Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering

Startet av Thule, fredag 14. august 2020, klokken 12:28

« forrige - neste »

mroek

Tror det langt på vei er tilfeldig, som nevnt tidligere. Og da ser jeg bort fra de heldige som har fått en avbestilt bil. Det er jo noen av disse, og de får bil tidligere enn bestilling skulle tilsi. Vi har jo eksempler på folk som bestilte i mai, og har fått utlevert bil allerede. Det er også folk som har relativt "sene" bestillinger (typ mars) og som har fått utlevering nå i nær fremtid, og vi har eksempler på folk som reserverte tidlig i 2019 og la inn bestilling ved første anledning, og som enda ikke har fått.

Med andre ord, det blir ikke gjort veldig mye for å forsøke å holde noen "rettferdig" rekkefølge, men jeg tror jo de jobber for å få levert ut så fort som mulig. At en del tidlige bestillere blir misfornøyde er nok ikke noe de bryr seg om, for selv om noen av disse i verste fall skulle avbestille i misnøye, så får de uansett solgt bilene.

Bra at de ser ut til å få opp takten litt nå, men det er fremdeles for sakte til å ta unna køen godt nok. @Hoggorm, har du tilgang til Autosys, siden du kan finne frem den statistikken du presenterer her?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Hoggorm

Nei, har ikke tilgang til Autosys. Men jeg har samlet en del data fra mange kilder over tid, primært for å prøve få bedre informasjon om når min bil kommer, men tifeldigvis har jeg endt opp med nok data til å vite rimelig presist hva som er utlevert hittil.

Jeg bestilte helt i slutten av mars og har nå estimeret levering i september, men det anser jeg som rimelig upålitelig estimat. Tror mer på oktober.


mroek

Ah, ok. Godt gjort å ha så mye kontroll på dataene uten tilgang til Autosys.

Hvilken båt kom din bil med, da? Min kom med Morning Post, og jeg har fått utsatt levering til oktober for lengst (september i kontrakt, opprinnelig august). Og jeg bestilte tidlig i februar, så skulle tro at at hvis de la bestillingsrekkefølge til grunn, så burde det ikke være SÅ enormt mange før meg på "mitt" utleveringssted. Kanskje et par-tre hundre, om jeg skulle tippe.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Magnito

Hvordan finner dere egentlig ut hvilken båt deres spesifikke bil kommer med?

mroek

Ikke lenger mulig, fordi Polestar har sørget for å få Wallenius Wilhelmsen (som frakter bilene fra Kina til Europa) til å blokkere mulighetene for å spore.

Noen kom over et smutthull en tid tilbake, men det er også blitt sperret nå. Listen over biler som var kjent den gang ligger fremdeles på nett, men linkene til å spore fungerer ikke mer:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1q1TMfz7z5kCfCaEcnM6-bsiAwOF2OwPytnDSAligmYw/edit#gid=1764799192

Om du finner ditt VIN-nummer der, så kan du i hvert fall se hvilken båt bilen er på (eller kom med).

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Magnito

Ja, så at det var referert til smutthullet i en annen tråd, men lurte siden det åpenbart hadde blitt fjernet som du sier. Det dokumentet forklarte jo da saken.

Ser ut som min kom med Morning Linda da...

Hoggorm

Sitat fra: mroek på tirsdag 25. august 2020, klokken 09:07
Hvilken båt kom din bil med, da? Min kom med Morning Post, og jeg har fått utsatt levering til oktober for lengst (september i kontrakt, opprinnelig august). Og jeg bestilte tidlig i februar, så skulle tro at at hvis de la bestillingsrekkefølge til grunn, så burde det ikke være SÅ enormt mange før meg på "mitt" utleveringssted. Kanskje et par-tre hundre, om jeg skulle tippe.

Min kom med Figaro. Men den var blandt de aller siste med Figaro som endret status til "DELIVERED FROM" rundt 3 uker etter den kom til Zeebrugge, like før sporingsmulighetene ble blokkert. Tipper de fleste bilene som kom med Morning Post kommer til Norge før min selv om den kom til Belgia 3 dager før. Jeg tror jeg er rundt nr. 2000 i Norge som har bestilt. Nå så jeg at estimert levering er flyttet til oktober for meg også, må ha skjedd i løpet av de siste 5 dager.

mroek

Jaja, lite å få gjort med, men kan ikke underslå at det er irriterende at de bare flytter på estimatet stille og rolig, og uten å informere om det, eller om årsaken.

Når la du inn bestilling? Jeg bestilte ganske tidlig i februar, men bilen ble produsert forholdsvis sent, slik at den ikke kom på en av de tidligere båtene. Er mye tilfeldigheter ute og går her, ser det ut for. Og logistikken til Polestar er tydeligvis som før nevnt satt ut på oppdrag til Norsk Tipping...
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Hoggorm

Bestilte helt i slutten av mars. Har egentlig aldri trodd jeg ville få bilen før i oktober. Estimatene fra Polestar har alltid virket litt vel optimistiske og ser jo at det er normen blant bilprodusentene. Det er vel mer en regel enn unntak at man i beste fall får utlevert nye elbilmodeller 3 mnd. etter opprinnelig esimert utleveringstid.

safari

Når mange av PS2 kom til Zeebrugge 24 juli så må det være Polstars interesse å få bilene ut til kundene, ikke som det ser ut nå at vi må vente 2-3 mnd.

alagerqv

De sier at noen av problemene hvertfall skyldes "ekstern logistikkpartner". Min bil fikk utsatt levering fordi den likevel var i Belgia, selv om de hadde fått opplyst om at den var ankommet Drammen. Men fornøyd med Polestar hvordan de løste dette for meg.

hELgenen

Hvordan løste de det for deg?

Roy Aasen

Fikk telefon i ettermiddag om kommende levering.
Hadde dessverre ikke tid til videre samtale så de ringer igjen på mandag. Tyder på at det kommer rullende noe om en to til fire ukers tid. Kanskje

mroek

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 28. august 2020, klokken 22:45
Fikk telefon i ettermiddag om kommende levering.
Hadde dessverre ikke tid til videre samtale så de ringer igjen på mandag. Tyder på at det kommer rullende noe om en to til fire ukers tid. Kanskje
Hæ? Du avbestilte jo og bestilte på nytt mye senere? Og så er du plutselig nær levering? Merkelige greier. Har du fått en avbestilt bil, da, kanskje?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Roy Aasen

#29
Ingen aning.
Kanskje er det den gamle som bare har ligget i buskene og ventet (?) eller om det er en annen vet jeg ikke. Spiller ingen rolle. Fikk chassisnummer for en tid tilbake , noe som ikke tyder på avbestilt bil.
Meeen...det må jo ikke bety at det kommer bil snart. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA