Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger nye biler Mode2 ladekabel? Eller kan den droppes?

Startet av Vollis47, lørdag 15. august 2020, klokken 09:13

« forrige - neste »

Vollis47

Den mobil-ladekabelen - eller nødladeren - som er standard i alle elbiler, kan vi kanskje droppe nå. Den er ikke anbefalt til daglig lading, koster noen tusenlapper, tar opp plass i bilen og blir sjelden brukt. Bilene burde kunne selges noen tusenlapper billigere om ikke denne kabelen må være med.

Hva mener dere andre?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

1000kwh

Den er veldig fin å ha med på tur, dessuten lader veldig mange hver dag på denne. Billigere enn ladebokser på veggen og helt ufarlig ;)

turfsurf

Til daglig kjører vi rundt uten denne i bilen, men det er fremdeles tilfeller hvor vi får bruk for den.

Mange steder hvor schuko eller industrikontakt er eneste alternativ. Og kommer til å være det lenge.

Men er vel mange som ikke har behov for den, så kunne jo vært ekstrautstyr som man kan velge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Jeg tenker at mode 2 kabelen etterhvert får samme status som reservehjulet. Tar plass og koster penger, og brukes så lite at det ikke leveres med bilen.

Eneste grunn til å levere den med, er for å lure kundene til å tro at de slipper å gjøre noe elanlegget hjemme.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kitchendog

Grei å ha tenker jeg. Hvis man besøker folk som ikke har ladeboks eller hvis egen boks tar kvelden. På endel arbeidsplasser har de også schuko tilgjengelig som ansatte kan benytte. Fortsatt er det vel langt flere som bruker denne, en en dedikert ladeboks, men det tror jeg endrer seg på sikt når flere får biler med stort batteri som fungerer som bil nr.1 i husstanden. Da øker kjørelengde og ladebehov. Og overraskende mange tror de må ha fullt batteri hver morgen, selv om de langt ifra kjører det tomt på en dag.

RJK

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 15. august 2020, klokken 09:13
Den mobil-ladekabelen - eller nødladeren - som er standard i alle elbiler, kan vi kanskje droppe nå. Den er ikke anbefalt til daglig lading, koster noen tusenlapper, tar opp plass i bilen og blir sjelden brukt. Bilene burde kunne selges noen tusenlapper billigere om ikke denne kabelen må være med.

Hva mener dere andre?

Jeg bruker den kabelen innimellom, så ville ikke vært den foruten. Spesielt når jeg er på tur, og på besøk hos andre, eller f.eks leier hytte på campingplass eller AirBnB. Går å senke Ampere-verdien, slik at man lader relativt trygt, selv om det ikke går som raskest. Men det gir fort nok til å kjøre endel, eller for å kunne bruke av husstrøm for forvarming.

Hadde bare flere elbiler kommet med en liten frunk for ladekablene, så hadde de ikke tatt opp verdifull lagringsplass. Men frem til det blir mer vanlig å ha ladebokser, og det standardiseres på Type 2, og ladeplasser får fast kabel, så blir det nødvendig å ha denne med. Vet aldri når man får bruk for den.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 15. august 2020, klokken 09:13
Bilene burde kunne selges noen tusenlapper billigere om ikke denne kabelen må være med.
Det burde være på samme måte som med vinterhjul - dvs. at man får pris på nybilen med og uten ladekabelen.
Så kan de av oss som er prisbevisste kjøpe dette ekstrautstyret der det er billigst eller der man får den type/variant man helst vil ha.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Tesla (og sikkert noen andre) sin løsning hvor du har mulighet til bytte shuko til Cee ol. Gjør den fleksibel og sammen med universaliteten gjør det at den godt kan ligge i bilen for min del, har brukt den flere ganger på min siste bil, men brukte også alle på de foregående bilene som kun var shuko selv om disse er mindre fleksible og gjerne trenger overganger.

Kostnaden for produsenten er liten i forhold til den potensielle verdien for kunden.

TB

Behovet for kabel har blitt mye mindre.

På første elbil var den helt nødvendig, jeg benyttet den hver dag bilen var i bruk de 5 år første år, før ladeboks ble montert. De neste 2 år var kabel alltid med, men ikke benyttet så ofte, da hurtiglader var mer utbredt og gjerne enklere enn å finne en stikk kontakt.

Nå har jeg kjørt Hyundai KONA electric i ett år, og har benyttet ladekabel en gang. Men, det var nyttig å ha den den gangen.

Vil tro kostnad for denne ladekabel er trolig liten for produsentene. Å gjøre det om til opsjon kan gjerne gjøres.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rosstopher

Renault Zoe selges vel med ladekladd som ekstrautstyr. Eller de sier vel 10.000 rabatt om du kjøper uten.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Rosstopher på søndag 16. august 2020, klokken 12:29
Renault Zoe selges vel med ladekladd som ekstrautstyr. Eller de sier vel 10.000 rabatt om du kjøper uten.

Tilfellet med Zoe sin ladekabel, er at den løser problemet med IT-nett (sort of), derfor er og prisen såpass på avslaget ved å droppe den.

For de andre bilene snakker man om en utsalgspris på 1500-3500 kr normalt, men vi kan anta at denne i tilfellet har en høy DB, så blir forundret om det koster produsenten mer enn 250,- per kabel, sannsynligvis lavere.

Goodwill med å legge den med er nok høyere enn den summen, så foreløpig gir det liten mening å droppe den. Og når man selger bilen, så følger jo kabelen med videre, så det er kun om du kondemnerer bilen at det er fare for å bli sittende igjen med en eller flere av disse, er minimal.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

Den som fulgte med I-Pace var av billigste sort, har anskaffet en mere kapabel boks selv. Tenker ikke så mye over det da alle kabler og overganger ligger under bagasjeroms plata uansett.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA