Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Folk kjører rundt med ødelagt baklys - vises det inni?

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 16. august 2020, klokken 09:54

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Audi e-tron har stor suksess i Stavanger-området, men ser at det er noen som kjører rundt med defekt baklys-stripe. Får folk varsel om det inni bilen på "instrumentpanelet", eller kjører de rundt og tror alt er ok med baklysene?
Det mest vanlige er at halve ledstripen er slukket, og så lyser den andre halvdelen nesten hele tiden, men med bittelitt blinking.

Ser ut til at andre legger merke til at baklysene er i sterkeste laget:

https://www.tv2.no/broom/11537346
Tesla Model Y                         2021-

el-H

Ja det er varsel om det i bilen, det er en vanlig feil flere venter for å få utbedret dette.

tkjoerlaug

Skyldes vannlekkasje og dårlig pakninger. Jeg har byttet min lykt på garanti. Fikk gul varselslampe og melding i dashboard.

evtronDK

Fejlen omfatter også fejl på nummerpladelys. Udbedring er både hardwareskift og softwareopdatering....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

ToWalkOrDrive

Kjekt å vite at det vises inni e-tron'en, så slipper jeg å si i fra til eierne. På Tesla Model S var det og problemer med led-bremselysstripen de første årene, men der var det de enkelte led-pærene som sluttet å virke, og det viste ikke på instrumentpanelet.
Tesla Model Y                         2021-

elektro

#5
Sitat fra: evtronDK på søndag 16. august 2020, klokken 21:39
Fejlen omfatter også fejl på nummerpladelys. Udbedring er både hardwareskift og softwareopdatering....

Det er riktig, men vær oppmerksom på at det er to ulike feilmeldinger med gul varsellampe.

Jeg har ikke sett noen e-tron med defekt lysstripe på veien enda, og med 12.349 biler på norske veier er det ikke bare i Stavanger området at bilen er populær @ToWalkOrDrive. :) Jeg fikk imidlertid selv byttet lysstripen etter at den ikke skrudde seg av på den ene siden etter at bilen var parkert. Dette skjedde bare to ganger, så vidt jeg vet, men jeg ser jo ikke meg selv bakfra mens jeg kjører. :o

Når det gjelder styrken på lyset bak, så har jeg selv reagert på at det er ganske kraftig i mørket. Jeg synes jo først og fremst den er kul, men på e-tron er den kanskje tykkere / kraftigere enn f.eks. på Taycan og EQC? Den kunne kanskje vært noen lumens svakere i mørket, vet ikke om det kan justeres med software? Det bør gå.. På hodelykten min kan jeg justere lysstyren i 7 trinn. Dette overlater jeg imidlertid til Møller, og det er nok først og fremst folk som irriterer seg over bilen som irriterer seg over lyset også. På lastebiler og trailere virker det ikke som det er noen grenser for hvor mye lys det kan være hverken foran eller bak. Noen ser jo ut som de reneste tivoli på veien. :)

https://youtu.be/ywtQGukDHUU?t=79
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

PionerThink

Får litt assosiasjoner til et visst fartøy når jeg kjører bak en e-tron i tunnell ;)  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

turfsurf

Sitat fra: PionerThink på mandag 17. august 2020, klokken 11:12
Får litt assosiasjoner til et visst fartøy når jeg kjører bak en e-tron i tunnell ;)  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hm, slår meg mere som Cylon fra BSG
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mortdal

Dette er jo helt klart en feil ved bilen. Jeg synes det er helt merkelig at ikke Audi tilbakekaller bilen på dette, for det må være dårlig for kvalitetsryktet å ha masse defekte baklys kjørende rundt på veiene.

1000kwh

Sitat fra: mortdal på tirsdag 18. august 2020, klokken 09:24
Dette er jo helt klart en feil ved bilen. Jeg synes det er helt merkelig at ikke Audi tilbakekaller bilen på dette, for det må være dårlig for kvalitetsryktet å ha masse defekte baklys kjørende rundt på veiene.
Alle VAG biler har trøbbel med ledlys. Nesten nye Skodaer og VW har lykter med feil/ er slukket..

geear

Sitat fra: PionerThink på mandag 17. august 2020, klokken 11:12
Får litt assosiasjoner til et visst fartøy når jeg kjører bak en e-tron i tunnell ;)  Du kan ikke vise dette vedlegget.
I mørke syns jeg det minner mer om dette:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Fin i dagslys, men i mørke burde de lært av Porsche og hatt en svakere stripe i midten, slik at sidelysene er mer markerte.

daktari

Sitat fra: geear på tirsdag 18. august 2020, klokken 13:22
Sitat fra: PionerThink på mandag 17. august 2020, klokken 11:12
Får litt assosiasjoner til et visst fartøy når jeg kjører bak en e-tron i tunnell ;)
Fin i dagslys, men i mørke burde de lært av Porsche og hatt en svakere stripe i midten, slik at sidelysene er mer markerte.
Enig, litt for sterk den linjen i mørket. Ok i tunneler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 18. august 2020, klokken 09:25
Sitat fra: mortdal på tirsdag 18. august 2020, klokken 09:24
Dette er jo helt klart en feil ved bilen. Jeg synes det er helt merkelig at ikke Audi tilbakekaller bilen på dette, for det må være dårlig for kvalitetsryktet å ha masse defekte baklys kjørende rundt på veiene.
Alle VAG biler har trøbbel med ledlys. Nesten nye Skodaer og VW har lykter med feil/ er slukket..

Hva er dette for noe sprøyt? Eller har du en kilde på dette?

Statistisk sett vil det naturligvis være flest Volkswagen med defekte lys på veien, siden det er Norges mest solgte bilmerke de siste ti årene. Synes likevel jeg ikke ser defekte LED lys på Skoda eller VW oftere enn andre.. Snarere tvert imot, synes det oftest er eldre, mer "ukurante" merker som bare har én glødelampe som virker eller kjører uten kjørelys. Og tro meg, jeg blinker på alle.

Har ikke hatt problemer med noen av lysene på min snart seks år gamle e-Golf, tidligere Passat GTE eller for den sakens skyld A3'en jeg hadde før det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA