Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV320

Startet av Stikkkontakt, onsdag 12. august 2020, klokken 11:46

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Ryktene sier at det straks kommer en laveffekt versjon av I-Pace. Samme batteri, samme rekkevidde og sikkert samme bugs.
Spennende å se hvordan Jaguar velger å prise den.
Noen som vet noe?
Hjemmesiden til Jaguar hadde for et par uker siden  info som sa 320 hk, 500 NM og 0-100 på 6,6 sek. Men dette ble fjernet etter kort tid.

Tellus

Virker ganske meningsløst å selge identisk hardware billigere. Eneste JLR oppnår med det er å ødelegge sine egne marginer. Regner derfor med at bilen leveres med rimligere hardware. Mindre batteri og kanskje kun en motor.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på onsdag 12. august 2020, klokken 13:03
Virker ganske meningsløst å selge identisk hardware billigere.
Hørt om eTron 50 ? Regner ikke akkurat med at Audi har tapt på den versjonen...

JPM

Jeg er strålende fornøyd med min I-Pace, men synes Jaguar har priset seg ut ift å kjøpe I-Pace ved neste bilbytte. Jeg kjøpte "innstegsmodell" med et par tilvalg som driversupport, vinterpakke, luft og sotede ruter. 700K ferdig levert inkl vinterdekk på felg i Trondheim.

Samme bil er vesentlig dyrere i dag.

Ønsker ikke å banne i kirka, men det ligger an til ID4/Enyak/TMY ved neste korsvei.

Tellus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 14. august 2020, klokken 22:53
Sitat fra: Tellus på onsdag 12. august 2020, klokken 13:03
Virker ganske meningsløst å selge identisk hardware billigere.
Hørt om eTron 50 ? Regner ikke akkurat med at Audi har tapt på den versjonen...

Etron-50 har mindre batteri. Med ande ord billigere hardware. Nettopp noe lignende jeg antar Jaguar planlegger.

4Matic Fanatic

Om de faktisk ønsker å selge biler i Norge må de nå gjøre noe - regner med selgerne har rolige dager nå...

Tellus

#6
Har vært tildels lang ventetid på I-Pace i UK pga lite produksjon i år. Hittil i år tror jeg nok Jaguar har solgt det de har produsert. Fremover kan det helt sikkert være på plass med noen grep som stimulerer etterspørselen. I Norge blir det vel solgt nærmere 1000 biler i år. Tipper det utgjør rundt 10% av årets produksjon. Potensialet er nok større hvis de lanserer en modell med startpris rundt 100K lavere.

Forøvrig har vel valutaendringene også påvirket prisene. Krona har styrket seg en del i det siste så vi skal ikke se bort fra at listeprisene kommer noe ned igjen.

Det er forøvrig solgt 36 I-Pace hittil i august. Langt mindre enn salget av e-tron og EQC, men mye mer enn totalsalget av Tesla  :)

Maxwell_400

Antar de kommer til å sy sammen en "Nordisk" pakke med den nye modellen men Jaguar vil aldri være en pris presser, du må regne med å betale ekstra kun for at det er Jaguar. 700k for en nordisk pakke med luft-fjæring tror jeg kan være salgbart.

Det er vel planlagt at I-Pace skal over på MLA plattformen i 2025, skulle tro det vil føre til lavere produksjonskost for Jaguar. Kanskje vi har solid-state batterier da også ?

Det er noen enkle grep de kan gjøre for at den skal være mere salgbar i Norge, f.eks. å øke tillatt hengervekt, bilen klarer langt mere enn 750kg, IMHO selvfølgelig.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på onsdag 12. august 2020, klokken 13:03
Virker ganske meningsløst å selge identisk hardware billigere.

Det finnes EPA tester av EV 320. Der går det frem at motor og batteri er identisk. Samme betegnelse. Kun software med andre ord

Kires

Fra Finansavisen:

Suksess i Norge

Siden dagens EV400 dukket opp i 2018 har over 4.500 nordmenn kjøpt bilen, noe som løftet Jaguar-salget fra et par hundre biler i et godt år. Prisen på dagens modell er 747.900 kroner, mens startprisen på EV320 egentlig er 638.900 kroner, en prisreduksjon på 109.000 kroner.

Den rabatterte kampanjeprisen for bilen som skal selges i en begrenset periode er 599.900 kroner for I-Pace S Prime. mens toppmodellen SE Sport, har en kampanjepris på 629.900 kroner.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Tellus

Litt mindre aksellerasjon og spar 109 K ? 

Løp og kjøp sier jeg. Denne varianten blir neppe gammel da jeg tipper 9 av 10 går for denne.

Kires

Ja kommer nok til å selge veldig bra! Tilfeldig at de slipper info nå rett før Mach e og Skoda kommer med info om sine?

Nå kom plutselig I-Pace med i vurderingen min for å erstatte etron vi har i dag.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Tellus

Kan det være at de tømmer 2020 versjonen i påvente av 2021 leveranser senere i år eller kommer denne som 2021 versjon ?

Jeg ville ha valgt denne i hvert fall. Selv med 320 HK så holder den vel unna for e-tron  ;)

Counterpointer


Stikkkontakt

Legger merke til at Sandven skriver forbedret rekkevidde og 120kw lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA