Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smartlader fungerer ikke fra fabrikk

Startet av espen2, mandag 10. august 2020, klokken 10:21

« forrige - neste »

espen2

I mitt borettslag har vi smartlader som regulerer strøm osv. for å ikke overbelaste strømnettet om alle vil lade samtidig, dette fungerer ikke med MG fra fabrikk.

Fikk forklart (etter at jeg kjøpte bilen) at ettersom MG er produsert for asiatiske marked (hyppige strømbrudd), så stopper den lading ved strømstans fra lader. Dette skjer jo ofte med en smartlader, som i praksis betyr at jeg ikke får ladet hjemme. For å fikse dette må jeg innom verksted for å oppdatere BMS - greit nok.

Dette dekker derimot ikke MG på garanti, da verkstedmannen nevnte at MG anser dette som utover fabrikkstandard. Hva tenker folket, er det ikke rimelig å forvente at bilen skal kunne lade på en smartlader? Må dekke en halv verkstedtime fra egen lomme ser det ut til.

1000kwh

 Hadde krevd at den ble oppdatert gratis, en halv verkstedtime er jo også helt latterlig å kreve.

Smartlading er jo snart et krav her i Norge.

Si at du går til forbrukerrådet og tv2 ;)

storeulv

En halv verkstedtime? Altså ca 800 kroner? Ikke den største mangelen da, skulle jeg mene.

Jeg tenker jeg ville først ha spurt forhandler om de kan få importør til å gi en skriftlig bekreftelse på at akkurat denne bilen ikke egner seg til bruk på smartlade-installasjoner pga. nevnte begrensning, så kan du se om de fortsatt insisterer på at du må betale endringen.

VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Orbit

Sitat fra: espen2 på mandag 10. august 2020, klokken 10:21
Fikk forklart (etter at jeg kjøpte bilen) at ettersom MG er produsert for asiatiske marked (hyppige strømbrudd), så stopper den lading ved strømstans fra lader. Dette skjer jo ofte med en smartlader, som i praksis betyr at jeg ikke får ladet hjemme.
Forklaringen virker også veldig ulogisk. Dersom det er hyppige strømbrudd, er det vel enda viktigere at bilen starter opp igjen lading av seg selv når strømmen kommer tilbake!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Oddaa

Sitat fra: Orbit på mandag 10. august 2020, klokken 11:53
Sitat fra: espen2 på mandag 10. august 2020, klokken 10:21
Fikk forklart (etter at jeg kjøpte bilen) at ettersom MG er produsert for asiatiske marked (hyppige strømbrudd), så stopper den lading ved strømstans fra lader. Dette skjer jo ofte med en smartlader, som i praksis betyr at jeg ikke får ladet hjemme.
Forklaringen virker også veldig ulogisk. Dersom det er hyppige strømbrudd, er det vel enda viktigere at bilen starter opp igjen lading av seg selv når strømmen kommer tilbake!
Tja, samtidig kan det beskytte et svakt kraftsystem om ikke absolutt all last kommer tilbake i samme øyeblikk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

espen2

Sitat fra: storeulv på mandag 10. august 2020, klokken 11:40
En halv verkstedtime? Altså ca 800 kroner? Ikke den største mangelen da, skulle jeg mene.

Jeg tenker jeg ville først ha spurt forhandler om de kan få importør til å gi en skriftlig bekreftelse på at akkurat denne bilen ikke egner seg til bruk på smartlade-installasjoner pga. nevnte begrensning, så kan du se om de fortsatt insisterer på at du må betale endringen.

Jeg kan leve med 800-lappen, så akkurat nå står det egentlig på om jeg orker å ta en liten kamp bare for å bevise at dette, i min mening, er dust av MG.
De nevnte også at de hadde gått "en runde" ved forrige anledning på samme problem, som sikkert er bakgrunnen for at verkstedmannen umiddelbart informerte meg. Har forståelse for at verkstedet ønsker sin kostnad dekt, dersom MG nekter å refundere dem.

Spent på om det er noen andre quirks som dukker opp med MG i framtiden som plasserer de i nedre skala på servicevennlighet.

elektrolux

Hele hensikten med mode 3 lading er at bilens lader skal kunne styres av ladepunktet.

Klarer ikke MG dette ville det vært sensasjonelt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svk

Får det sikkert gratis om du spør pent og tar dette sammen med en annen kampanje.

Lars C. Krogenæs

Funnet noen løsning på dette?

Hører om flere som ikke får ladet med easee home/Charge. Jeg tror det er fordi bilen ikke følger mode3 standarden 100%, og da kan dette oppstå.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Loth

Må bare skyte inn her i forbindelse med at man må betale for en oppdatering på en splitter ny bil. Noen forhandlere velger å ta denne oppdateringen av BMS på 'goodwill', mens andre ikke, da de ikke får dekt dette fra importør / MG sentralt. Det er jo en 'fillesak', men likevel merkelig. Om de er så bekymret for strømnettet, skjønner det kan være noe annet i Asia, så kunne det jo bare vært lagt inn en liten forsinkelse, på 5- 10 -15 minutter etter at strømmen kommer tilbake. Er det noen andre elbiler som selges her i landet som fungerer på denne måten, at lading ikke gjenopptas etter ett brudd? Er ikke bare ved smartladning man har nytte av dette, kan være man er på tur, og parkerer med en type2 kontakt i mange timer mens man ser seg rundt/ overnatter. Og siden man ikke har App så får man ikke fulgt med. Om et eller annet skulle skje sånn at lading blir stoppet ett øyeblikk / noen minutter, så er det rimelig frustrerende. Samme gjelder jo for så vidt om man lader hjemme, selv om det er relativt sjelden kost at strømmen faller ut.

Er for øvrig fornøyd med bilen selv, men det er noen forklaringer og løsninger fra MG som ikke henger på greip, og egentlig er litt provoserende.

Loth

Sitat fra: Svk på lørdag 05. september 2020, klokken 19:17
Får det sikkert gratis om du spør pent og tar dette sammen med en annen kampanje.

Ikke hos min forhandler i alle fall. Var inne for en gratis oppdatering, og ønsket å få med denne i samme slengen. De var helt bestemt på at jeg da måtte betale 815,- siden det ikke var noe som blir dekt fra MG / ikke garantiberettiget.

JK93

Hvilken forhandler var det som ikke dekker dette?
Bestilt:
MG ZS EV Luxury Black - hentet nov.20

Lars C. Krogenæs

For deg som kunde, skal du forholde deg til forhandler. Hvilke avtale forhandler har om kostnadsdekning fra importør er for deg helt uvedkommende.

Du skal ha et produkt som fungerer. Mode3 ladestandarden, er endel av den vedtatte internasjonale standarden IEC 61851. At bilen ikke følger denne standarden er en klar mangel ved varen som er levert. Du har derfor krav på retting. Hvorvidt forhandler får dekket utbedringen spiller ingen rolle for deg.

BNH tar ikke betalt for denne rettingen.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Mange rare måter å tjene penger.

Skulle kjøpe TV hos Power og ble tilbud Pixel sjekk og firmware oppgradering for 1250 kr. Altså skal jeg måtte betale for en kvalitetssjekk produktet burde hatt før det forlot fabrikken, og betale for ny firmware som en forventer et nytt produkt har. Kan det værer overliggere som selges?

MC forhandleren insisterte på klargjøringskostnad da vi kjøpte scooter, og Elkjøp ønsker minstesats for å se om den døde telefonen kan fikses på garanti ??

Den lokale take away sjappa tar ikke imot penger før vi har bekreftet beløpet. De legger selvfølgelig opp til å legge på litt tips.

Vi selger ladeutstyr. Før salg klargjør vi produktet og installerer nyeste firmware som en selvfølge. Faktura, selvfølgelig uten fakturagebyr forventes betalt med fakturert beløp. Reparasjoner tar vi no cure no pay.

Er det for mange blåruss som styrer?

 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Loth

#14
Ja, jeg får litt aversjon mot MG pga. litt merkelige valg de gjør. Det er liksom aldri noe innrømmelse for at noe er feil/ dårlig/ ikke så bra, men de skal alltid liksom ha en forklaring på hvorfor de har bestemt at det skal være slik i stedet. Jeg er fornøyd med bilen, men er helt ærlig på ting jeg ikke synes noe om. Det falt ikke i god jord i gruppa på Facebook jeg tidligere var medlem av i alle fall, 'MG ZS EV Owners Group Norway' - der ble jeg i går kastet ut fordi jeg synes at det er latterlig at man skal betale for BMS oppdatering, og det nevner jeg hver gang temaet kommer opp. Nevnte også rett før at bilen burde regenerert ved bruk av ACC i stedet for å kun bruke bremser, og at jeg ikke kjøper MG's forklaring rundt det. Vet ikke hvilke koblinger administrator der har mot MG / forhandler, men noe må det være ettersom kritiske kommentarer blir sensurert.

Forhandler jeg snakker om er Adserø Bil i Trondheim. Jeg pleier ikke å legge ut akkurat hvilken forhandler det er, for jeg ønsker ikke å henge ut akkurat de. Vet at det er flere steder som ikke tar denne oppdateringen gratis, og at de som gjør det gjør det på sin 'goodwill'. Hadde for øvrig en god dialog med tekniker der rundt andre problemer/ feilmeldinger, og ikke følt på dårlig service utover akkurat det. Men litt stuss må det være lov å bli, og det må tåles at kunde ikke er helt fornøyd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA