Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 14. oktober 2020, klokken 11:22
Men den grafen fremstiller vel kun effekten av større cellediameter? Altså den har ikke tatt med ny kjemi o.l. Det kan vel tenkes at de nye cellene som ikke bare har annen størrelse, men også ny kjemi og ny løsning for varming/kjøling ender opp med å kunne lades fortere?
Skal ikke se bort fra det. Det var mange detaljer som ikke ble snakket om. Og jeg kan vanskelig se for meg at Tesla vil komme med batterier som tar lavere ladeeffekt. De øker jo effekten på SuC, så jeg tror absolutt at ny kjemi i celler og ny batteristruktur vil kunne håndtere høye ladeeffekter i fremtiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

#136
Jo mindre overflate ift volum, jo mer utfordrende blir temperaturkontroll. Temperaturkontroll er veldig viktig ved hurtiglading. Større volum ift overflate vil jeg tro medfører at sikkerhetsmarginer må gjøres større. Ved større variasjon i temperatur fra ytterst til innerst i cellen må en sørge for at den forskjellen ivaretas.
Tesla er allerede ganske liberale ved lav SOC og konservativ ved middels-høy SOC.

Samtidig - nå har de erfaring med 18650 og 2170. Om de mener de kan håndtere 4680 basert på erfaringen så langt så er det jo positivt å kunne øke cellevolum uten å øke ytre fysiske mål på pakken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. oktober 2020, klokken 12:18
Jo mindre overflate ift volum, jo mer utfordrende blir temperaturkontroll. Temperaturkontroll er veldig viktig ved hurtiglading. Større volum ift overflate vil jeg tro medfører at sikkerhetsmarginer må gjøres større. Ved større variasjon i temperatur fra ytterst til innerst i cellen må en sørge for at den forskjellen ivaretas.
Tesla er allerede ganske liberale ved lav SOC og konservativ ved middels-høy SOC.

Samtidig - nå har de erfaring med 18650 og 2170. Om de mener de kan håndtere 4680 basert på erfaringen så langt så er det jo positivt å kunne øke cellevolum uten å øke ytre fysiske mål på pakken.
Dette stemmer for godt for celler med tab. For tabless celler er det stort sett i bunnen av cellen at varmen oppstår, og det er der de skal ha kjølingen. Det blir derfor en radikalt annen tilnærming for å avlede varmen ved tabless, enn ved 1865 og 2170.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lirekassa

Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 02:03
Sitat fra: lirekassa på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 23:26

Når Tesla vier en dag til generalforsamling og Battery Day, så får vi nesten tro dem på at det har skjedd en utvikling som vil komme forbrukerne (og Tesla) til gode, eller? Det du skriver er jo det samme som å beskylde dem for løgn, og det har du neppe belegg for.
Premisset for mitt innlegg var at de ikke har lovet noe fordeler for forbruker, og at det implisitt derfor kan antas at fordelene med det nye batteriet tas ut gjennom lavere kost og ikke automatisk tilfører noe for de andre parametrene. Du får veldig gjerne korrigere meg på dette, påstanden at jeg beskylder dem for løgn klarer jeg overhodet ikke se at du har dekning for. og  bidrar ikke med noe positivt i diskusjonen.

Alt kommer vel an på perspektivet vi opererer med her, men de ønsker jo å få produksjonskostnadene ned og på sikt kunne tilby en konkurransedyktig elbil til $25k. Da har de lovet at teknologien kommer forbruker til gode.

Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.

Morten M.

Enig i at superlading med nytt tabless cellee ift 2170/1865 blir noe tregere, hvis man ser på Tesla sin graf er det jo bare å gjette på hva skalaen er, men kanskje 5-10% tregere. Altså ikke 250 KW maks slik det er med 2170, men 200-225KW maks? Det er jo greit for de fleste?
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Sandvika

Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:50
Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.
Jeg har ikke skrevet at noe blir dårligere, jeg har sagt at man ikke skal forvente at andre parametere enn Teslas kostnad er bedre med nytt batteri, implisitt relativt til å fortsette med dagens arkitektur.
Hvor er det du ser at alt annet enn superlading blir bedre? 

lirekassa

Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 15:29
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:50
Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.
Jeg har ikke skrevet at noe blir dårligere, jeg har sagt at man ikke skal forvente at andre parametere enn Teslas kostnad er bedre med nytt batteri, implisitt relativt til å fortsette med dagens arkitektur.
Hvor er det du ser at alt annet enn superlading blir bedre?

Presentasjonen under battery day, men den har du kanskje ikke lest/sett?

Du skrev '+1' på dette utsagnet:

"Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?"


Electric cars in Norway

#142
Fersk nyhet fra i går kveld.

Så da er det altså ikke sikkert at Berlin vil starte med de nye 4680 batteriene på de bilene som kommer til Norge. De første norske bilene vil få 2170. Hmm, den så jeg ikke komme. Se bilde fra Twitter også.

Kopi under fra denne lenken til TU: https://www.tu.no/artikler/model-y-kan-komme-til-norge-med-teslas-nye-battericeller/500799

Men betyr det at de første norske Model Y-kundene kan forvente biler med de nevnte nyvinningene?

Det er kanskje litt optimistisk, med tanke på at Musk på Battery Day anslo at de først om ett år vil komme opp på ti GWh produksjonskapasitet på pilotanlegget i USA.

Ifølge bestillingssidene forventer Tesla at produksjonen av Model Y for det norske markedet vil begynne «tidlig i 2021».

Selskapet har heller ikke innlemmet batteriproduksjon i søknadsdokumentene for den nye fabrikken, skriver blant andre tyske Tagesspiegel, men Tesla har flere ganger understreket at de har planer om å produsere batterier her.

Det kan bety at de første eksemplarene av bilen vil komme til Norge med 2170-celler, og at kun de senere modellene vil ha 4680-celler. Tesla er kjent for hyppige endringer i bilproduksjonen.


Sandvika

Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 16:43
Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 15:29
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:50
Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.
Jeg har ikke skrevet at noe blir dårligere, jeg har sagt at man ikke skal forvente at andre parametere enn Teslas kostnad er bedre med nytt batteri, implisitt relativt til å fortsette med dagens arkitektur.
Hvor er det du ser at alt annet enn superlading blir bedre?

Presentasjonen under battery day, men den har du kanskje ikke lest/sett?

Du skrev '+1' på dette utsagnet:

"Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?"
Nei, jeg har ikke fått med meg at det er kommunisert at batteriene er bedre enn dagens for forbruker. Ikke så mange andre her som har fått med seg det heller. Skrev uansett "korriger meg om jeg tar feil". Du påsto derimot at jeg mente Tesla løy.

Electric cars in Norway

Hmm, hvordan batteri kommer Y til Norge med? 4680 eller 2170? Ja, dette er ikke til å bli klok på  :D :D

Nå har jeg lest kommentarene på den TU artikkel og jeg deler dette innlegget for jeg tror det blir slik han skrev:

Kopi:

Interessant problemstilling i artikkelen, "kommer de første Model Y fra Berlin til å leveres med 2170-celler?" Fabrikken bygges nå med de nye "gigapress"-ene, som skal kunne støpe frontpartiet og bakpartiet som hele biter. Det høres da veldig lite hensiktsmessig ut å utvikle enda et nytt Y-design som skal benytte disse delene, men ikke den nye batteristrukturen i midten. -Så ut fra ren logikk, vil jeg absolutt tro at de har som mål å få produsert nok 4680-celler i Fremont til å bruke i Europeiske Y under oppstarts- og oppskaleringsfasen i Berlin. I mellomtiden har de forhåpentligvis finpusset produksjonsmetoden for batteriene godt nok til at de kan sette opp tilsvarende batteriproduksjonslinjer i Berlin (og eventuelt andre fabrikker), og frigjøre kapasitet i Fremont til videreutvikling eller andre bruksområder.

Og så svarer en annen med denne kommentaren under:

Jeg vil også tro de første cellene vil komme fra Fremont. Pilot-linjen er designet for 10 GWh/år. Om de klarer å oppnå halvparten av nameplate relativt greit, så vil de ved f.eks 90 kWh per bil kunne produsere f.eks 10.000 Model Y per kvartal og fortsatt ha celler til overs. Og det vil trolig ta Tesla noe tid å komme opp i en slik takt ved Berlin, ettersom det da er mye nytt og uprøvd. Altså innen masseproduksjonen kommer skikkelig i gang er det mulig man også kan få inn celler fra Austin eller at man har fått startet opp celleproduksjon ved Berlin.

Alle kommentarene ligger her: https://www.tu.no/artikler/model-y-kan-komme-til-norge-med-teslas-nye-battericeller/500799

Electric cars in Norway

#145
Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 17:13
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 16:43
Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 15:29
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:50


Du påsto derimot at jeg mente Tesla løy.

Sandvika He he, kansje dere alle har rett :-)

"Elon lyver aldri" det vet vi da, eller? He he.

Det han sier skal skje med Tesla - det skjer (ikke alltid, men ofte).

Men Elon har litt avslappet forhold  til datoer og frister.

Du har hørt om "Elon time"? He he det er det de kaller hans tidsregning de som er tett på han.  Elon time  ;D ;D

lirekassa

Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 17:13
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 16:43
Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 15:29
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 14:50
Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.
Jeg har ikke skrevet at noe blir dårligere, jeg har sagt at man ikke skal forvente at andre parametere enn Teslas kostnad er bedre med nytt batteri, implisitt relativt til å fortsette med dagens arkitektur.
Hvor er det du ser at alt annet enn superlading blir bedre?

Presentasjonen under battery day, men den har du kanskje ikke lest/sett?

Du skrev '+1' på dette utsagnet:

"Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?"
Nei, jeg har ikke fått med meg at det er kommunisert at batteriene er bedre enn dagens for forbruker. Ikke så mange andre her som har fått med seg det heller. Skrev uansett "korriger meg om jeg tar feil". Du påsto derimot at jeg mente Tesla løy.

Forbeholdet ditt kom først i neste post ;)

Hvis du ikke har fått med deg presentasjonen fra 'battery day', så anbefaler jeg deg å lese/se gjennom den. Når det gjelder Musk og tidslinjer, så må man ta mye med en klype salt. Der gjør han ikke skam på røttene og det er 'African time' som gjelder  8)

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 14. oktober 2020, klokken 17:02
Fersk nyhet fra i går kveld.

Så da er det altså ikke sikkert at Berlin vil starte med de nye 4680 batteriene på de bilene som kommer til Norge. De første norske bilene vil få 2170. Hmm, den så jeg ikke komme. Se bilde fra Twitter også.

Kopi under fra denne lenken til TU: https://www.tu.no/artikler/model-y-kan-komme-til-norge-med-teslas-nye-battericeller/500799

Men betyr det at de første norske Model Y-kundene kan forvente biler med de nevnte nyvinningene?

Det er kanskje litt optimistisk, med tanke på at Musk på Battery Day anslo at de først om ett år vil komme opp på ti GWh produksjonskapasitet på pilotanlegget i USA.

Ifølge bestillingssidene forventer Tesla at produksjonen av Model Y for det norske markedet vil begynne «tidlig i 2021».

Selskapet har heller ikke innlemmet batteriproduksjon i søknadsdokumentene for den nye fabrikken, skriver blant andre tyske Tagesspiegel, men Tesla har flere ganger understreket at de har planer om å produsere batterier her.

Det kan bety at de første eksemplarene av bilen vil komme til Norge med 2170-celler, og at kun de senere modellene vil ha 4680-celler. Tesla er kjent for hyppige endringer i bilproduksjonen.
Normalt pleier TU på skrive OK artikler, men her er de på jordet tror jeg.
Jeg har ingen tro på at Berlin vil levere biler med 2170. Tesla vil trolig bruke alle ressursene på å rampe opp planlagt produksjon. Alt annet vil forsinke planene.
Kina forbereder jo eksport til Europa, og det er trolig "plan B" dersom Berlin ikke klarer å levere tidsnok. Innen produksjonen av av TMY tar til i Berlin har Telsa allerede et betydelig lager av 4680 celler de kan starte testproduksjonen med. Husk de kommer til å stare fra null. innen de når et anselig volum vil også produksjonstakten av cellen også ha økt.

Mitt tips er derfor;
Berlinbiler vil ha 4680 celler helt fra starten.
Om oppstarten av produksjonen drøyer vil de levere Kinabiler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:32
.....Når det gjelder Musk og tidslinjer, så må man ta mye med en klype salt. Der gjør han ikke skam på røttene og det er 'African time' som gjelder  8)
Det var definitivt ofte tilfelle før, men det stemmer ikke like ofte. Tesla leverer stadig på tiden og har ved flere anledninger til og med levert før tiden. Påstanden din kan fort bli til gammel en myte ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

#149
lirekassa :+1: :+1: herlig.

Satt å så battery day live men gikk glipp av den "African time" kommentaren. Var det på Q&A delen?

Ja, Elon er noe for seg selv. Jeg liker han. Så det såkalte "master plan" dokumentet hans fra tidlig 2000 tallet som han gav til aksjonærene, og mye av det han skrev da har han gjort nå.

Men jeg synes at når hans egen Tesla owners fan klubb i C.A. bruker "Elon time" som referanse når ting tar litt ekstra lang tid sett opp mot hva som ble uttalt, ja da måtte jeg le. Du kan høre lederen i Tesla klubben sier dette på den FSD videoen som ligger på Youtube.


lirekassa skrev:
Hvis du ikke har fått med deg presentasjonen fra 'battery day', så anbefaler jeg deg å lese/se gjennom den. Når det gjelder Musk og tidslinjer, så må man ta mye med en klype salt. Der gjør han ikke skam på røttene og det er 'African time' som gjelder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA