Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem er den beste hurtigladeroperatøren?

Startet av automat, torsdag 20. august 2020, klokken 13:06

« forrige - neste »

automat

- Hvem har størst utbredelse?
- Hvem har best brukeropplevelse/app/rfid-løsning?
- Hvem er best på mange ladere/lite ladekø?
- Hvem har minst feil, og er best på kundeservice?
- Hvem er best på lynlading?
- Hvem har best prispolitikk?

Tesla SuC stiller utenfor konkurranse.

Fortum er vel fortsatt den største operatøren. De vant jo mange anbud på strekningsutbyggingene, og har stor utbredelse. Men sitter med et inntrykk av at endel av de ladestasjonene går for lut og kaldt vann. Og at de ikke har blir utvidet i takt med elbiløkningen. De har vel også fått kritikk for defekte ladere, og dårlig kundeservice?
Har ikke inntrykk av at Fortum er så veldig foroverlent med videre utbygging. Virker som de bare bryr seg om de høyt trafikkerte bynære stasjonene. Ikke så gode på lynlading?

Grønn Kontakt er den andre historisk store operatøren. Har hatt litt ujevn geografisk spreding. Med alliansene med Amfi og Coop ser de ut til å gå i retning av en kjøpesenteraktør mer enn en "langs veien"-aktør. Ikke så gode på lynlading?

Ionity ser ut å hente noe av filosofien til Tesla SuC, med mange ladere på utvalgte lokasjoner langs hovedveiene, og kun lynlading. Men de har et godt stykke igjen, både når det gjelder utbredelse og antall ladere pr lokasjon. Har inntrykk av at brukeropplevelsen er høyest varierende, med en jungel av brikker/apper og betalingsaktører. Høy pris. Stor fordel at det er en europeisk aktør, som fungerer godt over landegrensene.

Cirkle K satser godt, og har utviklet seg til en betydelig aktør. Som bensinstasjon-kjede har de ofte gode plasseringer langs veiene, og har en naturlig fordel med servicetilbud. Flinke til å sette opp flere ladere pr lokasjon, også lynladere. Er det en ulempe at de på noen stasjoner har Ionity-ladere istedet for egne? Kan jeg betale med Cirkle K-brikke/app på disse laderne?

BKK satser også godt. Fra å være en lokal aktør, til en aktør man også kan regne med på nasjonal basis. Flinke til å bygge mange ladere pr lokasjon, også lynladere. Men noen lokasjoner har jo helt fraværende servicetilbud, som f.eks Maurset. Bra app.

Kople. Må regnes som en lokal aktør, men hvilke ambisjoner har de? De bygger godt ut der de først bygger.



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Så har du Eon/Clever som er best på betaling iom. at de tilbyr betaling med bankkort,  best på lynlading siden de også støtter det med Chademo, men ikke bra på utbredelse/antall ladere, pris og kundeservice/informasjon.

Og Supercharge, men litt vanskelig å betrakte som en leverandør, siden de bygger ut på vegne av andre aktører (f.eks. Kiwi) og pris og kundeservice dermed er opp til dem. Dårlig inntrykk da ladekabelen ikke ville løsne og de nektet også å refundere ladingen jeg ikke ønsket etter at jeg trykket avkobling. Heller ikke støtte for RFID ennå (dermed avhengig av app for å stoppe).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

automat

Hverken Eon/Clever eller Supercharge har vel særlig utbredelse her til lands? Har noen av de ambisjoner?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:06
- Hvem har størst utbredelse?
- Hvem har best brukeropplevelse/app/rfid-løsning?
- Hvem er best på mange ladere/lite ladekø?
- Hvem har minst feil, og er best på kundeservice?
- Hvem er best på lynlading?
- Hvem har best prispolitikk?

Tesla SuC stiller utenfor konkurranse.

Fortum er vel fortsatt den største operatøren. De vant jo mange anbud på strekningsutbyggingene, og har stor utbredelse. Men sitter med et inntrykk av at endel av de ladestasjonene går for lut og kaldt vann. Og at de ikke har blir utvidet i takt med elbiløkningen. De har vel også fått kritikk for defekte ladere, og dårlig kundeservice?
Har ikke inntrykk av at Fortum er så veldig foroverlent med videre utbygging. Virker som de bare bryr seg om de høyt trafikkerte bynære stasjonene. Ikke så gode på lynlading?

Grønn Kontakt er den andre historisk store operatøren. Har hatt litt ujevn geografisk spreding. Med alliansene med Amfi og Coop ser de ut til å gå i retning av en kjøpesenteraktør mer enn en "langs veien"-aktør. Ikke så gode på lynlading?

Ionity ser ut å hente noe av filosofien til Tesla SuC, med mange ladere på utvalgte lokasjoner langs hovedveiene, og kun lynlading. Men de har et godt stykke igjen, både når det gjelder utbredelse og antall ladere pr lokasjon. Har inntrykk av at brukeropplevelsen er høyest varierende, med en jungel av brikker/apper og betalingsaktører. Høy pris. Stor fordel at det er en europeisk aktør, som fungerer godt over landegrensene.

Cirkle K satser godt, og har utviklet seg til en betydelig aktør. Som bensinstasjon-kjede har de ofte gode plasseringer langs veiene, og har en naturlig fordel med servicetilbud. Flinke til å sette opp flere ladere pr lokasjon, også lynladere. Er det en ulempe at de på noen stasjoner har Ionity-ladere istedet for egne? Kan jeg betale med Cirkle K-brikke/app på disse laderne?

BKK satser også godt. Fra å være en lokal aktør, til en aktør man også kan regne med på nasjonal basis. Flinke til å bygge mange ladere pr lokasjon, også lynladere. Men noen lokasjoner har jo helt fraværende servicetilbud, som f.eks Maurset. Bra app.

Kople. Må regnes som en lokal aktør, men hvilke ambisjoner har de? De bygger godt ut der de først bygger.

Så lenge man utelater Tesla, så er i mine øyne Ionity vinneren på de fleste punkter bortsett fra pris og utbredelse. Og det er der de eksterne partnerne har kommet inn som en midlertidig løsning, selv om flere av de fremdeles er betydelig billigere enn direkte betaling til Ionity.

De har generelt mange ladere per lokasjon, så skjønner ikke helt at du trekker dem for det. De har vært, og er, elendig på egen app/direktebetaling selv om det er mulig, men bl.a. Plugshare løste dette elegant mot et da lite tillegg.

Flere har oppdaget JuicePass som var et kjempetilbud til ferierende elbilister, og Maingau, Eins E-Mobil og Chargepoint som i tur og orden nå har oppdatert prisene og blir for dyre. Og, problemet til Ionity er en horribel pris om man ikke har inkludert abonnement fra MB, VW/AUDI, Jaguar og sikkert nå snart også BMW bare de kommer igang med utlevering av iX3.

E-Golf-eiere og i3-eiere får vel ikke fordelene av dette, med mindre man skaffer seg en annen elbil fra de ovenfornevnte partnere. Og så gjenstår det å se hvordan dette blir for Hyundai/Kia-eiere og andre produsenter som kjøper seg inn/blir partnere i det nettverket. Er forresten blitt veldig stille rundt det.

Ionity har riktignok bare lynladere, og nå som det er 100% sikkert at ChaDeMo er døende i Europa, og også Tesla sin egen ladeport. så er det faktisk et fortrinn. Hvorfor skal det på død og liv finnes tregere ladere? Man kan sette igang med å lynlade, gå på toalett etc og så bestille maten, gå ut og flytte bilen (over til AC-ladere om det finnes), gå å spise maten sin, og så kjøre videre. Litt mere tungvindt er det om man kjører aleine og ingen andre kan ta imot maten i mellomtiden, eller caféstil der man får maten nesten med en gang.

Om ikke annet, sett de gamle, tregere ladere ute i distriktene langs mindre trafikkerte veier, og ved spisesteder der for rask lading fort kan bli et problem på de raskest ladende bilene. Sett gjerne noen av disse ved gamle/sykehjem i distriktene rundt storbyene, der man kanskje ikke står alt for lenge, men kanskje må kjøre et stykke for å nå de.

Tilbake til "rangeringen", så er det for min del Circle K og BKK som kjemper om de neste to plasseringene. Som du skriver, GK og Fortum er nok best ute i distriktene, om man ser på lokasjonene, men det meldes om få ladere per sted og mye feil som det tar tid å få fikset, og det er vel her kortrekkeviddebilene og de som trenger ChaDeMo sliter som mest. Så kommer selvsagt AC-laderne ved kjøpesentre i tillegg, der det er fort å dytte kostnaden over på senterne, og så deles profitten mellom Fortum/GK og senteret.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Ser at det med antall ladere pr lokasjon for Ionity ble klønete formulert. Jeg dro en slags parallell med Tesla, og med Tesla som referanse har de få ladere. Sammenlignet med alle andre, så har de godt med ladere pr lokasjon.

Tidligere har det jo vært klaging på time out osv når man skal starte Ionity med app. Vet ikke om det har løst seg. Er brukeropplevelsen ved start og stopp av lading smooth nå?

Jeg syns uansett det å måtte jakte rundt blandt forskjellige tilbydere for å kunne få en anstendig ladepris hos Ionity er en ulempe,
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Beste ladeoperatøren er hjemmelading Lav pris, god universell tilgjengelighet og ypperlig plassering er overlegent best av alle leverandører.

Ulempen er at den egner seg dårlig på langtur.......

automat

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. august 2020, klokken 21:33
Beste ladeoperatøren er hjemmelading Lav pris, god universell tilgjengelighet og ypperlig plassering er overlegent best av alle leverandører.

Ulempen er at den egner seg dårlig på langtur.......
Det mangler en «hurtig» hos den ladeoperatøren.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kamuflars

#7
Ionity vinner på beliggenhet og ladere per stasjon, men taper så det synger på pris, og har en ubrukelig app- og betalingsløsning.

Grønn kontakt er bra der de har 150kW ladere, der er det gjerne 4-6 ladere på samme sted, men de har ikke så mange slike lokasjoner. Ellers har de sammen med Fortum best dekning på landsbasis.

BKK har mange 100+ kW ladere, og god dekning på vestlandet, men få ladere per sted. (Det finnes unntak, som f.eks. Sarpsborg og Hamar.

Felles for BKK og Grønn kontakt er at mange av laderne deres har litt ugunstig plassering for de av oss som skal tilbakelegge lengre distanser lands landeveien, ved at de ofte ligger ved kjøpesentre eller matbutikker.  Jeg gidder sjelden å traske rundt på et kjøpesenter for å vindusshoppe mens jeg venter på at bilen skal lades, for ikke snakke om hvor uaktuelt det er å sitte og blomstre inne på en Rema 1000 eller Extra. Men sikkert gunstig for de som ikke har lademulighet hjemme.

Fortum har i likhet med Grønn kontakt best dekning på landsbasis, men få og trege ladere de fleste steder, og har etter min mening sakket skikkelig akterut.  Skal teste Kempower-laderen deres på Espa til helgen, men ellers er de sistevalget mitt.

Alt i alt vil jeg si at favoritten min er Circle K. Laderne deres er stort sett operative, og man betaler en fast kW-pris. I tillegg har de fine stasjoner med bra beliggenhet og fasiliteter. Ulempen for meg, som bor i Oslo og gjerne har andre storbyer som destinasjon, er at de med noen få unntak (Langrønningen og Minnesund f.eks.) stort sett bare har lynladere i storbyområdene, hvor jeg har minst bruk for dem. Etter min mening burde de heller fokusere på å bygge dem på steder som Fauske, Korgen, Vinstra o.l., som ligger langs hovedfartsårene, istedet for å teppebombe Oslo-området med dem. Ser frem til den dagen jeg kan kjøre inn på en hvilken som helst Circle K og vite at det er en lynlader der. Jeg skulle også ønske de kunne få til en roaming-avtale med Ionity, så man betaler samme pris enten det står Ionity eller Circle K på laderen, sånn at man ikke trenger å tenke på dette.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Marius Kotsbak

Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 15:45
Hverken Eon/Clever eller Supercharge har vel særlig utbredelse her til lands? Har noen av de ambisjoner?

Førstnevnte har vel sagt de skal bygge ut en håndfull steder i Norge. Kanskje nok til å komme gjennom hovedveiene i Norge om man har god rekkevidde. Holder på å bygge ladested nr. 2 i Norge. Har ellers noen i Sverige og flere i Danmark.

Supercharge er bare underleverandør som leverer teknisk løsning og betaling/kundeservice. De er vel avhengig av å få inn bestillinger og således antagelig ikke har noen plan.

Ionity er vel unikt ved å tilby 800V, men mange ladere pr. sted? Har bare sett 4 stk på Dombås foreløpig i Midt-Norge. Hadde det ikke vært to andre operatører der også (utenom Tesla) så hadde det vært lite.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Counterpointer

Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 21:58
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. august 2020, klokken 21:33
Beste ladeoperatøren er hjemmelading Lav pris, god universell tilgjengelighet og ypperlig plassering er overlegent best av alle leverandører.

Ulempen er at den egner seg dårlig på langtur.......
Det mangler en «hurtig» hos den ladeoperatøren.
Derfor jeg ikke skrev hurtig.... Sorry for off topik

turfsurf

Sitat fra: Kamuflars på torsdag 20. august 2020, klokken 22:17
BKK har mange 100+ kW ladere, og god dekning på vestlandet, men få ladere per sted. (Det finnes unntak, som f.eks. Sarpsborg og Hamar.
Bkk har mange stasjoner hvor man kan lade 6-8 biler samtidig. Tipper det er flere enn Ionity. Circle K har og mange steder med 6 eller flere ladere.

De som faktisk imponerer er Kople, de ser ut til å sette opp godt med ladere når de etablerer. Ikke så mange ladestasjoner enda dog (7?).

Ionity har så få stasjoner at de nesten er en kuriositet om man ikke hovedsaklig kjører langs E18/E6. Og f.eks på ett knutepunkt som Dombås har de kun 4 ladere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kristian O

Sitat fra: turfsurf på fredag 21. august 2020, klokken 06:51
Sitat fra: Kamuflars på torsdag 20. august 2020, klokken 22:17
BKK har mange 100+ kW ladere, og god dekning på vestlandet, men få ladere per sted. (Det finnes unntak, som f.eks. Sarpsborg og Hamar.

Ionity har så få stasjoner at de nesten er en kuriositet om man ikke hovedsaklig kjører langs E18/E6. Og f.eks på ett knutepunkt som Dombås har de kun 4 ladere.
Dombås er eit perfekt eksempel på forskjellen mellom Tesla og Ionity; her bygde Tesla 8 ladepunkt i 2013 (eller 2014?), mens Ionity flesker til med 4 i 2019.....
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

espenri

Har kjørt ca 100 mil langkjøring med iMiev siste uken, fikk prøvd litt forskjellige ladestasjoner kan man si. Hadde ingen erfaring med hurtiglading fra før. Noen betraktninger jeg har fra den tynne erfaringen jeg fikk nå

- Kople: Utvilsomt beste opplevelse. Ok prismodell. Ok app. Best lader, med god informasjon direkte på skjermen i laderen. Mange ladere på et sted. God plass rundt laderen. Eneste operatør hvor det er mulig å se ladehastighet i sanntid
- Grønn kontakt: gammel lader, kun en lader der jeg stoppet. Feil på laderen ene gangen jeg stoppet.
- cirkle K: digg med kwh-pris, særlig når man trenger litt mer etter at ladekurven begynner å synke. Fine ladere, digg med vanlig "pumpeparkering" på siden av lader.
- Fortum: gamle ladere, trange plasser, kun en lader de stedene jeg stoppet
- BKK: fine nye ladere. Mangle ladere på samme sted, ok plass til parkering. Digg alternativ da den lå ved siden av rema1000 OG langs hovedruten
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ellemelle

Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 13:06
Men noen lokasjoner har jo helt fraværende servicetilbud, som f.eks Maurset.
Her bommer du litt. Maurset har vært ønsket lenge, siden dette er siste stopp før vidda.
Jeg synes derfor at BKK heller skal få kred for å sette opp en etterspurt lader på et sted som nettopp ikke har noe servicetilbud. Denne er nok ikke den mest lønnsomme laderen til BKK.

RJK

Sitat fra: automat på torsdag 20. august 2020, klokken 21:18
Ser at det med antall ladere pr lokasjon for Ionity ble klønete formulert. Jeg dro en slags parallell med Tesla, og med Tesla som referanse har de få ladere. Sammenlignet med alle andre, så har de godt med ladere pr lokasjon.

Tidligere har det jo vært klaging på time out osv når man skal starte Ionity med app. Vet ikke om det har løst seg. Er brukeropplevelsen ved start og stopp av lading smooth nå?

Jeg syns uansett det å måtte jakte rundt blandt forskjellige tilbydere for å kunne få en anstendig ladepris hos Ionity er en ulempe,

Når du utelater/dis-kvalifiserer Tesla sine SuC-stasjoner, så må man se på antall i forhold til "de andre", ikke i forhold til Tesla. Derfor reagerte jeg på hva du skrev. Sammenlignet med de andre, er de best der.

Lading med visa/mastercard og Ionity sin egen app, er tragisk. Lading via de andre partnerne går egentlig veldig smooth, selv om handshake-perioden er uforståelig lang, og man forlater gjerne ikke før man ser at selve ladingen starter.

Kablene er og korte, og der jeg må parkere til siden for disse stasjonene, så havner jeg langt utenfor opptegnet område. De har noen steder som passer min bil bedre, der jeg kan kjøre snuten rett inn og stoppe foran laderen.

Prisen hos Ionity er grusom nå, eller ihvertfall fra 01.09.20. Det er grunnen til at jeg nå vil se mer på de andre operatørene.

BKK, slik jeg ser det, har teoretisk plass for endel biler, men det er delt effekt, og noen steder er laderne plassert så tett inntil hverandre at man ikke klarer å utnytte full kapasitet. Det er rett og slett ikke plass til stille opp så mange biler som man skal kunne lade samtidig, om ikke jeg og andre som klager på dette, har missforstått.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA