Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sensorfeil på dører?

Startet av Koskesk, torsdag 20. august 2020, klokken 13:13

« forrige - neste »

Koskesk

Har som tidligere nevnt (i andre poster) akkurat kjøpt en brukt 2016 mod, 90D :)

Stort sett fornøyd, men det er en ting som ikke helt fungere slik det skal og det er falcevinge døra på fører siden. Prøvde å søke litt, men fant ikke så mye informasjon rundt dette.

Når jeg hentet bilen begynte den å tulle med at den trodde det sto ting i veien så den ville ikke åpne døra skikkelig, dette kom å gikk litt. Men nå snakket jeg med fruen og hun sa det er mer eller mindre konstant (jeg er på sjøen så det er hun som bruker bilen nå), og i går ville den ikke åpne døra en gang. Det kommer opp hver gang at det er hindring i veien, dette er uavhengig om vi åpner med nøkkel eller innen ifra.

Og likedan på passasjer døren foran, så spretter den opp med en slik fart at jeg er redd hengslene kommer til å ryke! Å det gjør den selv om jeg står trangt, må holde den igjen slik at den ikke skal smelle i noe....jeg mistenker at dette allerede har skjedd tidligere da jeg fant en liten bulk (1kr størrelse) i døra før jeg dro hjemmefra.

Er det noen som har opplevd det samme? Kan det fikses via programvare eller må jeg bytte sensorer kanskje?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Thomas Parsli

Du kan kalibrere bakdørene selv:

"Hold the physical door switch inside the vehicle until door is all the way open. Next, hold the physical door switch down until the door is all the way closed. At this point, the door should be recalibrated."

Fordørene er brutale, tror ikke du kan justere de...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

automat

Tesla sliter med limet som holder sensoren på innsiden av døra. Sensoren løsner (pga varme?), og ser innsiden av døra som en hindring. For meg virker det som sensoren ser fantomhindringer når døra har vært utsatt for direkte sollys/varme. Når døra kommer i skyggen igjen, kan den virke normalt.

Døra kan tvangskjøres med åpneknapp på skjerm eller dørstolpe.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Koskesk

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 20. august 2020, klokken 13:22
Du kan kalibrere bakdørene selv:

"Hold the physical door switch inside the vehicle until door is all the way open. Next, hold the physical door switch down until the door is all the way closed. At this point, the door should be recalibrated."

Fordørene er brutale, tror ikke du kan justere de...
Ja, det mener jeg og har lest, men er det som blir nevnt under her at det virker mere som den ser en hindring som ikke er der.

Ang døra fremme er problemet at den smeller opp (helt fra luket til fult åpnet) uavhengig om det er hindring eller ikke. Fører døra spretter jo bare litt opp om det er en hindringen i veien, så må du åpne resten manuelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Koskesk

Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:29
Tesla sliter med limet som holder sensoren på innsiden av døra. Sensoren løsner (pga varme?), og ser innsiden av døra som en hindring. For meg virker det som sensoren ser fantomhindringer når døra har vært utsatt for direkte sollys/varme. Når døra kommer i skyggen igjen, kan den virke normalt.

Døra kan tvangskjøres med åpneknapp på skjerm eller dørstolpe.
Ja, det kan jo høres ut som en logisk forklaring, men det er vel noe som jeg burde få dekket på garantien?
Kan kjøre den manuelt, men skal jo ikke være slik uansett


Sent from my iPhone using Tapatalk

automat

Ja, det er en garantisak. Men virker ikke som Tesla har en skikkelig fiks på det. Så man risikerer at feilen kommer tilbake. Er også usikker på hvor utbredt denne feilen er.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cstromme

Står bilen parkert med førerdøren mot syd?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

THE

Fikk samme feil på venstre FWD på bilen min nå i sommer på. Oppstår kun når bilen står parkert over litt tid med døra i direkte sollys, og dørsensor fungerer igjen når døra blir avkjølt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Koskesk

Sitat fra: cstromme på torsdag 20. august 2020, klokken 14:54
Står bilen parkert med førerdøren mot syd?
Ja si det
Jeg er offshore så litt usikker på hvilken vei fruen har parkert bilen, får høre om det er noen sammenheng der. Booker uansett en time så dem får se på det, tenker når det ble konstant så er det i alle fall noe som har skjedd i og med at det ikke eventuelt «funker etterpå» igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

#9
Har hatt begge feilene på vår, dessverre. Flere ganger på venstre FWD. Det er sensoren oppe i døra som løsner og får 2-3mm klaring mot plata, og derfor detekterer hinder. Tesla fikser på garanti. Siste gang hadde de "limt" min ekstra med butylmasse. For å kunne bruke døra så er det mulig å åpne med knappen innvendig, bare hold inne enda lenger når den begynner å pipe (og du får lyst til å slippe), så tvangskjøres den ut. Lukking funker som vanlig.

Fremdøra var helt syk, livsfarlig. Der skifter de motorassembly hvis de får tak i, men problemet ligger egentlig bare i en kontakt, så de kan fikse det med kun å bytte kontakten.

Koskesk

Sitat fra: geear på torsdag 20. august 2020, klokken 18:24
Har hatt begge feilene på vår, dessverre. Flere ganger på venstre FWD. Det er sensoren oppe i døra som løsner og får 2-3mm klaring mot plata, og derfor detekterer hinder. Tesla fikser på garanti. Siste gang hadde de "limt" min ekstra med butylmasse. For å kunne bruke døra så er det mulig å åpne med knappen innvendig, bare hold inne enda lenger når den begynner å pipe (og du får lyst til å slippe), så tvangskjøres den ut. Lukking funker som vanlig.

Fremdøra var helt syk, livsfarlig. Der skifter de motorassembly hvis de får tak i, men problemet ligger egentlig bare i en kontakt, så de kan fikse det med kun å bytte kontakten.
Aha,
Da skjønner jeg mere, takker for supre tilbakemeldinger


Sent from my iPhone using Tapatalk

Filip86

Vi måtte inn ca hver 3-4 måned for å fikse sensorene en stund, etter 3dje gangen så byttet de ledningsnettet. Etter det har sensorene fungert som de skal.

Koskesk

Sitat fra: Filip86 på torsdag 20. august 2020, klokken 18:58
Vi måtte inn ca hver 3-4 måned for å fikse sensorene en stund, etter 3dje gangen så byttet de ledningsnettet. Etter det har sensorene fungert som de skal.
Oi Får håpe jeg slipper det...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Piero

Koskesk, gratulerer med ny bil! Jeg har selv 90D fra des 2016, og problemet du beskriver med FWD kan kanskje være det samme som jeg slitt med. Jeg opplevde feilmeldingen "Obstacle detected" i over 1 år før Drammen kom med en endelig fiks nå i juni. Etter det har jeg ikke fått feilmeldingen en eneste gang!

Samtlige FWD-sensorer er blitt byttet flere ganger uten hell, og hver gang har verkstedet konkludert med "All good, works as designed". Litt frustrerende, men når vårsolen kom i år kunne jeg endelig fastslå at det var solen (varmen) som var synderen. Dette prøvde jeg å få frem og også demonstrere men var ikke like lett å fremprovosere i overskyet vær. For å gjøre en lang historie kort, så fikk de endelig prøvd noe nytt sist gang. Løsningen var "re-flashed ultrasonic ECU to latest revision. Tested door up to 60+ degrees. All good, works as designed". Så hvis du har samme problem med dine FWD, vis gjerne til denne løsningen.

Håper dette er til hjelp! :-)

automat

Sitat fra: Piero på torsdag 20. august 2020, klokken 22:52
Løsningen var "re-flashed ultrasonic ECU to latest revision. Tested door up to 60+ degrees. All good, works as designed". Så hvis du har samme problem med dine FWD, vis gjerne til denne løsningen.

Håper dette er til hjelp! :-)
Er det noe som kan gjøres OTA, eller må bilen inn til SC?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA