Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Thule på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:57
Sitat fra: daktari på mandag 12. oktober 2020, klokken 23:12

Du kjenner ikke ujevnhet i lakken, men mener det er noe feil? Kan du legge ut noen bilder? Noen detailere kan jo hjelpe deg med en vurdering?

Pågående sak rundt dette - skal komme tilbake når den er lukket, også med bilder, om/når jeg en gang får tilgang på bilen igjen. Har stått på verksted i tre uker med diverse feil de ikke ser ut til å finne ut av.
Så kjipt. Håper det ordner seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Kjære Ingeniøren og Turfsurf,

WLTP koker sammen masse tall vi ikke vet hvor kommer fra og inkluderer bykjøring. Jeg foretrekker langturene mine mellom byer og ikke inne i byen. I byen eller hjemme har vi mange måter å lade på, så rekkevidde bykjøring er bortimot irrelevant for elbileiere. Det er rekkevidden på lengre turer vi burde ha presist oppgitt av fabrikant for det er på de turene vi trenger påfyll underveis. Henger dere med så langt?

Ett eller annet felles måleparameter må vi bruke, og TB bruker 90 og 120 km/t. Jeg anerkjenner at dere liker å kjøre 400hk bilene deres i et mer bedagelig tempo, men vi mangler altså felles data på alle bilene i 60 og 70 km/t.
Dataene vi har for 90 og 120 viser utvetydig at Polestars WLTP på langt nær er den verste ift hva bilene faktisk klarer av rekkevidde. Den verste er Jaguar. Men Polestar er heller ikke bra, og de burde også informert bedre. Men ut fra erfaringen med Jaguar får man ikke gjort noe med det. Man kan selge bilen eller prøve å kansellere om man ikke er fornøyd. Slik som mange gjorde med Jaguar. Men mange vil være fornøyde uansett - slik som dere to helt glassklart er med Jaguar.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

Kanskje vi bare skal prøve å legge denne ballen mhp. WLTP rekkevidde og oppnåelig rekkevidde på Polestar 2 død inntil videre i denne tråden? Det vi kan konkludere på er at mange ser på WLTP rekkevidden på Polestar 2 som en feil/mangel fordi ingen klarer å oppnå den i motsetning til mange andre biler der ute hvor WLTP faktisk er oppnåelig eller tilnærmet oppnåelig. Så noterer vi ned oss den - og lar WLTP rekkevidden gå i den tråden som heter "reell rekkevidde og ladehastighet"

Thule

#393
Er det noen som har brukt angreretten etter å ha mottatt bil, og kan forklare hvordan dette har foregått i praksis? Godkjennes den sentralt av Polestar? Leverer man inn bil til forhandler? Noen som har fått fratrekk i tilbakebetaling?

Jeg meldte inn angrerett for rundt seks uker siden, og har fått lite respons fra Polestar, annet enn en telefon en par dager etter hvor de spurte om de kunne overtale meg til å beholde bilen. Siden den gang har jeg fulgt opp utallige ganger uten fremgang, men forøvrig fått to telefoner med store beklagelser og lovnad om bedring, uten at det har skjedd.

Temmelig lei.. Spesiellt etter at bilen attpåtil har vært på verksted i nærmere fire uker med (mekanisk) feil på bremser, skjevt montert panser og dør, utallige feimeldinger på diverse systemer, limrester på karosseri og vinduer, skrangelyder fra interiør, alarm som går i tide/utide, kamera som kutter.. Ja, og klima-anlegg som plutselig ikke virket, noe jeg fant ut på motorveien da jeg plutselig ikke hadde sikt ut av noen vinduer. Og jeg har fremdeles ikke hatt feil på HVAC!

Leiebil må man også krangle seg til å få.. Mot at man dekker kostnader for bom, parkering og drivstoff selv. Dog endret dette nå, men etter jeg har pådratt meg 4500 i ekstrakostnader.

Ingeniøren

#394
Sitat fra: Thule på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 14:52
Er det noen som har brukt angreretten etter å ha mottatt bil, og kan forklare hvordan dette har foregått i praksis? Godkjennes den sentralt av Polestar? Leverer man inn bil til forhandler? Noen som har fått fratrekk i tilbakebetaling?

Jeg meldte inn angrerett for rundt seks uker siden, og har fått lite respons fra Polestar, annet enn en telefon en par dager etter hvor de spurte om de kunne overtale meg til å beholde bilen. Siden den gang har jeg fulgt opp utallige ganger uten fremgang, men forøvrig fått to telefoner med store beklagelser og lovnad om bedring, uten at det har skjedd.

Temmelig lei.. Spesiellt etter at bilen attpåtil har vært på verksted i nærmere fire uker med (mekanisk) feil på bremser, skjevt montert panser og dør, utallige feimeldinger på diverse systemer, limrester på karosseri og vinduer, skrangelyder fra interiør, alarm som går i tide/utide, kamera som kutter.. Ja, og klima-anlegg som plutselig ikke virket, noe jeg fant ut på motorveien da jeg plutselig ikke hadde sikt ut av noen vinduer. Og jeg har fremdeles ikke hatt feil på HVAC!

Leiebil må man også krangle seg til å få.. Mot at man dekker kostnader for bom, parkering og drivstoff selv. Dog endret dette nå, men etter jeg har pådratt meg 4500 i ekstrakostnader.

Har du lest det opp i lovdata ?
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27

Et interessant punkt her er om ikke selger gir deg klar meldinger om angrerett og hvordan du skal forholde deg og følger opp får du 12 mnd angrerett slik jeg leser det.

Det er en grunn til at alle nettbutikker er veldig nøye med å legge med beskrivelse i hht §8 h, enten med eget ark, pdf fil eller en link slik at dette er klinkende klart, ellers kan man sitte på produket et år. Det skal dog være tilnærmet i den tilstand man fikk produktet ved retur  :)

Sitat:
§ 8. h) at det foreligger angrerett og standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema), samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten jf. § 20 første og annet ledd,

§ 21.Angrefristen
Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse. Dette er:

a)   ved varer bestilt samlet og levert ved flere forsendelser, den dag forbrukeren får den siste varen i fysisk besittelse,
b)   ved varer som består av flere partier eller deler, den dag forbrukeren får det siste partiet eller den siste delen i fysisk besittelse,
c)   ved avtaler om regelmessig levering av varer, den dag forbrukeren får den første av varene i fysisk besittelse.
Likt med forbrukeren regnes annen tredjeperson enn fraktføreren, som forbrukeren har utpekt i sitt sted.

Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første ledd.

Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren opplysninger om angreretten etter § 8 første ledd bokstav h innen 12 måneder fra dagen omhandlet i første ledd, utløper angrefristen 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PS2dude

#395
Jeg har nylig fått min bil og feilene jeg har oppdaget er at den lader til 100 % selv om den står på 80 %. Lysene innvendig blir ikke justert når man "justerer" dem i menyen. Og nå idag, noe som sikkert blir sett på som småproblemer: Det var ikke mulig å åpne døren til bagasjerommet. Bilen full av varer og jeg måtte krype inn via baksetet... Testet med alle nøklene, fotsensor (som aldri har virket sikkerlig) og knappen i bilen. umulig å få opp. Før dette var den litt treg der den av og til ikke åpnet seg før etter 20 sek.

Jeg har aldri fått svar fra polestar på noen "mailer" via kontaktskjema på nett eller i appen. Kun helt i starten når jeg spurte om leveringstid.

Disse feilene er småfeil i forhold til mange andre, men jeg har bare kjørt 300km... så lover ikke helt bra. Men hovedproblemet er at Polestar ikke svarer på noe. Det siste jeg sendte var at jeg ønsket å bruke angrerett om de ikke svarte meg. Men får vel ikke svar på den heller, så da blir det bruk av angrerett om noen dager med en offisiell melding på det.

Videre må jeg nevne at jeg er en veldig bevist og kravstor forbruker som sikkert er irriterende for mange butikker.  Jeg er aldri direkte urimelig, men holder meg nær grensen. Når det gjelder kjøp av polestar 2 sa jeg til polestar at jeg ønsket en feilfri bil og at de måtte teste den grundig før utlevering. Det har de ikke gjort. Jeg ønsker erstatning for den ekstra tiden som har gått med i denne prosessen. Altså virker ikke bakluken, så tar det 15 min ekstra å få ut varene. Om den skal på verksted tar det kanskje noen timer å levere, kjøre hjem osv. Disse timene skal polestar betale for. Jeg jobber ikke gratis som betatester for Polestar.

NB: Jeg er fullt klar over at det siste jeg skrev der er bare en fantasi og at man aldri vil få noe utbetalt. Jeg bare syntes det er trist at vi forbrukere skal bruke masse av vår tid til å teste ut uferdige produkter som vi har betalt full pris for. Om bilen hadde blitt solgt som "early access" til redusert pris, feks 450 000 der man er innforstått med at man er med på testing så blir det noe annet. De som har tid til sånt kan da kjøpe og være med på test.

NB2: Om noen vet hvordan man manuelt åpnet bagasjerommet så gi gjerne en lyd. (det kan også tenkes av luken virker igjen når bilen står litt og får "tenkt seg om")


Rolf Gjerdsjø

Jeg hadde samme problem med bagasjeluka, og i ett enkelt tilfelle fungerte «Polestar dance» (sett bilen i Drive, så i Park, lås den og hold alt av keyfob 20-30 meter unna bilen i en halvtimes tid), men som regel ikke. I mine tilfeller ellers fikk jeg den til slutt opp om jeg dro i den samtidig som jeg brukte åpneknappen på fangeren. Endte til slutt med at Bilia bytta låsekassa på den.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

PS2dude

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 24. oktober 2020, klokken 21:20
Jeg hadde samme problem med bagasjeluka, og i ett enkelt tilfelle fungerte «Polestar dance» (sett bilen i Drive, så i Park, lås den og hold alt av keyfob 20-30 meter unna bilen i en halvtimes tid), men som regel ikke. I mine tilfeller ellers fikk jeg den til slutt opp om jeg dro i den samtidig som jeg brukte åpneknappen på fangeren. Endte til slutt med at Bilia bytta låsekassa på den.

Takk for info. Når det gjelder bytte av låsekasse, var det da en avtale via polestar eller gikk du direkte til Bilia? Utfordringen er vel ikke å få det fikset, men å fysisk komme i kontakt med Polestar.

RJK

Sitat fra: PS2dude på lørdag 24. oktober 2020, klokken 20:14
Jeg har nylig fått min bil og feilene jeg har oppdaget er at den lader til 100 % selv om den står på 80 %. Lysene innvendig blir ikke justert når man "justerer" dem i menyen. Og nå idag, noe som sikkert blir sett på som småproblemer: Det var ikke mulig å åpne døren til bagasjerommet. Bilen full av varer og jeg måtte krype inn via baksetet... Testet med alle nøklene, fotsensor (som aldri har virket sikkerlig) og knappen i bilen. umulig å få opp. Før dette var den litt treg der den av og til ikke åpnet seg før etter 20 sek.

Jeg har aldri fått svar fra polestar på noen "mailer" via kontaktskjema på nett eller i appen. Kun helt i starten når jeg spurte om leveringstid.

Disse feilene er småfeil i forhold til mange andre, men jeg har bare kjørt 300km... så lover ikke helt bra. Men hovedproblemet er at Polestar ikke svarer på noe. Det siste jeg sendte var at jeg ønsket å bruke angrerett om de ikke svarte meg. Men får vel ikke svar på den heller, så da blir det bruk av angrerett om noen dager med en offisiell melding på det.

Videre må jeg nevne at jeg er en veldig bevist og kravstor forbruker som sikkert er irriterende for mange butikker.  Jeg er aldri direkte urimelig, men holder meg nær grensen. Når det gjelder kjøp av polestar 2 sa jeg til polestar at jeg ønsket en feilfri bil og at de måtte teste den grundig før utlevering. Det har de ikke gjort. Jeg ønsker erstatning for den ekstra tiden som har gått med i denne prosessen. Altså virker ikke bakluken, så tar det 15 min ekstra å få ut varene. Om den skal på verksted tar det kanskje noen timer å levere, kjøre hjem osv. Disse timene skal polestar betale for. Jeg jobber ikke gratis som betatester for Polestar.

NB: Jeg er fullt klar over at det siste jeg skrev der er bare en fantasi og at man aldri vil få noe utbetalt. Jeg bare syntes det er trist at vi forbrukere skal bruke masse av vår tid til å teste ut uferdige produkter som vi har betalt full pris for. Om bilen hadde blitt solgt som "early access" til redusert pris, feks 450 000 der man er innforstått med at man er med på testing så blir det noe annet. De som har tid til sånt kan da kjøpe og være med på test.

NB2: Om noen vet hvordan man manuelt åpnet bagasjerommet så gi gjerne en lyd. (det kan også tenkes av luken virker igjen når bilen står litt og får "tenkt seg om")

Vet ikke om det er relatert, men på Kona, så blir den "umulig" å åpne bakluke på om det ser ut som bakluken er helt igjen, men det mangler ett knepp. Bilen tar låseposisjon, men er ikke fornøyd nok til å slippe taket helt. Noen ganger er jeg ikke klar over problemet før bilen melder om åpen bakluke når jeg begynner å kjøre.

Om man ikke gjør noe på en stund, så blir den medgjørlig, men slikt har man jo selvsagt ikke tid til. Har derfor løst problemet med å dytte litt kraftig i bakluka slik at den går forbi "neste hakk", og da føler seg fornøyd med at den er helt lukket, og da er det lett som en plett og åpne igjen. Og prøver huske å smelle bakluka litt hardere neste gang. Lagt den på hylla over brukerfeil, så ikke gått videre med den.

Skulle ikke forundre meg om dette er tilsvarende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: PS2dude på lørdag 24. oktober 2020, klokken 22:58
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 24. oktober 2020, klokken 21:20
Jeg hadde samme problem med bagasjeluka, og i ett enkelt tilfelle fungerte «Polestar dance» (sett bilen i Drive, så i Park, lås den og hold alt av keyfob 20-30 meter unna bilen i en halvtimes tid), men som regel ikke. I mine tilfeller ellers fikk jeg den til slutt opp om jeg dro i den samtidig som jeg brukte åpneknappen på fangeren. Endte til slutt med at Bilia bytta låsekassa på den.

Takk for info. Når det gjelder bytte av låsekasse, var det da en avtale via polestar eller gikk du direkte til Bilia? Utfordringen er vel ikke å få det fikset, men å fysisk komme i kontakt med Polestar.

Gikk direkte til Bilia. Sendte melding om det til Polestar, men fikk ikke svar før etter nesten 4 uker. Da hadde Bilia hatt den inne to ganger for samme problem allerede.

Å gå direkte til Bilia er nok måten å få ordnet ting mest effektivt på.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

olavxxx

Sitat fra: Thule på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 14:52
Er det noen som har brukt angreretten etter å ha mottatt bil, og kan forklare hvordan dette har foregått i praksis? Godkjennes den sentralt av Polestar? Leverer man inn bil til forhandler? Noen som har fått fratrekk i tilbakebetaling?

Jeg meldte inn angrerett for rundt seks uker siden, og har fått lite respons fra Polestar, annet enn en telefon en par dager etter hvor de spurte om de kunne overtale meg til å beholde bilen. Siden den gang har jeg fulgt opp utallige ganger uten fremgang, men forøvrig fått to telefoner med store beklagelser og lovnad om bedring, uten at det har skjedd.

Temmelig lei.. Spesiellt etter at bilen attpåtil har vært på verksted i nærmere fire uker med (mekanisk) feil på bremser, skjevt montert panser og dør, utallige feimeldinger på diverse systemer, limrester på karosseri og vinduer, skrangelyder fra interiør, alarm som går i tide/utide, kamera som kutter.. Ja, og klima-anlegg som plutselig ikke virket, noe jeg fant ut på motorveien da jeg plutselig ikke hadde sikt ut av noen vinduer. Og jeg har fremdeles ikke hatt feil på HVAC!

Leiebil må man også krangle seg til å få.. Mot at man dekker kostnader for bom, parkering og drivstoff selv. Dog endret dette nå, men etter jeg har pådratt meg 4500 i ekstrakostnader.
Send en e-post til Polestar og si at de har 5 dager på seg før du kontakter media, at du regner med at de løser heving innen den tid.

Ingeniøren

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 25. oktober 2020, klokken 19:20
Sitat fra: PS2dude på lørdag 24. oktober 2020, klokken 22:58
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på lørdag 24. oktober 2020, klokken 21:20
Jeg hadde samme problem med bagasjeluka, og i ett enkelt tilfelle fungerte «Polestar dance» (sett bilen i Drive, så i Park, lås den og hold alt av keyfob 20-30 meter unna bilen i en halvtimes tid), men som regel ikke. I mine tilfeller ellers fikk jeg den til slutt opp om jeg dro i den samtidig som jeg brukte åpneknappen på fangeren. Endte til slutt med at Bilia bytta låsekassa på den.

Takk for info. Når det gjelder bytte av låsekasse, var det da en avtale via polestar eller gikk du direkte til Bilia? Utfordringen er vel ikke å få det fikset, men å fysisk komme i kontakt med Polestar.

Gikk direkte til Bilia. Sendte melding om det til Polestar, men fikk ikke svar før etter nesten 4 uker. Da hadde Bilia hatt den inne to ganger for samme problem allerede.

Å gå direkte til Bilia er nok måten å få ordnet ting mest effektivt på.

Det er vel riktig vei ja. Vel og bra med netthandler men de får jo ikke gjort noe når ting går galt - det er det verkstedene som gjør. Det har tom Tesla innsett for lengst....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PS2dude

Idag fikk jeg "kritisk feil på 12v" melding. Men den forsvant ganske fort. Verkstedet sier at det er mange som har denne bare en gang og så forsvinner den. Polestar svarte på telefon, de sa den måtte på service. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på.

Bfs

Jeg fikk den feilmeldingen for et par uker siden (etter oppdatering), men den var bare på skjermen et sekund. Jeg satset på at det var en bug, og den har ikke dukket opp igjen. Har leste om mange i fb-gruppa som har hatt det samme problemet uten at det har blitt kritisk.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk


mroek

Sitat fra: PS2dude på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:21
Idag fikk jeg "kritisk feil på 12v" melding. Men den forsvant ganske fort. Verkstedet sier at det er mange som har denne bare en gang og så forsvinner den. Polestar svarte på telefon, de sa den måtte på service. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på.

Den tror jeg ikke du skal bry deg om. Jeg har sett den to ganger på min bil, begge gangene så kort at jeg knapt rakk å lese den. Dette var også umiddelbart etter at jeg satte meg inn i førersetet for å kjøre, men før jeg hadde rørt verken girspak eller andre hendler.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA