Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

nosi1202

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 03. oktober 2020, klokken 23:49
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:33
Historiene vil fortsette inntil Polestar får kontroll.
«Evig eies kun et dårlig rykte»

Folk tror fremdeles at Leaf «rapidgater», Tesla har DU problemer,I-pace har skyhøyt forbruk, appen til VAG funker ikke,  i3 har ekstremt dårlig lys osv osv

Førsteinntrykk er veldig viktig og ikke lett å endre.

Appen til VAG funker faktisk ikke. Det er helt reelt
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Kires

Sitat fra: nosi1202 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:43
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 03. oktober 2020, klokken 23:49
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:33
Historiene vil fortsette inntil Polestar får kontroll.
«Evig eies kun et dårlig rykte»

Folk tror fremdeles at Leaf «rapidgater», Tesla har DU problemer,I-pace har skyhøyt forbruk, appen til VAG funker ikke,  i3 har ekstremt dårlig lys osv osv

Førsteinntrykk er veldig viktig og ikke lett å endre.

Appen til VAG funker faktisk ikke. Det er helt reelt

Nei det er ikke reelt
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

nosi1202

#347
Kanskje det er bedre på Audi. Jeg har to VW 2019 modeller. Der er det feilmeldinger og tull ca hver tredje gang jeg bruker den. Hadde MB før, der var appen stort sett stabil.

Edit: fikk faktisk feilmelding nå. Prøver å forvarme bilen, men drittappen får ikke kontakt med bilen. Så da står jeg her og fryser på fotballkamp og må sette meg i kald bil. Da vil jeg si den ikke fungerer som tiltenkt
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Rolf Gjerdsjø

Men at appen til et annet merke ikke virker er ingen unnskyldning for Polestar. De må levere på det de har solgt inn, helt enkelt.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

LFC

He har hele tiden hevdet at appen kommer før nyttår.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: LFC på lørdag 10. oktober 2020, klokken 08:09
He har hele tiden hevdet at appen kommer før nyttår.

Ikke nå lengre, nå er det «våren 2021» for appen med digital nøkkel og «midten av 2021» for forvarming via app. Det er ifølge sjefen sjøl trolig at det kan bli ytterligere forsinket, ref innlegg på POCN på Facebook.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

hELgenen

De har jo solgt inn dette til kundene med lovnader om når det er klart.
Dette kan fort ende opp med interessante juridiske prosesser. Vi husker alle hva Tesla lovte mhp
hestekrefter og alt det styret der - dette kan fort ende i samme spor. En fungerende app er faktisk svært viktig kjøpsargument for kundene.  Noen vil sikkert hevde det er på nivå med rattet - og jeg er nesten der selv. En ny elbil uten app der en kan sette ladmaks,forvarming osv - er helt uaktuell å eie.

O

Sitat fra: hELgenen på lørdag 10. oktober 2020, klokken 09:49
De har jo solgt inn dette til kundene med lovnader om når det er klart.
Dette kan fort ende opp med interessante juridiske prosesser. Vi husker alle hva Tesla lovte mhp
hestekrefter og alt det styret der - dette kan fort ende i samme spor. En fungerende app er faktisk svært viktig kjøpsargument for kundene.  Noen vil sikkert hevde det er på nivå med rattet - og jeg er nesten der selv. En ny elbil uten app der en kan sette ladmaks,forvarming osv - er helt uaktuell å eie.
Apropo juridiske prosesser. Oppgitt rekkevidde på 470 km Wltp kan virke å være en bløff: https://motor.no/elbil-nyheter-polestar/volvo-elbil-skuffer-i-rekkeviddetest/183035
Det viser seg at reell rekkevidde er langt lavere enn hva Polestar har avertert.
Har vi som har forhåndsbestilt bilen og mottatt bilen, som ikke lever opp til hva vi kunne forvente, en sak mot Polestar?

hELgenen

En burde i alle fall kunne kreve å få lagt frem litt mer informasjon WLTP testen.

https://www.wltpfacts.eu/purpose-lab-tests-wltp/

Her står det svart på hvitt :

"The main purpose of the laboratory test is to enable the consumer to make reliable comparisons between cars in terms of their CO2 emissions and fuel economy. All conditions for vehicle set-up, testing and the handling of test results for cars are standardised and defined by EU law. This is important as it establishes a regulation that all car manufacturers and other players must follow. Only a lab test, which follows a standardised and repeatable procedure, allows consumers to compare different car models."

Hvem, hvilken lab, som faktisk gjennomførte WLTP testen for Polestar 2 skulle vært interessant å vite.
Dersom testen ble gjennomført korrekt så har man ingen sak tror jeg - men de tallene som fremkommer nå vedr. Polestar 2 og avviket f.eks mot EPA er sensasjonelle - aldri før har det vært sett slike store avvik mellom EPA og WLTP.

Må vel være en eller annen gravejournalist i motorbransjen også som kan begynne å kikke på dette - når avviket er så stort opp mot andre tester og reelt forbruk for forbruker så mener jeg det enten er et kraftig signal til EU om at de må se på denne testen igjen - eller så er det noe feil med WLTP testen som Polestar 2 gikk gjennom.
Og dersom det er noen feil - da kan dette fort ende i en WLTP gate.........

Contango

WLTP er et problem. Av følgende grunner:
1) Fabrikantene gir bare ut delvise underlagsdata. Det er ingen fast publikasjonsnorm og det er ekstremt vanskelig å finne de få dataene som gis.
2) WLTP dataene fra fabrikanten er ikke etterprøvbare. Det er i praksis helt umulig for en tredjepart å teste bilene iht WLTP protokollen. Protokollen er altfor komplisert og krever helt urimelig kompetanse og utstyr.
3) Det er veldig vanskelig å forstå hvilket handlingsrom fabrikantene har i å etablere WLTP for en modell. Det hevdes hardnakket at koreanerne har publisert «feil» WLTP fordi de vil være «konservative». Javel? Hvis protokollen innehar masse fleksibilitet, hvilken verdi har tallet da?
4) Det er fabrikanten og ikke en nøytral tredjepart som publiserer WLTP for bilene. Når dataene ikke er etterprøvbare er insentivet for fabrikanten å maksimere tallet. Høyere WLTP selger bedre, og det er ikke vanskelig å se at alle jager WLTP oppover (koreanerne byttet dekk og økte WLTP).

WLTP er ubrukbar som måleparameter for rekkevidde og bør skrotes. Den bør enten erstattes med en protokoll som lett kan etterprøves av tredjepart eller sentraliseres og utføres av myndigheter eller de myndighetene utpeker (ref EPA).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

Slik WLTP tallene fremstår nå for Polestar 2 så er jeg helt enig med deg at de er ubrukbare som mål for rekkevidde/forbruk - EU hadde som mål at de SKULLE være transparente - dvs. kundene skulle kunne stole på og bruke tallene som sammenligningsgrunnlag. Testen gjennomføres også i et laboratorium nettopp fordi resultatene skulle være mulig å gjenskape. Om det du sier er korrekt så er det en fallitt erklæring av EU mhp. disse testene - da bør de snarest etablere et felles organ ala Euro ncap (https://www.euroncap.com/en) som håndterer selve testene. Vi som kunder skal ikke lures - det er stikk i strid med hele forskriften

Ferry

Sitat fra: Contango på lørdag 10. oktober 2020, klokken 14:10
WLTP er ubrukbar som måleparameter for rekkevidde og bør skrotes. Den bør enten erstattes med en protokoll som lett kan etterprøves av tredjepart eller sentraliseres og utføres av myndigheter eller de myndighetene utpeker (ref EPA).

:+1: Veldig enig i det du skriver der. Merkelig å komme med noe så ubrukbart som WLTP lenge etter at EPA er "oppfunnet". Det er bedre å se på EPA-tall og praktiske erfaringer folk har gjort selv.

O

#357
Uansett har da Polestar 2 kjøpere her endt opp med en bil som ikke samsvarer med den rekkevidde  (WLTP verdi) som Polestar har valgt å bruke i sin markedsføring av bilen. Når reell/faktisk rekkevidde er usedvanlig mye lavere en det Polestar opplyser i sin markedsføring samt mye lavere enn hva kjøperne hadde grunn til å forvente, da har kanskje kjøperne en sak mot Polestar? Jeg vil i dette tilfellet mene at det vil være rett og rimelig å kreve prisavslag i form av å få refundert deler av kjøpesummen fra Polestar.

Chimp

Enig med Contango!

Mener å erindre fra lanseringen av ps2 noe sånt som at de skulle lage en bil som gjorde at man ikke trengte å bekymre seg for rekkevidde, og at den skulle gå 500 km.
Når de da sitter og regner på WLTP er det vel her det går galt, forventninger som må fylles.

Electric cars in Norway

Jeg sier bare "Contango som "elbil-minister" i regjeringen. Go go. Da hadde det blitt orden på dette rotet. Utrolig godt skrevet Contango👍👍

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA