Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Akustisk fotgjenger varsling

Startet av Torodd Stangeland, tirsdag 18. august 2020, klokken 21:38

« forrige - neste »

Torodd Stangeland

Har en 2020 i3s, og denne er da utstyrt med summelyd opp til 30km/t.
Er det noe sted å skru dette av? Med bimmercode har jeg mulighet til å aktivere «husk siste innstilling» Men det hjelper jo lite når jeg ikke finner noen plass å stille 😄
Noen som har funnet ut noe om det?
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Trond.m

#1
Tviler på det. Det er jo heller ikke et menyvalg for å slå av bremser på bilen 😏
AVAS systemer kommer på alle biler nå, så det er det bare å venne seg til lyden.

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2017/juni/akustiske-varslingssystemer-til-kjoretoy-avas-endringsbestemmelser/id2569052/

hELgenen

Men det er sikkert en høyttaler montert et sted og et par ledninger til den. Så en fysisk endring kan sikkert gjøres.
Ulempen er at bilen da pr. def ikke er godkjent.
Dette er noe EU har funnet på med utgangspunkt i hvor de mener biler brukes. Mulig den kan skremme en elg her

Trond.m

Ja, men kan vel kutte bremseslangene også hvis man vil  ;)

hELgenen

Mye man kan gjøre ja,men visse inngrep har større konsekvenser enn andre.  Som fotgjenger kan man også tre store hodetelefoner over ørene og traske rundt i storbyen. Det er fullt lovlig.
Avas gjelder vel også kun elbiler og hybrider selv om noen av dagens bensinbiler ofte er like stille. Jeg forstår godt de som mener dette burde implementeres på en måte slik at man kunne skru det av. Dessverre er det blitt slik at mange bestemmelser innføres med utgangspunkt i det verdensbildet man finner der man sitter og skriver regler. Og det er i mange henseende stor avstand fra f.eks Brussel til Vardø,men reglene de samme

Sungrazer

På min 2018 LCI som jeg bestilte med akustisk fotgjengerbeskyttelse kan jeg skru av dette som et menyvalg. Husker ikke i farten hvor, men mener det er under Min bil -> Bilinnstillinger -> Akustisk fotgjengerbeskyttelse, deretter huke vekk Aktiver. Denne skrur seg på igjen når jeg på nytt starter bilen.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Trond.m

Ja, den gangen det var opsjon, så kunne man det. Men det var uansett bare mulig inntil bilen ble slått av. Det kan man ikke lenger, og det er et bevisst valg fra fabrikken / krav i EU.

Burger

Er vel desverre et lite gjennomtenkt EU direktiv. Det har noen problemer.

1 - Man trenger det ikke fordi dekkstøyen på en bil som kjører over ett par km i timen høres godt.
21) - Det virker som de blinde som dyttes foran for å forklare hvorfor vi må ha det sier de ikke er redde 'stille' elbiler fordi de hører de. Det som oppleves som større problem er syklister som er mye stillere og kan dukke opp på fortau.

Den eneste gangen jeg kan tenke meg at det har noen nytte er når man rygger ut på en uoversiktig parkeringsplass, f.eks ett parkeringshus. Men da hadde piping ved rygging vært mer fornuftig.

Jeg har smelt til en fotgjenger i ca 10km/t med speilet da han gikk rett ut i gata fra fortau. Bilen var ett dieseldyr med mye ulyd, men hodeklokker og null trafikkvett på fotgjenger gjorde det umulig å unngå.

1) Dette er ikke en uttalelse fra Norges Blindeforbund eller lignende, men enkeltpersoner som jeg har sett blitt intervjuet. F.eks på Fully Charged når de tester støy fra en Tesla Model S i forskjellige hastigheter.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Orbit

Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. august 2020, klokken 07:29
Men det er sikkert en høyttaler montert et sted og et par ledninger til den. Så en fysisk endring kan sikkert gjøres.
Høyttaleren sitter foran høyre fremhjul. Tilkoblingen er strøm + CAN-bus, så dersom du trekker ut kontakten vil du få feilmelding i bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: Orbit på torsdag 20. august 2020, klokken 14:05
Sitat fra: hELgenen på onsdag 19. august 2020, klokken 07:29
Men det er sikkert en høyttaler montert et sted og et par ledninger til den. Så en fysisk endring kan sikkert gjøres.
Høyttaleren sitter foran høyre fremhjul. Tilkoblingen er strøm + CAN-bus, så dersom du trekker ut kontakten vil du få feilmelding i bilen.
Blokker høyttaleren da - f.eks teip en pappbit over høyttaleren - mange måter å stoppe dette på.
Men lovlig blir det jo ikke

Trond.m

Eller selg bilen og kjøp en 2019 modell hvis dette er så viktig

1317142119

Det må da finnes et sted å skru av den ulyden? Jeg er på tampen til å bytte inn i3en jeg har i dag med en ny, men det gidder jeg ikke hvis den lyden ikke kan skrus av. Når jeg sitter inne i stuen hører jeg bedre elbilene med romskiplyd enn fossilbilene som kjører forbi huset i nabolaget. Det er altså innført en lov som kommer til å medføre mer støyforurensing enn i dag ... Det må være tidenes mest tilbakestående lov og jeg håper den forsvinner så fort elbiler blir en greie i Brussel.

Meldola

Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Torodd Stangeland

Ja, har funnet en måte å kode den vekk permanent.
Men det hadde vært enda bedre å fått kodet frem menyvalget igjen. Kan kode at den skal huske siste innstilling, men mangler menyvalget 😄
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Trond.m

Sitat fra: 1317142119 på fredag 21. august 2020, klokken 15:31
Det må da finnes et sted å skru av den ulyden? Jeg er på tampen til å bytte inn i3en jeg har i dag med en ny, men det gidder jeg ikke hvis den lyden ikke kan skrus av. Når jeg sitter inne i stuen hører jeg bedre elbilene med romskiplyd enn fossilbilene som kjører forbi huset i nabolaget. Det er altså innført en lov som kommer til å medføre mer støyforurensing enn i dag ... Det må være tidenes mest tilbakestående lov og jeg håper den forsvinner så fort elbiler blir en greie i Brussel.
Merkelig hvor mye ressurser folk bruker på dette. Selv har jeg bestilt utvendig motorlyd på alle mine i3 siden det ble mulig i 2016. Ser det som en service overfor fotgjengere, og spesielt i parkeringshus er de effektive for å hindre ubehagelige episoder. Savner det på e-tron, men det kommer heldigvis på 21 modellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA