Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En liten detalj på CCS-kontakten

Startet av hanche, søndag 16. august 2020, klokken 22:11

« forrige - neste »

hanche

I dag har jeg hatt diverse ladeproblemer med min e-Soul 2020, både på hurtigladere og AC-ladestasjoner.

I den forbindelse la jeg merke til noe rart: Den ene signalpinnen i CCS-kontakten (i bilen, altså) er mye kortere enn den andre. (De to signalpinnene er i de to øverste hullene, og det er den høyre (venstre om du ser i bilens normale fartsretning) som er kort.) Det er mulig det er slik med vilje, for å sikre at denne brytes først når man drar ut kontakten, slik at ladingen kan stoppes uten at det blir lysbue. Eller kanskje det er en feil, som bidrar til problemene jeg har sett. Gidder noen som har en slik bil, se etter på sin egen, og fortelle hva du ser?

Problemene jeg har opplevd: Kunne ikke starte hurtiglading på Hjerkinn. Laderen sa noe slikt som VOLTAGE N REACH (0000004) (usikkert hvor mange nuller), og ved oppstart etterpå, klaget bilen slik: «Lading avbrutt. Sjekk likestrømlader.» Litt senere ladet jeg problemfritt på Fagerhaug. Senere på dagen plugget jeg type 2-kabelen i en ladestasjon på jobben. Kunne ikke starte der heller, melding «Lading avbrutt. Sjekk vekselstrømlader.» Men så flyttet jeg til en annen ladestasjon, og ladet igjen problemfritt.

Kan hende urelatert, men kanskje ikke: To ganger i dag fikk jeg blinkende «gul skilpadde» i displayet ved start. Den store skjermen viste bare -- i stedet for prosent ladet, men rekkevidde over 300 km. Så snart jeg hadde kjørt noen meter, slukket skilpadda, og jeg fikk se korrekt ladestatus i skjermen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jkirkebo

Sitat fra: hanche på søndag 16. august 2020, klokken 22:11
I dag har jeg hatt diverse ladeproblemer med min e-Soul 2020, både på hurtigladere og AC-ladestasjoner.

I den forbindelse la jeg merke til noe rart: Den ene signalpinnen i CCS-kontakten (i bilen, altså) er mye kortere enn den andre. (De to signalpinnene er i de to øverste hullene, og det er den høyre (venstre om du ser i bilens normale fartsretning) som er kort.) Det er mulig det er slik med vilje, for å sikre at denne brytes først når man drar ut kontakten, slik at ladingen kan stoppes uten at det blir lysbue. Eller kanskje det er en feil, som bidrar til problemene jeg har sett. Gidder noen som har en slik bil, se etter på sin egen, og fortelle hva du ser?

Det skal være slik, av den grunnen du beskriver. Alle type 2 kabler og kontakter er slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hanche

Takk, da slipper jeg å tenke mer på det med den pinnen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA