Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med Schuko lader på IT nett.

Startet av RiteOnLine, tirsdag 18. august 2020, klokken 09:21

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: zyrex på lørdag 22. august 2020, klokken 14:52
Ja, nå var det jo ikke det som var poenget mitt med andre ord. Her var det snakk om "nødlading" som den medfølgende kladden er tiltenkt. Folk setter da vel ikke opp schuko-kontakter fordi de skal lade elbil? Jeg bruker utekontaktene mine nå inntil Easee-boksen er på plass. Men synd jeg er begrensa av ladekladden som fulgte med bilen til 10A, og ikke feks. 13A som Tesla opererer med (og sikkert andre, men det veit jeg ikke noe om)
Vil tro at halvparten av alle med elbil bruker medfølgende kabel.

jkirkebo

Sitat fra: TM på lørdag 22. august 2020, klokken 15:53
10A er definitivt maks tillatt. Det er flere år siden det ble levert 13A ladere med schuko kontakt. Trodde egentlig det var 8A som var grensen. e-tron kan lade maks 1.6 kW på Schuko.

Det er feil. Tesla leverer 13A ennå. Det er ingen lovlighetsbegresninger på hvor mye du kan trekke fra en schuko-kontakt, begrensningen ligger i hvor stor sikringen på kursen kan være.

Jeg lader innimellom med 15A fra en frittstående shuko-stolpe som ble satt opp for 6-7 år siden. Fullt lovlig da stolpen er satt opp for lading og det ikke var noen 10A begrensning på shuko (eller krav om B-vern) på den tiden. Stolpen er heldigvis i god stand og pinnene er helt kalde etter 13 timer med 15A lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: TM på lørdag 22. august 2020, klokken 15:53
10A er definitivt maks tillatt. Det er flere år siden det ble levert 13A ladere med schuko kontakt. Trodde egentlig det var 8A som var grensen. e-tron kan lade maks 1.6 kW på Schuko.

Dette er direkte feilinformasjon. Her er sakset fra Audi sine sider, og under har du linken til der det står skrevet.

"Ladekabel med betjeningsenhet med både husholdningsstøpsel og industristøpsel medfølger. Ladeeffekt inntil 7,2 kW ved 230V og inntil 11 kW ved 400V"

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/sjekkliste-for-hjemmelading.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

#18
Men 10A er maks belastning på ny kurs for lading av elbil med schuko.
8A er maks anbefalt varig last på schuko.
Meg bekjent er det kun Tesla som ikke forholder seg til dette per i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. august 2020, klokken 18:14
Men 10A er maks belastning på ny kurs for lading av elbil med schuko.
8A er maks anbefalt varig last på schuko.
Meg bekjent er det kun Tesla som ikke forholder seg til dette per i dag.

Hva kladden du plugger i veggen takler, har jo ingenting med hva som er lovlig eller ikke. Du kan lovlig trekke mere ut av veggboksen, om du f.eks. kobler deg til en industrikontakt, men med adapter over til schuko. Eller den kontakten du plugger til er lovlig satt opp med 16 A for lading av elbil.

Begrensningen sitter altså i hva anlegget skal klare å levere. Klarer ikke anlegget gi mere strøm, klarer heller ikke "nødladeren" (egentlig ombordladeren) å hente mere enn de 10 A som anlegget gir ut.

Det å skyte på Tesla blir jo helt feil. De gjør jo intet ulovlig her. Det er det jo eventuelt brukeren som gjør. Selv min  ladekladd/ombordlader kan trekke mere enn 10 A, om anlegget klarer å levere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA