Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Akustisk fotgjenger varsling

Startet av Torodd Stangeland, tirsdag 18. august 2020, klokken 21:38

« forrige - neste »

Torodd Stangeland

Sitat fra: TM på lørdag 22. august 2020, klokken 13:31
Sitat fra: 1317142119 på fredag 21. august 2020, klokken 15:31
Det må da finnes et sted å skru av den ulyden? Jeg er på tampen til å bytte inn i3en jeg har i dag med en ny, men det gidder jeg ikke hvis den lyden ikke kan skrus av. Når jeg sitter inne i stuen hører jeg bedre elbilene med romskiplyd enn fossilbilene som kjører forbi huset i nabolaget. Det er altså innført en lov som kommer til å medføre mer støyforurensing enn i dag ... Det må være tidenes mest tilbakestående lov og jeg håper den forsvinner så fort elbiler blir en greie i Brussel.
Merkelig hvor mye ressurser folk bruker på dette. Selv har jeg bestilt utvendig motorlyd på alle mine i3 siden det ble mulig i 2016. Ser det som en service overfor fotgjengere, og spesielt i parkeringshus er de effektive for å hindre ubehagelige episoder. Savner det på e-tron, men det kommer heldigvis på 21 modellen.

Joda, kan være en fordel og iblant. Derfor ville jeg gjerne hatt frem menyvalget igjen. Så kan den skrues på ved behov.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Trond.m

Tror ikke lenger det er lov med av / på valg. Har ikke sett noe menyvalg for å slå av og på bremsesystemet heller 😉

RJK

Sitat fra: TM på lørdag 29. august 2020, klokken 20:33
Tror ikke lenger det er lov med av / på valg. Har ikke sett noe menyvalg for å slå av og på bremsesystemet heller 😉

Har en fysisk knapp i min Kona. Tviler sterkt på at den blir "disabled" på service. Det gjelder nok bare biler med typegodkjenning etter juli 2019, mens det fra 21 ikke lenger vil være godkjent for nye biler med eldre typegodkjenning.

De som allerede er på veien vil fremdeles mangle slik varsling om de ikke har det allerede, og vil ha fungerende valgknapp/menyvalg fremover. Kan selvsagt være at biler uten fysisk knapp vil få "always on" ved fremtidige programvareoppdateringer, om ikke det blir en sjekk på bilens VIN-nr. om den skal fortsatt være valgbar i menyen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

#18
Antar at det er BMW i3 som er relevant for trådstarter. Den hadde et menyvalg for å slå av AVAS tom. 2019 modell mens det fortsatt var valgfritt utstyr. Dette er nå endret for å være i henhold til de nye reglene, selv om de trolig kunne ventet til 1. januar 2021 med å innføre dette. Om denne menyen fortsatt finnes og kan aktiveres tviler jeg på.

RJK

Nå lette han jo i "det skjulte lageret av innstillingshimmelen", så god mulighet for at valget kan hentes ut, som sagt med mindre nyere programvare har fjernet valget.

Det var derfor jeg brukte min egen bil som eksempel på at det neppe har med å gjøre på hva som er lov eller ikke. Det har vel mer med hva BMW ønsker at skal være mulig. Altså velger de kanskje å ha en software som ikke skiller på når bilen er typegodkjent, når det gjelder denne lyden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Torodd Stangeland

Sitat fra: TM på lørdag 29. august 2020, klokken 20:33
Tror ikke lenger det er lov med av / på valg. Har ikke sett noe menyvalg for å slå av og på bremsesystemet heller 😉

Nå er det ikke dine personlige meninger jeg er ute etter. Hvis du ikke vet noe om dette, så er det ingen plikt å svare.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Torodd Stangeland

Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 22:14
Nå lette han jo i "det skjulte lageret av innstillingshimmelen", så god mulighet for at valget kan hentes ut, som sagt med mindre nyere programvare har fjernet valget.

Det var derfor jeg brukte min egen bil som eksempel på at det neppe har med å gjøre på hva som er lov eller ikke. Det har vel mer med hva BMW ønsker at skal være mulig. Altså velger de kanskje å ha en software som ikke skiller på når bilen er typegodkjent, når det gjelder denne lyden.

Det vi kan finne med bimmercode, er gjerne innstillinger som er aktuelle i andre regioner. Tviler på at akustisk varsel er påbudt i hele verden, og håper jo å kunne aktivere valget igjen.
Er jo ikke ulovlig heller, siden bilen er levert før 1/1-21
Skal lete videre, og poster her hvis jeg finner det ut 👍😃
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

RJK

Sitat fra: Torodd Stangeland på søndag 30. august 2020, klokken 12:44
Sitat fra: RJK på lørdag 29. august 2020, klokken 22:14
Nå lette han jo i "det skjulte lageret av innstillingshimmelen", så god mulighet for at valget kan hentes ut, som sagt med mindre nyere programvare har fjernet valget.

Det var derfor jeg brukte min egen bil som eksempel på at det neppe har med å gjøre på hva som er lov eller ikke. Det har vel mer med hva BMW ønsker at skal være mulig. Altså velger de kanskje å ha en software som ikke skiller på når bilen er typegodkjent, når det gjelder denne lyden.

Det vi kan finne med bimmercode, er gjerne innstillinger som er aktuelle i andre regioner. Tviler på at akustisk varsel er påbudt i hele verden, og håper jo å kunne aktivere valget igjen.
Er jo ikke ulovlig heller, siden bilen er levert før 1/1-21
Skal lete videre, og poster her hvis jeg finner det ut 👍😃

Liker selv å kunne velge, så skjønner at du leter etter valget. Å aktivere valget du har hatt, har jeg sansen for. Det å kutte det helt ut, er dog ikke noe jeg synes noe om, siden jeg skjønner hvorfor svaksynte og blinde ønsker det. Og jeg ser jo selv at det virker på de som ikke har gravd både øyne og ører ned i mobilen.

Å lage seg en slik knapp/bryter for å kunne velge selv, også på biler der valget er fjernet, har jeg langt mere sansen for, for da kan man slå det av der man ikke ønsker lyden, men jeg håper jo man ikke dermed velger å ha det permanent slått av. Standarden bør være på, men så kan man midlertidig slå det av der det er gode grunner for å gjøre det.

Jeg følger med. Lykke til i søken, og håper du finner valget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Lykke til. Det kan imidlertid være greit å være klar over at BMW er veldig strenge og nekter garantiansvar når de oppdager at programvare er endret av uautoriserte. Det fikk en bekjent smertelig erfare på en 2016 1-serie han kjøpte av meg, så personlig hadde ikke tatt sjansen på å gjøre noen sw modifikasjoner på en BMW hvis det kan spores i etterkant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA