade bilen på hytta i Trysil på helgeturer?), men denne gang venter jeg til Fastned faktisk har bekreftet kurven på sine ladestasjoner ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: chargedup på fredag 21. august 2020, klokken 13:48
Forbedret ladekurve på hurtiglading (hvis det kommer) tror jeg har mer å si enn 11kW for de fleste (var kanskje du som slet med å rekke å lade bilen på hytta i Trysil på helgeturer?), men denne gang venter jeg til Fastned faktisk har bekreftet kurven på sine ladestasjoner ;)
For meg er faktisk 3fas støtte viktigere enn bedre hurtigladekurve. Å ikke kunne destinasjonslade over natten er kjipt.

Fikk heldigvis lurt elektriker til å installere 22kW på hytta, mot e-verketes begrensninger, så har i det minste 7kW der.

Noe særlig venting på lynlader har det egentlig ikke vært, det blir stort sett ett problem på dagsetapper som er 60-70 mil eller lengre i norge.

Nå har jeg dog ikke fartet på utenlandske motorveier med den, da ville nok oppfattelsen vært annerledes.

Ellers er I-Pace 320 en god sammeligning med iX3, man betaler ganske mye for firehjulstrekk. Synes iX3 står seg prismessig, grunnen til at jeg tror salget blir moderat er at de fleste vil ha firehjulstrekk og kunne trekke litt mere med denne type bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Fikk en god erfaring med X3 i helgen (hybrid). Kjørte bare elektrisk og må si at det var et svært behagelig støynivå. Men det er jo umulig å vite om iX3 er like støysvak. Større motor / girkasse kan gi mer «e-tron / trikk / flytog» lyd. Dessuten er det 20 tom hjul på iX3 FC, mens hybriden hadde 19 tom. Det er synd at det ikke er mulig å spesifisere bil uten panoramatak og med 19 tom. Det vil jo gi optimal komfort, som jeg setter over sportslige kjøreegenskaper. Det kan man jo glemme uansett i iX3.

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på mandag 07. september 2020, klokken 17:27
Det er synd at det ikke er mulig å spesifisere bil uten panoramatak og med 19 tom. Det vil jo gi optimal komfort, som jeg setter over sportslige kjøreegenskaper. Det kan man jo glemme uansett i iX3.

Hva er problemet med panoramatak og komfort?
Jeg har kjørt mange I-Pace med og uten glasstak og støynivået i de med glasstak er MYE lavere. Man merker det spesielt i tunneler og ved kraftig nedbør. På I-Pace vil jeg påstå at det er galskap å droppe glasstak om man er det minste komfortorientert.
Det kan selvsagt være annerledes på iX3, men skjønner ikke helt hvorfor det skal være det.

Trond.m

Parkerer man utendørs om vinteren og bruker forvarming vil smeltevann fryse i sprekkene mellom glass og metall og forårsake knirking. Det er kanskje det mest irriterende med panoramatak, og jeg har erfaring fra flere merker ink. BMW. Om sommeren er det behagelig å ha luken litt åpen i bakkant, men ulempen er at støyen i kupeen blir merkbart høyere. Å skjære hull i taket er generelt en dårlig ide, og flere med e-tron har hatt problemer med lekkasje.

turfsurf

Forskjell på biler med fast panotak (som I-Pace) og biler med takluke. Takluker blir fort problematiske.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#10
Herlig. Produksjonen av BMW iX3 er i gang

Endelig :+1:

Les dagens nyhet på bil24.no 

https://bil24.no/produksjonen-av-bmw-ix3-er-i-gang/

Kopi fra artikkel under:

Av
Thomas Hildonen
05/10/2020

Den første elbilen i BMW's SUV-familie har forlatt samlebåndet.

BBA-fabrikken som er lokalisert i Shenyang med sine godt over åtte millioner innbyggere skal produsere den helelektriske BMW iX3 side om side med X3-modellen, og dette skal ifølge BMW sikre et høyt nivå av effektivitet og fleksibilitet i produksjonen.

BMW Norge åpnet for bestillinger av den kommende elbilen i sommer, og de første bilene er ventet hit i 1. kvartal i 2021.

BMW iX3 har fått en startpris på 571.720 kroner for versjonen kalt Charged, og denne har en oppgitt rekkevidde på 459 kilometer og er klar for lynlading på 150 kW. Det er også mulig å bestille versjonen kalt iX3 Charged Plus med 453 kilometer rekkevidde, og den har en startpris på 627.720 kroner.

1317142119

Noen som har hørt om kjente YouTubere som planlegger testing av bilen? Synes det er litt mistenkelig at det eksisterer omtrent 0 informasjon fra influencere når produksjonsoppstart og første serieproduserte bil rullet av samlebåndet for flere uker siden.

bobakka

#12
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 22. oktober 2020, klokken 10:02
Noen som har hørt om kjente YouTubere som planlegger testing av bilen? Synes det er litt mistenkelig at det eksisterer omtrent 0 informasjon fra influencere når produksjonsoppstart og første serieproduserte bil rullet av samlebåndet for flere uker siden.
Hva er grunnen til det tror du? "fake news"?
Se her for mer info:
https://twitter.com/roccetry/status/1319157873205743616?s=20&fbclid=IwAR0mGiU3BxvZz96QaqIG0kKv3sjY1r3lxUxVmE-atVcwg1J38k5sKV1FWSI

https://twitter.com/wordsbymt/status/1316740412942548992?s=20&fbclid=IwAR3_sDRWuBcE-fmyZHXXPC7TZEabbC_q7lLSTv4qOWrei_QXaEk7uGP-W6Q

https://www.youtube.com/watch?v=TR1doxhsDOY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2q_68LXzv3y4AgCdI-C5pA-cgdTQF4m___fPfPuL_cD-U7MjUUcP4CZso

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

1317142119

Hva er fake news? For øvrig lå svaret ditt i den ene Tweeten. Sperrefrist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA