Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering

Startet av Thule, fredag 14. august 2020, klokken 12:28

« forrige - neste »

mephisto32

Fikk montert hengerfeste, og vinterdekk, før jeg hentet bilen. Tidlig med vinterdekk? Nei. Langtur over fjellet imorgen, litt ullent vær der oppe. Så jeg vil ikke ta noen sjanser.

OlavFemte

Er det noen som vet hva som skjer bilene som blir levert tilbake på 14-dagers regelen?

Jeg bestilte min Polestar 2 for tre uker siden og fikk estimert levering i januar 2021.  I dag oppdaget jeg plutselig at levering er endret til september!  Jeg ser jeg har fått tildelt et vin-nummer.  Når jeg slår opp dette vin-nummeret , ser jeg at dette er en bil som er første gang registrert 14. august og registrert på nåværende eier 1. september.  Eier er Polestar Automotive.

Betyr dette at jeg får utlevert en bruktbil??

trykkertor

#92
Kan nesten virke litt slik. Sjekk km-stand ved overtakelse.
Spør også konkret om det skriftlig før overtakelse, slik at du har skriftlig svar å vise til senere.
Det er jo en viss opplysningsplikt vedrørende handel med bil.

Redigering:
I disse "data-tider" vet jeg ikke om jeg hadde helt stolt på lav km-stand heller.....(?)
Det er noe ugler i mosen her. For du blir jo faktisk 3. registrerte eier på den bilen når den er "ny".

Tafsern

#93
Sitat fra: OlavFemte på lørdag 26. september 2020, klokken 14:52
Er det noen som vet hva som skjer bilene som blir levert tilbake på 14-dagers regelen?

Jeg bestilte min Polestar 2 for tre uker siden og fikk estimert levering i januar 2021.  I dag oppdaget jeg plutselig at levering er endret til september!  Jeg ser jeg har fått tildelt et vin-nummer.  Når jeg slår opp dette vin-nummeret , ser jeg at dette er en bil som er første gang registrert 14. august og registrert på nåværende eier 1. september.  Eier er Polestar Automotive.

Betyr dette at jeg får utlevert en bruktbil??

Mest sannsynlig er det en bil som ble avbestilt. Nei, du får ikke en bruktbil når du kjøper ny bil. Sannsynligheten for at det er tuklet med km-telleren er omtrent som å vinne i eurojackpot.

Og, dersom det på mystisk vis er en 14 dagers reklamasjonsbil, får du helt sikkert vite det om du tar kontakt. De har selv sagt at disse selges på en annen måte senere til flere som har spurt.

mroek

Dette høres rart ut. En avbestilt bil skal jo ikke ha vært registrert i det hele tatt, med mindre kjøper trakk seg etter at bilen var blitt registrert, men før utlevering. Det er jo selvfølgelig mulig, og hvis kilometerstanden er rundt 20-30 km, så er bilen faktisk ny. Er kilometerstanden vesentlig høyere enn dette, så er bilen brukt, og det er opplagt ikke greit, selv om det ikke nødvendigvis har noen praktisk betydning.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Trodde at siden bilen ble kjøpt på nett så var det 14 dager full returrett - eneste begrensning ut over 14 dager er vel at bilen skal være kjørt maks 1000 km.
Mulig det er en slik en?

Tafsern

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. september 2020, klokken 20:08
Trodde at siden bilen ble kjøpt på nett så var det 14 dager full returrett - eneste begrensning ut over 14 dager er vel at bilen skal være kjørt maks 1000 km.
Mulig det er en slik en?

Da kan den isåfall umulig selges som ny :)

hELgenen

Nei,enig der. Burde bli som elkjøp/power der de selger slike varer med noe rabatt.

CorsoDante

#98
Sitat fra: OlavFemte på lørdag 26. september 2020, klokken 14:52
Er det noen som vet hva som skjer bilene som blir levert tilbake på 14-dagers regelen?

Jeg bestilte min Polestar 2 for tre uker siden og fikk estimert levering i januar 2021.  I dag oppdaget jeg plutselig at levering er endret til september!  Jeg ser jeg har fått tildelt et vin-nummer.  Når jeg slår opp dette vin-nummeret , ser jeg at dette er en bil som er første gang registrert 14. august og registrert på nåværende eier 1. september.  Eier er Polestar Automotive.

Betyr dette at jeg får utlevert en bruktbil??

Den vil ha 5 års nybilgaranti fra første gangs registrering på deg.

Det betyr samtidig at bilen har vært registrert på noen andre først, som eksempelvis enten ikke har fått til å møte de økonomiske forpliktelsene, eller som ganske enkelt har levert tilbake bilen (innen X antall km.).

Dette er blitt en helt vanlig problemstilling, med henblikk mot rettighetene tilknyttet fjernsalg, som du kan lese deg opp på i Tesla-forumet.

Litt kjedelig at historikken tilsier to tidligere eiere, men dette er det jo bare å opplyse om når du selger bilen videre etter hvert.

Skjønner godt at fabrikantene velger å selge disse som nybiler, all den tid den kun er kjørt noen få km. og selges med full nybilgaranti. Skjønner også godt at noen rynker på nesa, jeg hadde nok ønsket litt rabatt på en slik bil, selv om det ikke kan sammenlignes med en demobil.

Noe rabatt hadde vært på sin plass, og - ikke minst - full åpenhet rundt forholdet.

Også kommer det an på om du ønsker å få bilen såpass tidlig. Dette kan jo være en ulempe dersom du ser for deg en bil på nyåret. Andre vil selvsagt se på det som et enormt pluss.
TM3P "FSD"

anorway

Hvor høyt VIN-nummer er det som utleveres om dagen nå?

mroek

Sitat fra: anorway på mandag 05. oktober 2020, klokken 08:44
Hvor høyt VIN-nummer er det som utleveres om dagen nå?

Høyeste registrerte VIN til nå er rundt 5400, men denne prosessen fremstår litt tilfeldig, så det sier ikke så mye, egentlig.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Sim

Sitat fra: anorway på mandag 05. oktober 2020, klokken 08:44
Hvor høyt VIN-nummer er det som utleveres om dagen nå?

Min PS2 med VIN 60XX er planlagt levering 19.oktober. Gleder meg! :)

Barrabas

Min er 13xx og ble utlevert forrige uke. Ikke andre hånds da jeg har fulgt den hele veien fra Kina. Tror nok jeg har fått en som har vært avbestilt. Bestilte i begynnelsen av juni.

Tafsern

Sitat fra: Barrabas på mandag 05. oktober 2020, klokken 22:18
Min er 13xx og ble utlevert forrige uke. Ikke andre hånds da jeg har fulgt den hele veien fra Kina. Tror nok jeg har fått en som har vært avbestilt. Bestilte i begynnelsen av juni.

Antageligvis avbestilt ja, men tenker også at de produserer biler i alle farger og sender de til Belgia. Om man linkes til den før eller etter ankomst til Belgia er litt vilkårlig. Bestilt september, VIN 8XXX og antatt levering i november. Vet den ankom Belgia med Thalatta, men usikker på om det var når båten var i Zebrugge i slutten av september eller om den ankom før det. Også usikker på om den står i Belgia nå eller om den er i Norge/på vei til Norge. Har en annen bestilt 10 dager før overnevnte, men den står kun som estimert levering i januar enn så lenge.

PS2dude

Hei,

Fikk telefon fra polestar, bilen klar neste uke.  :+1:

Bestilt i slutten av januar, vin 001xxx.

Finnes det en komplett "sjekk liste ved utlevering av polestar 2" som allerede er laget? Jeg vet jo om en god del av tingene man skal se etter, men bare lurte på om noen hadde samlet alle en plass?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA