Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

CorsoDante

#330
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:02
Virker som toppsjefen har tatt med seg en del fra tidligere arbeidsgiver, av det som ikke var så bra - trist synes nå jeg - for bilen ser jo fin ut.

Bilen min kjører bra også, og fremstår som fullstendig lytefri (har fortsatt ikke forsøkt hurtiglading, og det kan gå svært lang tid før jeg forsøker, lader heller fremme på hytta).

Nå må du ikke tillegge disse skrekkhistoriene for stor vekt, og i hvert fall ikke oppgulpet fra bermen som ikke har annet enn en bestilling liggende inne, og ofte ikke det heller :D. Jeg fikk en prikkfri bil. Ingen mangler på lakk, lysregulering eller 12V (bank i bordet). App'en mangler, men det var lenge kjent. Polestar holder oss i loopen her, og det viktigste blir å få på plass programmert forhåndsvarming innen kong vinter banker på døra, noe som ser ut til å være i rute. Hører med til historien at jeg valgte å få utlevert med (relativt rimelig) lakkforsegling, selvsagt godkjent av Polestar, og jeg har vanskelig for å forstå hvorfor noen skulle velge vekk denne muligheten.
TM3P "FSD"

Rolf Gjerdsjø

La oss være ærlige, Polestar har mye å rette opp i. Det betyr ikke at den ikke vil bli bra, men pålitelighet er alt for dårlig så langt. Jeg har fått bilen, og den har definitivt ikke vært feilfri, men har ikke blitt stående i veikanten så langt. Det har vært vel mange bakpå planet til Viking, og disse skrekkhistoriene kommer i all hovedsak fra eiere. Historiene vil fortsette inntil Polestar får kontroll.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

mroek

Enig i at de har mye å rette opp i, men noen av oss har åpenbart vært heldigere enn andre. Min har rundet 1000 km nå, og jeg har ikke hatt noen alvorlige feil. Den mest irriterende er at DAB faller ut og forblir ute inntil bilen er blitt restartet, eller eventuelt at jeg har rebootet infotainment. Når dette skjer, så er det på steder der det er naturlig å forvente et kortvarig utfall på grunn av topografi, så det er nok en bug i selve DAB-enheten, og denne må antakelig gjøres strømløs for å restartes.

Ellers har jeg litt sporadisk klirring fra rattstammen, vet at noen har hatt bilene inne for å få fikset dette, men vet ikke hva verkstedene faktisk gjør med det. Noen som vet?

Har hatt et veldig kortvarig 12V-varsel en gang, og også enkelte andre småbugs (ryggekamera utilgjengelig), men akkurat disse tingene er noe jeg til en viss grad hadde forventet kunne skje.

Mekanisk fremstår bilen bra (men kosmetisk klargjøring har ikke akkurat tatt seg god tid til å gjøre en skikkelig jobb, det er både mikroriper og hologrammer i lakken), og det er jo også viktig.

Ryktene sier vel at det blir en recall for å skifte varmelement på alle bilene etterhvert, håper det er noe de tar alvorlig og får gjort temmelig kjapt, for det er kjedelig å havne på Viking-planet på grunn av dette.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Roy Aasen

Jeg har meget tro på at de vil kunne ha sortert alt som ikke er bra en gang i løpet av vinteren. Dessverre ikke godt nok.
Herren på support mente at vi kunne snakkes igjen sånn bortimot påsketider. ☺️
Bilen er "bærre lækker" så jeg lever videre i håpet. Finnes heller ikke noen seriøse konkurrent, foreløpig. 
Kun Mustang AWD som koster en god slump mer.

Jeg tror det blir bra til slutt.

CorsoDante

#334
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:33
La oss være ærlige, Polestar har mye å rette opp i. Det betyr ikke at den ikke vil bli bra, men pålitelighet er alt for dårlig så langt. Jeg har fått bilen, og den har definitivt ikke vært feilfri, men har ikke blitt stående i veikanten så langt. Det har vært vel mange bakpå planet til Viking, og disse skrekkhistoriene kommer i all hovedsak fra eiere. Historiene vil fortsette inntil Polestar får kontroll.

Kjedelig for deg, Rolf. Min har vært lytefri, og da er jeg selvsagt ærlig. Til gjengjeld er den fersk, VIN på 3.000-tallet, og umulig noe vi kan generalisere ut fra. Utleveringen indikerte at Polestar har foretatt utbedringer som vil redusere (ikke forhindre) driftsstanser grunnet 12V-problematikken. Samtidig har man jo stadig litt bange anelser, og hadde jeg vært en troende ville det blitt en ave Maria eller to før oppstart. A propos; Blir første lang-ish-tur nå i helga (behøver ikke lade på veien, men stikker muligens innom en hurtigladestasjon om den er ledig, bare for å sjekke funksjonaliteten), så får vi håpe at ''hellet'' vedvarer ;)

Og la oss være helt ærlig; Polestar har tatt grep, men det har selvsagt skadet renomméet å pushe et produkt som svikter i så stor skala. Grepet har kommer litt for sent, og dessverre står de som fikk bilen i aller første rekke igjen som skadelidende.
TM3P "FSD"

olavxxx

Sitat fra: CorsoDante på fredag 02. oktober 2020, klokken 16:10

Og la oss være helt ærlig; Polestar har tatt grep, men det har selvsagt skadet renomméet å pushe et produkt som svikter i så stor skala. Grepet har kommer litt for sent, og dessverre står de som fikk bilen i aller første rekke igjen som skadelidende.
De leverte i alle fall ut to problembiler forrige uke i Åsane, den ene var jeg med å se på.
Den andre ble levert dagen før, den også med masse lakkfeil, samt et løst panel bak hjulet v.f.
I tillegg krasjet visst hele bilen senere på dagen (vet ikke om den virker nå).

Ellers angående DAB: personen på overleveringen sa at hvis man lagret DAB-kanalene virket det som den låste seg til en gitt frekvens, at man da mistet kanalen når man kjørte og den ikke klarte å plukke opp ny frkvens. Personen påstod at hvis man valgte den i listen (uten å lagre), virket det med alternative frekvenser.

Ellers ble det også anbefalt å sette alarmen i ikke-sensitiv modus.

mroek

Sitat fra: olavxxx på fredag 02. oktober 2020, klokken 17:53
Ellers angående DAB: personen på overleveringen sa at hvis man lagret DAB-kanalene virket det som den låste seg til en gitt frekvens, at man da mistet kanalen når man kjørte og den ikke klarte å plukke opp ny frkvens. Personen påstod at hvis man valgte den i listen (uten å lagre), virket det med alternative frekvenser.

Det er mulig, men det er ikke det i mitt tilfelle. Jeg hører mest på P4 også, og de har såvidt jeg vet samme frekvens i hele landet også. Den kan altså gå helt i lås, og ingen kanaler fungerer, uansett hvor man velger dem.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Ingeniøren

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 02. oktober 2020, klokken 16:09
Jeg har meget tro på at de vil kunne ha sortert alt som ikke er bra en gang i løpet av vinteren. Dessverre ikke godt nok.
Herren på support mente at vi kunne snakkes igjen sånn bortimot påsketider. ☺️
Bilen er "bærre lækker" så jeg lever videre i håpet. Finnes heller ikke noen seriøse konkurrent, foreløpig. 
Kun Mustang AWD som koster en god slump mer.

Jeg tror det blir bra til slutt.

Si det. Noen som sliter med at Jaguar i-pace dør pga 12v problem på biler som er mer enn 1.5 år har forsatt ikke fått dette fikset. Om Jaguar ikke vil fordi det er for dyrt eller ikke har en fiks er det ingen som vil si noe om. Ikke min bil det er snakk om  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. oktober 2020, klokken 19:34
Sitat fra: Roy Aasen på fredag 02. oktober 2020, klokken 16:09
Jeg har meget tro på at de vil kunne ha sortert alt som ikke er bra en gang i løpet av vinteren. Dessverre ikke godt nok.
Herren på support mente at vi kunne snakkes igjen sånn bortimot påsketider. ☺️
Bilen er "bærre lækker" så jeg lever videre i håpet. Finnes heller ikke noen seriøse konkurrent, foreløpig. 
Kun Mustang AWD som koster en god slump mer.

Jeg tror det blir bra til slutt.

Si det. Noen som sliter med at Jaguar i-pace dør pga 12v problem på biler som er mer enn 1.5 år har forsatt ikke fått dette fikset. Om Jaguar ikke vil fordi det er for dyrt eller ikke har en fiks er det ingen som vil si noe om. Ikke min bil det er snakk om  ;)

På Jaguar ser det ut som det i hovedsak er defekte batterier.. Min fikk omsider byttet begge for 3 mnd siden. Har fungert siden. Å ladde de opp funket ikke.

eSaab

#339

mephisto32

2000 km tilbakelagt. En tur på 800 km. Bil prater ikke med ladestasjon. En telefon, og avhenting av bil, mistenkte sw, som ble fikset. Skulle ha på lakkforsegler. Volvo forhandler hadde ikke, gått ut, Volvo funnet nytt og bedre produkt. No go fra polestar. Vente til Volvo forhandler har "gammel" lakkforsegler. DAB: sett på pause før du skrur av bil. Også en sw fiks de har til gode å gjøre. Mistenker sprekt frontrute, og det er ikke grunnet steinsprut. Vi får se hva de se hva de sier når jeg skal inn neste gang. (lakkforsegling) Kan være en optisk feiltolkning av meg. Bilen går ellers lytefritt etter sw oppdatering. Nå må jeg bare vende meg til det å være elbil ist... Lade angst, rekkevidde angst, vinter og nedsatt batt. kapasitet osv...

PS! Skjerm og førerdisplay blir aldri enige om hvor mye som faktisk er ladet... Viser alltid forskjellig. Som regel ladestasjon som sier at det er greit med strøm nå 😉

olavxxx

Sitat fra: mephisto32 på fredag 02. oktober 2020, klokken 23:24
2000 km tilbakelagt. En tur på 800 km. Bil prater ikke med ladestasjon. En telefon, og avhenting av bil, mistenkte sw, som ble fikset. Skulle ha på lakkforsegler. Volvo forhandler hadde ikke, gått ut, Volvo funnet nytt og bedre produkt. No go fra polestar. Vente til Volvo forhandler har "gammel" lakkforsegler. DAB: sett på pause før du skrur av bil. Også en sw fiks de har til gode å gjøre. Mistenker sprekt frontrute, og det er ikke grunnet steinsprut. Vi får se hva de se hva de sier når jeg skal inn neste gang. (lakkforsegling) Kan være en optisk feiltolkning av meg. Bilen går ellers lytefritt etter sw oppdatering. Nå må jeg bare vende meg til det å være elbil ist... Lade angst, rekkevidde angst, vinter og nedsatt batt. kapasitet osv...

PS! Skjerm og førerdisplay blir aldri enige om hvor mye som faktisk er ladet... Viser alltid forskjellig. Som regel ladestasjon som sier at det er greit med strøm nå 😉
Hvis lakken er fin, så ville jeg tatt keramisk forsegling.
Det kan du ta på lykteglassene også, samt på plasten.

Hvis du ikke er superhandy selv, anbefaler jeg deg å få noen kjente detailere i området til å gjøre det.
Bilen må deretter stå å "herde" uten at noen tar i lakken eller den får støv på seg. (tenk på det som superhard, supertynn neglelakk). Dette er ikke noe forhandler klarer å se i ettertid at du har gjort, men lakken blir ripebestandig mot hverdagsriper, men ikke "kjøp" de som påstår at det fikser steinsprut :-P (Eneste som til dels kan virke mot steinsprut er mudflaps og XPEL eller tilsvarende tykk folie, ikke fargeskiftefolier).

Counterpointer

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:33
Historiene vil fortsette inntil Polestar får kontroll.
«Evig eies kun et dårlig rykte»

Folk tror fremdeles at Leaf «rapidgater», Tesla har DU problemer,I-pace har skyhøyt forbruk, appen til VAG funker ikke,  i3 har ekstremt dårlig lys osv osv

Førsteinntrykk er veldig viktig og ikke lett å endre.

Barrabas

Jeg legger denne infoen også inn her som jeg postet i annen tråd:

Min utleveringsperson ga mer info for lading av 12 V batteri, uten at jeg kan bekrefte. Han sa at 12V batteriet lades når hovedbatteri lades. 12V batteriet lader fra hovedbatteri i 30 min etter at bilen er stoppet. Om en ønsker å lade litt til, kan en starte bilen som om en skal til å kjøre så sette den i park igjen og forlate bilen for nye 30 min lading av 12V batteri. Som sagt jeg kan ikke bekrefte, men er jo ikke så vanskelig å sjekke om en måler spenningen på batteriet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA