Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av ladeboks til ny elbil.

Startet av tom2912, mandag 17. august 2020, klokken 11:28

« forrige - neste »

tom2912

Hei,

Har nettopp bestilt meg en ny Polestar 2 og Seat Mii, men er helt fersk på lading og skal installere en ny ladeboks i hjemmet. Ser derfor etter en ladeboks som vil være kompatibel med disse to bilene

Har idag en Aidon-sikringsboks/ måler fra Hafslund Du kan ikke vise dette vedlegget.

- Hva er maks ladekapasitet?
- Hvilke ladebokser vil dere anbefale? Har sett litt på de fra Easee og EVLink fra Schneider
- Andre ting jeg må tenke på?



mroek

Er ikke mulig å si noe om maks kapasitet ut fra det bildet, men det kan se ut som du har 3-fase inn, det er bra.

Du ønsker helst å legge opp en 3x32A kurs til ladeboksen, men hvis hovedsikringen din er for liten, så må du enten få inn lastbalansering mot huset (da trenger du en dings som kobles til måleren din, f.eks Pulse fra Tibber), eller du må manuelt begrense strømmen i ladeboksen.

Norske Easee Home er en veldig populær og grei ladeboks, som kan støtte lastbalansering mot huset om nødvendig (via nevnte Pulse eller deres egen Equalizer, som kommer), men det finnes også andre som kan det.

Begge bilene du nevner har standard tilkobling, og vil fungere med det aller meste av tilgjengelige ladebokser.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

KjellG

En bør grave i hva som menes med «lastbalansering». Mener en optimal omkobling av uttak til elbil, eller bare en struping mot elbil ved høy last? Er det siste faktisk en «balansering»?

Gitt et hus med 3 spenninger inn, IT. Om en leser av strømmen og finner at det går nær max strøm i L1, middels i L2 og lite i L3.
Bilen som lades henter strøm fra Easse, men ombordladeren trekker kun én spenning, mellom L1 og L2. Varmtvannsberederen mellom L1 og L2 går på og L1 overbelastes. Hvordan lastbalanserer Easse her?

KjellG

Forsøkte å spørre Easse om lastbalansering. Det klarte de ikke å svare på. At de balanserer betviles, men at de bremser elbillading ved stor last er sannsynlig.

mroek

Jeg tror bestemt det som menes med lastbalansering for Easee er to ting:

1) Har man flere Easee-bokser koblet sammen, så kan de kommunisere seg i mellom og sørge for at de ikke overbelaster kursen ved at samlet strømtrekk begrenses. Det gjør de ved å fortelle bilene at strømtrekket må reduseres.

2) Lastbalansering mot huset fordrer at man har en dings (Tibber Pulse eller Easees egen Equalizer er eksempler) tilkoblet målerens HAN-port, som tillater ladeboksen å lese av husets strømforbruk, og hvis den ser at en eller flere faser er i ferd med å overbelastes (ift hovedsikring), så forteller den bilen at den må redusere strømtrekket. Den kan ikke faserotere.

Hvis en bil mot formodning ikke skulle respondere på kommandoen om å redusere strømtrekket, så kan laderoboten koble bilen fra, for å unngå at sikringen kobler ut. Om de faktisk gjør dette, det vet jeg ikke.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på lørdag 05. september 2020, klokken 14:19

2) Lastbalansering mot huset fordrer at man har en dings (Tibber Pulse eller Easees egen Equalizer er eksempler) tilkoblet målerens HAN-port, som tillater ladeboksen å lese av husets strømforbruk, og hvis den ser at en eller flere faser er i ferd med å overbelastes (ift hovedsikring), så forteller den bilen at den må redusere strømtrekket. Den kan ikke faserotere.

Hvis en bil mot formodning ikke skulle respondere på kommandoen om å redusere strømtrekket, så kan laderoboten koble bilen fra, for å unngå at sikringen kobler ut. Om de faktisk gjør dette, det vet jeg ikke.
Du har dette litt baklengs. Easee boksen vet ikke noe om Pulse. Det er software som leser av Pulse og som forteller Easee at den skal signalisere til bilen at mindre strøm er tilgjengelig. Da vil bilen redusere strømtrekket.

På 3fas  anlegg hadde det vært ideelt om man og så på hvilke faser som ble belastet, men man har ingen garanti for at l1,l2 og l3 som easee ser er det samme som l1,l2,l3 i sikringsskapet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KjellG

Jeg vil tro at Easse ikke driver lastbalansering, men struping. Dersom en avleser L1-3 i skapet og  ladestasjonen har en annen fasefølge på sin inngang, så burde det være enkelt for stasjonen å finne ut av. Den øker strømtrekket og avleser fra skapet hvilke ledere som ble belastet. Da er fasefølgen kjent.

mroek

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. september 2020, klokken 14:59
Sitat fra: mroek på lørdag 05. september 2020, klokken 14:19

2) Lastbalansering mot huset fordrer at man har en dings (Tibber Pulse eller Easees egen Equalizer er eksempler) tilkoblet målerens HAN-port, som tillater ladeboksen å lese av husets strømforbruk, og hvis den ser at en eller flere faser er i ferd med å overbelastes (ift hovedsikring), så forteller den bilen at den må redusere strømtrekket. Den kan ikke faserotere.

Hvis en bil mot formodning ikke skulle respondere på kommandoen om å redusere strømtrekket, så kan laderoboten koble bilen fra, for å unngå at sikringen kobler ut. Om de faktisk gjør dette, det vet jeg ikke.
Du har dette litt baklengs. Easee boksen vet ikke noe om Pulse. Det er software som leser av Pulse og som forteller Easee at den skal signalisere til bilen at mindre strøm er tilgjengelig. Da vil bilen redusere strømtrekket.

På 3fas  anlegg hadde det vært ideelt om man og så på hvilke faser som ble belastet, men man har ingen garanti for at l1,l2 og l3 som easee ser er det samme som l1,l2,l3 i sikringsskapet.

Takk for korrigering. Det betyr i så fall at f.eks ved bruk av Pulse, så er det skyen som er ansvarlig for å sende beskjed til Easee om at strømtrekket må reduseres. Det kan fungere fint om alt er oppe og responsivt, men litt hikke der, og man risikerer at sikringen blåser fordi beskjeden om reduksjon i strømtrekk kommer for sent.

Lurer på om det er samme elendighet med Easees egen Equalizer? Det burde jo vært mulig for dem å kommunisere direkte hvis begge enheter er på samme wifi-nett, men jeg mistenker at det ikke er slik.

Poenget ditt om faser er også godt, hadde ikke tenkt på det. Det er jo i og for seg en smal sak å sørge for at fasene er synket mellom måler og Easee, men det er jo noe som installatør eventuelt må sørge for. Easee-boksen kan jo selv med litt intelligens klare å finne ut av dette, men det har de kanskje ikke giddet å lage.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Kristian O

Easee + Pulse + tibber kan også gi lavere nettleige om man bløffer tibber- appen litt  :)
Om du velger lastbalansering mot hovudsikringa, og velger f.eks 18 A hovudsikring så vil Easee kun lade når det er lite annet i huset som er på. Hos oss gir dette typisk et kWh- forbruk på rett under 5 kWh pr time, som er der vi ønsker å ligge pga satsene på nettleiga.
Bildet under er ganske typisk, og bilen var sannsynligvis ferdig å lade rett før 08.00.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Erik Ola Ulvestad

Litt flisepikkeri: "Max strøm i L1, middels i L2 og lite i L3" er vel ikkje så sannsynligi IT nett? Heller då max-middels-middels, tenker eg. Mellom dei to middels fasane kan ein auke på.

On the side: Kan nokon avkrefte at Easee kan veksle 1-fas lading mellom fasane (balansering) slik som Zaptec?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

mroek

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 29. oktober 2020, klokken 18:54
On the side: Kan nokon avkrefte at Easee kan veksle 1-fas lading mellom fasane (balansering) slik som Zaptec?

En kompis (som også er her inne) har to Easee-bokser og to biler som begge lader 1-fas. Den første bilen som kobles til får strøm fra L1, og den andre får strøm fra L2 (dette er altså uavhengig av hvilken boks første bil kobles til). Han har TN-nett, men uansett kan jeg ikke skjønne annet enn at det må bety at Easee-boksene har mulighet for å veksle mellom fasene.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

turfsurf

Sitat fra: mroek på fredag 30. oktober 2020, klokken 08:38
Han har TN-nett, men uansett kan jeg ikke skjønne annet enn at det må bety at Easee-boksene har mulighet for å veksle mellom fasene.
Tror de kan styre (koble om) fasene ja, men styrer nok ikke som en del av lastbalansering mot hovedsikring. Altså at man lader fra den fasen som har minst belastning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pberg

Dette kommer vel kanskje mer an på sw-implementeringen av lastbalanseringen. Det er skulle jo ikke være noe problem å veksle faser etter behov når boksen faktisk kan gjøre det. Det er meg som er nevnt over her, men jeg har enda ikke fått meg boks i HAN-porten på strømmåler, så laderen vil jo ikke vite hvilke kurser som er mest belastet.

Ellers kan en kanskje se for seg at det ville bli mye veksling, hvis f.eks. tørketrommel, bereder, vaskemaskin og tørketrommel slår inn og ut mens du lader...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

KjellG

I et TN-nett trekker bilens lader(e) fra linjeleder L1,L2,L3 til N-leder. Laderne utnytter systemets fasespenning.

I et IT-nett trekkes trømm mellom to linjeledere og bilen trekkes traøm fra nettets linjespenning mellom to linjeledere.

Sagt litt enklere, i IT påvirkes strømmen i to ledere og to ladere kan forstyrre hverandre og det er vanskeligere å balansere ut.

Asbjornel

Sitat fra: tom2912 på mandag 17. august 2020, klokken 11:28
Hei,

Ser derfor etter en ladeboks som vil være kompatibel med disse to bilene


- Hva er maks ladekapasitet?
- Hvilke ladebokser vil dere anbefale? Har sett litt på de fra Easee og EVLink fra Schneider
- Andre ting jeg må tenke på?

Det ble mye teknisk snakk.
Du trenger et type-2  ladeuttak på veggen.
Det har antakelig ikke så mye å si hva du velger, da dette egentlig bare er et spesielt stikk egnet for å lade bil. Men de fleste, inklusiv meg, synes å anbefale en smartlader i 2020. Ikke nødvendigvis fordi du trenger det nå, men det kan være nyttig i fremtiden. Easee, zappi, zaptec er vanlige forslag. Selv har jeg en dum Viridian Ecolite som er noen år gammel og fungerer som bare det.

Hovedsikring og andre kurser vil bestemme hva du maks kan få til bilen. Elektriker vil nok komme med forslag til hva du trenger og kan få. Jeg vil tippe 16, 20 eller 32A enfas skal holde i massevis til dine to biler. Erfaringsmessig trenger man nok ikke mer enn 16A, men noen ganger er det greit med litt mer futt.

Dersom du tenker å lade to biler samtidig med to ladere i fremtiden, bør du vurdere en lader som kan lastdeles. Da burde du også legge opp til ekstra kapasitet i fremtiden. Dette kan du også diskutere med elektriker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA