Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilpriser og valutakurser

Startet av Nilsern, torsdag 13. august 2020, klokken 09:00

« forrige - neste »

Nilsern

Xpeng har nylig satt ned prisen på G3 med 40k og begrunnet det med valutakursen. Kronen har gradvis styrket seg i forhold til de fleste valutaer siden bunnen i vår. Både dollarkursen, WON (Sør Korea) og Yen (Japan) er omtrent tilbake til nivået de hadde for ett år siden (august i fjor). Eurokursen er fortsatt litt høyere enn før Corona, men lavere enn i mars/april.

Kan vi forvente en prisreduksjon på flere modeller / bilmerker?
Hva tenker de kloke hoder på dette forumet?

Edit: har laget en figur med oversikt over de viktigste "bilvalutaer" sist år, som ligger som vedlegg et par poster lenger nede. Får ikke til å lime inn som bilde.

Daniel_0007

Er vel egentlig kun tesla som setter ned bilpriser pga valuta, de store bil importørene setter vel en pris per år så kan hende det endres noe neste år, de er flinke med å sette opp prisen pga valuta men ikke like villig å sette ned.
Model 3 2019 LR Rwd

Nilsern

#2
Laget en figur som viser valutakurser for de viktigste "bilvalutaer" det siste året: USD, EURO, CNY (Kina), KRW (Sør Korea), JPY (Japan). Alle valutaer utenom Euro er omtrent tilbake der de var før Korona-krisen. Euro ligger omtrent 5% høyere.


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har laget en oversikt som viser utviklingen av elbilpriser i Norge vs Nederland fra mars 2018 til juli 2020. Se Google dokumentet i bunn av følgende:
https://elbilforum.no/index.php?topic=37650.0

Nilsern

#4
Flott oversikt, Finnøy.

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 13. august 2020, klokken 09:33
Er vel egentlig kun tesla som setter ned bilpriser pga valuta, de store bil importørene setter vel en pris per år så kan hende det endres noe neste år, de er flinke med å sette opp prisen pga valuta men ikke like villig å sette ned.

Om jeg tolker tabellen rett er det jo Tesla som faktisk "overpriser" sine biler nå.
En TMX til 836k KUNNE kostet rett over 700k om de hadde justert valuta kurs ned mot 9 kroner.
Mao. må det være gode marginer her

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. august 2020, klokken 09:34


Om jeg tolker tabellen rett er det jo Tesla som faktisk "overpriser" sine biler nå.
En TMX til 836k KUNNE kostet rett over 700k om de hadde justert valuta kurs ned mot 9 kroner.
Mao. må det være gode marginer her
Helt korrekt, Tesla er overpriset i.f.h.t. dollar. Men så lenge de er leveransebegrenset i Norge haster det vel ikke med å sette ned prisen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. august 2020, klokken 09:34
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 13. august 2020, klokken 09:33
Er vel egentlig kun tesla som setter ned bilpriser pga valuta, de store bil importørene setter vel en pris per år så kan hende det endres noe neste år, de er flinke med å sette opp prisen pga valuta men ikke like villig å sette ned.

Om jeg tolker tabellen rett er det jo Tesla som faktisk "overpriser" sine biler nå.
En TMX til 836k KUNNE kostet rett over 700k om de hadde justert valuta kurs ned mot 9 kroner.
Mao. må det være gode marginer her

Er en grunn til at mange forventer en prisnedgang/prisjustering i fht valutakurs. Men kan jo hende det ikke kommer før vi nærmer oss slutten av kvartalet eller rett etterpå, litt avhengig av hvordan leveringssituasjon og etterspørsel ser ut.

Jeg hadde ikke bestilt Tesla akkurat nå om jeg var i markedet for ny bil, om ikke behovet hadde vært "prekært". Da hadde jeg kanskje heller tatt en "ventepølse" som jeg kunne solgt litt senere uten tap av betydning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA