Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:45
Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:31
Tror du ikke at de bare produserer LR i Berlin, så produserer de SR+ i Kina, for salg i samme marked?

Alle Model Y blir LR. De har kansellert SR+

Sant det.

Den som lever får se. De burde være igang med produksjon i Berlin til sommeren i hvert fall, så får vi se hvor raaskt de får opp takten og hvor mange hindringer de møter på.

Svolar

#106
Nå har de gjort dette tidligere med overgangen fra 18500 til 2170, så de har nok bedre kontroll på versjon 3 innrullingen enn forrige gang. Noen som husker hvor lang tid det tok fra 2170 kom på banen til den var i model 3? ramp up tid?

Når det gjelder selve bilen, får vi se, jeg er forsiktig optimist --> kina ramp up gikk jo forholdsvis greit siden de hadde mange av delene fra før/leverandør til model 3. Dette har de med Y også, siden prod har foregått i USA en stund. Ramp up av Y gikk også mye bedre enn model 3.
En ser en læringskurve på produksjon som god. Men alle husker fadesene med model 3 og model x pluss alt det andre...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svolar på torsdag 08. oktober 2020, klokken 19:28
Nå har de gjort dette tidligere med overgangen fra 18500 til 2170, så de har nok bedre kontroll på versjon 3 innrullingen enn forrige gang. Noen som husker hvor lang tid det tok fra 2170 kom på banen til den var i model 3? ramp up tid?

Når det gjelder selve bilen, får vi se, jeg er forsiktig optimist --> kina ramp up gikk jo forholdsvis greit siden de hadde mange av delene fra før/leverandør til model 3. Dette har de med Y også, siden prod har foregått i USA en stund. Ramp up av Y gikk også mye bedre enn model 3.
En ser en læringskurve på produksjon som god. Men alle husker fadesene med model 3 og model x pluss alt det andre...
Føler ikke det blir helt sammenlignbart med å endre fra 18500 til 21700, som vel mer var å endre tykkelsen/diameteren med 3 mm og lengden med 5mm. Batteriene var fremdeles pakket ned i en pakke, og ferdig laget av Panasonic.
Nå skal de først og fremst utvikle og sikre at batteriet virker og er holdbart (skal visst ta 2 år med produksjon i Berlin før de tør å bruke det i USA). Sagt på en annen måte så blir Berlin/Europa prøvekaniner...

I tillegg så skal dette batteriet monteres på en helt annen måte enn før, så det tar og tid å utvikle (i tillegg til at bakparten og fremparten blir støpt i hele biter i stedet for mange). Så dermed er det mye som kan ta tid og ikke virke som det skal.

Personlig så tenker jeg at det er fantastisk at de forsker så mye på batterier, men tror jeg ville foretrukket å bruke samme gode gamle stabile batteriet i Model Y som i Model 3 dersom jeg kjøper Model Y fra tidlig produksjon. Med tanke på alle superladere Tesla har, i tillegg til at det nå er poppet opp en haug 100kW+ CCS-ladere fra andre ladeoperatører gjør at oppsiden/fordelen med et nytt batteri begynner å bli begrenset.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Det virker som om mange er opptatt av å få en bil med de nye cellene, men man vet ennå svært lite om hvordan de vil fungere i et batteri.
Mange av målene for Tesla med de nye cellene er kostnadsreduksjon ol. Man vet ikke om de vil få raskere superlading lengre rekkveidde ol. Uansett vil nok Tesla ikke tillate seg for store kompromisser.
Det man i alle fall vet er at dagens 2170 celler ser ut til å fungere bra. Med det jeg vet nå, er jeg derfor ikke sikker på om jeg ønsker de nye batteriene. Men det kan jo fort endre seg i tiden som kommer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 08:02
Googlet litt og fant denne forklaringen:

Sitat

Uh, no.  Range is dictated by losses, which when cruising are approximately broken down as:

•   ⁠50% aerodynamic (battery type has no effect)
•   ⁠40% rolling resistance (battery mass has some effect)
•   ⁠5% drivetrain loss (battery type has no effect)
•   ⁠4% auxiliary systems (battery type has no effect)
•   ⁠1% heat loss within battery (battery type has big effect)

16% range increase by lower internal resistance is impossible; the maximum improvement to be had is 1%

16% range increase by lower mass is impossible; The current Model 3 pack weight is 480 kg, accounting for 26% of an AWD's 1847 kg weight.  To take 16% losses away via rolling resistance which only affects 40% of total losses, you'd have to shed 40% mass, or 740 kg.  I know Elon mentioned "negative mass" during the presentation, but come on...

The reason the new cells allow 16% more range is because they allow you to eliminate the existing structural bulkheads and place more cells in the same total pack volume.  This increases your kWh carrying capacity, increases your range.  Elon literally said it while standing in front of a slide showing Structural Batteries Improve Mass and Range.  kWh per car goes up.  Range per kWh remains largely the same.

dette er vel det Munro sa også i sin video, bare pakking av ny størrelse celle gir 40% mer battervolum=kapasitet. Så gi beng i ny kjemi, jeg vil ha 4650 med dagens kjemi asap! (Hvis ikke det øker vekten...)

Tallene over forklarer også hvorfor 3 tonn tunge etron bruker mye strøm.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Det gir mulighet for mer kapasitet for et gitt volum. Det er ikke dermed girt at Tesla gir bilene økt kapasitet...

lirekassa

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. oktober 2020, klokken 20:04
Det gir mulighet for mer kapasitet for et gitt volum. Det er ikke dermed girt at Tesla gir bilene økt kapasitet...

Sant.

De snakket om strukturell stivhet også når de presenterte nyheten, og at cellene spiller en viktig rolle. Kan det påvirke valget av antallet celler/volum? Jeg tror ikke de vil sitte igjen med alle marginene selv, og at de kommer til å øke ytelsene mot samme pris sett opp mot konkurrentene. Det er eneste måten de 'vinner' på.

Kommer sikkert flere teasere fra Musk her utover.

Simen1

De nye cellene skal jo ha lavere energitetthet enn forgjengeren (per volum). Kun 5x energi selv om volumet er 5,5x større.

Forklaringen bak 16%-tallet ligger nok et helt annet sted: Mindre volum til interne strukturer og økt volum til celler. Vektøkningen til batteriet vil nok også bli større enn vektreduksjonen pga fjerning av interne strukturer og endring i kjølingen. Husk at hele batteripakken (ca 1,5-2 kvadratmeter) blir en centimeter tykkere når man går fra 70 til 80 mm lange celler.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

RJK

Nå er det en viss sjanse for at tabless design vil føre til mindre materiale i topp og bunn av pakken, slik at dette kan spare inn hele størrelsesøkningen for cellen i høyderetning.


Det er altså ennå uvisst om det blir noen økning av høyden for batteripakken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på søndag 11. oktober 2020, klokken 01:08
Nå er det en viss sjanse for at tabless design vil føre til mindre materiale i topp og bunn av pakken, slik at dette kan spare inn hele størrelsesøkningen for cellen i høyderetning.

Det er altså ennå uvisst om det blir noen økning av høyden for batteripakken.
Både ja og nei. Kjølekanalene som tidligere lå mellom cellene skal nå ligge under cellene, og det bygger ekstra.
Samtidig så blir antakelig den øverste plata cellene limes til, selve gulvet i bilen. Der spares definitivt inn noen mm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: Handyman på søndag 11. oktober 2020, klokken 18:09
Både ja og nei. Kjølekanalene som tidligere lå mellom cellene skal nå ligge under cellene, og det bygger ekstra.
Samtidig så blir antakelig den øverste plata cellene limes til, selve gulvet i bilen. Der spares definitivt inn noen mm.

Men da blir det vel en tuklejobb å bytte defekte celler...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på mandag 12. oktober 2020, klokken 14:29
Sitat fra: Handyman på søndag 11. oktober 2020, klokken 18:09
Både ja og nei. Kjølekanalene som tidligere lå mellom cellene skal nå ligge under cellene, og det bygger ekstra.
Samtidig så blir antakelig den øverste plata cellene limes til, selve gulvet i bilen. Der spares definitivt inn noen mm.
Men da blir det vel en tuklejobb å bytte defekte celler...
Ja, det kan bli en konsekvens. Men det finnes lite info om vedlikeholdbarheten på de integrerte batteriene.
...there is a consequence that needs to be addressed. Replacing old or defective batteries will be virtually impossible. If the batteries are part of the car structure, you either get them to last as much as the car itself, or you have to get rid of the vehicle altogether if anything goes sour with them. A million-mile battery would probably solve this issue, but nobody has spoken about that possibility for the 4680 cells so far. We hope they do it until the end of the presentation.
https://insideevs.com/news/445282/tesla-battery-packs-part-body-structure/
Tesla har nok uansett vurdert denne (antatte) ulempen opp mot de andre klare fordelene, og har kanskje til og med en løsning for bytte av batterier?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Ja jeg leste også det, og det er nok skjedd mye om 12 måneder. De siste annonseringene om varmepumpe sammen med et par formstøpte deler på Giga DE og 4680 batterier fikk meg til å legge inn reservasjon. Det løser seg helt sikkert.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Det er jo forøvrig en del skrevet om overkapasitet i 4680 batteriene og med noen chip'er i modulene eller ned på lavere nivå, kan det jo være mulig å tune mer ut via sw om totalen har endel å gå på.
Blir det tilbud om Shanghai-modeller basert på Fremontfabrikkens nåværende byggemetode er jeg faktisk usikker på om jeg ville slå til, eller vente 🙂
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Radial

Ser ikke fordelen med å integrere batteriet i strukturen som sitatet fra insideev.com over her.
Resirkulering av bil og batteri blir svært utfordrende, service&rep svært utfordrende, fokuset blir mer bruk&kast.

Det er slettes ikke uvanlig i andre bransjer at bærende struktur kan demonteres for utbedringer, man må bare støtte opp farkosten ekstra dersom den bærende strukturen må ut.

Tesla har vel en plan🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA