Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Nickelilltroll

#45
Hmmm, nå tror jeg at jeg lar min Y-reservasjon bli satt på vent litt. Blir bare spekulasjoner om hvor biler blir produsert og når. Er ikke tvil om at det kommer enn ganske grom Model Y i 2022 med detta nye batteriet.

Da har jeg nå slått fra med både Mach-e og Enyaq etter battery day.

Følte litt at de som ble sagt inatt var både bra og informativt. MEN skinnte litt igjenom at dem har et stykke jobb for og få det både bra og stabilt.

Da tusler jeg videre i min "ventepølse" her, lar pengerne stå og godgjøre seg og bare slappe av videre :) Kommer det avgifter på biler så kommer det i bolker uansett. Oss som bor i Innlandet er freda ut 2021 8)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Magnus Hansen

Dette nye batteriet er også lastbærende, så det blir jo teknisk sett en helt annen bil. Det er ikke bare å bytte ut eksisterende celler med de nye... Handyman stiller gode spørsmål, her. Å produsere Y med gammel eller ny batteriteknologi gir grunnleggende og store forskjeller i hvordan bilen bygges. Produksjonslinjen må jo bli såpass forskjellig at det virker rart om Tesla bygger Berlin rundt det gamle batteriet og så bytte til det nye et år etterpå.. Så enig at det virker sannsynlig at Y i Europa får det nye batteriet. Og at heller bilen blir forsinket eller har dårlig tilgjengelighet de første månedene. selve batteriet blir nok uansett produsert i USA i begynnelsen vil jeg tro

Litt typisk at vi har fått masse info, men fremdeles usikre på hva det betyr..

emurof

Sitat fra: Handyman på tirsdag 22. september 2020, klokken 23:32Nå sa akkurat Musk at selv om TMY fra Berlin kanskje vil se lik ut, vil den være produsert på en helt annen måte.
Ser derfor ikke ut til at Berlinutgaven blir så radikalt forskjellig.

Uttalelsen hans høres jo ut som at Model Y i Berlin blir med den nye måten å integrere batterier i bilen på.

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. september 2020, klokken 11:06Er ikke sikker på at jeg vil ha det første batteriet Tesla lager selv... Go Panasonic... Tenker jo litt på mekaniske ting som Tesla har laget selv, som Model S sine dørhåndtak, regn"sensor", baklykter, takluke osv osv.....blir sjeldent riktig de første gangene... Pleier ofte å være en grunn til at de andre bil/batteri-merkene ikke har laget ting på den måten...som Tesla ikke har oppdaget...ennå....

Ok, så på grunn av et håndtak så må hele bilen være feil satt sammen. Skjønner.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 23. september 2020, klokken 11:16Det vanlige fra andre produsenter er jo minst et år eller 2 med kamuflerte biler som kjøres rundt og testes i utstrakt grad.

Tesla har også testkjøretøy, men de starter produksjon av ny bil ved å produsere for ansatte først, og så gradvis utvide hvem de leverer til.

Øyvind.h

#50
Sitat fra: emurof på onsdag 23. september 2020, klokken 12:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. september 2020, klokken 11:06Er ikke sikker på at jeg vil ha det første batteriet Tesla lager selv... Go Panasonic... Tenker jo litt på mekaniske ting som Tesla har laget selv, som Model S sine dørhåndtak, regn"sensor", baklykter, takluke osv osv.....blir sjeldent riktig de første gangene... Pleier ofte å være en grunn til at de andre bil/batteri-merkene ikke har laget ting på den måten...som Tesla ikke har oppdaget...ennå....

Ok, så på grunn av et håndtak så må hele bilen være feil satt sammen. Skjønner.
Cherrypicking much? Om du ikke liker diverse byggekvalitet-eksempler (jeg kan ramse opp en mye lengre liste enn det Towalkordrive la ut) kan vi jo kanskje se isolert på batterier? Hva tenker du eksempelvis om de innledende kvalitetsutfordringene når de introduserte anode med silisium. Strupingen av 85-pakkene? Kontaktor-problemer (både lydproblemer og full kollaps)?
Generell struping av alle pakker basert på DC lading? Valg av en mer begrenset oppvarmings-effekt for Model 3 pakkene?

Tesla lærer stort sett av sine feil, men ikke alltid. Det er grunn til å tro at det nye batteriet er godt gjennomtenkt. Men en bør ikke lukke øynene totalt for historikken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

makki

Sitat fra: s3xy på onsdag 23. september 2020, klokken 08:00
Hvis TMY ikke får de nye batteriene fra Berlin I første omgang, men Elon sier samtidig at de vil produsere i store volum av batteriene i 2022, så ville de være utrolig kjipt å få TMY i 2021 for å så at det kommer ut en TMY i 2022 som går 30 mil lengre og er billigere.... da vil mann økonomisk måtte vente i ett år til.... blir spennende så hva som skjer her!!

Må vel regne med moms 25%.....

Handyman

#52
Sitat fra: makki på onsdag 23. september 2020, klokken 14:57
Sitat fra: s3xy på onsdag 23. september 2020, klokken 08:00
Hvis TMY ikke får de nye batteriene fra Berlin I første omgang, men Elon sier samtidig at de vil produsere i store volum av batteriene i 2022, så ville de være utrolig kjipt å få TMY i 2021 for å så at det kommer ut en TMY i 2022 som går 30 mil lengre og er billigere.... da vil mann økonomisk måtte vente i ett år til.... blir spennende så hva som skjer her!!

Må vel regne med moms 25%.....
Det har vel aldri vært snakk om å innføre full MVA-sats fra en dato til en annen?
Det kommer sannsynligvis til å fases inn i flere trinn. Tipper på en overgansfase med mellom 5 eller 10% pr år.
Så hvis den norske krona samtidig styrker seg, trenger det ikke bli dyrere... i alle fall ikke det første året.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

s3xy

Sitat fra: Handyman på onsdag 23. september 2020, klokken 15:05
Sitat fra: makki på onsdag 23. september 2020, klokken 14:57
Sitat fra: s3xy på onsdag 23. september 2020, klokken 08:00
Hvis TMY ikke får de nye batteriene fra Berlin I første omgang, men Elon sier samtidig at de vil produsere i store volum av batteriene i 2022, så ville de være utrolig kjipt å få TMY i 2021 for å så at det kommer ut en TMY i 2022 som går 30 mil lengre og er billigere.... da vil mann økonomisk måtte vente i ett år til.... blir spennende så hva som skjer her!!


Synes også d virker rimelig at Berlin bilen kommer på ny plattform... men da er det moms spøkelse som vaker i sivet. Trenger vel penger inn når så mye går ut med corona... det er ikke lett å vite hva mann skal gjøre...


Må vel regne med moms 25%.....
Det har vel aldri vært snakk om å innføre full MVA-sats fra en dato til en annen?
Det kommer sannsynligvis til å fases inn i flere trinn. Tipper på en overgansfase med mellom 5 eller 10% pr år.
Så hvis den norske krona samtidig styrker seg, trenger det ikke bli dyrere... i alle fall ikke det første året.

cra

Sånn har det vel alltid vært med bil (og mye annet). Man kan få det nå, eller vente og få noe bedre og billigere. Ikke glem å ta med evt. besparelse bensin og bompenger i regnestykket hvis du velger å vente. :)

Husker enda da folk lå søvnløse om nettene fordi de ikke visste om de fikk innfellbare speil på Teslaen sin eller ikke (selv om bilen var bestilt lenge før det var mulig å få det).  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Jeg forsto det slik at Tesla har begynt planlegging og starter produksjon umiddelbart og at den er fullt rampet opp til 2022, det er ikke noen grunn til at Y i Berlin ikke vil ha 4680 celler fra starten og at det er det Elon har sagt med «radical redesign».

Dermed er det ingen motsats til at de kan levere USA biler med 2170 celler før dette.

Som sagt ville jeg ikke hatt førsteproduksjonen fra Berlin, men det er det nok av andre som vil.

ToWalkOrDrive

Det jeg ser som totalt usannsynlig er at de venter til 2022 med å levere Tesla Model Y til Europa...særlig til Norge og Sveits (og England?) som ikke er påvirket av EU-skatt. Det står tross alt "Production early 2021" enda om en bestiller en Model Y i Norge i dag. At de har støpemaskiner i Fremont som ser midlertidige ut er gjerne et tegn på at de setter opp noen 1-piece-(casting)-maskiner der midlertidig for å lage den nye Model Y der for å shippe til Europa, og at de parallelt fortsetter å lage "gamle Model Y" for USA frem til Berlin er oppe og går med de nyeste "bjeller og fløyter". Og når Berlin er oppe og går kan de bruke 1-piece-casting-maskinen i Fremont til å lage bilene likt til det amerikanske markedet også. Dermed oppnår de at kundene i Europa begynner å få biler ca 1. eller 2. kvartal 2021, og at alle kundene får like biler, og at Tesla får inn cash fra disse kundene til rett tid, og at ikke kundene hopper over på Enyaq. Vil tro de første Europa-bilene får dagens batterier da det ikke er nok tid til å teste nye før "production early 2021"...og at det blir enda et nytt skifte i produksjonen når de er klare og skal putte batterier rundt forbi...
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

«Alle kundene får like biler» vil jo ikke da stemme fordi forskjellen på det nye og gamle batteriet gir helt grunnleggende forskjellige biler. Men kan fremdeles hende du har rett

Ahm

Blir nok ikke Model Y/3 med nye batterier med det første. Og de rekker ikke det for Berlin, de skal jo ha 1 års tid med testproduksjon først, der Plaid/Cybertruck/Semi/Roadster får den nyeste tech'en. "Billig-bilene" Model 3/Y blir vel de siste som får de nyeste batteriene. Men Model Y/3 fra Berlin får nok mye nytt når det gjelder casting.

Magnus Hansen

Tja.. hovedpoenget med nye batterier er jo å få ned kostnadene så ingen grunn til å holde de unna «billigmodellene». Men begrenset tilgang er selvfølgelig viktigere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA