Den beste løsningen hadde vært egen spak slik som på S og X, der kan jeg selv velge om den skal settes til aktuell hastighet eller til fartsgrensa.
Som sagt over, det hadde ikke vært nødvendig med en egen spak heller, for å få begge funksjoner, for girspaken har et ekstra hakk (slik som blinklysspaken).
Hvis du har trailer mode, så vil den slå av fartsgrensefunksjonen (men da får du ikke auto styring).
Det jeg kunne tenkt meg var en "følg fartsgrensene" funksjon, hvor hastigheten ble endret litt før skiltet, ikke litt etter. Når bilen likevel ikke kan lese skilt, så er det jo ingen grunn til å vente helt til etter skiltpassering med ny fartsgrense nedover.
Fartsgrensen gjelder fra skiltet, så det mest naturlige hadde vært at en fartsreduksjon bør begynne før skiltet nåes slik at man når lovlig fart i det man passerer skiltet. En fartsøkning bør ikke starte før man er på høyde med skiltet, om hensikten er å følge fartsgrensen.
Noen ønsker å ligge litt over (eller under), men ikke nødvendigvis i alle hastigheter. Kunne gjerne ønsket å sette i innstillinger at man skal holde fartsgrensen under et visst nivå (70 km/h), og så tillater den, om du velger det, å ligge over med maks 10 eller 20 km i hastigheter fra 80 km/h og oppover. Noen ønsker kanskje 3 trinn, opp til og med 60, 70 - 90 og 100 og oppover. Og så i tillegg kanskje en maks tillatt hastighet, for de gangene man havner på Autobahn med fri fartsgrense.
Det vil jo fremdeles være sjåføren som gjør valget, og derved er ansvarlig om man måles med høyere fart enn det som er lovlig, og kjører man uten ACC kan man jo uansett bryte fartsgrensa i akkurat den hasigheten man vil. Ser derfor ikke noen årsak til at bilen skal nekte en å kjøre over med ACC, men ikke bry seg om en kjører manuelt.
Er uansett tryggest at man kjører i jevn hastighet, så lenge bilen klarer å skjønne når man når svinger og kryss som krever lavere fart for ikke å oppleves ubehagelig eller utrygg. Og det er vel egentlig det jeg savner mest i min bil, som vil holde farta, uansett om man går fra rette motorveier til svingete områder.