Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering

Startet av Thule, fredag 14. august 2020, klokken 12:28

« forrige - neste »

Barrabas

Jeg forstår at det er nødvendig med et 12V batteri i tilfelle hovedbatteri kobles ut for å fortsatt drifte systemer i bilen og for å støtte 12V standard utstyr. Det jeg ikke forstår er om det benyttes et vanlig 12V startbatteri for dette, noen som vet om det er tilfelle?. Det burde benyttes et 12V forbruksbatteri for dette formålet da det ikke er behov for stor startstrøm og disse batteriene er bedre egnet for dyputladning. Startbatteri trenger å kjøre høy strøm ved start av motor også får å slå av avleiringer på platene inni batteriet. Uten høy startstrøm risikerer vi oppbygging av avleiringer over tid. Det aller beste hadde vel vært å satt i et 12 V litium batteri. Virker veldig gammeldags og unødig høy vekt å benytte blybatteri. Jeg skulle gjerne ha betalt et par tusen ekstra for dette på en bil til 500K plus.

Roy Aasen

Batteriet som sitter i bilen skal være et 70A AGM-batteri. Dette er batterier som skal tåle virkelig mishandling. Må nesten være fysiske feil på batteriene?

Noen som vet hva som faktisk skjedde?...her er det vel kun en nevnt som fikk stopp på tur fra Trondheim samt noen som mener eller tror om andre biler.
Ingen har her bekreftet at det er feil med batteriet eventuelt lading av samme?

Mye rykter uten substans. Noe håndfast fra faktiske eiere av bilen er det som duger.
En kamerat som.......osv duger ikke

Barrabas

 :+1: Flott hvis det er AGM batteri iallefall. Ja det er ikke noe håndfast hva som har skjedd, heller ikke på de 3 som ble observert i Bergen bak på redningsbil. Tror absolutt at ting ordner seg om det er noen barnesykdommer ute og går.

mroek

Det er et AGM-batteri, ja. Står til og med i manualen, for de som gidder å lete:

https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/12-V_batteri/

Sitat fra: manualenDet er et 12 V AGM-batteri (Absorbed Glass Mat) som er dimensjonert for å støtte driften av bilens elektriske system.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Men bilens 12V batteri tappes vel sakte men sikkert ut hver gang man stopper for å lade bilen? Tenk deg at du sitter i bilen under hurtiglading i 10 minus. Uten DC-DC konverter så er det ingenting som vedlikeholder strømmen til 12V batteriet,det lades sakte ut mens du står der. Og får vi netflix eller andre apper i bilen som en vil bruke når bilen står stille så gjør det ting ennå verre. Skjermen og mye annet drives vel av 12V batteriet? Og apper som camp mode,dog mode osv blir jo 12V tyver,så det er vel noe vi aldri vil se? Og 12V batterier er vel ikke designet for å håndtere denne ut/opp ladingen man legger opp til gitt at bilen lader ut 12V ved hvert bidige hurtigladestopp og opp igjen når bilen driftes. På meg høres det hele ut som en konstruksjonstabbe av dimensjoner å ikke ha DC-DC konverter koblet til hovedbatteriet for å holde 12V batteriet vedlike. Spesielt når man leverer en elbil med stor skjerm og apper som folk vil f.eks bruke under ladestopp. Tesla valgte en annen logikk,og det var nok ikke tilfeldig. På meg virker det som om man har tenkt fossil når man konstruerte bilen og ikke har tatt høyde for nettopp disse ladestoppene der bilen kan bli utsatt for lengre perioder med tapping av 12V batteriet. Mange sitter jo i bilen og bruker strøm under disse seansene. Dermed får man en ladesyklus av 12V batteriet trolig ikke er designet for...eller????

mroek

Nå tuller du fælt. Det er jo helt åpenbart at bilen har en DC-DC konverter, hvordan skulle den ellers ladet 12V-batteriet? Med en gammeldags mekanisk dynamo?

Dette handler ganske sikkert om software, og hvordan ladingen styres.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Bilia hevdet at batteriet aldri ville bli ladet foruten når bilen kjørte - men om DC-DC konverter mellom hovedbatteri og 12V batteri finnes der og ER software styrt (og jeg er jo 100% enig at det bør det jo være)- så er dette null problem gitt en software fiks ut fra det Bilia hevder er dagens håndtering.   

mroek

At bilen per i dag ikke lades uten at bilen kjører har ingenting med om den har DC-DC konverter å gjøre, det betyr bare at de har programmert den idiotisk. Jeg har stor tro på at dette vil bli fikset snarlig.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 06:27
Men bilens 12V batteri tappes vel sakte men sikkert ut hver gang man stopper for å lade bilen? Tenk deg at du sitter i bilen under hurtiglading i 10 minus. Uten DC-DC konverter så er det ingenting som vedlikeholder strømmen til 12V batteriet,det lades sakte ut mens du står der. Og får vi netflix eller andre apper i bilen som en vil bruke når bilen står stille så gjør det ting ennå verre. Skjermen og mye annet drives vel av 12V batteriet? Og apper som camp mode,dog mode osv blir jo 12V tyver,så det er vel noe vi aldri vil se? Og 12V batterier er vel ikke designet for å håndtere denne ut/opp ladingen man legger opp til gitt at bilen lader ut 12V ved hvert bidige hurtigladestopp og opp igjen når bilen driftes. På meg høres det hele ut som en konstruksjonstabbe av dimensjoner å ikke ha DC-DC konverter koblet til hovedbatteriet for å holde 12V batteriet vedlike. Spesielt når man leverer en elbil med stor skjerm og apper som folk vil f.eks bruke under ladestopp. Tesla valgte en annen logikk,og det var nok ikke tilfeldig. På meg virker det som om man har tenkt fossil når man konstruerte bilen og ikke har tatt høyde for nettopp disse ladestoppene der bilen kan bli utsatt for lengre perioder med tapping av 12V batteriet. Mange sitter jo i bilen og bruker strøm under disse seansene. Dermed får man en ladesyklus av 12V batteriet trolig ikke er designet for...eller? ???


Her tror jeg du roter fælt. I de aller fleste/alle elbiler, så må du slå bilen av før du får startet lading. Dermed får du ikke tilgang til mediasystemet heller. Du må derfor sette på dette "manuelt", og som på Kona, så tipper jeg det er ved å trykke på startknappen. Da vil bilen trekke strøm fra hovedbatteriet. I Kona så må jeg trykke enda en gang for å få tilgang til varmeapparat etc. Dette henter og strøm fra hovedbatteriet. Det ser du sikkert ved melding på skjermen om at dette vil forsinke ladingen.

Dog Mode/Camper Mode/Utility Mode er andre funksjoner som ikke trekker fra 12V, men fra hovedbatteriet. Det er jo hele poenget med disse funksjonene. Noe styring før hovedbatteriet er det sikkert fra 12V-anlegget, men det er altså bagatellmessig. Men forventer jo at i en slik situasjon så overvåkes det lille batteriets tillstand, og at det vedlikeholdlades fra hovedbatteriet ved behov.

Situasjoner der du trekker fra 12V og ikke fra hovedbatteriet, er der du setter deg inn i bil som ikke lader, og slår på strøm men ikke starter bilen, og når du har slått av bilen, men fremdeles sitter i den, og ikke åpner døren. Blir jeg sittende for lenge, så får jeg advarsel. Og åpner jeg døra så kuttes strømmen. Men setter jeg istedet på Utility mode, så slår bilen seg ned i dvalemodus, men henter altså strøm fra hovedbatteriet, ikke fra 12V, slik det virker som du tror etter det jeg leser av kommentaren din.

Om det er biler som lar deg tappe 12V mens du lader, så må du vel nesten aktivt prøve å lure systemet, f.eks. ved å sende ungen eller kona/sambo ut for å plugge i lader, men da skal du vel få beskjed fra lader at bilen ikke er av, slik jeg fikk da jeg prøvde å lade etter å ha satt bil i utility mode. Det var i ettertid jeg lærte hvordan jeg kunne få airconditioning og strøm til USB og 12V-uttak ved lading.

Jeg skal være ydmyk nok til å si at jeg kan ta feil, og da er det bare å si hvilken bil dere har opplevd at dere får lov å tappe 12V under lading av bil. Det høres ihvertfall ut som elendig design av el-opplegget om det er mulig, altså feilkonstruksjon blir da et OK synonym å bruke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håvar

e-Golf lader ikke 12V fra høyspentbatteriet ved hurtiglading, men gjør det derimot ved AC-lading. Har hørt dette fra andre og sjekket derfor spenning selv med OBDeleven. Under kjøring og AC-lading er spenningen på ca 14,5 volt, mens under hurtiglading lå det på rundt 12,5 volt( tall fra hukommelse).
Opplevde det aldri som noe problem siden ladestoppene med 1.gen e-Golf sjelden er mer enn 20 min, men det er like fullt et dårlig design og en unødvendig belastning for 12V-batteriet. Med lange ladestopp vinterstid kan det kanskje bli et problem, særlig når batteriet begynner å få noen år på baken.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 07. september 2020, klokken 11:03

Dog Mode/Camper Mode/Utility Mode er andre funksjoner som ikke trekker fra 12V, men fra hovedbatteriet. Det er jo hele poenget med disse funksjonene. Noe styring før hovedbatteriet er det sikkert fra 12V-anlegget, men det er altså bagatellmessig. Men forventer jo at i en slik situasjon så overvåkes det lille batteriets tillstand, og at det vedlikeholdlades fra hovedbatteriet ved behov.


Vel - alt styres jo fra 12V - dvs. elektronikken som faktisk står for styring går jo på 12V - tror du misforstår når jeg snakker om Dog mode osv...Det er selvfølgelig ikke kjøling av bilen osv..som hentes fra 12V batteriet - så stor idiot at jeg ikke forstår det er jeg ikke - Men ALT av styring og overvåkning skjer vel vha. 12V - det er jo nettopp dette at 12V batteriet mater mye elektronikk som driver med alt mulig overvåkning og kontroll som faktisk tapper batteriet. F.eks om du installerer et Dash cam så vil jo det dra energien fra 12V systemet - dersom du sitter å hører på spotify under lading - vel så er det 12V systemet som håndterer det osv osv...
Og 12V batterier er ikke glad i å bli tømt opp og ned..........

Tåkeheim

Mange har sikkert fått med seg at de har startet med utlevering på Billia Fornebu i tillegg til Økern. Kjørte forbi i helgen, stod 10-20 stk. innen for gjerde. Blir det forhåpentligvis en boost i utleveringen i Oslo område.
Polestar 2

hELgenen

OK - det var nytt.
Antar det kommer opp flere nye steder en kan velge etterhvert da kanskje......

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 11:45
Sitat fra: RJK på mandag 07. september 2020, klokken 11:03

Dog Mode/Camper Mode/Utility Mode er andre funksjoner som ikke trekker fra 12V, men fra hovedbatteriet. Det er jo hele poenget med disse funksjonene. Noe styring før hovedbatteriet er det sikkert fra 12V-anlegget, men det er altså bagatellmessig. Men forventer jo at i en slik situasjon så overvåkes det lille batteriets tillstand, og at det vedlikeholdlades fra hovedbatteriet ved behov.


Vel - alt styres jo fra 12V - dvs. elektronikken som faktisk står for styring går jo på 12V - tror du misforstår når jeg snakker om Dog mode osv...Det er selvfølgelig ikke kjøling av bilen osv..som hentes fra 12V batteriet - så stor idiot at jeg ikke forstår det er jeg ikke - Men ALT av styring og overvåkning skjer vel vha. 12V - det er jo nettopp dette at 12V batteriet mater mye elektronikk som driver med alt mulig overvåkning og kontroll som faktisk tapper batteriet. F.eks om du installerer et Dash cam så vil jo det dra energien fra 12V systemet - dersom du sitter å hører på spotify under lading - vel så er det 12V systemet som håndterer det osv osv...
Og 12V batterier er ikke glad i å bli tømt opp og ned..........


greit, da missforstod jeg hva du mente, men det som går over 12V er da kun litt styrestrøm, og ikke drift, slik at dette burde være neglisjerbart som jeg forsåvidt skrev i svaret over.


At man kan få noen problemer der om man allerede har tynt 12V-batteriet før ankomst dc-lader ser jeg, dersom det stemmer at den ikke lader/overvåker dette under DC-lading. Men da virker det som batteriet er underdimensjonert om det ikke har ladet seg opp ved kjøring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tåkeheim

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. september 2020, klokken 12:06
OK - det var nytt.
Antar det kommer opp flere nye steder en kan velge etterhvert da kanskje......

Etter det jeg har fått med meg på facebook-siden har noen fått alternativ å velge Fornebu når de har blitt ringt til for å avtale utlevering.
Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA