Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fargede ladestasjoner og universell utforming: Vi har tatt en prat med ladeoperatøren Kople

Startet av elbil.no, mandag 10. august 2020, klokken 14:30

« forrige - neste »

elbil.no

Fargede ladestasjoner og universell utforming: Vi har tatt en prat med ladeoperatøren Kople

Antallet hurtigladere øker, og det samme gjør antallet ladeaktører. Siste skudd på ladestammen er ladeoperatøren Kople, med Ringerikskraft-konsernet som eier. De har store planer for lademarkedet og tar både universell utforming og ladehastighet på alvor. Vi har tatt en prat med den ferske ladeoperatøren.

Source: Fargede ladestasjoner og universell utforming: Vi har tatt en prat med ladeoperatøren Kople
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

RJK

Jøss, har de lest det jeg skrev på en artikkel på elbil.no, der jeg snakket varmt om å fargekode laderne etter effekt?

;-)

Vil de og dele ut klistremerker med fargekode etter hva skiltet ditt forteller at bilen kan takle, som du kan klistre på dashbordet eller annet lett synlig sted, der du ser det når du ankommer stasjonen?

Og sist men ikke minst, har de snakket med de andre operatørene for å gjøre merkingen etter effekt, universell? Eller har Elbilforeningen noen tanker om å pushe dette ovenfor andre leverandører?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Elbiler burde ha merke på innsiden av ladeluken om hva maksimal ladeeffekt den kan motta ved ideelle forhold.

Akkurat slik diesel og bensinbiler gjerne er merket om drivstofftype.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på mandag 10. august 2020, klokken 18:08
Elbiler burde ha merke på innsiden av ladeluken om hva maksimal ladeeffekt den kan motta ved ideelle forhold.

Akkurat slik diesel og bensinbiler gjerne er merket om drivstofftype.

Grunnen til å sette merket på innsiden av kupéen er et elbilading er nytt for mange, og da er det en klar fordel at merket er synlig i det man triller inn på stasjonen, slik at man ser at man f.eks. ikke skal til gul lader, eller at bilen faktisk støtter "gul" lading.

Men ser ingen grunn til at det ikke kan settes et merke på innsiden av ladeluka også.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

De må vel ha en farge for 150+ også snart. Selv om det per idag kun er Porsche som tar høyere lading kommer flere med opp til 350 neste år :police:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

RJK

Sitat fra: JorgenM på mandag 10. august 2020, klokken 19:04
De må vel ha en farge for 150+ også snart. Selv om det per idag kun er Porsche som tar høyere lading kommer flere med opp til 350 neste år :police:

Absolutt, selv om jeg tipper Porschekundene vet de kan hente ut denne effekten. Men det hjelper lite om hen vet det, om pumpen likevel er opptatt av en med f.eks. en Opel Ampera-E...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Langbein Rise

Hmm. Opptatt av standardisering og så kan Elbilforeningens brikke kun registreres hos enten Fortum eller Koble, ikke begge samtidig. Bommert!

RJK

Sitat fra: Langbein Rise på tirsdag 11. august 2020, klokken 10:44
Hmm. Opptatt av standardisering og så kan Elbilforeningens brikke kun registreres hos enten Fortum eller Koble, ikke begge samtidig. Bommert!

:-D

Ja, det er et paradoks som ikke ble diskutert, fordi fokuset havnet på fargemerkingen.

Bra du tar den opp i diskusjonen. Vi kjenner jo til det samme med Virta, E-on (fra før) og Circle K. At de skal gå inn med samme feilen nå i ettertid, tyder på at de ikke har lært fra andres feil...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på tirsdag 11. august 2020, klokken 10:49
Sitat fra: Langbein Rise på tirsdag 11. august 2020, klokken 10:44
Hmm. Opptatt av standardisering og så kan Elbilforeningens brikke kun registreres hos enten Fortum eller Koble, ikke begge samtidig. Bommert!

:-D

Ja, det er et paradoks som ikke ble diskutert, fordi fokuset havnet på fargemerkingen.

Bra du tar den opp i diskusjonen. Vi kjenner jo til det samme med Virta, E-on (fra før) og Circle K. At de skal gå inn med samme feilen nå i ettertid, tyder på at de ikke har lært fra andres feil...

Hmm, sikker på at det ikke er en misforståelse ute og går her? Om man registrerer brikken hos CK så fungerer den også hos e.On. Jeg antar det er slik for Fortum/Kople også?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

I Virta-systemet så kan du registrere Elbilforeningens brikke hos (kun) én operatør, men bruke den på tvers av alle. Fakturering og priser blir da ut fra hvor du har registrert brikken.

Fortum/Kople tillater ikke slik fakturering på tvers. De har samtidig et kundesystem som ikke tillater registrering av samme brikke på tvers av Fortum/Kople kundeforhold (sannsynligvis noe krav om unikt brikkenummer i en felles databasetabell; burde vært unik kombinasjon av operatør og brikkenummer). Kople sender i alle fall ut gratis brikker for å komme rundt dette, men det begynner å bli rene vaktmesterknippet med RFIDs.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på tirsdag 11. august 2020, klokken 11:24
I Virta-systemet så kan du registrere Elbilforeningens brikke hos (kun) én operatør, men bruke den på tvers av alle. Fakturering og priser blir da ut fra hvor du har registrert brikken.

Fortum/Kople tillater ikke slik fakturering på tvers. De har samtidig et kundesystem som ikke tillater registrering av samme brikke på tvers av Fortum/Kople kundeforhold (sannsynligvis noe krav om unikt brikkenummer i en felles databasetabell; burde vært unik kombinasjon av operatør og brikkenummer). Kople sender i alle fall ut gratis brikker for å komme rundt dette, men det begynner å bli rene vaktmesterknippet med RFIDs.

Ok. Skal de gjøre det så vanskelig så gjør jeg det bare enkelt for meg selv og unngår å bruke Kople ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. august 2020, klokken 15:59

Ok. Skal de gjøre det så vanskelig så gjør jeg det bare enkelt for meg selv og unngår å bruke Kople ;)
Er vel Fortum som drifter backend, så er vel de som du bør unngå da ;) Ellers er det ikke komplisert å bruke appen deres, og jeg synes strategien til kople med antall ladere og miksen av ladere de har er mye bedre enn Fortum (Recharge).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. august 2020, klokken 16:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. august 2020, klokken 15:59

Ok. Skal de gjøre det så vanskelig så gjør jeg det bare enkelt for meg selv og unngår å bruke Kople ;)
Er vel Fortum som drifter backend, så er vel de som du bør unngå da ;) Ellers er det ikke komplisert å bruke appen deres, og jeg synes strategien til kople med antall ladere og miksen av ladere de har er mye bedre enn Fortum (Recharge).

Hehe, Fortum kan jeg ikke unngå. Er ikke mange alternativer langs Rv4 og Fv33 gitt. Ikke nord for Nittedal og sør for Gjøvik ihvertfall. Skikkelig monopolområde ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA