Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tapte Nordkapp pga manglende infrastruktur?

Startet av Caffe, onsdag 19. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Asbjornel

Sitat fra: RJK på fredag 28. august 2020, klokken 23:15
Sitat fra: Asbjornel på fredag 28. august 2020, klokken 22:59
Ja. Neste år.... Har vi hørt den før?
Håper det kommer noe i år jeg.

Det finnes 50kw i Alta og Hammerfest nå. Og 22kw(eller 11?) i Lakselv. Så er det tregere punkt(7/11kw?) på Skaidi hotell (type2 og Tesla) og i Olderfjord inntil videre. Ja også finner man jo stikk på hotellene rundt om kring for lading over natt. For øvrig er det mye 22kW om man kjører over Finland som kan være en mulighet.

Noen svært få punkter, så vær glad det ikke var så mange som tok sjansen, slik at de som faktisk valgte å gjøre det, slapp relativt greit unna. Har uansett ikke trua på at det blir uten kø om sommeren de første par årene, når folk vet det er ladere, og tar sjansen på tur. Så mange ladere per ladestasjon blir det neppe i starten.

Men jeg er villig til å risikere og stå en time i værste tilfelle for å vente på en 50 kW eller 150 kW lader på en Finnmarkstur, men ikke på AC-ladere der både bilene før meg og bilen min trenger flere timer for å få noe særlig med strøm på batteriet. Kan gjerne stå på slike ladere mens jeg sover, spiser, er på en aktivitet eller av annen grunn ønsker selv å bli stående en god stund. Men ikke være avhengig av de for å komme videre.

Og slik tror jeg det er mange som tenker.

Du har nok rett i det. Skal ikke være mye feil før man forskyver tidsplanen betraktelig..

Kanskje neste år da?
Men vi trenger trykk på behovet, så sving gjerne innom og lad i nord.
Kom gjerne på ferie med elbil  :)

jkirkebo

Sitat fra: Asbjornel på fredag 28. august 2020, klokken 22:59
Ja. Neste år.... Har vi hørt den før?
Håper det kommer noe i år jeg.

Det finnes 50kw i Alta og Hammerfest nå. Og 22kw(eller 11?) i Lakselv. Så er det tregere punkt(7/11kw?) på Skaidi hotell (type2 og Tesla) og i Olderfjord inntil videre. Ja også finner man jo stikk på hotellene rundt om kring for lading over natt. For øvrig er det mye 22kW om man kjører over Finland som kan være en mulighet.

Skaidi har 22kW. Vi brukte den så lang tilbake som i 2016. Ble satt opp som en del av eRoute71-prosjektet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Litt mye fokus på Nordkapp etter mitt syn. Jeg forstår at når man kommer fra langt sør i Europa så er det viktig å kunne skryte av at man har vært der. Men da må det vel også være litt strabasiøst, ellers er jo mye av vitsen borte.

Det kan virke som nordmenn på ferie i eget land har vært mer opptatt av å besøke steder med annet innhold en bare utsikt. Mange bruker tid i byer og tettsteder langs ruten.  Ut fra det er det mange andre ruter som kan trenge bedre ladekapasitet. Kanskje spesielt videre østover i Finnmark, men også på en del ruter lenger sør, for eksempel Fv 17 i Nordland.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: Asbjornel på lørdag 29. august 2020, klokken 04:05
Sitat fra: RJK på fredag 28. august 2020, klokken 23:15
Sitat fra: Asbjornel på fredag 28. august 2020, klokken 22:59
Ja. Neste år.... Har vi hørt den før?
Håper det kommer noe i år jeg.

Det finnes 50kw i Alta og Hammerfest nå. Og 22kw(eller 11?) i Lakselv. Så er det tregere punkt(7/11kw?) på Skaidi hotell (type2 og Tesla) og i Olderfjord inntil videre. Ja også finner man jo stikk på hotellene rundt om kring for lading over natt. For øvrig er det mye 22kW om man kjører over Finland som kan være en mulighet.

Noen svært få punkter, så vær glad det ikke var så mange som tok sjansen, slik at de som faktisk valgte å gjøre det, slapp relativt greit unna. Har uansett ikke trua på at det blir uten kø om sommeren de første par årene, når folk vet det er ladere, og tar sjansen på tur. Så mange ladere per ladestasjon blir det neppe i starten.

Men jeg er villig til å risikere og stå en time i værste tilfelle for å vente på en 50 kW eller 150 kW lader på en Finnmarkstur, men ikke på AC-ladere der både bilene før meg og bilen min trenger flere timer for å få noe særlig med strøm på batteriet. Kan gjerne stå på slike ladere mens jeg sover, spiser, er på en aktivitet eller av annen grunn ønsker selv å bli stående en god stund. Men ikke være avhengig av de for å komme videre.

Og slik tror jeg det er mange som tenker.

Du har nok rett i det. Skal ikke være mye feil før man forskyver tidsplanen betraktelig..

Kanskje neste år da?
Men vi trenger trykk på behovet, så sving gjerne innom og lad i nord.
Kom gjerne på ferie med elbil  :)

Nå får vi vel opp noen ladere i høst, og jeg har bra rekkevidde på min, så da er det stør sjanse for at sperringene mine er falt allerede i år, og da kommer jeg opp. Har lenge hatt lyst til å ta turen oppover, og det øker på nå, så det er veldig stor sjanse for at 2021 er året jeg kommer oppover.

Og neppe siste gang, håper jeg. ;)

Sitat fra: jlan på lørdag 29. august 2020, klokken 10:12
Litt mye fokus på Nordkapp etter mitt syn. Jeg forstår at når man kommer fra langt sør i Europa så er det viktig å kunne skryte av at man har vært der. Men da må det vel også være litt strabasiøst, ellers er jo mye av vitsen borte.

Det kan virke som nordmenn på ferie i eget land har vært mer opptatt av å besøke steder med annet innhold en bare utsikt. Mange bruker tid i byer og tettsteder langs ruten.  Ut fra det er det mange andre ruter som kan trenge bedre ladekapasitet. Kanskje spesielt videre østover i Finnmark, men også på en del ruter lenger sør, for eksempel Fv 17 i Nordland.

Nordkapp er jo (nesten) Norges nordligste punkt, og blir en slags milepæl, så det nevnes i de fleste tilfeller. For egen del så ønsker jeg å besøke flere av byene, og få med meg både vidda og Grense Jakobselv, Tana-elva, Vadsø og Vardø.

Nå har man heldigvis hurtiglader i Alta også, og strekningen Skibotn til Alta når jeg greit. Da kommer jeg meg og til Nordkapp. Problemet er at det bare finnes AC-ladere mellom Alta og hurtigladerne i Kirkenes. Når man har hurtigladermulighet en eller to plasser på denne strekningen, er man allerede godt i gang for at folk skal tørre å ta turen.

Destinasjonsladere ved overnattingssteder blir uansett viktig, og noen har heldigvis vært flinke å anskaffe slike. Men jeg tror det blir stor etterspørsel etter dette når det kommer større mengder med elbilister på besøk. Men det er uansett det viktigste at de fastboende og pendlerne får mulighet til å klare seg med elbil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 14:47
Nordkapp er jo (nesten) Norges nordligste punkt
Nordkapp er vel strengt tatt en turistfelle på en øy delvis nord for Fastlands-Norge. Det nordligste fastlandspunktet tilgjengelig med bil er Sletnes fyr ved Gamvik. Et sted som absolutt kan anbefales. Men som trenger en hurtiglader, for eksempel ved Ifjord. Også kan en gjerne ta med det østligste fastlandspunktet ved Vardø.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på lørdag 29. august 2020, klokken 17:05
Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 14:47
Nordkapp er jo (nesten) Norges nordligste punkt
Nordkapp er vel strengt tatt en turistfelle på en øy delvis nord for Fastlands-Norge. Det nordligste fastlandspunktet tilgjengelig med bil er Sletnes fyr ved Gamvik. Et sted som absolutt kan anbefales. Men som trenger en hurtiglader, for eksempel ved Ifjord. Også kan en gjerne ta med det østligste fastlandspunktet ved Vardø.

Knivskjellodden er nok det aller nordligste punktet, ikke nordkapp-platået som mange feilaktig skriver. Men jeg var ikke klar over at Sletnes fyr var det nordligste fastlandspunktet nåbart med bil.

Ser dog ikke ut som det er helt korrekt, da det ser ut til å være en odde litt vest på samme sted som stikker lengre nord, og der Labyrinten ved Nordkyn ligger. Men veien går ikke helt frem, men fremdeles litt lengre nord. Dog, dette er nok småpirk, men  blir man pirket på, så får rett være rett. ;-)

Kinnarodden er dog det aller nordligste fastlandspunktet, men det krever vel litt mere innsats for å nå det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 17:58
Ser dog ikke ut som det er helt korrekt, da det ser ut til å være en odde litt vest på samme sted som stikker lengre nord, og der Labyrinten ved Nordkyn ligger. Men veien går ikke helt frem, men fremdeles litt lengre nord. Dog, dette er nok småpirk, men  blir man pirket på, så får rett være rett. ;-)
Ja absolutt :). Joda du har rett. Jeg har faktisk gått der til fots, men jeg husket ikke at den veien var åpen for biltrafikk - det er den ser det ut til. Men Google har bare kjørt til fyret, så da har man altså mulighet for å komme dit før Google.
https://goo.gl/maps/5t13us8jRgWTBLk26
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på lørdag 29. august 2020, klokken 19:18
Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 17:58
Ser dog ikke ut som det er helt korrekt, da det ser ut til å være en odde litt vest på samme sted som stikker lengre nord, og der Labyrinten ved Nordkyn ligger. Men veien går ikke helt frem, men fremdeles litt lengre nord. Dog, dette er nok småpirk, men  blir man pirket på, så får rett være rett. ;-)
Ja absolutt :). Joda du har rett. Jeg har faktisk gått der til fots, men jeg husket ikke at den veien var åpen for biltrafikk - det er den ser det ut til. Men Google har bare kjørt til fyret, så da har man altså mulighet for å komme dit før Google.
https://goo.gl/maps/5t13us8jRgWTBLk26

Da får vi se om jeg rekker det...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: jlan på lørdag 29. august 2020, klokken 17:05
Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 14:47
Nordkapp er jo (nesten) Norges nordligste punkt
Nordkapp er vel strengt tatt en turistfelle på en øy delvis nord for Fastlands-Norge. Det nordligste fastlandspunktet tilgjengelig med bil er Sletnes fyr ved Gamvik. Et sted som absolutt kan anbefales.

Jepp, vi var der i 2016 som man kan se av bildet. Flott sted :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA