Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

hELgenen

Polestars styrke skulle jo være det Tesla er svake på - nemlig bedre opplevd kvalitet,null panelgaps, perfekt lakk osv.  Alle som skrev om bilen og testet den har jo skrytt som bare f...på dette området.
Var derfor jeg gikk inn i kjøpsmodus på denne bilen - jeg orket ikke tanken på å kjøpe en Tesla og risikere å irritere meg over det som måtte møte øye hver dag, nemlig en bil som ser ut som en padde med rynker og lakkeringsfinish som tatt rett ut fra dugnadsprosjekt i russetiden.
Så kom historiene fra h..der noen forteller at Polestars lakkfinish er middelmådig,noen fant panelgaps, utstillingsbiler der seter ikke lenger holdt fasongen osv..
Og så kom alle historiene om relativt høyt forbruk, driftstans, kun en uke lånebil osv
Hva søren er det som skjer? Jeg har gitt opp og sendt trekkskjema som gjøres gjeldende under visse forutsetninger som jeg skrev til dem - så får vi se hva som skjer fremover.

hyeongnim

#286
Utifra Facebook-gruppa å dømme er de fleste eierne veldig fornøyde, med unntak av de som er på verksted selvfølgelig. De fleste følges også godt opp av verkstedene.Tror dette går seg fint til, jeg. Største utfordring nå er kanskje at de ikke hadde et lager av varmeelementene som har røket, men det virker som det er mange av disse delene på vei.

Jeg tror nok imidlertid en Model 3 er et tryggere kjøp nå hvis du vil ha en bil som har tatt de verste barnesykdommene. Eller hvis du virkelig vil være safe er nok VW id3 en bil du bør vurdere.

hELgenen

Sitat fra: hyeongnim på onsdag 23. september 2020, klokken 19:39
Utifra Facebook-gruppa å dømme er de fleste eierne veldig fornøyde, med unntak av de som er på verksted selvfølgelig. De fleste følges også godt opp av verkstedene.Tror dette går seg fint til, jeg. Største utfordring nå er kanskje at de ikke hadde et lager av varmeelementene som har røket, men det virker som det er mange av disse delene på vei.

Jeg tror nok imidlertid en Model 3 er et tryggere kjøp nå hvis du vil ha en bil som har tatt de verste barnesykdommene. Eller hvis du virkelig vil være safe er nok VW id3 en bil du bør vurdere.

Barnesykdommer kan jeg vel leve med - men å risikere å bli uten bil fordi deler mangler og det kun er en uke Polestar dekker bil - det er helt uaktuelt. Også uaktuelt og bruke egen forsikring på slikt. Når jeg kjøper NY bil (og det gjør jeg ca 1 gang 2 hvert år) - så er det fordi jeg vil ha en bil uten problemer. Ja, jeg tok vel kanskje en sjanse med ett nytt merke - men trodde i min egen uvitenhet at vi snakket om et merke i Volvo familien med tilsvarende kvaliteter på service og vedlikehold. Videre savner jeg informasjon fra Polestar - de burde jo fulgt opp de som har bestilt med informasjon om hvilke feil de har oppdaget og hvordan de håndterer dem. Full åpenhet hadde jeg forventet. Når så motor redaksjonen prøver å ta opp problemene så klarer sjefen sjøl å bortforklare det hele og fokusere på utleveringer. Nei - dette gir ikke tillitt i mine øyne.

hyeongnim

Jepp, vi må nok innse at forventningen om at det skulle være gjennomgående Volvo-kvalitet og problemfritt nok var overdrevet. Hvis du vil ha en bil uten problemer og risiko for driftstans tror jeg du bør trekke ordren, som du sier.

Men jeg må si at utifra tråden på Facebook-gruppa om leiebil tror jeg ikke det var noen som ikke klarte å få leiebil så lenge de trengte. Noen måtte riktignok ringe noen runder med support før det kom i stand. Tror det er en del enkelterfaringer som blir veldig blåst opp, særlig i denne tråden. Selvsagt er de problematiske, men utifra det jeg ser blir de fleste tatt godt vare på av Polestar og Volvo.

hELgenen

Sitat fra: hyeongnim på onsdag 23. september 2020, klokken 20:28
Jepp, vi må nok innse at forventningen om at det skulle være gjennomgående Volvo-kvalitet og problemfritt nok var overdrevet. Hvis du vil ha en bil uten problemer og risiko for driftstans tror jeg du bør trekke ordren, som du sier.

Jeg har kjøpt sikkert 20 nye biler siste 10 år, og en haug med brukte biler før det - ikke en eneste en har hatt driftstans.
Ikke en!
Ikke en av de modellene jeg har kjøpt ny har jeg hørt om andre som har hatt driftstans med heller.
Ikke en!
Feil ja - men aldri driftstans!
For meg er konseptet driftstans med ny bil helt nytt - aldri vært borte i det.
Men det er kanskje slik en må regne med fremover?

hyeongnim

Skjønner ikke helt hvorfor du ikke bare kansellerer ordren hvis P2 er det verste du har sett på pålitelighet noensinne, og du kjøper nybil fordi du ønsker problemfri bil.

trykkertor

Fra:
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 20:10
Når jeg kjøper NY bil (og det gjør jeg ca 1 gang 2 hvert år) - ...

Til:
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 20:41
Jeg har kjøpt sikkert 20 nye biler siste 10 år, ........

Her er det en regnefeil............ ;D

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på onsdag 23. september 2020, klokken 21:29
Fra:
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 20:10
Når jeg kjøper NY bil (og det gjør jeg ca 1 gang 2 hvert år) - ...

Til:
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 20:41
Jeg har kjøpt sikkert 20 nye biler siste 10 år, ........

Her er det en regnefeil............ ;D
1x2 hvert år i 10 år er lik 20

mephisto32

Generelt innlegg:

Bugs fikset. Bilen venter på lakkforsegling.

Orange peal? Hvor nært må man? Jeg kaster som regel et blikk på en bil. Ikke nødvendigvis på 30 cm avstand...

Lakk problemer har jeg hatt før. På en MC. Japansk fabrikat. Kjørte over importøren juridisk og fysiske bevis. Var forhandleren min som tok smellen. Han hadde ikke gjort noe galt. Er fremdeles kunde der, og ingen sure miner.

Forstår at folk blir skuffet med småplukk på nybilen. Jeg er fornøyd, etter å ha fulgt forumet her et par måneder REGNET JEG MED, at det ville være småfeil. Jeg regnet med en sw update før OTA er oppe og går. For meg er ting fikset, kaster ikke bort en kalori på å bekymre meg. En telefon, og fremlegging
av hvordan ståa er, og ting fikses.

Skal en ha en utstillingstillingsgjenstand med perfekt lakk, ser en kanskje ikke etter en ny bil, men kanskje etter en bil som er fritatt årsavgift... For de som ikke fatter: veteranbil.

Jeg foretrekker å kjøre med bilen. Sjelden jeg ser på en bil, inkludert P2, da jeg sitter på innsiden... KJØRETØY, er et stikkord...

Moderne lakk er dessuten vannbasert, og herder/tørker ikke så fort som de gamle lakk typene som var løsemiddelbasert. Lenger herdetid kan, men må ikke medføre litt sig... Nevnes på forumet her at polestar alene ikke er den eneste med Orange peal. Er visst en gjenganger hos andre fabrikanter etter hva jeg forstår på forumet her




Thule

Sitat fra: mephisto32 på onsdag 23. september 2020, klokken 22:25
Generelt innlegg:

Bugs fikset. Bilen venter på lakkforsegling.

Orange peal? Hvor nært må man? Jeg kaster som regel et blikk på en bil. Ikke nødvendigvis på 30 cm avstand... Alt etter lysforhold kan man se det på grei avstand

Lakk problemer har jeg hatt før. På en MC. Japansk fabrikat. Kjørte over importøren juridisk og fysiske bevis. Var forhandleren min som tok smellen. Han hadde ikke gjort noe galt. Er fremdeles kunde der, og ingen sure miner.

Forstår at folk blir skuffet med småplukk på nybilen. Jeg er fornøyd, etter å ha fulgt forumet her et par måneder REGNET JEG MED, at det ville være småfeil. Jeg regnet med en sw update før OTA er oppe og går. For meg er ting fikset, kaster ikke bort en kalori på å bekymre meg. En telefon, og fremlegging
av hvordan ståa er, og ting fikses. Fint for deg. Jeg bruker heller ikke mange kalorier på å bekymre meg, men heller på 7-8 telefoner og like mange mails med oppfølging og beskriving av issues over de to siste ukene, før det endelig kom en tilbakemelding idag. Ellers spekulerer menigheten rundt om i at "ahh, men det fikses enkelt med en SW-update.". Det er foreløpig bare en antagelse at feilmeldingene skyldes software problemer, og ikke en faktisk feil med systemene det meldes om. I tilfellet med 12-V ser det jo ut som dette skyldes feil på varme/kjøleelement som må byttes. Ellers vet man jo ingenting om Polestars evne til å rette på software. Feilmeldingene som fremdeles florerer har jo vært rapportert om i nærmere to måneder, uten at det ser ut til å ha kommet en effektiv fiks

Skal en ha en utstillingstillingsgjenstand med perfekt lakk, ser en kanskje ikke etter en ny bil, men kanskje etter en bil som er fritatt årsavgift... For de som ikke fatter: veteranbil. Handler ikke om perfekt lakk. Orange Peel som det kommer fram virker å framkomme på flere biler og merker it et visst omgang. At det er på hele bilen er ikke greit. En ting er estetikk, en annen faktor er tapt andrehåndsverdi. At jeg når det kommer til et evt salg i framtiden og i det tilfelle en kjøpe reagerer på dette skal tape penger fordi at Polestar har gjort en for dårlig jobb, evt for at de har spart penger i å lansere/produsere bilen for tidlig, er ikke greit.

Jeg foretrekker å kjøre med bilen. Sjelden jeg ser på en bil, inkludert P2, da jeg sitter på innsiden... KJØRETØY, er et stikkord... Fint for deg, men produsentent av bilen du har kjøpt har fokusert mye på og lansert design og utseende som en stor del av sitt varemerke, igjen som en premium bil. Da blir forventeningene for flere/mange av kundene deretter, likeså reaksjonene når de ikke møter forventningene

Moderne lakk er dessuten vannbasert, og herder/tørker ikke så fort som de gamle lakk typene som var løsemiddelbasert. Lenger herdetid kan, men må ikke medføre litt sig... Nevnes på forumet her at polestar alene ikke er den eneste med Orange peal. Er visst en gjenganger hos andre fabrikanter etter hva jeg forstår på forumet her

Ingeniøren

#295
Sitat fra: hyeongnim på onsdag 23. september 2020, klokken 20:28
Jepp, vi må nok innse at forventningen om at det skulle være gjennomgående Volvo-kvalitet og problemfritt nok var overdrevet. Hvis du vil ha en bil uten problemer og risiko for driftstans tror jeg du bør trekke ordren, som du sier.

Men jeg må si at utifra tråden på Facebook-gruppa om leiebil tror jeg ikke det var noen som ikke klarte å få leiebil så lenge de trengte. Noen måtte riktignok ringe noen runder med support før det kom i stand. Tror det er en del enkelterfaringer som blir veldig blåst opp, særlig i denne tråden. Selvsagt er de problematiske, men utifra det jeg ser blir de fleste tatt godt vare på av Polestar og Volvo.

Dette blir jo snudd på hodet. Strengt tatt har du ikke krav på erstatningsprodukt første uken men om reparasjonen tar mer enn en uke skal man ha det hele perioden slik jeg leser det. Videre skal man ikke lide økonomisk slik at får man en fossil bil så bør man også få dekket ekstra driftsutgifter.

Sjekk §30.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

chargedup

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. september 2020, klokken 07:11

Dette blir jo snudd på hodet. Strengt tatt har du ikke krav på erstatningsprodukt første uken men om reparasjonen tar mer enn en uke skal man ha det hele perioden slik jeg leser det. Videre skal man ikke lide økonomisk slik at får man en fossil bil så bør man også få dekket ekstra driftsutgifter.

Sjekk §30.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34
Korrekt som du sier Ingeniøren. https://www.naf.no/kjop-og-salg/etter-kjopet/hva-kan-kreves/ Ved kjøp fra forhandler har man som hovedregel krav på en erstatningsgjenstand hvis reparasjonen vil ta mer enn en uke.
Man har altså ikke krav på leiebil før verkstedet vet at rep vil ta mer enn en uke. Noen merker gir deg fra dag 1 uansett, men merker som Opel og Ford gir deg normalt (selvfølgelig noe annet for de som har lagt igjen mye penger hos verksted/forhandler) først leiebil etter en uke på verksted på garantisaker. Man har altså krav på leiebil fra uke 2 og helt til bilen er fikset.
Amperan min er vel på uke 4 på verksted nå, men det skal sies at det er første gang jeg har opplevd noe i nærheten av driftsstans (halvert rekkevidde pga ødelagt celle i batteriet) siden jeg begynte å kjøpe nyere biler og ja jeg fikk leibil innen første uke var slutt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Scubamares

Sitat fra: hyeongnim på onsdag 23. september 2020, klokken 20:28
Jepp, vi må nok innse at forventningen om at det skulle være gjennomgående Volvo-kvalitet og problemfritt nok var overdrevet. Hvis du vil ha en bil uten problemer og risiko for driftstans tror jeg du bør trekke ordren, som du sier.

Men jeg må si at utifra tråden på Facebook-gruppa om leiebil tror jeg ikke det var noen som ikke klarte å få leiebil så lenge de trengte. Noen måtte riktignok ringe noen runder med support før det kom i stand. Tror det er en del enkelterfaringer som blir veldig blåst opp, særlig i denne tråden. Selvsagt er de problematiske, men utifra det jeg ser blir de fleste tatt godt vare på av Polestar og Volvo.

Javel? Jeg er også medlem i den gruppa på Facebook.
Den absolutt lengste tråden på denne gruppa er nettopp innlegget om feil på bilene. Det ble så mange innlegg, at de måtte sperre for enkeltinnlegg av feil, og samlet de alle sammen kun under 1 post. Se på "kunngjøringer" på gruppa, så finner du den. I tråden om leiebil er det flere som ikke fikk lånebil mer enn 1 uke, meg inkludert. Jeg fikk ikke svar fra polestar innen 1 uke var gått om jeg fikk beholde bilen lengre, og nardo bil fikk heller ikke svar fra polestar rundt dette med leiebil.

PF

når det gjelder Orange peel så er det en effekt som fabrikantene faktisk ønsker, spørsmålet er i hvilken grad.

https://newoldcars.com/orange-peel-why-your-new-car-paint-may-look-so-bad/

Killa

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. september 2020, klokken 20:10
Sitat fra: hyeongnim på onsdag 23. september 2020, klokken 19:39
Utifra Facebook-gruppa å dømme er de fleste eierne veldig fornøyde, med unntak av de som er på verksted selvfølgelig. De fleste følges også godt opp av verkstedene.Tror dette går seg fint til, jeg. Største utfordring nå er kanskje at de ikke hadde et lager av varmeelementene som har røket, men det virker som det er mange av disse delene på vei.

Jeg tror nok imidlertid en Model 3 er et tryggere kjøp nå hvis du vil ha en bil som har tatt de verste barnesykdommene. Eller hvis du virkelig vil være safe er nok VW id3 en bil du bør vurdere.

Barnesykdommer kan jeg vel leve med - men å risikere å bli uten bil fordi deler mangler og det kun er en uke Polestar dekker bil - det er helt uaktuelt. Også uaktuelt og bruke egen forsikring på slikt. Når jeg kjøper NY bil (og det gjør jeg ca 1 gang 2 hvert år) - så er det fordi jeg vil ha en bil uten problemer. Ja, jeg tok vel kanskje en sjanse med ett nytt merke - men trodde i min egen uvitenhet at vi snakket om et merke i Volvo familien med tilsvarende kvaliteter på service og vedlikehold. Videre savner jeg informasjon fra Polestar - de burde jo fulgt opp de som har bestilt med informasjon om hvilke feil de har oppdaget og hvordan de håndterer dem. Full åpenhet hadde jeg forventet. Når så motor redaksjonen prøver å ta opp problemene så klarer sjefen sjøl å bortforklare det hele og fokusere på utleveringer. Nei - dette gir ikke tillitt i mine øyne.

Hva mener du med å bruke egen forsikring?

Forsikringsselskapene dekker ikke leiebil i det hele tatt med mindre du blir uten bil som følge av en erstatningsmessig skade. Feil i SW eller andre feil uten ytre årsak er ikke en skade som dekkes av forsikringen og dermed dekkes heller ikke leiebil. Og så lenge det er nybilgaranti som dekker feilene gjelder heller ikke maskinskadedekningen som ligger i Topp-/ Superforsikringene. Ergo heller ingen leiebil for forsikringsselskapenes regning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA