Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ+takboks

Startet av Skvulp, torsdag 13. august 2020, klokken 13:43

« forrige - neste »

Skvulp

Har kjøpt takstativet og tenker å kjøpe ski boks, men ser på diverse forumer at flere har opplevd at glasstaket kan sprekke, selv de som har montert med riktig moment. Er det sånn at jeg burde få Tesla til å montere det, med tanke på garanti? De jeg skal kjøpe boksen av vil ikke montere takstativet fordi de har erfart at glasset lett sprekker.
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Olofm

Jeg har montert av og på takstativet nå ca 5 ganger i løpet av et år uten noen antydning til sprekk i glasset. I forhold til forbruk så anbefaler jeg å kjøre minst mulig med takstativ montert på taket.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Rsk1

Du får ikke noen garanti selv om Tesla monterer det. Glasstaket mitt sprakk, og tesla sa da at de ikke dekker det når det er montert ekstrautstyr, selv om det kom fra Tesla. Jeg har også skade i lakken akkurat der boltene for stativet er. Tipper skadene kommer fordi jeg ikke har strammet til boltene noe særlig, av den grunn at jeg var redd for taket ironisk nok.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

RJK

Sitat fra: Rsk1 på torsdag 13. august 2020, klokken 19:11
Du får ikke noen garanti selv om Tesla monterer det. Glasstaket mitt sprakk, og tesla sa da at de ikke dekker det når det er montert ekstrautstyr, selv om det kom fra Tesla. Jeg har også skade i lakken akkurat der boltene for stativet er. Tipper skadene kommer fordi jeg ikke har strammet til boltene noe særlig, av den grunn at jeg var redd for taket ironisk nok.

Tesla sier at bilen kan ta taklast uten å spesifisere annet enn at man skal følge begrensningene til takstativet, til tross for at det er glasstak. Om dette ikke skyldes feilmontering eller overlast, men at bilen rett og slett ikke tåler det, så er det faktisk en reklamasjonssak, om ikke de vil innrømme det på garantien.

Tesla må da bevise at skaden skyldes faktisk skyldes feilmontering eller overlast, ellers har de faktisk et problem her. Jeg hadde ikke godtatt et avslag her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rsk1

Vil tippe at i min sak så kan de argumentere for feilmontering. Alle de 4 boltene har tatt borti takstolpen på ett eller annet vis. Når jeg monterte det, så ser jeg godt at det er klaring både mot glasset, og takstolpen. Men tipper at bolten har beveget seg litt pga lavt tilstrekningsmoment på mutrene. Uansett en elendig patent.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Bzzlink

Når det gjelder garanti, så kan de vel gjøre som de vil og si at det ikke dekkes på grunn av påmontert ekstrautstyr.

Når det gjelder reklamasjon på fabrikasjonsfeil etter kjøpsloven så stiller det seg litt annerledes. Hvis produktet ikke tåler forventet bruk, så kan du ha rett på erstatning

Jeg må ha takstativ selv. Sjekket på div tråder, og ser at takstativet ikke berører glasstaket, og man skal vel kunne stramme til en god del, uten at glasstaket blir berørt på noe vis? 

Men jeg har derimot sett at panorama taket er montert skjevt på endel biler, og det kan jo få betydning, festeboltene kan da gnisse mot kanten av glasset.

Dustepatent ja, hvorfor ikke lage skruefester i karroseriet og ha deksler over som alle andre gjør.

IbizaMan

Jeg monterte på takstativet for ca. 1 år siden og har brukt Skiboks ved ymse anledninger. Ikke noe problem i det hele tatt og stativet sitter akkurat slik det skal selv om det har vært tungt lastet på flere langturer. Det er god klaring til glasstaket så dette burde ikke være noe problem. Men husk å følge monteringsinstruksene hva gjelder tiltrekking og moment. Da sikrer du at stativet ikke beveger seg selv om det er tungt lastet. Jeg har valgt å la stativet sitte på permanent og heller ta av takboks når den ikke skal brukes. Da reduserer man nok også sjansen for å montere dette feil en eller annen gang.

Og sist men ikke minst, ikke hør på alle bedrevitere på dette forumet som påstår at moment på tiltrekking ikke har noe å si. Viktig at stativet sitter godt ettersom tung last kan utgjøre mye kraft i høye hastigheter.

Lykke til med stativet!  :)


lightscribe


TøddiVedder

Ja, men det føles ganske mye når du monterer.

Rsk1

Jeg har bare trukket til med hånda. Tror jeg må stramme litt til, for tviler på at glasset skal ta skade av det, da det ikke berører stativet. Problemet mitt er skadene på takstolpene. Der har boltene gnisset av lakken. Med litt makt så klarer jeg å bevege litt på stativet frem og tilbake. Så tipper problemet er for lavt tiltrukket moment på boltene mine.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

erikf

Sitat fra: Olofm på torsdag 13. august 2020, klokken 15:02Jeg har montert av og på takstativet nå ca 5 ganger i løpet av et år uten noen antydning til sprekk i glasset. I forhold til forbruk så anbefaler jeg å kjøre minst mulig med takstativ montert på taket.
Har kjørt bergen-oslo flere ganger i ca samme forhold, med og uten takstativ, og min uvitenskapelige erfaring er at det har ikke noe som helst å si for forbruket om takstativet er på eller ikke. Rekkevidde på ca 550 km uansett. (kommer frem etter 480 km med 70 km igjen - fullstendig uøkonomisk kjøring, med en del bagasje i bilen)

Kan ikke skjønne at det skal være noen fare for at glasset sprekker. Skulle gjerne fått en skikkelig forklaring fra tilfellene der dette faktisk har skjedd, hva som kan være årsaken. Skjevt montert takglass? Feilaktig plassering av boltene når de strammes til?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Handyman

Jeg har brukt stativet en rekke ganger og synes patenten er helt OK. Enkelt og rask å montere, og ta av.
Jeg trekker bare mutterne til med fingrene (er rimelig sterk i klypa ;-)) Føttene har aldri kontakt med glasset på min bil, og glasstaket sitter rett.
Veldig viktig å ikke trekke til for mye, da "hempene" kan deformeres slik at de kommer i kontakt med glasstaket (resultatet sier seg selv).
NB: ved full last på taket virker det til at bøylene retter seg litt ut og at mutterne skyves ut mot plastdekslene.
Jeg opplevde å miste et deksel i en fartshump med stativet fullastet med materialer. Dekslet ville ikke sitte skikkelig før lasten var tatt av. Man kan nok med fordel ettertrekke muttere ved mye last. Vet at flere har mistet deksler ved kjøring mye last på taket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

knegg

For en patent.... Gleder meg til jeg skal montere stativ og skiboks
2020 Model 3

knegg

2020 Model 3

knegg

Et bilde. Med litt justering så faller ikke dekselet av lenger.
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA