Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:38
Sitat fra: emurof på fredag 16. oktober 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:33
«Significant production risk" er vel en fin måte å si «forsinkelse» på... Så vi kan vel regne med at europeiske Model Y blir levert fra Kina en god stund før det er skikkelig produksjonsvolum i Berlin.

Nei, "significant production risk" er en måte å si at det er risiko forbundet med dette, altså at man kan møte på problemer underveis. Men det betyr ikke nødvendigvis at de vil gjøre det, eller at det blir forsinkelser.

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:45
Er nå ikke helt sikker på at de Kina-ryktene fra Teslamania / Fox-bloggeren er riktig. Høres logisk ut, men har vært flere andre rykter som aldri ble sanne rundt forbi. Ser at enkelte andre Tesla-vloggere forventer ikke bare 16% lengre rekkevidde, men over 30%, siden andre ting med bilen skulle øke rekkevidden også, men dette virker veldig rart....siden en ikke kan oppheve fysikkens lover...Men at det blir flere kWh fra Berlin har jeg stor tro på....fra juli...august....september....

https://www.youtube.com/watch?v=aFVrH2wTW-Q

Folk er jo optimistiske til det komiske. Det er bare å sjekke hva disse menneskene trodde i forkant av battery day.

Ja, og de hadde stort sett rett om hva som ble presentert der..?

Nei.. folk ventet seg:

-million miles battery
-V2G
-nytt interiør S/X
-100kwh batteri til 3 og y

Osv osv

Nei, det stemmer ikke. MMB var riktignok forventet, men det ble jo også levert selv om selve begrepet ikke ble brukt

V2G var det ingen spesielle forventninger om, og er en heller irrelevant greie.

Det var en batteridag, så nytt interiør var irrelevant.

Større batteri til 3 og Y var ikke forventet, noen få spekulerte om det kunne skje, men Elon benektet det jo på Twitter i god tid før batteridagen.

Magnus Hansen


Handyman

Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:14
Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:21
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?
Tallene som Tesla presenterte, er for å kunne sammenlikne de nye cellene mot dagens i volum, vekt ol.
De sier nok ingenting om hva som kommer i form av økning av bilenes rekkevidde. Essensen for Battery day var kostnadsreduksjon.

Ok, men kan du ryddig forklare side 67 i denne presentasjonen, og hva netto økt rekkevidde vil være?

https://tesla-share.thron.com/content/?id=96ea71cf-8fda-4648-a62c-753af436c3b6&pkey=S1dbei4
Jeg mener bare at det er en fremstilling av hva som er mulig med de nye cellene sammenliknet med dagens celler. Det sies ingenting om at bilene får denne økte rekkevidden. Jeg sier ikke at de ikke vil få mer rekkevidde med tiden, men side 71 og 72 sier mye om hva som er målet for Tesla:
What Does This Mean For Our Future Products? s.71
Electric Vehicle Powertrains That Cost Less Than Combustion Engines
$25,000 PASSENGER CAR
s.72
Deretter kommer en slide som jeg tror kun handler om Plaid:
AND Extreme Performance and Range
Med de nye cellene vil antagelig Tesla ha muligheten til å ligge i teten både på kostnader og ytelse.
Som sagt... jeg mener Battery Day først og fremst handlet om å redusere kostnader og øke produksjonsvolum.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Ser at Model Y får en ca 15km rekkeviddeøkning i USA nå, i tilfelle de skulle hive over noen biler derfra etterhvert. Er nå ca 523km EPA rekkevidde på TMY Long Range. EPA pleier ofte å være over 10% strengere enn WLTP.
Tesla Model Y                         2021-

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#169
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 17. oktober 2020, klokken 23:14
Ser at Model Y får en ca 15km rekkeviddeøkning i USA nå, i tilfelle de skulle hive over noen biler derfra etterhvert. Er nå ca 523km EPA rekkevidde på TMY Long Range. EPA pleier ofte å være over 10% strengere enn WLTP.
Absolutt ingen fasitsvar på dette. F.eks hadde forrige runde Model X (fra tidlig 2019) faktisk lengre EPA enn WLTP, siste dagers oppdatering så er WLTP såvidt over EPA på Model X.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 17. oktober 2020, klokken 23:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 17. oktober 2020, klokken 23:14
Ser at Model Y får en ca 15km rekkeviddeøkning i USA nå, i tilfelle de skulle hive over noen biler derfra etterhvert. Er nå ca 523km EPA rekkevidde på TMY Long Range. EPA pleier ofte å være over 10% strengere enn WLTP.
Absolutt ingen fasitsvar på dette. F.eks hadde forrige runde Model X (fra tidlig 2019) faktisk lengre EPA enn WLTP, siste dagers oppdatering så er WLTP såvidt over EPA på Model X..

Nei, ingen fasitsvar, men på Model Y er den strengere på EPA enn WLTP, og når så rekkevidden har økt med ca 15km på EPA pga "efficiency pack" så vil jeg jo anta at en får ca lik økning på 15 km på WLTP og.

Det er nok mindre forskjell på Tesla siden de er mer aerodynamiske enn andre biler.

Andre som har regnet på det så har de funnet at du må dele WLTP på 1,12 for å finne EPA:

https://www.libertyplugins.com/blog/2019/03/07/heres-how-to-calculate-conflicting-ev-range-test-cycles-epa-wltp-nedc/
Tesla Model Y                         2021-

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 17. oktober 2020, klokken 23:35
Nei, ingen fasitsvar, men på Model Y er den strengere på EPA enn WLTP, og når så rekkevidden har økt med ca 15km på EPA pga "efficiency pack" så vil jeg jo anta at en får ca lik økning på 15 km på WLTP og.

Det er nok mindre forskjell på Tesla siden de er mer aerodynamiske enn andre biler.

Andre som har regnet på det så har de funnet at du må dele WLTP på 1,12 for å finne EPA:

https://www.libertyplugins.com/blog/2019/03/07/heres-how-to-calculate-conflicting-ev-range-test-cycles-epa-wltp-nedc/

Sjekk siste kolonne i dette Google arket, så finner du prosentavvik (dvs har brukt WLTP TEH der det finnes, hvis ikke TEL). https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml
(Fra oversikten over EPA og WLTP rekkevidder som startet her: https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0)

ToWalkOrDrive

Ja, her er og en fin oversikt som viser det du sier med Model X som og gjelder Model Y virker det som... på Model Y er det ganske likt mellom EPA og WLTP, men blir nok uansett ca 15 km ekstra i forhold til det som ligger i den norske konfiguratoren nå:
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/414786/comparison-epa-wltp-range-ratings/amp/
Tesla Model Y                         2021-

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 17. oktober 2020, klokken 23:55
,,
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/414786/comparison-epa-wltp-range-ratings/amp/

Dette er en av grunnene til at jeg bruker WLTP TEH i stedet for TEL som gir verdier nærmere EPA, spesielt med tanke på Porsche og Audi som bruker noe lavere EPA enn de oppnådde, mens hos Tesla krangler mr Musk på EPA folket dersom det mangler en eneste teoretisk miles. Tesla oppgir heller ikke WLTP TEL resultatene som de burde gjort f.eks. når man velger andre dekkdimensjoner i konfiguratoren)

ToWalkOrDrive

#174
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 18. oktober 2020, klokken 00:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 17. oktober 2020, klokken 23:55
,,
https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/414786/comparison-epa-wltp-range-ratings/amp/

Dette er en av grunnene til at jeg bruker WLTP TEH i stedet for TEL som gir verdier nærmere EPA, spesielt med tanke på Porsche og Audi som bruker noe lavere EPA enn de oppnådde, mens hos Tesla krangler mr Musk på EPA folket dersom det mangler en eneste teoretisk miles. Tesla oppgir heller ikke WLTP TEL resultatene som de burde gjort f.eks. når man velger andre dekkdimensjoner i konfiguratoren)

Tror ikke TEH og TEL har særlig stor forskjell på Tesla ettersom modellene har omtrent samme vekt, og Tesla allerede har forskjellige WLTP-tall på forskjellige motor/batterikonfiguasjoner (LR vs Performance vs SR). Er ikke så mye du kan legge på som betyr noe utenom dekk, men det forutsetter de at kjøperen har fått med seg.

Jeg synes at 90km/t-rekkevidde- tester, som Tesla-Bjørn gjør, er mer interessante enn WLTP, siden sistnevnte har snittfart på 46,5 km/t., og de få gangene du trenger så lang rekkevidde i Norge så har en ofte 70-90km/t i snittfart. På de testene han har gjort så klarer han WLTP-rekkevidden med konstant 90km/t med Teslaer, og også mer. WLTP er ofte mer interessant på strømforbruk i året.

Her kan en se at Tesla-Bjørn kjører 525km med Model 3 LR med 5% igjen (startet turen på 99%), så da kunne han ha klart 560km i 90km/t jevnt. Så da synes jeg Tesla er rettferdige og ærlige. Mange andre produsenter sliter mye mer.

https://youtu.be/KJpz5imqW5U
Tesla Model Y                         2021-

lirekassa

Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 22:38
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:14
Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:21
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?
Tallene som Tesla presenterte, er for å kunne sammenlikne de nye cellene mot dagens i volum, vekt ol.
De sier nok ingenting om hva som kommer i form av økning av bilenes rekkevidde. Essensen for Battery day var kostnadsreduksjon.

Ok, men kan du ryddig forklare side 67 i denne presentasjonen, og hva netto økt rekkevidde vil være?

https://tesla-share.thron.com/content/?id=96ea71cf-8fda-4648-a62c-753af436c3b6&pkey=S1dbei4
Jeg mener bare at det er en fremstilling av hva som er mulig med de nye cellene sammenliknet med dagens celler. Det sies ingenting om at bilene får denne økte rekkevidden. Jeg sier ikke at de ikke vil få mer rekkevidde med tiden, men side 71 og 72 sier mye om hva som er målet for Tesla:
What Does This Mean For Our Future Products? s.71
Electric Vehicle Powertrains That Cost Less Than Combustion Engines
$25,000 PASSENGER CAR
s.72
Deretter kommer en slide som jeg tror kun handler om Plaid:
AND Extreme Performance and Range
Med de nye cellene vil antagelig Tesla ha muligheten til å ligge i teten både på kostnader og ytelse.
Som sagt... jeg mener Battery Day først og fremst handlet om å redusere kostnader og øke produksjonsvolum.

Er enig at det gjenstår en del spørsmål etter presentasjonen, men hvis vi tar det punktvis:

- Celledesign (16%). Dette tror jeg er per celle og ikke netto. Ut i fra graf på side 24, så ser det mer ut som brutto 6% økning i rekkevidde. Større celler gir mer rekkevidde, men tar også mer plass.
- Anodemateriale (20%). Annen type silikon enn tidligere. Har ikke fått forståelse av at dette ikke er i bruk fra dag 1 i 4680-cellene.
- Katodemateriale (4%). Her er potensialet mindre, og kun Cybertruck og Semi vil få høynikkel, mens Y vil få en blanding av Nikkel og Mangan.
- Celleintegrasjon (i kjøretøy) (14%). Fordi de støper skjelettet i færre deler, så kan de integrere cellene på en annen måte enn tidligere og oppnå lengre rekkevidde. Usikkert hvilken grad de vil utnytte seg av dette, men det gir Tesla økt fleksibilitet når de skal avgjøre pakkestørrelse på de ulike modellene.

4680-cellene skal, slik jeg forstår det, produseres bl. a. i Giga Berlin og benyttes i Model Y. Der får de også ny, 'state of the art', paintshop - og ikke minst får de ny støpeform som muliggjør mer effektiv integrasjon av cellene.

Spørmålet er ikke lenger om Model Y produsert i Berlin får økt rekkevidde, men hvor mye. Reduserte kostnader, økt volum og økt rekkevidde - alt dette henger sammen.


Magnus Hansen

Vil minne om at Tesla selv sier effekten først blir fullt tatt i ut i 2025. Det er ikke noe som skjer over natten når Berlin åpner. Dessuten ønsker de å få betalt tilbake investeringene, så dette blir gradvis. Jeg tror de vil prioritere redusert pris fremfor rekkevidde

lirekassa

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 18. oktober 2020, klokken 18:16
Vil minne om at Tesla selv sier effekten først blir fullt tatt i ut i 2025. Det er ikke noe som skjer over natten når Berlin åpner. Dessuten ønsker de å få betalt tilbake investeringene, så dette blir gradvis. Jeg tror de vil prioritere redusert pris fremfor rekkevidde

Gradvis vil si noe produksjon i USA og all produksjon i Berlin. Det er i Teslas interesse å få dette på plass, for det henger sammen. Reduserte kostnader + økt rekkevidde. Strategien vil vise seg etter hvert, men da er vi litt uenige på akkurat det punktet.

At Tesla er fortsatt avhengige av Panasonic, CATL m.fl. i flere år framover kan vi enes om.

THE

Sitat fra: RJK på lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:20
Sitat fra: trykkertor på lørdag 17. oktober 2020, klokken 11:55
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?

For min del, og sikkert en del andre, så trenger jeg ikke mer rekkevidde.
500 sommer, og 400-ish vinter er nok for meg. Da vil jeg heller ha lettere biler på sikt. Mindre og lettere batteripakke fysisk sett, i forhold til kapasitet.

Så det trenger ikke nødvendigvis bli slik at fremtiden kun handler om å øke rekkevidde, men kanskje etter hvert få vekten på disse elbilene nedover.


Skal man kjøre endel med henger, så er alltids bedre rekkevidde et ønske, men det kan man justere med valgbar batterikapasitet.

Da kan de som synes 600/500 er mye, gå for en SR+ med 500/400-ish og spare penger på det, og de som føler de må ha mer, kan velge en "XLR+" som kanskje tilbyr 800/680-ish.

Det siste vil fort bety langtur med liten campingvogn med 400/350-ish km fremfor SR+ med 250/200 km rekkevidde, eller LR(+) med 300/250 rekkevidde.

De turene jeg kjører med campingvogn og X100D kunne jeg gjerne tenkt meg 200 kWh batteri pga. at det i praksis er kun området mellom 10 og 65% SOC som er praktisk å bruke på langtur, og ofte kanskje 20-65% SOC pga. at man ikke klarer å planlegge godt nok å komme inn til SuC med lav nok SOC med vogn/tilhenger på slep. Årsaken til 65% er at det går så sinnsvakt sakt å lade med høyere SOC. Alt var bedre før våren 2019 da man kunne lade til 75-80% SOC med akseptabel effekt, og da ville jeg vært fornøyd med 130 kWt batteri på X'n.

Rekkevidde og ladehastighet henger nøye sammen, og det er også den ene tingen som gjør at jeg kunne funnet på å bytte X med eTron om ladenettverket med 150+ kW CCS ladere hadde vært like godt som Tesla SuC-nettverket, OG at eTron i tillegg hadde noe lavere forbruk.

Håper virkelig ikke 4680 batteriet fører til at ladeeffekten på Tesla går ned selv om en del rykter sier det er tilfellet, i så fall vil jeg heller ønske meg et like tungt batteri som dagens batteri med 2170 celler, men betydelig lenger rekkevidde før første hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Hører også det med lavere effekt, men jeg mistenker det bare er toppeffekten som eventuelt går ned, men at den vil holde ut lengre med høy effekt, slik at det blir mer lønnsomt å starte ladingen selv om man ikke er helt nede på 5-10 %, og at totaltiden fra 0 eller opp til 10% og helt til 80% faktisk vil gå totalt sett raskere.


Med færre men større celler kan det tenkes at man ikke klarer toppfarten siden det er færre celler å lade samtidig, men til gjengjeld er det et langt større spenn hvor hver celle kan ta i mot strøm i god fart. Nettopp fordi hver celle kan ta i mot mer energi. Vi vil nok se en jevnere ladekurve enn tidligere. Tipper som sagt jeg.


Tror Tesla gjør et smart valg med de cellene, frem til vi eventuelt får SS-batterier som kan ta i mot enda mere strøm enda raskere, og samtidig ha de sikkerhetsfordelene de har. Det store spørsmålet er når de kan starte produksjon, og om fordelene oppveier ulempene. F.eks. vil de konkurrere veldig på pris, og vil de få merkbart mer energi per kg batteri og per liter med plass batteriet krever.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA