Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bytte PCU selv?  (Lest 2527 ganger)

Trond E

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 24
    • Vis profil
Bytte PCU selv?
« på: Mandag 23. April 2012, klokken 15:38 »
Er det noen som vet om det er mulig å bytte PCU selv, eller må en ha tilgang til spesiell sw?

Har hørt at det kan bli problemer med startsperren, men er det andre ting?



Trond Einar
Sort Th!nk City Zebra 2008 mod
Ex Rød Th!nk Classic 2002 mod
Trondheim

Go-carter

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2123
  • Racing is life.
    • Vis profil
Sv: Bytte PCU selv?
« Svar #1 på: Mandag 23. April 2012, klokken 16:11 »
Såvidt meg bekjent, har startsperren ingenting med PCU å gjøre(?). Med forbehold om feil. Men startsperren er en standalone-hjerne fra Ford.

Tror ingen har bytta PCU selv, men det er jo bare å være førstemann det  :) Husk at du skrur på en bil med 400V og rimelig mye andre forhåndsregler man må ta. I tillegg kan det hende man trenger diagnoseutstyr, det vet jeg ikke.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14099
    • Vis profil
Sv: Bytte PCU selv?
« Svar #2 på: Mandag 23. April 2012, klokken 18:51 »
Tror det er rimelig trygt å bytte PCU selv.

Lokket for å koble fra batterikablene inneholder et reed rele' som stopper all strøm med en gang det åpnes, og det kommer (Med stort Forbehold) ikke strøm ut av batteriet uten at PCU signaliserer at releene i batteriet skal slå inn. Vet ikke utladetiden til kondensatorene, men 1/2 time etter at bilen har kjørt burde holde.

Ville som ekstra sikkerhet åpnet opp dekselet under bilen, og framme på batteriet, og koblet fra dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma Cree SAM og City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i Elbilhjelpen.n

Trond E

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 24
    • Vis profil
Sv: Bytte PCU selv?
« Svar #3 på: Tirsdag 07. August 2012, klokken 09:27 »
For å svare meg selv her, så blir det problemer etter bytte av PCU. PATS modulen, som startsperren heter, oppdager at det er ny PCU og går dermed over i tyverimodus og immobiliserer bilen.

Du må dermed ha tilgang til Think Techcenter eller tilsvarende for å reprogrammere nøklene slik at du får start på bilen.


Ellers er bytte av PCU en forholdsvis grei jobb. Trangt og kronglete, er noen skruer som krever tolmodighet..

Tror det er rimelig trygt å bytte PCU selv.

Lokket for å koble fra batterikablene inneholder et reed rele' som stopper all strøm med en gang det åpnes, og det kommer (Med stort Forbehold) ikke strøm ut av batteriet uten at PCU signaliserer at releene i batteriet skal slå inn. Vet ikke utladetiden til kondensatorene, men 1/2 time etter at bilen har kjørt burde holde.

Ville som ekstra sikkerhet åpnet opp dekselet under bilen, og framme på batteriet, og koblet fra dette.

Det er ingen microbrytere på batteriluka til nythinken. Koble først fra 12v batteri og dermed skal kabler fra fremdriftsbatteriet være uten spenning, så koble fra Zebra batterikablene i rett rekkefølge før en starter med å bytte PCU.



Trond Einar
Sort Th!nk City Zebra 2008 mod
Ex Rød Th!nk Classic 2002 mod
Trondheim

hma

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1565
    • Vis profil
Sv: Bytte PCU selv?
« Svar #4 på: Tirsdag 07. August 2012, klokken 10:32 »
For å svare meg selv her, så blir det problemer etter bytte av PCU. PATS modulen, som startsperren heter, oppdager at det er ny PCU og går dermed over i tyverimodus og immobiliserer bilen.
Du må dermed ha tilgang til Think Techcenter eller tilsvarende for å reprogrammere nøklene slik at du får start på bilen.
Ellers er bytte av PCU en forholdsvis grei jobb. Trangt og kronglete, er noen skruer som krever tolmodighet..
Flott jobb du har gjort, viktige opplysninger og nyttige erfaringer dette med at PATS må reprogrameres etter bytte av PCU.


Lokket for å koble fra batterikablene inneholder et reed rele' som stopper all strøm med en gang det åpnes
Magnetkontakten du beskriver her er en del av Emergency Power Off-kretsløpet, som skal beskytte mot høyspenning ved kollisjon eller vedlikehold. Jeg tror du kun finner denne bryteren på gen2 PCU.
EPO-kretsløpet er en lukket sløyfe som går via HV-kontaktene, PCU-luka og kollisjonssensoren.
Meg kjent er det EPO-sløyfe på kontaktene til vannvarmen og ac på gen2 PCU, mens dette mangler på kontaktene for gen 1 (lurer på om  gen0 har).

Hilsen
Håkon
« Siste redigering: Tirsdag 07. August 2012, klokken 13:29 av hma »
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
 - Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Sandeep Singh

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Bytte PCU selv?
« Svar #5 på: Lørdag 06. Februar 2016, klokken 17:46 »
Hei er det noen som kan hjelpe meg å bytte PCU til Think city 2009 modell.

Think1

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 23
    • Vis profil
Sv: Bytte PCU selv?
« Svar #6 på: ſøndag 07. Februar 2016, klokken 22:24 »
Hei.
Det går fint å bytte pcu selv.
Men det sitter en start sperre modul i pcu og en i bilen. En motaker og en sender.
Sender sitter i bilen mens motaker sitter i pcu.
Når det gjelder fra koblingen av pcu, er det veldig viktig å koble fra 12 volts batteri.
Men det er veldig viktig å måle inni pcu på motorkabler og batteri kabler, men vær forsiktig, for en pcu som jeg reparerte var det forsatt strøm i pcu etter 7 timer.
Du behøver ikke alltid og programvare startsperre, det går å fjerne sperre med et program og en spesiell software, du må inn å stille parametre i selve pcu, har gjort det mange ganger på kunde biler.
Lykke til of er det noe er det bare å spørre.
Fredrik

jur

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 28
    • Vis profil
Sv: Bytte PCU selv?
« Svar #7 på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 19:15 »
Hej,
 no its obviously my turn to change the PCU (Gen0). I've got a spare PCU from another car but now I've learned that I also have to reprogram it in order to tie it to the immobilizer system (PATS/VCU).
Questions:
- how is the exact procedure?
- do I have to use Think Techcenter S/W for that or are there alternative ways?
- if TechCenter is required, has anyone an OMITEC adapter for hire / sale?
Thanks in advance,
Jens