Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: oivindg på lørdag 31. oktober 2020, klokken 10:50
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 31. oktober 2020, klokken 08:07
Sitat fra: Trond.m på lørdag 31. oktober 2020, klokken 07:12
Feil på varmepumpa til elbilbatteriet står det ? Har den en varmepumpe for åvarme batteriet om vinteren, eller for å kjøle batteriet og utnytte restvarme til kupeen ? Varmepumpe ivanlig forstand har den vel ikke i følge de selv ?

Er vel mer folkelig for at ikke nerder skal forsta. Bedre å kalle den en varmeveksler tenker jeg. Forøvrig kan varmepumpa jeg har på veggen i huset både varme og kjøle...
Jeg tror journalisten slurver når han sier varmepumpe. Det dreier seg om HVCH, High Voltage Coolant Heater. Ikke noe i det navnet som tyder på at det er ei varmepumpe. Tipper det er et elektrisk varmeelement som tar energien fra høyspenningsbatteriet for å varme opp kjølevæsken når det er behov for det.
Stemmer, er ingen varemempumpe i polestar.

PS2dude

Jeg kjenner en på innsiden hos Polestar og har fått tilgang til et bilde som tydelig viser problemet med "inverteren" i Polestar 2. Bildet er vedlagt.



alagerqv

Minner om en norsk oppfinnelse fra sju og tredve mil nordover, litt øst og oppover...

Counterpointer

Ahh det er derfor PS2 helst bør dras baklengs, og hadde gått bedre på en liten skvett hjemmebrent

TheDirtyWhoCare

Sitat fra: alagerqv på lørdag 31. oktober 2020, klokken 10:50
Det er veldig synd at Polestar ikke har fått til å levere biler som virker godt nok. Det er mye bra ved PS2, så om de får en rekkevidde som er i nærheten å oppnå av WLTP og ikke har stadige driftsstans, så kan det hende jeg kan vurdere en igjen når app, forvarming osv er på plass. Men viktigst er selvsagt at den siste innkallingen faktisk løser problemene jeg og andre har opplevd.
Jeg ville ha ventet med å si at bilen ikke kan nå wltp før man faktisk har wltp-føre, temperatur etc. Samt at delene man nå vet har feil er byttet. Det er snakk om komponenter som har direkte påvirkning på forbruk, jeg har f.eks fått gode forbrukstall på turer over 5 mil i temperaturer langt under 10 grader, så jeg tror ikke wltp skal være problematisk å nå. Selvfølgelig synd at noen opplever problemer med en ny bil, og jeg ville nok ha vært litt lei selv, men det at underleverandører leverer komponenter med feil det kan skje. Selv har jeg ikke fått kjenne på feil, og jeg ser på bytte av deler som en bra ting. Polestar har gjort rett med å få ut med informasjon når de selv vet for sikkert hva problemene kommer av, slik at vi nå kan stole på denne informasjonen og bare vente på å få time på verksted for fiks. Når deler er byttet vil nok din bil også fungere plettfritt :)

CorsoDante

Sitat fra: TheDirtyWhoCare på søndag 01. november 2020, klokken 12:11

Jeg ville ha ventet med å si at bilen ikke kan nå wltp før man faktisk har wltp-føre, temperatur etc. Samt at delene man nå vet har feil er byttet. Det er snakk om komponenter som har direkte påvirkning på forbruk, jeg har f.eks fått gode forbrukstall på turer over 5 mil i temperaturer langt under 10 grader, så jeg tror ikke wltp skal være problematisk å nå. Selvfølgelig synd at noen opplever problemer med en ny bil, og jeg ville nok ha vært litt lei selv, men det at underleverandører leverer komponenter med feil det kan skje. Selv har jeg ikke fått kjenne på feil, og jeg ser på bytte av deler som en bra ting. Polestar har gjort rett med å få ut med informasjon når de selv vet for sikkert hva problemene kommer av, slik at vi nå kan stole på denne informasjonen og bare vente på å få time på verksted for fiks. Når deler er byttet vil nok din bil også fungere plettfritt :)

Virker godt nok for meg, og som forventet.

Alt tilsier at du taler for døve ører hva gjelder forbruk.

Jeg forventet strengt tatt tilbakekallinger tilknyttet den første volum-modellen fra en rykende fersk produsent - som introduserer Android Automotive.

Min største bekymring har vært plutselig driftsstans grunnet dette varme-elementet, og da jeg tok opp dette på utleveringen var svaret temmelig tvetydig. Meget fornøyd med at dette nå blir korrigert proaktivt, uten driftsstans (får vi håpe....).

Også må vi få på plass programmerbar oppvarming, det begynner å haste...
TM3P "FSD"

RJK

Sitat fra: TheDirtyWhoCare på søndag 01. november 2020, klokken 12:11
Sitat fra: alagerqv på lørdag 31. oktober 2020, klokken 10:50
Det er veldig synd at Polestar ikke har fått til å levere biler som virker godt nok. Det er mye bra ved PS2, så om de får en rekkevidde som er i nærheten å oppnå av WLTP og ikke har stadige driftsstans, så kan det hende jeg kan vurdere en igjen når app, forvarming osv er på plass. Men viktigst er selvsagt at den siste innkallingen faktisk løser problemene jeg og andre har opplevd.
Jeg ville ha ventet med å si at bilen ikke kan nå wltp før man faktisk har wltp-føre, temperatur etc. Samt at delene man nå vet har feil er byttet. Det er snakk om komponenter som har direkte påvirkning på forbruk, jeg har f.eks fått gode forbrukstall på turer over 5 mil i temperaturer langt under 10 grader, så jeg tror ikke wltp skal være problematisk å nå. Selvfølgelig synd at noen opplever problemer med en ny bil, og jeg ville nok ha vært litt lei selv, men det at underleverandører leverer komponenter med feil det kan skje. Selv har jeg ikke fått kjenne på feil, og jeg ser på bytte av deler som en bra ting. Polestar har gjort rett med å få ut med informasjon når de selv vet for sikkert hva problemene kommer av, slik at vi nå kan stole på denne informasjonen og bare vente på å få time på verksted for fiks. Når deler er byttet vil nok din bil også fungere plettfritt :)


Da bilen først ble tilgjengelig for testing/prøvekjøring, hadde man nær sommertemperaturer sørpå, så det burde vært oppnåelig.


Jeg har ihvertfall hatt håp og tro på at de første feilene kan ha bidratt til et noe høyere forbruk, så jeg har egentlig bare ventet på tester som sier at det nå oppnåes lavere forbruk etter siste innkalling. Med den siste inkallingen, tror jeg kanskje problemene med høyt forbruk løser seg greit.


Men nå er det vanskeligere å treffe på nær sommerlige forhold, om vi ikke skulle få noen sørlige vinder som drar med seg varmluft nordover. Så forbruk fremover må vi selvsagt justere i forhold til forholdene og sammenligne tilsvarende, frem til vi får vår og sommertemperaturer igjen, eller tester i "koronasikre" områder i land med mer sommerlige temperaturer.


Om de får med en Polestar 2 som har vært fikset på tilbakekalling, til den kommende vintertesten, så vil vi kunne få en god indikasjon på dette. Den blir spennende lesing, siden vi nå får med oss endel nye biler, som PS2, ID.3, ID.4/Enyaq, Ford Mach-E, som alle burde egne seg til langtur med 35 mil eller mere i rekkevidde.


For egen del vil det være mindre interessant med resultatene for kortrekkeviddebilene (opp til 25 mils rekkevidde), men sikkert veldig interessant for de som har kjøpt eller vurderer å kjøpe en slik. Og spesielt vil vel den påfølgende ladetesten kunne gi mange svar for enhver, så den er jo uansett veldig interessant for alle biler i testen.


De bilene med mellomlang rekkevidde (25-35 mils rekkevidde) vil absolutt få testet om de virkelig duger på vinteren til lengre turer. De fleste vil nok riktignok få mer eller mindre bare oppoverbakker frem til de sier takk for seg, om de kjører samme opplegg og samme løype denne vinteren. Men vi kan samtidig håpe de får "mer vinter" enn forrige test, der temperaturene var litt høye til å være en skikkelig vintertest.


Så jeg vil si påstanden CorsoDante kom med, at man taler for døve ører, er skivebom. Får Polestar kontroll over dette, og fiksene fører til lavere forbruk og nærmere det man bør forvente gitt forholdene, så tror jeg det er flere av kritikerne som igjen vil vurdere bilen som aktuell igjen.


Det som da gjenstår for skikkelig suksess, er at de får til noen ladeavtaler med operatørene, inkludert Ionity, slik at vi ikke står igjen med at den sees på som en av de dyreste å lade på langtur. De som er inne i Ionity, og kan tilby langt gunstigere priser, riktignok med abonnementsløsing, vil ha et konkurransefortrinn mot de som nå står utenfor.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tafsern

Sitat fra: RJK på søndag 01. november 2020, klokken 14:45
Det som da gjenstår for skikkelig suksess, er at de får til noen ladeavtaler med operatørene, inkludert Ionity, slik at vi ikke står igjen med at den sees på som en av de dyreste å lade på langtur. De som er inne i Ionity, og kan tilby langt gunstigere priser, riktignok med abonnementsløsing, vil ha et konkurransefortrinn mot de som nå står utenfor.

Nja, synes selv abonnentløsningen enkelte har med Ionity kun egner seg for de som kjører over gjennomsnittet langt i året med behov for lading underveis.

RJK

For at det skal lønne seg, kommer det selvsagt an på hvor mye man hurtiglader. Sammenligner man med pris fra Circle K, BKK, Fortum eller Grønnkontakt, mot prisen man får via Ionity med avtale, så kan man fort regne seg frem til punktet der  man går i null, og begynner å tjene på lading utover dett punktet.


Med de prisene som er nå, så har jeg sett at enkelte avtaler kommer mer eller mindre i null ved minst en full hurtiglading (10-80 %) eller 50 kWh per måned, med min bil. Besparelsen kommer derfor ved lading nummer to. Dersom man bare topper opp for siste biten, såp må man selvsagt lade langt oftere før det lønner seg eller kommer on par.


Noen er litt dyrere og noen er litt billigere avhengig først og fremst av abonnementsprisen, og for de dyrere må man nok lade litt mere før man oppnår lik pris. Men de har gjerne større batterier og høyere forbruk, så med dette i betraktning, så er det kanskje on par ca ved kun en hurtiglading i måneden.


Derom man i tillegg må hurtiglade under bilferien, så kommer man gjerne godt i pluss året sett under ett.


Greit, øvelsen er hypotetisk for min del, siden jeg foreløpig ikke kan inngå en slik avtale.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Polestar har nå sendt ut mail til kundene om den forestående tilbakekallingen, og som plaster på såret får første eier utvidet Polestar-garantien med ett år. Hvorfor de tilsynelatende begrenser det til første eier er uvisst, og det er ikke spesifisert om det gjelder alle tre garantiene som står beskrevet på linken. Jeg tar det som en selvfølge at 5 års nybilgaranti blir til 6 år, men om de også utvider batterigaranti og rustgaranti er et åpent spørsmål.

Synes forsåvidt dette er en kurant kompensasjon, men stiller meg litt undrende til finurligheten om "første eier".
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Electric cars in Norway

#445
Mroek :+1: enig.  De burde ikke begrenset den utvidede garanti tiden til bare å gjelde for første eier :-1: det burde følge bilen synes jeg. Da vil det være greit også ved videresalg.

Antar de bare tenker på nybilgarantien men vet ikke.

alagerqv

Å gi utvidetgaranti bare til første eier koster neppe noe i praksis. Er en ganske liten andel som kjøper elbil som beholder den så lenge at garantien går ut virker det som.

CorsoDante

Sitat fra: mroek på tirsdag 03. november 2020, klokken 00:20
Polestar har nå sendt ut mail til kundene om den forestående tilbakekallingen, og som plaster på såret får første eier utvidet Polestar-garantien med ett år. Hvorfor de tilsynelatende begrenser det til første eier er uvisst, og det er ikke spesifisert om det gjelder alle tre garantiene som står beskrevet på linken. Jeg tar det som en selvfølge at 5 års nybilgaranti blir til 6 år, men om de også utvider batterigaranti og rustgaranti er et åpent spørsmål.

Synes forsåvidt dette er en kurant kompensasjon, men stiller meg litt undrende til finurligheten om "første eier".

Jeg kommer til å selge bilen lenge før garantien løper ut, så her har jeg i praksis fått null komma niks av Polestar. Det vet de selvsagt.
TM3P "FSD"

Tafsern

Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 03. november 2020, klokken 08:49
Sitat fra: mroek på tirsdag 03. november 2020, klokken 00:20
Polestar har nå sendt ut mail til kundene om den forestående tilbakekallingen, og som plaster på såret får første eier utvidet Polestar-garantien med ett år. Hvorfor de tilsynelatende begrenser det til første eier er uvisst, og det er ikke spesifisert om det gjelder alle tre garantiene som står beskrevet på linken. Jeg tar det som en selvfølge at 5 års nybilgaranti blir til 6 år, men om de også utvider batterigaranti og rustgaranti er et åpent spørsmål.

Synes forsåvidt dette er en kurant kompensasjon, men stiller meg litt undrende til finurligheten om "første eier".

Jeg kommer til å selge bilen lenge før garantien løper ut, så her har jeg i praksis fått null komma niks av Polestar. Det vet de selvsagt.

Men da er jo strengt tatt dette ikke noe problem heller. Eier nummer 2 er mer interessert i om bilen er bra når han kjøper den, enn om den måtte bytte noen komponenter i tidlig fase. Om alle kjøpere av bruktbiler skulle droppet kjøp av biler som hadde fått byttet en eller to komponenter på garanti, hadde det vært svært mange bruktbiler som aldri hadde blitt solgt, noe som ikke er tilfellet. Du selger bilen som den er ved salgstidspunktet, ikke slik den var etter 3 måneder eierskap.

Det er en hyggelig gest av Polestar, at det gagner de som skal beholde bilen over 5 år er jo i og for seg greit nok. En bonus hadde jo selvsagt vært at det fulgte bilen og ikke eieren, men det er ikke stort man får gjort noe med det.

Det viktigste her er at komponentene med feil byttes og at Polestar har en plan sammen med verkstedene slik at det gjennomføres så raskt og smidig som mulig. Til tross for at det har vært en humpete start for mange ferske eiere så langt.

mroek

Sitat fra: Tafsern på tirsdag 03. november 2020, klokken 09:08
Det er en hyggelig gest av Polestar, at det gagner de som skal beholde bilen over 5 år er jo i og for seg greit nok. En bonus hadde jo selvsagt vært at det fulgte bilen og ikke eieren, men det er ikke stort man får gjort noe med det.

Sant det, men jeg synes i hvert fall at de burde gjort det slik at den som eier bilen på tidspunktet for tilbakekallingen er den som får utvidet garanti. Er jo en del biler som ble flippet kjapt, og kjøperne av disse vil jo da ikke få utvidet sin garanti. Det er et litt uheldig utfall, synes jeg.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA