Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil og mangler

Startet av hELgenen, mandag 10. august 2020, klokken 18:12

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: Thule på fredag 18. september 2020, klokken 19:04
Jeg er visstnok den første som har klaget på at lakken på bilen min ser slik ut, på tross av at dette ser ut til å være tilfelle med flere biler (alle biler sjekket til nå, som har vært midnight og thunder). Rart at det heller ikke er tema på forum eller Facebook.. Ble tidligere antydet at jeg var flisespikker her, men dette ser jo ikke greit ut. Hva tenker dere?
Ville tatt opp dette med forhandler ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

PS2dude

Hva er det som er galt med lakken på bildet?  (Jeg er litt grønn på dette). Har selv bestilt Midnight fargen.

Thule

Sitat fra: PS2dude på fredag 18. september 2020, klokken 23:56
Hva er det som er galt med lakken på bildet?  (Jeg er litt grønn på dette). Har selv bestilt Midnight fargen.

Overflaten på lakken er ruglete, noe som kalles "appelsinhud".

Counterpointer

Sitat fra: Killa på fredag 18. september 2020, klokken 14:06
Er det egentlig Volvo-kvalitet på den...?
Det tror jeg kanskje ikke at det er. Nå er nyere biler temmelig kompliserte og systemene samvirker intrikat. Men tidligere erfaring er; Faren min solgte Volvo (var forhandler) fra slutten på 1960 til begynnelsen på 1990 tallet. På alle de årene tror jeg ikke det var mange (tror faktisk ikke det var noen) nye biler med driftsstans. Det ville også vært totalt utenkelig å utlevert en bil med løse vinduer eller andre åpenbare feil. Nå var han en pirkete perfeksjonist, men likevel.

Inntrykket mitt fra nyere Volvoer er nok at Polestar har litt vei å gå enda.

Trond.m

Volvo XC40 Recharge vil som kjent dele drivlinje og elektronikk med PS2, så der vil det nok ikke være forskjeller i kvalitet. Men XC40 lanseres (bevisst ?) senere, så de får nok tid til å rette mindre feil i sw etc. Resten av XC40 er vel velprøvet Volvo kvalitet, så totalt sett kan vi vel forvente færre feil på den enn på PS2. Svaret har vi vel om 3 mnd.

hELgenen

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. september 2020, klokken 00:30
Sitat fra: Killa på fredag 18. september 2020, klokken 14:06
Er det egentlig Volvo-kvalitet på den...?
Det tror jeg kanskje ikke at det er. Nå er nyere biler temmelig kompliserte og systemene samvirker intrikat. Men tidligere erfaring er; Faren min solgte Volvo (var forhandler) fra slutten på 1960 til begynnelsen på 1990 tallet. På alle de årene tror jeg ikke det var mange (tror faktisk ikke det var noen) nye biler med driftsstans. Det ville også vært totalt utenkelig å utlevert en bil med løse vinduer eller andre åpenbare feil. Nå var han en pirkete perfeksjonist, men likevel.

Inntrykket mitt fra nyere Volvoer er nok at Polestar har litt vei å gå enda.

Har heller aldri værr borte i driftstans med nye biler. Aldri. Er jo derfor jeg kjøper ny bil hele tiden. Har ikke tid til å bruke opp fridager på bil tull.
Men kanskje tidene forandres og en bil er iferd med å bli en bruk og kast vare slik mange produkter fra Kina har blitt i den vestlige verden de siste 20-30 år? Trodde faktisk ikke vi var der med bil,men jeg har tatt feil før.

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. september 2020, klokken 08:35
Har heller aldri værr borte i driftstans med nye biler. Aldri. Er jo derfor jeg kjøper ny bil hele tiden. Har ikke tid til å bruke opp fridager på bil tull.
Men kanskje tidene forandres og en bil er iferd med å bli en bruk og kast vare slik mange produkter fra Kina har blitt i den vestlige verden de siste 20-30 år? Trodde faktisk ikke vi var der med bil,men jeg har tatt feil før.
Kjøpte en ny CR-V i 2009. Eide den i 3 år, opplevde driftsstans to ganger og den ble garantireparert for mer enn 200 kkr.

Ellers ingen opplevelser i den retning og bil har jeg eid i over 30 år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Ingeniøren

Tror bilene er blitt for kompliserte - de som jobber på verksted henger i hvert fall ikke med....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

#233
Sitat fra: Scubamares på fredag 18. september 2020, klokken 18:39
Polestar svarer helt korrekt når jeg spør om den støtter 11 kW på 230v 3 fase, og de bekrefter det fordi det er 230v mellom fase og nøytral på et TN nett?
Mistenker nesten deg for å være den som har sagt dette, for å forsvare seg. For dette er for dumt.
Jeg vet at du må ha 27A på 230v 3 fase for å få 11 kW.
Men spørsmplet var om den støttet 11 kW på 3 fase 230v 32A kurs.... Da er spørsmålet mitt helt presis, og ikke til å misforstå for de som skal ha peiling på det.

Dessuten så du kanskje ikke svaret fra svensk polestar?
Skal være 380 mellom 2 faser.
Slapp av, jeg jobber ikke for Polestar (eller bil/lade industrien generelt). Men jeg har bl.a ansvar for en del support på tekniske ting, og vet at å stille spesifikke spørsmål er vanskelig.

Nå refererte jeg til tabellen når jeg sa at det er åpenbart at det er snakk om TN nett når man kan få 11kW med 16A. Det er jo tydeligvis du og klar over.

Samtidig er det og helt klart bilen lader med 11kW med 230V 16A.

Du inkluderer bare halve svaret fra Polestar, de skriver 380V mellom 2 faser (upresist  egentlig, det skal være mellom to faseledere, fasespenning er på 380V). Men de skriver og 230V mellom faseleder og N, som er det elbiler benytter, og det aller meste av elektrisk utstyr i norske husholdninger med TN nett.

Men poenget mitt er at å bruke 230V trefas er litt upresist, hadde du brukt "230V trefas IT nett" i spørsmålet ditt så hadde du vært entydig. I stedet for "230V?" kan man forsikre seg ved å skrive "På 230V trefas IT nett, ikke TN nett som vanligvis kreves for 11kW?"

I stedet for å hisse deg opp og rante opp og ned kan du jo ta lærdom av det, det er jo ganske åpenbart at spørsmålet ikke var presist nok når du ikke fikk det svaret du var ute etter?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 19. september 2020, klokken 08:35
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 19. september 2020, klokken 00:30
Sitat fra: Killa på fredag 18. september 2020, klokken 14:06
Er det egentlig Volvo-kvalitet på den...?
Det tror jeg kanskje ikke at det er. Nå er nyere biler temmelig kompliserte og systemene samvirker intrikat. Men tidligere erfaring er; Faren min solgte Volvo (var forhandler) fra slutten på 1960 til begynnelsen på 1990 tallet. På alle de årene tror jeg ikke det var mange (tror faktisk ikke det var noen) nye biler med driftsstans. Det ville også vært totalt utenkelig å utlevert en bil med løse vinduer eller andre åpenbare feil. Nå var han en pirkete perfeksjonist, men likevel.

Inntrykket mitt fra nyere Volvoer er nok at Polestar har litt vei å gå enda.

Har heller aldri værr borte i driftstans med nye biler. Aldri. Er jo derfor jeg kjøper ny bil hele tiden. Har ikke tid til å bruke opp fridager på bil tull.
Men kanskje tidene forandres og en bil er iferd med å bli en bruk og kast vare slik mange produkter fra Kina har blitt i den vestlige verden de siste 20-30 år? Trodde faktisk ikke vi var der med bil,men jeg har tatt feil før.
De siste par årene så har det vel vært E-tron 55 og nå Polestar 2 hvor det rapporteres om et antall biler med driftsstans. Audi har nok fått kontroll på det og det vil nok Polestar også. Ny volumproduksjon av elbil har tydeligvis sine spesifikke utfordringer.

mroek

Hentet bil i går, og opplevde at klargjøringen ikke var top notch. Litt swirls og vaskeriper, og dekslene/proppene over lysjusteringsskruene lå løst, fordi verkstedet sikkert hadde hatt det litt travelt da de justerte lysene. Ingen stor sak, men litt slurvete.

Bakrutene kan beveges, og de påsto hardnakket at det var by design, og at det også var slik på Volvo. Sjekket også tre andre biler som sto der, og alle var like.

Opplevde ikke noen alvorlige feil eller problemer, men det var vått på veien, og helt på slutten poppet det opp gjentatte varsler om redusert funksjon på de bakre parkeringssensorene, og at de trengte rengjøring. Det var jo irriterende, og bilen bør jo kunne bli litt skitten uten at det popper opp slike varsler. Andre som har opplevd dette?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

En ting til når det gjelder klargjøringen, de hadde glemt å fjerne plastbeskyttelsen innvendig over noen av knappene i døren, samt over kupelysene bak. Helt uvesentlig, selvfølgelig, men litt slurvete.

Ellers er strømforbruket veldig høyt. Må teste litt mer, men det ser ut for at å komme under 20 kWh/100 km er veldig vanskelig med min bil. Og da snakker vi pen og rolig kjøring på vestlandet (ikke motorvei).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Scubamares

#237
Sitat fra: turfsurf på lørdag 19. september 2020, klokken 10:08
Sitat fra: Scubamares på fredag 18. september 2020, klokken 18:39
Polestar svarer helt korrekt når jeg spør om den støtter 11 kW på 230v 3 fase, og de bekrefter det fordi det er 230v mellom fase og nøytral på et TN nett?
Mistenker nesten deg for å være den som har sagt dette, for å forsvare seg. For dette er for dumt.
Jeg vet at du må ha 27A på 230v 3 fase for å få 11 kW.
Men spørsmplet var om den støttet 11 kW på 3 fase 230v 32A kurs.... Da er spørsmålet mitt helt presis, og ikke til å misforstå for de som skal ha peiling på det.

Dessuten så du kanskje ikke svaret fra svensk polestar?
Skal være 380 mellom 2 faser.
Slapp av, jeg jobber ikke for Polestar (eller bil/lade industrien generelt). Men jeg har bl.a ansvar for en del support på tekniske ting, og vet at å stille spesifikke spørsmål er vanskelig.

Nå refererte jeg til tabellen når jeg sa at det er åpenbart at det er snakk om TN nett når man kan få 11kW med 16A. Det er jo tydeligvis du og klar over.

Samtidig er det og helt klart bilen lader med 11kW med 230V 16A.

Du inkluderer bare halve svaret fra Polestar, de skriver 380V mellom 2 faser (upresist  egentlig, det skal være mellom to faseledere, fasespenning er på 380V). Men de skriver og 230V mellom faseleder og N, som er det elbiler benytter, og det aller meste av elektrisk utstyr i norske husholdninger med TN nett.

Men poenget mitt er at å bruke 230V trefas er litt upresist, hadde du brukt "230V trefas IT nett" i spørsmålet ditt så hadde du vært entydig. I stedet for "230V?" kan man forsikre seg ved å skrive "På 230V trefas IT nett, ikke TN nett som vanligvis kreves for 11kW?"

I stedet for å hisse deg opp og rante opp og ned kan du jo ta lærdom av det, det er jo ganske åpenbart at spørsmålet ikke var presist nok når du ikke fikk det svaret du var ute etter?

Je jeg er elektriker, så jeg vet det ikke er mulig å få 11 kW på 16a 230v 3 fase. Jeg så ikke denne tabellen før etterpå, da jeg ba om å få se dokumentasjon. En som ikke er elektriker eller kan regnestykkene, går såklart ut ifra at dette gjelder 240v anlegg, siden det ikke står 400v, da 240v er spesifisert like over.
Jeg blir så oppgitt over måten du forsvarer svaret fra polestar på.
Når jeg spesifikt spør "støtter polestar 11 kW lading på en 3 fase 230v kurs med 32A sikring?" og de svarer "ja" så er svaret intet mindre enn riv ruskende galt.
Når man bestiller en 3 fase vare og spesifiserer den til 230v, så kan man ikke komme å si at "jammen, jeg har 230v mellom fase og N, så da SKAL den fungere". Har man 230v 3 fase har man IT nett. Har man 400v 3 fase, har man TN nett, med en ekstra nøytalfase.
Du går vel heller ikke rundt å sier at man har 110v utstyr i Norge siden det er 137v mellom fase og jord???
I et TN anlegg har du 230v i en 1 fase kontakt, da det er én fase pluss nøytral, men det er klink feil å si at den kan lade 11 kW på 230v 3 fase da et TN nett har 400v på 3 faser.
I et IT anlegg har du 230v i 3 faser.

hELgenen

Sitat fra: mroek på lørdag 19. september 2020, klokken 14:48
Ellers er strømforbruket veldig høyt. Må teste litt mer, men det ser ut for at å komme under 20 kWh/100 km er veldig vanskelig med min bil. Og da snakker vi pen og rolig kjøring på vestlandet (ikke motorvei).

Ok. Anbefalt lading er 80%. Tilgjengelig kapasitet på batteriet : 72.5. Rekkevidde sommer med 2 kWh i snitt og anbefalt fylling : 72.5 x 0.8 / 2 = 29 mil.
Min i3 har anbefalt lading 100% og rekkevidde sommer er godt over 30 mil Jeg har flere turer på rundt  30 mil i sommer på en lading hjemme og mer enn 10% igjen når jeg parkerte..i praktisk bruk blir da Polestar en nedtur mhp normal rekkevidde. Bedre kjøreopplevelse,kortere hverdagsrekkevidde.
Jeg trodde faktisk ikke det der,men nå har jeg sett så mange tall at jeg er sikker

Thule

Om man ser på førerytelsesappen i Polestar definerer den 20-40 KWh som normalt forbruk, mens under 20 er lavt. Så, det sier vel hvor landet ligger. Ellers ligger jeg et sted over 25KWh i gjennomsnitt etter 1700 km. Og det er med relativt forsiktig fot..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA