Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:29
Tipper både rekkevidde og kraft blir nøyaktig det samme for 4680 bilene som for Kinabiler. Det blir jo ikke mer rekkevidde hvis ikke Tesla putter inn flere kWh i bilene. Og det trenger er ikke å gjøre. Og at cellene gir en mulighet for å ta ut mer effekt, betyr ikke at de kommer til å gjøre det. Vi må huske at hovedgrunnen til at Tesla gjør endringene er å kunne produsere billigere. Så et mer sannsynlig utfall er at bilene går ned i pris etterhvert.

Det kan hende du har rett i det. Eller så ønsker Tesla å øke avstanden til konkurrentene igjen, med både enda bedre rekkevidde og ytelse, for samme pris.

Det nye batteriet har vel også potensial for bedre ladehastighet/kurve i samme slengen. Her vil vel ikke Tesla holde noe tilbake antar jeg, det har de ingenting å tjene på, så lenge batteriene tåler det. Bare eventuell ladehastighet i seg selv er jo et stort fortrinn med de nye batteriene.

Det vil jo alltid være slik at ny teknologi danker ut det gamle, men her ser vi jo potensielt på store endringer i løpet av kort tid. Og selv om Tesla ikke presser ytelsen før dette er gjennomprøvet, så vil biler med nytt batteri potensielt kunne se OTA oppdateringer i fremtiden som de "gamle" ikke vil være i nærheten av.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

kodax

Så hvis man vil ha bil tidlig og kan velge; safer man med en Shanghai-Y med utprøvd teknologi, eller en Berlin-Y med potensielle barnesykdommer?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Men så kommer jo et tredje alternativ: I Kina har de jo begynt med et koboltfritt batteri på Model 3, som ikke kan lades like fort, og som er billigere enn vestlig batteri. Dette gjorde at de satte ned prisen kraftig. Kan det i så fall være at det er dette budsjett-batteriet de setter i Model Y som skal til Europa? Hmmmm.....
Tesla Model Y                         2021-

lirekassa

Sitat fra: tornaldo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 22:09
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:29
Tipper både rekkevidde og kraft blir nøyaktig det samme for 4680 bilene som for Kinabiler. Det blir jo ikke mer rekkevidde hvis ikke Tesla putter inn flere kWh i bilene. Og det trenger er ikke å gjøre. Og at cellene gir en mulighet for å ta ut mer effekt, betyr ikke at de kommer til å gjøre det. Vi må huske at hovedgrunnen til at Tesla gjør endringene er å kunne produsere billigere. Så et mer sannsynlig utfall er at bilene går ned i pris etterhvert.

Det kan hende du har rett i det. Eller så ønsker Tesla å øke avstanden til konkurrentene igjen, med både enda bedre rekkevidde og ytelse, for samme pris.

Det nye batteriet har vel også potensial for bedre ladehastighet/kurve i samme slengen. Her vil vel ikke Tesla holde noe tilbake antar jeg, det har de ingenting å tjene på, så lenge batteriene tåler det. Bare eventuell ladehastighet i seg selv er jo et stort fortrinn med de nye batteriene.

Det vil jo alltid være slik at ny teknologi danker ut det gamle, men her ser vi jo potensielt på store endringer i løpet av kort tid. Og selv om Tesla ikke presser ytelsen før dette er gjennomprøvet, så vil biler med nytt batteri potensielt kunne se OTA oppdateringer i fremtiden som de "gamle" ikke vil være i nærheten av.

De får etter planen økte marginer, og vil fortsatt være markedsledende, så vil tro de ikke kommer til å gå ned på antall kwt selv om rekkevidden blir bedre.

5x energy, +16% range, 6x power

14% reduksjon i kostnader per kwt

14% er før ramp-up av hypereffektive produksjonslinjer noen år fram i tid, og de har vel allerede gode marginer på Model 3, så her blir det butikk.

Magnus Hansen

Men betyr ikke +16% rekkevidde bare at energitettheten er 16% større? Altså at et ønsker kWh kan nås ved mindre volum. Ellers er det ikke rart at et mye større batteri har mye mer energi og effekt. Men til gjengjeld kommer det til å bli mye færre av de

Magnus Hansen

Googlet litt og fant denne forklaringen:

Sitat

Uh, no.  Range is dictated by losses, which when cruising are approximately broken down as:

•   ⁠50% aerodynamic (battery type has no effect)
•   ⁠40% rolling resistance (battery mass has some effect)
•   ⁠5% drivetrain loss (battery type has no effect)
•   ⁠4% auxiliary systems (battery type has no effect)
•   ⁠1% heat loss within battery (battery type has big effect)

16% range increase by lower internal resistance is impossible; the maximum improvement to be had is 1%

16% range increase by lower mass is impossible; The current Model 3 pack weight is 480 kg, accounting for 26% of an AWD's 1847 kg weight.  To take 16% losses away via rolling resistance which only affects 40% of total losses, you'd have to shed 40% mass, or 740 kg.  I know Elon mentioned "negative mass" during the presentation, but come on...

The reason the new cells allow 16% more range is because they allow you to eliminate the existing structural bulkheads and place more cells in the same total pack volume.  This increases your kWh carrying capacity, increases your range.  Elon literally said it while standing in front of a slide showing Structural Batteries Improve Mass and Range.  kWh per car goes up.  Range per kWh remains largely the same.


ToWalkOrDrive

#96
Jeg tror Musk mener at han vil gi 16% mer rekkevidde til bilene som en konklusjon på alle de andre faktorene som høyere og mer energitette batterier, uten å bruke mer eller mindre råvarer på batterier...at han ville gi ett tall som faktisk er målbart og relevant for forbrukeren som er et resultat av de nye batteriene. Tenker og de har hatt en del diskusjoner hvordan de skulle finne frem og legge frem dette. Så jeg tror at rekkevidden vil bli litt bedre, men og at kostnaden for Tesla blir litt lavere. Ser jo at e-Mach kommer med 609km WLTP på bakhjulstrukket bil, så de vil nok føle seg presset til å være med på kappløpet til en viss grad, selv om Musk selv har sagt at 500km er nok, og at folk heller må lade, for å spare på naturressursene...
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Usikker på dette. Når det blir en gradvis opptrapping av Europaproduksjon så vil det logisk sett bli solgt «Europeiske» og «Kinesiske» parallelt. Da må evnt Tesla ta mer betalt for europeiske enn for kinesiske biler. Type LR+. Hvis de selger to LR med 16% forskjell i rekkevidde til samme pris, så blir det jo et mareritt av returnerte biler. Jeg tenker at i perioden inntil Europaproduksjon dekker Europaretterspørsel, så vil bilene måtte være identiske mhp effekt og rekkevidde. Etter den perioden (kanskje i 2022) kan evnt Tesla velge å oppgradere rekkevidde og/eller senke pris for å gi forbrukeren gevinst av den nye batteriteknologien.

lirekassa

Tror du ikke at de bare produserer LR i Berlin, så produserer de SR+ i Kina, for salg i samme marked?

Hvis Model S Plaid gir en indikasjon, så har den oppgitt 840km+ i rekkevidde.

Hvis vi antar 120kWt så vil den grovt regnet ha 20% lengre rekkevidde enn MS LR (610km x 1,20) = 732km. Med 16% på toppen av det får vi 732km x 1,16 = 849km.

Vet ikke om alle specs foreligger pdd., men det er i hvert fall ikke meg bekjent.

turfsurf

Vil tro at fordelingen av TMY produsert i Tyskland og Kina vil fordeles pr land etter hvert som det rampes opp i Berlin.

Serie som det går mot kansellering hvis de begynner med kinabilene først. Ikke veldig interessert i bil produsert i Kina med gammel tech.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Er nå ikke helt sikker på at de Kina-ryktene fra Teslamania / Fox-bloggeren er riktig. Høres logisk ut, men har vært flere andre rykter som aldri ble sanne rundt forbi. Ser at enkelte andre Tesla-vloggere forventer ikke bare 16% lengre rekkevidde, men over 30%, siden andre ting med bilen skulle øke rekkevidden også, men dette virker veldig rart....siden en ikke kan oppheve fysikkens lover...Men at det blir flere kWh fra Berlin har jeg stor tro på....fra juli...august....september....


https://www.youtube.com/watch?v=aFVrH2wTW-Q
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:31
Tror du ikke at de bare produserer LR i Berlin, så produserer de SR+ i Kina, for salg i samme marked?

Alle Model Y blir LR. De har kansellert SR+

Magnus Hansen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:45
Er nå ikke helt sikker på at de Kina-ryktene fra Teslamania / Fox-bloggeren er riktig. Høres logisk ut, men har vært flere andre rykter som aldri ble sanne rundt forbi. Ser at enkelte andre Tesla-vloggere forventer ikke bare 16% lengre rekkevidde, men over 30%, siden andre ting med bilen skulle øke rekkevidden også, men dette virker veldig rart....siden en ikke kan oppheve fysikkens lover...Men at det blir flere kWh fra Berlin har jeg stor tro på....fra juli...august....september....


https://www.youtube.com/watch?v=aFVrH2wTW-Q

Folk er jo optimistiske til det komiske. Det er bare å sjekke hva disse menneskene trodde i forkant av battery day.

Jeg synes Kinaryktene er det eneste som nå gir mening. Det blir ikke volumproduksjon av Y i Europa før langt ut i 2021. Den eneste måten å få leveranser før det er dermed import. Og de insisterer fremdeles på at produksjon for Europa starter tidlig 2021..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:45
Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:31
Tror du ikke at de bare produserer LR i Berlin, så produserer de SR+ i Kina, for salg i samme marked?

Alle Model Y blir LR. De har kansellert SR+

Er selvfølgelig noen som spekulerer i om de gjeninnfører SR nå som det er nye batterier på gang...
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-standard-range-4680-cells/
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:51
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:45
Sitat fra: lirekassa på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:31
Tror du ikke at de bare produserer LR i Berlin, så produserer de SR+ i Kina, for salg i samme marked?

Alle Model Y blir LR. De har kansellert SR+

Er selvfølgelig noen som spekulerer i om de gjeninnfører SR nå som det er nye batterier på gang...
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-standard-range-4680-cells/

Men det blir i så fall ikke med 4680, men heller med LFP batterier (som er «dårligere» fordi de har lavere energitetthet). Elon twitret dette i går:

Sitat

We do expect to make heavy use of LFP for medium range cars & stationary storage


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA