Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimal hastighet for lavest forbruk

Startet av Martinschei, tirsdag 18. august 2020, klokken 11:26

« forrige - neste »

Martinschei

Har noen testet eller lest noe om hvilken hastighet som er den optimale for å minimere forbruk og maksimere rekkevidden?

Bilen indikerer på speedometeret at det er mellom 30 og 70km/t.

Dette blir jo selvfølgelig avhengig av om man bruker AC og andre gadgets i bilen samt hvor tungt lastet den er, og mange andre indre og ytre faktorer.

Hva er det lengste dere har kommet på et batteri?

Daruu

#1
Tror 30-70, dvs bykjøring er det mest ideelle ja.

La ved litt statistikk på vår fra appen, vi kjører veldig mye blandet, inkludert noe over 110 som suger no veldig med strøm...
2020 VW Eup range

Elmo

Sitat fra: Martinschei på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:26
Har noen testet eller lest noe om hvilken hastighet som er den optimale for å minimere forbruk og maksimere rekkevidden?
Det mest optimale er jo å la være å kjøre  :D

Men skal man kjøre så er det først ved ca 70-75 km/t at luftmotstand begynner å slippe nevneverdig rolle.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martinschei

Sitat fra: Elmo på onsdag 19. august 2020, klokken 19:11
Sitat fra: Martinschei på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:26
Har noen testet eller lest noe om hvilken hastighet som er den optimale for å minimere forbruk og maksimere rekkevidden?
Det mest optimale er jo å la være å kjøre 

Vel, om kriteriet er maksimal rekkevidde forutsetter det vel å faktisk kjøre. For å minimere forbruk kan det nok stemme at å la være å kjøre er det beste. Eventuelt å kjøre ned en bakke om man står på toppen av en. :)

Ville også tenkt at optimal hastighet for rekkevidde er i nedre sjiktet av det VW oppgir siden det er hastigheten andre bruker når de hypermiler elbilene sine.

Øyvind.h

I hypermiling forsøk pleier de vel ligge i ca 35km/t.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

I en test klarte f.eks Hyundai Kona 1.000 kilometer med en fart på rundt 30 km/t.

https://www.elbilnyheter.no/2020/08/hyundai-kona-med-over-1000-km-rekkevidde-i-test/

Kanskje en vanskelig fart å holde over tid på vanlige veier?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amatøren

Sitat fra: arthur på torsdag 20. august 2020, klokken 07:57
Kanskje en vanskelig fart å holde over tid på vanlige veier?

Lar seg vel ikke gjøre uten å bryte loven.

Sitat fra: Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven)§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Tviler på uansett tid på døgnet at man kan kjøre i 30 km/t i over lang distanse uten at annen trafikk blir unødig hindret eller forstyrret.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på torsdag 20. august 2020, klokken 08:52
Sitat fra: arthur på torsdag 20. august 2020, klokken 07:57
Kanskje en vanskelig fart å holde over tid på vanlige veier?

Lar seg vel ikke gjøre uten å bryte loven.

Sitat fra: Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven)§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Tviler på uansett tid på døgnet at man kan kjøre i 30 km/t i over lang distanse uten at annen trafikk blir unødig hindret eller forstyrret.

Skal vel holde seg unna motorveier, så kan det vel ikke betegnes ulovlig om du ikke hindrer annen trafikk.

Og for å sikre at man ikke gjør det, så velg kjøring om natta, gjerne utenfor bysentra om man velger typiske festdager som natt til torsdag, natt til lørdag og natt til søndag. Ihvertfall frem til de fleste har tatt natta, noe som fort blir endel tidligere i disse Koronatider der utestedene stenger rundt midnatt.

Dog, i helgende kan du sikkert strekke det litt ut over morgenen/formiddagen mange steder, da det også er begrenset rush fra folk som skal på jobb.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Martinschei

Får finne et sted og teste litt. Kanskje man kan tyne over 200 km ut av den?

Elmo

Sitat fra: Martinschei på torsdag 20. august 2020, klokken 20:58
Kanskje man kan tyne over 200 km ut av den?
Tenker du på "gammel" eUp med 140km WLTP da ??
For ny "long range" skal jeg uten problem tyne langt over 300km ut av
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martinschei


Elmo

#11
Sitat fra: Martinschei på fredag 21. august 2020, klokken 10:18
Ja, tenkte på den gamle modellen
OK. Meste jeg har klart med den er 162km, men det var med ganske normal hastighet. Hadde da hatt 0km igjen i 2-3 km da vi nådde ladestasjon i Ål, og fruen var IKKE blid.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martinschei

Sitat fra: Elmo på fredag 21. august 2020, klokken 10:50
Sitat fra: Martinschei på fredag 21. august 2020, klokken 10:18
Ja, tenkte på den gamle modellen
OK. Meste jeg har klart med den er 162km, men det var med ganske normal hastighet. Hadde da hatt 0km igjen noen km da vi nådde ladestasjon i Ål, og fruen var IKKE blid.

Trodde 0 var 0 jeg, så har aldri turt å kjøre den lengre enn til 1km igjen fikk da noen rare feilmeldinger som man ikke har lyst til å se.
Den er vel ikke så sprek når batteriet er tomt kan jeg tenke meg.

Elmo

Sitat fra: Martinschei på fredag 21. august 2020, klokken 12:52
Trodde 0 var 0 jeg, så har aldri turt å kjøre den lengre enn til 1km igjen fikk da noen rare feilmeldinger som man ikke har lyst til å se.
Den er vel ikke så sprek når batteriet er tomt kan jeg tenke meg.
Ser nå at "noen km" kan oppfattes feil. Burde skrevet 2-3km (rettet i orginalteksten).
Jeg har faktisk kjørt 2-3 km "under null" to ganger. Den andre var på veg hjem, og ingen lademulighet så var like greit å satse.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martinschei

Testet turen fra Haugerud Oslo til Hamar sist torsdag og nådde 183km med 1km rekkevidde igjen.
Kjørte sideveier, og tok noen ekstra runder ute på landet for å ikke komme frem med ubrukt strøm.

41km/t i snittfart og 7,0kwh/100km
Dette var jo i trafikk, så 200km er definitivt oppnåelig om man har en flat løype, og ikke trenger å ta hensyn til andre på veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA