Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»

Startet av automat, torsdag 13. august 2020, klokken 21:35

« forrige - neste »

automat

«En Tesla-sjåfør skulle justere vinduspusser-intervallet på skjermen i sin Model 3 - og mistet kontrollen. Domstolen sidestilte det med mobilbruk.»

https://motor.no/bot-infotainment-mobiltelefon/brukte-tesla-skjermen-straffet-for-mobilbruk/176608

Skulle likt å visst litt mer om omstendighetene for ulykken, og grunnlaget for dommen. Og litt mindre synsing fra NAF-eksperten.

Hvis dette blir rettspraksis, så blir det vanskelig å kjøre Tesla.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

På tide å fokusere på lettbetjente knapper, hender og hjul som man kan føle seg frem til.

Myndighetene må på banen og se på trafikksikkerhet med tanke på betjening av funksjoner som man normalt gjør i fart før man typegodkjenner biler.

I tillegg bør vel slikt vektlegges også ved sikkerhetstesting av biler av uavhengige firmaer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Det er ett fett hva du fikler med som tar bort oppmerksomheten fra kjøring. En knapp du ikke treffer/finner, mister noe på gulvet, spiser, leter etter solbriller.

Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.

Enig i at det hadde vært greit å vite premisser i dommen. Hvordan personen opptrer i retten og hva han forklarer vil også ha betydning.

knegg

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. august 2020, klokken 11:39

Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.

Jeg klarer fint å si hvilken sang jeg vil ha til Tesla. Men å sette hastighet på vindusviskere har den store problemer med. Sist forsøk på en bug report endte med full setevarme, selv om de to første ordene registrert var bug report...
Vet heller ikke om den takler norsk eller engelsk best. Normalt er språkstøtte såsomså for norsk, til gjengjeld takler den ikke alltid norwenglish heller. Så jeg ender ofte med å se på skjermen for å se om den har forstått meg korrekt... Og selv om den får med seg alle ordene så er ikke rett resultat likevel garantert.


Jeg har selv opplevd å bli distrahert av skjermen, mer enn jeg var klar over. En skikkelig oppvekker som har gjort meg mer bevisst på hvor raskt tiden går når man kjører.
2020 Model 3

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. august 2020, klokken 11:39
Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.
Kan ikke bruke knappen på hendelen for å endre viskerhastighet/-intervall.

Counterpointer

Sitat fra: knegg på lørdag 15. august 2020, klokken 00:17
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. august 2020, klokken 11:39

Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.

Jeg klarer fint å si hvilken sang jeg vil ha til Tesla. Men å sette hastighet på vindusviskere har den store problemer med. Sist forsøk på en bug report endte med full setevarme, selv om de to første ordene registrert var bug report...
Vet heller ikke om den takler norsk eller engelsk best. Normalt er språkstøtte såsomså for norsk, til gjengjeld takler den ikke alltid norwenglish heller. Så jeg ender ofte med å se på skjermen for å se om den har forstått meg korrekt... Og selv om den får med seg alle ordene så er ikke rett resultat likevel garantert.


Jeg har selv opplevd å bli distrahert av skjermen, mer enn jeg var klar over. En skikkelig oppvekker som har gjort meg mer bevisst på hvor raskt tiden går når man kjører.
Jeg kan moderere meg selv til at «personen kunne kanskje brukt stemmekommandoer». Det fungerer på min bil, men vet jo at det ikke gjør det på alle. Knappen på stalken derimot fungerer på alle.

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. august 2020, klokken 00:43
Knappen på stalken derimot fungerer på alle.
Knappen på stalken kan, igjen....., IKKE endre viskerintervall.
(Og det er faktisk det saken handler om, hvis du gidder lese saken.)

Er ikke alltid vits i å forsvare Tesla på absolutt alt av løsninger.
De prøver på noe nytt, ikke alt er like hensiktsmessig.
I sommer lånte jeg en dieselbil vi kjørte flere tusen kilometer. Det som slo meg da var at jeg taktilt hadde 100% kontroll over vindusviskernes innstillingsmuligheter uten å flytte blikket bort fra veien. Det være seg auto, intervaller, langsom, hurtig osv....
Skulle gjerne hatt alle viskerfunksjonene på hendelen i vår Model 3.

automat

Men måtte føreren endre intervallhastighet akkurat når førersituasjonen krevde full oppmerksomhet? Han kunne ventet til situasjonen var blitt såpass oversiktlig at han ikke risikerte å dra av veien. Og heller tatt et par manuelle sveip med viskeren, hvis det var nødvendig.

Er hele greia bare et klønete forsøk på å bortforklare at føreren var alt for uoppmerksom? Som media har grepet tak i.

Så kan man selvfølgelig ha en diskusjon på hvilke funksjoner som er så kritiske at man ikke bør ha de på skjerm. Men utover ratt, pedaler og blinklys, så er det lite som er standardisert av knapper, hendler og brytere. Kjører man en ukjent bil, så kan det bli litt fomling.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på lørdag 15. august 2020, klokken 00:35
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. august 2020, klokken 11:39
Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.
Kan ikke bruke knappen på hendelen for å endre viskerhastighet/-intervall.
Ved å trykke gjentatte ganger kan du få den til å gå kontinuerlig (men du må da trykke hele tiden).

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på lørdag 15. august 2020, klokken 10:03
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. august 2020, klokken 00:43
Knappen på stalken derimot fungerer på alle.
Knappen på stalken kan, igjen....., IKKE endre viskerintervall.
(Og det er faktisk det saken handler om, hvis du gidder lese saken.)

Er ikke alltid vits i å forsvare Tesla på absolutt alt av løsninger.
De prøver på noe nytt, ikke alt er like hensiktsmessig.
I sommer lånte jeg en dieselbil vi kjørte flere tusen kilometer. Det som slo meg da var at jeg taktilt hadde 100% kontroll over vindusviskernes innstillingsmuligheter uten å flytte blikket bort fra veien. Det være seg auto, intervaller, langsom, hurtig osv....
Skulle gjerne hatt alle viskerfunksjonene på hendelen i vår Model 3.
Å så så sint

Tydeligvis noe mer som ligger bak. (Vel, deg om det)

Her er fakta uklare, men alikevel er det ikke lov å påpeke alternativer.

Automat kommer med fornuftig innvending.

PS. Har ikke behov for å forsvare Tesla på alt, dette ble bare anekdotisk og lite allmengyldig.

Si meg hvilken bil du kjører så finner vi sikkert en vital funksjon som kan være farlig om en er uoppmerksom.

trykkertor

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 00:44
Sitat fra: trykkertor på lørdag 15. august 2020, klokken 10:03

Skulle gjerne hatt alle viskerfunksjonene på hendelen i vår Model 3.
Å så så sint
Ikke sint. Bare så skuffet  :D over at enkelte kommenterer på saker uten å lese/forstå saken.

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 00:44
Si meg hvilken bil du kjører så finner vi sikkert en vital funksjon som kan være farlig om en er uoppmerksom.
Igjen, hvis du leser litt grundigere før du kommenterer, så ser du jeg skriver "i vår Tesla Model 3."
Gjett hvilken bil jeg kjører......

Kjør på med én(??) vital funksjon som kan være farlig om en er uoppmerksom.
(Du kan få et hint av meg.........15" og jeg tenker ikke på felgstørrelser.)



knegg

2020 Model 3

jlan

Tesla kunne gjort endel mer med å legge funksjoner til rattet, og legge disse nærmere opp mot det som er "standard". Men det er likevel ganske urealistisk at en moderne bil skal kunne betjenes uten å kikke på en skjerm. Det skal ganske mange knapper til for å erstatte alle funksjoner, og da må en kikke på symbolet på knappene også for å treffe riktig.  Om en tar på skjermen eller ikke betyr vel ikke så mye for oppmerksomheten. Hvis det er selve trykkingen som er problemet, så kan en jo bruke musfunksjon og til dels talestyring.  Fordelen med skjermer er at en kan legge viktige funksjoner oppe i synsfeltet. Autopilot og andre førerstøttefunksjoner reduserer også sannsynligheten for at det skal gå "åt skogen".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Oddaa

Sitat fra: jlan på mandag 17. august 2020, klokken 09:28
Tesla kunne gjort endel mer med å legge funksjoner til rattet, og legge disse nærmere opp mot det som er "standard". Men det er likevel ganske urealistisk at en moderne bil skal kunne betjenes uten å kikke på en skjerm. Det skal ganske mange knapper til for å erstatte alle funksjoner, og da må en kikke på symbolet på knappene også for å treffe riktig.  Om en tar på skjermen eller ikke betyr vel ikke så mye for oppmerksomheten. Hvis det er selve trykkingen som er problemet, så kan en jo bruke musfunksjon og til dels talestyring.  Fordelen med skjermer er at en kan legge viktige funksjoner oppe i synsfeltet. Autopilot og andre førerstøttefunksjoner reduserer også sannsynligheten for at det skal gå "åt skogen".
Men det hadde vært fint om førerstøttesystemene kunne bidra til å øke sikkerheten, snarere enn å (delvis) kompensere for den reduserte sikkerheten som oppstår på grunn av uheldige valg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

pberg

Dette minner litt om Citroen-eiere fra 70-80-tallet som insisterte på at Citroens betjenings-systemer var MYE sikrere og bedre enn alt annet på markedet. Markedet viste vel at det ikke var det i praksis.








;D

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA