Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tapte Nordkapp pga manglende infrastruktur?

Startet av Caffe, onsdag 19. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Caffe

Statens Vegvesen melder at det var 30 % mindre trafikk til Nordkapp i juli 2020 mot juli 2019. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/norske-bilturister-droppet-nordkapp-og-geiranger-valgte-kyst-fjell-og-nordland

Norge har etterhvert fått en stor andel med elbiler, mens infrastrukturen ikke har fulgt med i Nord-Troms og Finnmark. Har du latt være å kjøre til Nordkapp på grunn av manglende infrastruktur for lading? Tror du at flere hadde reist til Nordkapp hvis det var bedre ladeinfrastruktur?
--------
Oslo
Blå LEAF 2013 mod.
Svart Tesla S 85 2015 mod.
Blå Tesla S 2019 LR raven

RJK

Sitat fra: Caffe på onsdag 19. august 2020, klokken 23:31
Statens Vegvesen melder at det var 30 % mindre trafikk til Nordkapp i juli 2020 mot juli 2019. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/norske-bilturister-droppet-nordkapp-og-geiranger-valgte-kyst-fjell-og-nordland

Norge har etterhvert fått en stor andel med elbiler, mens infrastrukturen ikke har fulgt med i Nord-Troms og Finnmark. Har du latt være å kjøre til Nordkapp på grunn av manglende infrastruktur for lading? Tror du at flere hadde reist til Nordkapp hvis det var bedre ladeinfrastruktur?

Helt klart. I 2 sesonger har jeg vært klar til å ta Nord-Norgesferie med tur til Finnmark og Nordkapp-platået, men det skjer ikke før det blir lademuligheter utover "hjemmelading" og semihurtig lading som eneste muligheter.

Jeg er helt klar på at det blir tur nordover om de får på plass laderne til neste sommer, så nå venter jeg først og fremst på rapporter fra de forskjellige stedenes åpninger, som det bør bli mange av i høst.

De får neppe full dekning før vinteren er i full gang, så noen åpner nok på våren. Men det må ha kommet mange nok på de rette stedene før jeg sier 100 % at det blir tur.

Men jeg er VELDIG klar på å ta turen, i elbil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Største problemet med Nordkapp er avgiften for å komme inn på platået. Om den er 1 kr,eller 1000 er ikke så viktig,men prinsippet om at man må betale her er så provoserende at jeg aldri har  vært der og kommer heller aldri til å komme dit selv om de skulle tapetsere hele veien frem med elbilladere. Nedgangen i år skyldes garantert korona samt at Nordmenn kanskje ikke i like stor grad som resten av verden vil betale for å komme ut på dette platået,men velger andre steder å besøke her oppe. Noen tenker kanskje at hele platået er en avgiftsbelagt  turistfelle.

Espen Hugaas Andersen

Vi dro til Nordkapp i år. Det går greit med hurtiglading i Alta og lading over natten i Honningsvåg. Men det er en tur som er vanskelig uten noe ladeangst, fordi uten hurtiglading er man prisgitt at sakteladerne er ledige. Det er ikke slik at man kan stille seg i en kø.  Og for min del hjalp det definitivt ikke at den første natten jeg var i Honningsvåg sto det 2x XC90 hybrid å okkuperte laderne. Heldigvis skulle jeg være der to netter.

Jeg antar at det er bedre neste år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. august 2020, klokken 06:57
Største problemet med Nordkapp er avgiften for å komme inn på platået. Om den er 1 kr,eller 1000 er ikke så viktig,men prinsippet om at man må betale her er så provoserende at jeg aldri har  vært der og kommer heller aldri til å komme dit selv om de skulle tapetsere hele veien frem med elbilladere. Nedgangen i år skyldes garantert korona samt at Nordmenn kanskje ikke i like stor grad som resten av verden vil betale for å komme ut på dette platået,men velger andre steder å besøke her oppe. Noen tenker kanskje at hele platået er en avgiftsbelagt  turistfelle.

Å komme seg på selve platået er vel blitt gratis nå, pga endret tolkning av regelverket. Fylkeskommunen som satte ned bremsen så vidt jeg skjønte. Koster fremdeles litt å parkere, og å komme inn i bygningsmassen, men selve utsiktsplatået skal nå være "offentlig tilgjengelig for alle". Er ikke privat grunn, og dermed har de ikke lov å ta betalt for tilgangen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

http://www.visitnordkapp.net/no/apningstider

Så vidt jeg forstår koster det fortsatt penger å kjøre inn her fordi de da vil kreve parkeringsgebyr

jkirkebo

Vi har ikke vært der i år men vi var på Nordkapp med elbil i 2014. Det var ikke så mye ladere på veien den gang heller, siste hurtiglader på vei nordover var faktisk Dombås ;)

Vi var også så langt nord/øst som Gamvik og Grense Jakobs elv i 2016, da hadde ihvertfall Tesla fått opp SuC et stykke nordover samt at det hadde dukket opp 22kW AC i Skaidi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. august 2020, klokken 07:16
Vi dro til Nordkapp i år. Det går greit med hurtiglading i Alta og lading over natten i Honningsvåg. Men det er en tur som er vanskelig uten noe ladeangst, fordi uten hurtiglading er man prisgitt at sakteladerne er ledige. Det er ikke slik at man kan stille seg i en kø.  Og for min del hjalp det definitivt ikke at den første natten jeg var i Honningsvåg sto det 2x XC90 hybrid å okkuperte laderne. Heldigvis skulle jeg være der to netter.

Når vi var der i 2014 lå vi på Rica Nordkapp hotell, da fikk jeg låne industrikontakten til pappkomprimatoren for å lade ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. august 2020, klokken 08:13
http://www.visitnordkapp.net/no/apningstider

Så vidt jeg forstår koster det fortsatt penger å kjøre inn her fordi de da vil kreve parkeringsgebyr

Som jeg skrev, de får lov å ta betalt for parkeringen de har anlagt, og inngang til selve senteret, men du trenger ikke betale inngang på senteret for å få nytt utsikten nå. Og den 50-lappen betaler jeg gladelig for parkering. 300+, not so much...

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fylkesmannen-opphever-scandic-sin-loyve-_-na-er-nordkapp-gratis-1.14832073

Fra bildeteksten: "I luka her må man betale for inngang, parkering og tilgang til Nordkapphallen separat, om Scandic får det som de vil. Prisen for bare inngang reduseres til 50 kroner."

Og dinsideartikkelen fra i sommer:
https://www.dinside.no/reise/na-er-attraksjonen-gratis/72511371
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Bare som en liten referanse fra utlandet så kostet det 4500 kr å ta heisen i Burj Khalifa for en familie på fire.

RJK

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 20. august 2020, klokken 19:27
Bare som en liten referanse fra utlandet så kostet det 4500 kr å ta heisen i Burj Khalifa for en familie på fire.

Joda, mange steder det er dyrt å nå utsiktspunkt eller andre attraksjoner på, spesielt om det er en privat aktør som tilbyr dette på privat eiendom som vel Burj El Khalifa må betegnes som. Er ikke gratis ingang på Tusenfryd heller, og der er ingen lov som kan nekte de å ta betalt.

Men i Norge så har vi lov om fri ferdsel i utmark og friluftsloven, i tillegg til at dette ikke er snakk om privat eiendom, men offentlig eid grunn. Da stiller ting seg fort veldig anderledes.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Fint at hotell kjeden ikke lengre kan ta høye priser for å besøke der. Der må rulles ut nok hurtigladere der asap og ellers i N.Norge.

ToWalkOrDrive

#12
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. august 2020, klokken 07:16
Vi dro til Nordkapp i år. Det går greit med hurtiglading i Alta og lading over natten i Honningsvåg. Men det er en tur som er vanskelig uten noe ladeangst, fordi uten hurtiglading er man prisgitt at sakteladerne er ledige. Det er ikke slik at man kan stille seg i en kø.  Og for min del hjalp det definitivt ikke at den første natten jeg var i Honningsvåg sto det 2x XC90 hybrid å okkuperte laderne. Heldigvis skulle jeg være der to netter.

Jeg antar at det er bedre neste år.

Ja, for Tesla så skal det bli veldig mye bedre neste år. For andre så vet jeg ikke...de andre operatørene bygger vel mer på etterskudd etter at bilene kommer. Alle de svarte punktene er Tesla Superchargers som kommer i løpet av i år...mens de røde finnes (som du vet, men ikke alle andre). Per nå er det gjennom Sverige som er lettest, men da forsvinner jo hele vitsen....hvor interessant kan en skog være...
Så poenget er at de med elbil som ikke har Tesla Model 3 bør gjerne byttelåne til en slik på ferie...så får en laaang rekkevidde :-) ....og mange raske ladere....
Tesla Model Y                         2021-

Asbjornel

Ja. Neste år.... Har vi hørt den før?
Håper det kommer noe i år jeg.

Det finnes 50kw i Alta og Hammerfest nå. Og 22kw(eller 11?) i Lakselv. Så er det tregere punkt(7/11kw?) på Skaidi hotell (type2 og Tesla) og i Olderfjord inntil videre. Ja også finner man jo stikk på hotellene rundt om kring for lading over natt. For øvrig er det mye 22kW om man kjører over Finland som kan være en mulighet.

RJK

Sitat fra: Asbjornel på fredag 28. august 2020, klokken 22:59
Ja. Neste år.... Har vi hørt den før?
Håper det kommer noe i år jeg.

Det finnes 50kw i Alta og Hammerfest nå. Og 22kw(eller 11?) i Lakselv. Så er det tregere punkt(7/11kw?) på Skaidi hotell (type2 og Tesla) og i Olderfjord inntil videre. Ja også finner man jo stikk på hotellene rundt om kring for lading over natt. For øvrig er det mye 22kW om man kjører over Finland som kan være en mulighet.

Noen svært få punkter, så vær glad det ikke var så mange som tok sjansen, slik at de som faktisk valgte å gjøre det, slapp relativt greit unna. Har uansett ikke trua på at det blir uten kø om sommeren de første par årene, når folk vet det er ladere, og tar sjansen på tur. Så mange ladere per ladestasjon blir det neppe i starten.

Men jeg er villig til å risikere og stå en time i værste tilfelle for å vente på en 50 kW eller 150 kW lader på en Finnmarkstur, men ikke på AC-ladere der både bilene før meg og bilen min trenger flere timer for å få noe særlig med strøm på batteriet. Kan gjerne stå på slike ladere mens jeg sover, spiser, er på en aktivitet eller av annen grunn ønsker selv å bli stående en god stund. Men ikke være avhengig av de for å komme videre.

Og slik tror jeg det er mange som tenker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA