Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med Schuko lader på IT nett.

Startet av RiteOnLine, tirsdag 18. august 2020, klokken 09:21

« forrige - neste »

RiteOnLine

Flere som har problemer med Orginal schuko lader på IT?  ...Min går i rødt etter kort stund, før man setter den i bilen. Testet på flere forskjellige hustander. Fungerer fint på TN nett..

Tesla UMC laderen fungerer. Men husker at noen versjoner av denne hadde samme problem med IT nett..

hELgenen

Meld det prompte til polestar service.
Slik skal det ikke være

RiteOnLine

Gjort det. Feil på ny kabel jeg fikk utlevert også. Og problemer med lading i bilen.. Funker på noen 50KW Fortum men 22kw får jeg bare 10/11A. På schuko bare 5/6/7 på 13A Oppdaterte software i dag tidlig på økern. Hjem og samme problem. Teslaene og andre biler fungerer helt fint. Har nytt el anlegg. Samme hos min søster noen kilometer unna. Begge IT-nett. De hadde vist testet alt ok på økern. Kjerra går nok i retur..

Orbit

22 kW-stolper er også garantert TN-nett, så når du kun får 10-11 A (7-8 kW) der, er det en feil som ikke er relatert til TN eller IT.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

chargedup

Feil på schuko ladekladd med rødt lys uten å ha koblet til bilen pleier ofte å være jordfeil / at laderen er ekstrem overfølsom for jord, som ingen andre ladere du plugger i (feks Tesla sin) legger merke til. Mange bilprodusenter (tatt fra hukommelse, så ta det med en bitteliten klype salt, men blant annet BMW i3 og Jaguar I-pace) har hatt dette "problemet" hjemme hos noen få. Prøv et google søk på "feil på ladekabel jord" så kommer det mange tråder fra forumet opp. Løsningen fra Jaguar ble å levere ny type ladekladd til alle som klaget, men det var pga de hadde lovet lader med industristikk i tekst før bestilling og original lader ikke hadde industristikk, så det hadde lite med selve jordfeilen å gjøre...
Polestar er helt sikkert hjelpsomme dersom du dokumenterer at ladekladd går i rødt på mange lokasjoner med bilder.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RiteOnLine

Sitat fra: chargedup på tirsdag 18. august 2020, klokken 14:49
Feil på schuko ladekladd med rødt lys uten å ha koblet til bilen pleier ofte å være jordfeil / at laderen er ekstrem overfølsom for jord, som ingen andre ladere du plugger i (feks Tesla sin) legger merke til...

Det har du nok rett i, ekstremt følsom for variasjoner eller liker ikke IT nett. El-tilsynet var her på rutine inspeksjon, null feil eller mangler på el anlegget..

Nå har jeg to videoer av ladekabel som går over i rødt, på to forskjellige lokasjoner. Begge forholdsvis nye anlegg.

RiteOnLine

Sitat fra: Orbit på tirsdag 18. august 2020, klokken 14:29
22 kW-stolper er også garantert TN-nett, så når du kun får 10-11 A (7-8 kW) der, er det en feil som ikke er relatert til TN eller IT.

Nettopp, derfor jeg er sikker på at det er noe fuzz med ombordlader også.

Pepsipepsi

Hadde problemer første gang. Satte ned ladestyrke
til 9 amp. Har deretter fungert fint.

zyrex

Schuko'en lada fint hjemme hos meg ihvertfall, på IT-nett. Men jeg ble skuffet over at den bare var 10A. Hadde hjulpet mye å kunne lade på 13A i det minste.

Rio

Det er ikke lov, iht. regelverket.

Maks 10A, og det SKAL være jordfeilbryter type B på kursen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

zyrex

Er det sant? Nye regler, eller ikke alle som bryr seg? Ganske sikker på at Model 3'en jeg lånte i fjor lada på over 10A med medfølgende Schuko-lader. Så det var bare det jeg forventa meg.

Uansett, Easee-boks på vei, så er ikke noe stress for min del.

RJK

Sitat fra: zyrex på lørdag 22. august 2020, klokken 14:04
Er det sant? Nye regler, eller ikke alle som bryr seg? Ganske sikker på at Model 3'en jeg lånte i fjor lada på over 10A med medfølgende Schuko-lader. Så det var bare det jeg forventa meg.

Uansett, Easee-boks på vei, så er ikke noe stress for min del.

Reglene gjelder installasjonen av Schuko-kontakt for lading, og for "endret bruk" på eksisterende Schuko-kontakter som ikke tidligere er satt opp for lading av elbil. Dersom man har satt opp veggkontakt før de siste reglene kom, spesifikt for lading av elbil, så har man likevel lovlig lading opp til 16A.

Selve laderen i blien klarer 16A og opp til 32A, men begrenset i effekten alt etter ombordladerens spesifikasjoner. Og samme med den medfølgende hjemmelader-kabelen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

zyrex

Ja, nå var det jo ikke det som var poenget mitt med andre ord. Her var det snakk om "nødlading" som den medfølgende kladden er tiltenkt. Folk setter da vel ikke opp schuko-kontakter fordi de skal lade elbil? Jeg bruker utekontaktene mine nå inntil Easee-boksen er på plass. Men synd jeg er begrensa av ladekladden som fulgte med bilen til 10A, og ikke feks. 13A som Tesla opererer med (og sikkert andre, men det veit jeg ikke noe om)

Roy Aasen

Sikker på at den ikke er justerbar. Har en til Kona og den kan jeg bytte mellom 10 og 16a.

(Det er muligens blitt endringer i ett eller annet regelverk, slik at det ikke er tillatt å levere ut nødladere som gir mer enn 10a)?

Trond.m

#14
10A er definitivt maks tillatt. Det er flere år siden det ble levert 13A ladere med schuko kontakt. Trodde egentlig det var 8A som var grensen. e-tron kan lade maks 1.6 kW på Schuko.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA