Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen som bruker Thule Ranger?

Startet av vinterdekk, fredag 14. august 2020, klokken 23:49

« forrige - neste »

vinterdekk

Med få steder å lagre en standard takboks enn på taket av bilen har jeg kommet fram til at jeg kanskje går for en Thule Ranger. De er sammenleggbare og kommer i to utgaver, skiboksvarianten 500 og bagasjeboksen 90. Siden jeg allerede har skistativ med god kapasitet er det Thule Ranger 90 jeg har i tankene. Det er ikke så mange dager i året jeg har følt at jeg skulle hatt en takboks, det er også et argument for en sammenleggbar. Thule sin løsning virker som ett kvalitetsprodukt på papiret med city-crash test og delvis avstiving i bunnen. Har ikke funnet noen reelle konkurrenter selv om det er mange myke takbag'er på markedet.

Erfaringer og synspunkter med en slik sak?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fredag 14. august 2020, klokken 23:49
Med få steder å lagre en standard takboks enn på taket av bilen har jeg kommet fram til at jeg kanskje går for en Thule Ranger. De er sammenleggbare og kommer i to utgaver, skiboksvarianten 500 og bagasjeboksen 90. Siden jeg allerede har skistativ med god kapasitet er det Thule Ranger 90 jeg har i tankene. Det er ikke så mange dager i året jeg har følt at jeg skulle hatt en takboks, det er også et argument for en sammenleggbar. Thule sin løsning virker som ett kvalitetsprodukt på papiret med city-crash test og delvis avstiving i bunnen. Har ikke funnet noen reelle konkurrenter selv om det er mange myke takbag'er på markedet.

Erfaringer og synspunkter med en slik sak?

Ser fordelene med en sammenleggbar takboks, som man kan ha liggende i bagasjerommet når man ikke tror man trenger den. Men jeg ser to problemer med disse, som gjør at jeg valgte den bort og gikk for vanlig takboks.

1) Den er bulkete  og tar opp alt for mye plass i bilen når den ikke er i bruk. Og legger du den i garasjen, så har du den ikke når du fikk et plutselig behov for den.

2) Slike stoffbagger tiltrekker seg smuss og skitt, og vann, slik at den ikke kan stå på for lang tid, om du ønsker å ha den lenge. Det betyr at det fort samler seg opp masse skitt, som du da skal putte inn i bilen, for du rekker jo ikke vaske og tørke den for hver gang.

Over tid er det nok større sjanse for at den blir lekk, og vann begynner å trekke inn på en regntung dag, enn en boks av plast/glassfiber. Men klart, ønsker du ikke kjøre med en slik stiv boks "permanent" (ja, de blir fort satt opp og så blir stående) på taket, og ikke har plass til å oppbevare den ellers, så er nok disse mykboksene langt å foretrekke.

Og har du så stor bil at den ikke tar opp særlig plass i bilen, så kan man jo spørre seg når du får behovet. Da er nok sannsynligheten stor for at du har lagringsplass til en fast boks.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#2
Takk for svar. Jeg har ikke tenkt på at en stoffboks lettere blir plagsomt skitten i og med at man må «ta» mer på den ved pakking og utpakking. Det blir klart i negativ favør for stoffboksen når man må passe på at den er nogenlunde ren mellom hvert bruk.

I for og i mot listen har jeg også forbruk. 10-15 % avhengig av bilmodell med fossilt og 19% med elektrisk framdrift, gjør fort at en permanent takboks blir dobbelt så dyr i forhold til utsalgsprisen totalt sett. Da tenker jeg at jeg bør være flink å bruke takboksen jevnlig. Jeg har lest noen tester av Thule Ranger 90, og det virker som at med litt trening går den visst raskt opp og ned fra taket. Slitasje på stoffmateriale er også ett godt poeng, man må nok regne med å måtte gjøre noe vedlikehold på sikt. Kanskje det er verdt det pga lett å ta av å lagre? Ikke perfekt løsning med Thule Ranger men heller ikke perfekt løsning med permanent takboks heller når forbruket øker så voldsomt.

Korreksjon; blir nærmere 5-10% økt forbruk med fossil framdrift avhengig av bilmodell og takboks..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 15. august 2020, klokken 08:06
Takk for svar. Jeg har ikke tenkt på at en stoffboks lettere blir plagsomt skitten i og med at man må «ta» mer på den ved pakking og utpakking. Det blir klart i negativ favør for stoffboksen når man må passe på at den er nogenlunde ren mellom hvert bruk.

I for og i mot listen har jeg også forbruk. 10-15 % avhengig av bilmodell med fossilt og 19% med elektrisk framdrift, gjør fort at en permanent takboks blir dobbelt så dyr i forhold til utsalgsprisen totalt sett. Da tenker jeg at jeg bør være flink å bruke takboksen jevnlig. Jeg har lest noen tester av Thule Ranger 90, og det virker som at med litt trening går den visst raskt opp og ned fra taket. Slitasje på stoffmateriale er også ett godt poeng, man må nok regne med å måtte gjøre noe vedlikehold på sikt. Kanskje det er verdt det pga lett å ta av å lagre? Ikke perfekt løsning med Thule Ranger men heller ikke perfekt løsning med permanent takboks heller når forbruket øker så voldsomt.

Korreksjon; blir nærmere 5-10% økt forbruk med fossil framdrift avhengig av bilmodell og takboks..

Bare for å presisere, jeg tenker først og fremst på støv og skitt fra lufta, både det som er i vinden til vanlig, og det som virvles opp fra veien. Når boksen blir fuktig, så fester dette seg fort enda bedre. I tillegg kommer fugleskitt, insekter etc. Ikke så bekymret for det som eventuelt overføres fra hendene ved av/på-montering.

Nå kan det hende den kommer med regn/støvtrekk, men om det er noe man er flink til å ta på, er jo en annen sak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ja det følger med en oppbevaringspose til Thule Ranger 90 slik at den ikke blir kjip å oppbevare midlertidig i bilen fram til rengjøring.

Thule Ranger 500 ser ut som ett beist man helst stropper fast på takstativet når man er ferdig å bruke det, fram til at man får det med seg hjem. Hadde vært fordel om man kunne hatt 500 i sammenrullet posisjon samtidig med at boksen var låst i takstativet når man ikke bruker det. Kanskje det er mulig? Da ville de mykere delene av boksen kanskje bli mindre utsatt for elementene.

Ingen av Ranger modellene skal kjøres tomme ifølge instruksjonene til Thule, og 500 vil i praksis forbli på taket mens 90 kan legges i bagasjerommet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Ok. Har litt erfaring med Thule Ranger 90 nå. Den går akkurat på tvers i bagasjerommet, som er positivt fordi den tar jo litt plass. Delene virker vel skjøre, men det går an å kjøpe rimelige deler til den pluss fabrikkgaranti i fall noe ryker. Man må bruke den noen ganger før det går fort å montere/demontere. På første tur syntes jeg det var som ett IKEA møbel. På siste tur brukte jeg 10 minutter å montere, 5 minutter å demontere. Litt knot med glidelås og lås (om man orker). Greit alternativ om man ikke trenger takboks til vanlig og heller ikke har oppbevaring til takboks. Koffert(er) går lett oppi siden materialet er mykt og former seg ett innholdet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA