Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av P2 med Tesla Type 2 hjemmelader

Startet av djdork, fredag 14. august 2020, klokken 21:02

« forrige - neste »

djdork

Har installert 2 Tesla hjemmeladere med type 2 kontakt. Vil det funke på P2?

flunde


alagerqv

Jeg er også rimelig sikker på det. Spørsmålet er nok mer om du kan kjøre 3-FAS på 230V, det ser ikke slik ut. Jeg har en TWC på 3-FAS og en på vanlig 1-FAS. Prøvde PS2 i dag, men rakk ikke å kjøre hjem for å teste, men det ser ut til fra der jeg har lest at du ikke kan det, så i verste fall bare kjører man de som 1-FAS. «Kranglete» biler som e-Golf funker bare med en fase.

alagerqv

Forøvrig, er TWC på 400V er nok 3-FAS støttet. Har du 230V IT-nett på 3-FAS, tar det bare ett par minutter å gjøre om de til 1-FAS.

djdork

Kom hjem med PS2 i går og som jeg fryktet ville ikke TWC lade bilen. Er veldig lite inne i dette med «fas» osv. Har heldigvis to gode naboer som er elektrikere og jeg håper en av de kan ta en titt etterpå.

Zett


Sjekk om bryteren for lademodus inne i boksen er satt til "Legacy", da prøver ikke boksen å kommunisere med Tesla-måten først. Se bruksanvisningen for laderen for hvilken bryter dette er.

Ett annet tips er å vente litt, på en eUP som har vært på besøk hos meg tok det litt tid før bilen og laderen ble enige om å lade. Ladeboksen min er ikke satt på "legacy".

alagerqv

Usikker på hva du mer med "Legacy" bryter, ser ikke noe om det i installasjonsmanualen? Ellers tipper jeg vel at problemet er 3-fas som PS2 visstnok ikke liker. Om en ukes tid kan jeg komme med fasit, har en TWC som 230V-3fas og en som 230V-1fas. Etter det jeg har lest, er PS2 lik e-Golf som ikke liker 230V-3fas. Har aldri testet e-Up.

Orbit

#7
"Legacy" er bryter nr 2 på side 20 her:
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439

Den skal settes til OFF/nedre posisjon for å kunne lade andre biler enn Tesla. (Tesla-biler kan lade uavhengig av posisjon). Dette må gjøres mens sikringen er utkoblet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

alagerqv

Hmm, jeg har ikke sjekket hva den bryteren gjør, men TWC synes å lade helt fint de som støtter 3-fas, evt de som støtter 1-fas, avhengig av hvordan den er koblet opp. Får ta en sjekk når jeg får PS2´en...

djdork

Da hadde jeg besøk av en elektriker nabo. Vi satt laderne i "legacy mode" som nevnt i den tråden og da funket det :-)

alagerqv

Det var interessant, vet du om det er koblet opp som 1-fas eller 3-fas? 230V eller 400V anlegg du har?

LASOL

Vi har to Tesla ladestasjoner i garasjen. Begge montert på 230V anlegg med 32A sikring. Den ene montert som 3 fas for å lade en Tesla S den andre som enfas for å lade en eGolf. På lastasjonen som er koblet som trefas får Tesla S med enkeltlader en hastighet på ca 36 kmt. Polestar 2 får ca 35 kmt timen på samme lader.
Til mitt bruk er det mer enn nok fart på ladinga!  :+1:
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

alagerqv

En kompis var innom med PS2 hos meg forrige uke. Fikk ikke ladet på TWC 230V 3-fas, men det funket på den som er koblet opp som 1-fas. I begge tilfeller tok det laaaaang tid (2-3 minutter tipper jeg) før den enten ga beskjed om ladefeil på 3-fas, eller startet å lade på 1-fas. Jeg har ikke endret noe på legacy-knappen, den står som default. Tibber mente den ladet med drøye 7kW på 1-fas.

alagerqv

Da har jeg fått PS2 og testet. Dette er status hos meg med 230V IT anlegg:

Med DIP2 opp (default normal innstilling fra Tesla):
1-fas: Virker fint, men bruker lang tid på å starte lading, ca 2 min.
3-fas: Virker ikke, starter ikke lading i det hele tatt. Tar ett par min før det lyser rødt på TWC.

Med DIP2 ned (legacy mode):
1-fas: Starter lading umiddelbart, og gir 34-35 km/t lading og viser 32/32A.
3-fas: Starter lading umiddelbart, viser 16/32A og 34-35 km/t lading, men stopper etter ett par min.

Så vi kan jo håpe at PS2 får til 3-fas lading som Polestar har sagt den skal ta. Har en kompis med en Eeasee lader som er koblet opp med 230V-32A 3-fas, så tenkte å ta meg en tur dit og teste. Den laderen skal selv vurdere om 1-fas eller 3-fas er støttet.

HelectriC

Jeg har også TWC med 32A 3-fase 230V og eGolfen lader fint og starter med en gang. PS2 er litt mer styrete, virker som bilen må låses før den begynner å lade? Om jeg ikke låser bilen, så klikker det til i TWC og det blir rødt lys på boksen. Rare greier. Har ladet mange andre elbiler på samme boks med samme innstillinger, men PS2 er første bil som tuller slik.
ioniq 5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA