Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Body Kits for Tesla Model 3 improve range by 13% at 70 MPH

Startet av Elmo, tirsdag 18. august 2020, klokken 18:35

« forrige - neste »

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

RuneW

Sitat fra: Elmo på tirsdag 18. august 2020, klokken 18:35
Kan det stemme ?  Luftmotstanden er vel allerede av de laveste bland biler ?!

https://cleantechnica.com/2020/08/18/unplugged-performances-body-kits-for-the-tesla-model-3-improve-range-by-13-at-70-mph/?fbclid=IwAR0louCn-B75ew9XS8Uij0WroWPxIuMiGJBeUgGw-ozDfX64FQ8adoImpKo

Høres merkelig ut med såpass stor forskjell. 5% høres mer sannsynlig ut. Så vidt jeg leste (kan ha lest feil) så ble bilen en hel tomme lavere i front (og stakk lenger frem)? Da forsvinner vel hele fronten i første og beste fartshump...

Bilen være praktisk også da.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: RuneW på onsdag 19. august 2020, klokken 15:20
Sitat fra: Elmo på tirsdag 18. august 2020, klokken 18:35
Kan det stemme ?  Luftmotstanden er vel allerede av de laveste bland biler ?!

https://cleantechnica.com/2020/08/18/unplugged-performances-body-kits-for-the-tesla-model-3-improve-range-by-13-at-70-mph/?fbclid=IwAR0louCn-B75ew9XS8Uij0WroWPxIuMiGJBeUgGw-ozDfX64FQ8adoImpKo

Høres merkelig ut med såpass stor forskjell. 5% høres mer sannsynlig ut. Så vidt jeg leste (kan ha lest feil) så ble bilen en hel tomme lavere i front (og stakk lenger frem)? Da forsvinner vel hele fronten i første og beste fartshump...

Bilen være praktisk også da.

De sier selv en halv tomme, alså <1,3cm:

Front lip edge ground clearance is within 0.5" of the factory bumper. We do not believe 0.5" will be a factor for most people as typically aftermarket lip spoilers sit lower than that. However, as always, if something is a concern, we do not suggest purchasing any product until you are confident it is right for you.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Ok, vet ikke hvor jeg fikk en tomme fra. Men om man også tar med senkingen (som er en del av denne pakken?) så blir vel totalresultatet minst ca 1 tommer?

"The moderate and super performance spring sets lower the ride height 1.5 inches below factory, which translates to a reduction in drag of 8.1%. For owners looking for more performance, Unplugged offers kits that deliver mild, mid, and low heights, up to a maximum drop of 2.1 inches. Unplugged Performance also offers a mild lowering kit that slashes 0.7 inches from the factory ride height for a more casual look."
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Bare så det er nevnt, de sier at modifikasjonene øker downforce. Mer downforce = mer rullemotstand.

Altså til en eller annen grad går vinningen opp i spinningen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RuneW på fredag 21. august 2020, klokken 08:46
Men det står jo "improved range by 13%" ?
Det ser ut som det er en teoretisk betraktning utifra den teoretiske besparelsen på luftmotstanden. Kan ikke se at de har tatt hensyn til økt rullemotstand. Eller gjennomført faktiske tester i den virkelige verden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

Temmelig teoretisk ja, men de prosentene de oppgir for downforce går jeg ut fra ikke inkluderer statisk vekt. Hvis det ikke er noe særlig dynamisk downforce så er det jo lett å få store prosenttall.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF


Contango

Bare tull. Markedsføring i USA er noe annet enn i Europa.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OlaM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. august 2020, klokken 12:12
Sitat fra: RuneW på fredag 21. august 2020, klokken 08:46
Men det står jo "improved range by 13%" ?
Det ser ut som det er en teoretisk betraktning utifra den teoretiske besparelsen på luftmotstanden. Kan ikke se at de har tatt hensyn til økt rullemotstand. Eller gjennomført faktiske tester i den virkelige verden.

Økt downforce øker først og fremst luftmotstand. Kraften som fører til økt marktrykk kommer jo fra en vinge som lar seg presse ned av luftstrømmen.

I og med at dette var en gammel tråd og vi ikke har hørt om dette siden, kan vi trygt konkludere med at det var bullshit.
'21 3LR

Electric cars in Norway

#12
"13.3% improvement in efficiency at 70 miles per hour as a result of installing just three bolt-on upgrades on a Tesla Model 3."
Sikkert bullshit... but but..... hvis det funker så ja takk! Er min mening. Ser bra ut :+1: 

https://cleantechnica.com/2020/08/18/unplugged-performances-body-kits-for-the-tesla-model-3-improve-range-by-13-at-70-mph/?fbclid=IwAR0louCn-B75ew9XS8Uij0WroWPxIuMiGJBeUgGw-ozDfX64FQ8adoImpKo

Wabby

Senk vil muligens hjelpe. Det er testet på model 3 i Tyskland på autobahn med merkbare forbedringer.

Men ikke så voldsomme tall som påstås av unplugged
https://cleantechnica.com/2019/07/16/lowering-the-tesla-model-3-increases-efficiency-an-astounding-7/
TM3P 2021 - Oslo

olekvi

Om litt plast hadde gjort bilen 13% mer effektiv er jeg rimelig sikker på at Elon&Co hadde montert dette sjøl...
'19 TM3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA