Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe Tesla x

Startet av NIMILI, onsdag 12. august 2020, klokken 12:23

« forrige - neste »

NIMILI

Vurderer å kjøpe Tesla X og har lest meg opp en del. Det er flere biler på markedet som har MCU2. Er det beste å kjøpe en som allerede har MCU2? eller bare kjøpe en eldre (billigere) og vente på å oppdatere når det er mulig?
Slik jeg ser det så må man kjøpe de som er nyere enn sommeren 2018.
Er dette punktet et av de viktigste ved kjøp av bruktbilen?

geear

Absolutt en betydningsfull endring, men langt fra største endringen i mine øyne. Overgangen fra 90 til 100, og ny drivlinje/batteripakke gjaldt i samme slengen også 75, overgangen fra AP1 til AP2 og igjen til AP2.5 (i tillegg til dashcam/sentry på siste så kom det også mange andre endringer der, som ny 7-seter), overgangen til Raven.. er alle større enn MCU2 i mine øyne. Men du må velge prioritering ift budsjett selv. I tillegg er det nå sagt at det sannsynligvis blir mulig å oppgradere MCU. Da er de andre fysiske endringene mye viktigere. Og ikke minst FSD om man vil sikre seg en bil som følger med i tiden.

Thomas Parsli

Sitat fra: NIMILI på onsdag 12. august 2020, klokken 12:23
Vurderer å kjøpe Tesla X og har lest meg opp en del. Det er flere biler på markedet som har MCU2. Er det beste å kjøpe en som allerede har MCU2? eller bare kjøpe en eldre (billigere) og vente på å oppdatere når det er mulig?

Det er dyrt å oppgradere, så du må sjekke pris med Tesla.

Sitat fra: NIMILI på onsdag 12. august 2020, klokken 12:23
Slik jeg ser det så må man kjøpe de som er nyere enn sommeren 2018.
Er dette punktet et av de viktigste ved kjøp av bruktbilen?

I utgangspunktet vil en nyere bil ha færre feil og problemer, siden Tesla stadig gjør forbedringer.
En Raven er derfor "det beste kjøpet" hvis du skal ha bilen en stund.

Hvilken prisklasse ser du på?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

THE

Har selv en X100D produsert i august 17 med AP2.0 og MCU1. Passerer 100000 km i dag, og vurderte å bytte i en LR Raven for å slippe å ha bil uten garanti. Ble enig med meg selv om at det ikke er skummet med Tesla uten garanti, og bestemte meg for å beholde bilen også etter garantiutløp.

Årsakene er delte. Det frister med oppgradert understell, AP3, MCU2 og mer effektivt drivverk. Jeg synes uansett forbedringene fra min X100D ikke er store nok til å bytte ut bilen. Jeg vil gjerne ha lenger rekkevidde bla. pga. campingvogn, men forbedringen på Raven utgjør for lite til at det gir noe praktisk merverdi. Jeg bytter nok i en nyere X, men ikke før den er tilgjengelig med 125 kWh netto batterikapasitet og minst 200 kW hurtiglading.

Nyere er bedre, og hvis jeg skulle kjøpt bil i dag hadde jeg nok bestilt ny bil. Har kommet mange inventory TMX hos Tesla nå, og disse kan nok leveres ut i september vil jeg tro. Kan være lurt å vente på evt. rentekampanje, men jeg er litt usikker på om det kommer nå i Q3 da jeg tror Tesla kan selge ut de bilene de får uten noe lokkemiddel etter ca 6 mnd. tørke på utleveringer. Pga. at NOK har styrket seg mot $US den siste tiden, så kan det jo hende at Tesla har litt å gå på, og at det kommer kampanje nå i Q3 uansett?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

NIMILI

Sitat fra: geear på onsdag 12. august 2020, klokken 14:19
Absolutt en betydningsfull endring, men langt fra største endringen i mine øyne. Overgangen fra 90 til 100, og ny drivlinje/batteripakke gjaldt i samme slengen også 75, overgangen fra AP1 til AP2 og igjen til AP2.5 (i tillegg til dashcam/sentry på siste så kom det også mange andre endringer der, som ny 7-seter), overgangen til Raven.. er alle større enn MCU2 i mine øyne. Men du må velge prioritering ift budsjett selv. I tillegg er det nå sagt at det sannsynligvis blir mulig å oppgradere MCU. Da er de andre fysiske endringene mye viktigere. Og ikke minst FSD om man vil sikre seg en bil som følger med i tiden.

Jeg tenker maks 650000 kr. Så det er ikke mye ift til nypris men jeg tenker at dersom jeg finner en etter sommeren 2018 med km stand under 40000 km så har jeg funnet en ok bil.

NIMILI

Sitat fra: geear på onsdag 12. august 2020, klokken 14:19
Absolutt en betydningsfull endring, men langt fra største endringen i mine øyne. Overgangen fra 90 til 100, og ny drivlinje/batteripakke gjaldt i samme slengen også 75, overgangen fra AP1 til AP2 og igjen til AP2.5 (i tillegg til dashcam/sentry på siste så kom det også mange andre endringer der, som ny 7-seter), overgangen til Raven.. er alle større enn MCU2 i mine øyne. Men du må velge prioritering ift budsjett selv. I tillegg er det nå sagt at det sannsynligvis blir mulig å oppgradere MCU. Da er de andre fysiske endringene mye viktigere. Og ikke minst FSD om man vil sikre seg en bil som følger med i tiden.

Takk for svar. Hvor kan man sjekke prisen på oppgradering til MCU2? Er dette noe som pr i dag er mulig å bestille hos Tesla?

geear

Nei. Ikke enda. Tror det var snakk om 2400 USD i USA.

Men fordelene med MCU2 er ikke voldsomme. Du får noen ekstra spill, Netflix og Youtube, pluss viewer for dashcam. For egen del så ser jeg ikke på dashcamopptak med mindre jeg ser en skade på bilen, og netflix/youtube er helt uinteressant i en bil, for den kjører jeg, har bedre TV inne. Det er også en designfeil på MCU1 som gjør at minnet kan ryke, men nå ser det ut som Tesla begynner å tilby en billig fiks (og reparerer uansett i garantitiden), pluss tilbyr mulighet for heller å bytte til MCU2, så da er det ikke så big deal lenger.

z4rd

+ at man får en vesentlig mer responsiv skjerm uten antydning til latency med MCU2 kontra 1.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Tror egentlig bare det er et problem om man er vant med MCU2 og veksler innom MCU1. Har iPhone 11, og er således vant med god respons, men MCU1 plager meg ikke. Den GJORDE det, i tidene de slet med softwaren, men har vært bra lenge nå. Hadde jeg skiftet til MCU2 da det stod på som verst hadde nok også jeg sverget på aldri MCU1 igjen, og snakket den ned, men det er heldigvis historie. :)

z4rd

Ja, alt er relativt, men MCU2 er merkbart mer responsiv enn MCU1. Jeg snakker det ikke ned, men konstanterer fakta. Selv hatt TMX med MCU1 og vært gjennom den reisen. Enig i at det ikke opplevdes som treigt når de fikk orden på programvaren, men for meg er det fortsatt en vesentlig forskjell mellom disse to.

Har hatt Model 3 nå i 8 mnd, så nå ville det være helt uaktuelt for meg å gå tilbake til MCU1. For en som ikke har hatt MCU2 på fast basis - så er det nok ingen stor sak.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jkirkebo

Sitat fra: z4rd på onsdag 12. august 2020, klokken 22:20
Ja, alt er relativt, men MCU2 er merkbart mer responsiv enn MCU1. Jeg snakker det ikke ned, men konstanterer fakta. Selv hatt TMX med MCU1 og vært gjennom den reisen. Enig i at det ikke opplevdes som treigt når de fikk orden på programvaren, men for meg er det fortsatt en vesentlig forskjell mellom disse to.

Har hatt Model 3 nå i 8 mnd, så nå ville det være helt uaktuelt for meg å gå tilbake til MCU1. For en som ikke har hatt MCU2 på fast basis - så er det nok ingen stor sak.

Vi har en bil med MCU2 og en med MCU1. Tenker ikke over forskjellen i det hele tatt når jeg bruker den med MCU1. Kunne vurdert å oppgradere om det kostet maks 5000,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: NIMILI på onsdag 12. august 2020, klokken 19:20
Jeg tenker maks 650000 kr. Så det er ikke mye ift til nypris men jeg tenker at dersom jeg finner en etter sommeren 2018 med km stand under 40000 km så har jeg funnet en ok bil.

Flere biler på Finn som kan passe det kriteriet nå, dvs. man ser ikke når i 2018 de er produsert men det står 2018 og de har lav km-stand.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

NIMILI

Nå har jeg kjøpt meg en brukt Tesla X (slutten av 2018) og skal motta bilen til helgen.

Er det noe som skal gjøres mtp overføring av eierskapet i Tesla systemet? Hvordan skal dette i så fall utføres?

Jeg har ladepunkt på 16A i garasjen som jeg lader egolfen, kan jeg lade Tesla X på samme måte? Hvor langt tid tar det å lade en slik på 75 i batteristørrelse?


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: NIMILI på torsdag 27. august 2020, klokken 12:18Jeg har ladepunkt på 16A i garasjen som jeg lader egolfen, kan jeg lade Tesla X på samme måte? Hvor langt tid tar det å lade en slik på 75 i batteristørrelse?
Skal gå helt fint å lade her på samme måte. Og det vil ta ca 20 timer for 0-100%. Eller f.eks ca 6 timer for 50-80%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Det har kommet et eget valg for overføring inne på Tesla-kontoen, så tror det skal være rimelig kurrant nå..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA