Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Nickelilltroll

Jessda, la meg flat som du ser angående detta med konvertering :D Da får jeg bare holde meg våken sent ikveld da :+1:
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Magnus Hansen

Vet ikke om det har blitt nevnt her, men Tesla planlegger nå ikke å produsere batterier i Berlin. I alle fall ikke fra dag 1. så drømmen om noen europeiske superbatterier kan vi bare glemme. Forhåpentligvis får vi samme batterier som i USA og ikke det de putter inn i Model 3 SR+ i Kina



https://electrek.co/2020/07/02/tesla-changes-gigafactory-berlin-plans-removes-battery-production-test-track/


Rocklobster

Vil tro de henter batteri fra Kina til Berlin frem til de nye batteriene kan produseres i Europa. Vil jo ikke være nok kapasitet i USA til også å dekke Europa sitt behov uten å ta grep. Hvis så er det spennende å se hvilket batteri de putter inn i Y for å nå oppgitt rekkevidde etc.
Håper vi får svar på noe av dette i kveld.

RJK

Kan hende de henter batterier fra begge steder, der "Kina-batteriene" er pose-cellebatterier til SR-versjonene, og så kjører de standard-celler fra USA for LR-modellene. Om ikke egenproduksjonen i Kina av celler/batteripakker til LR forventes å bli høyere enn behovet i Kina-fabrikken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: RJK på tirsdag 22. september 2020, klokken 12:38
Kan hende de henter batterier fra begge steder, der "Kina-batteriene" er pose-cellebatterier til SR-versjonene, og så kjører de standard-celler fra USA for LR-modellene. Om ikke egenproduksjonen i Kina av celler/batteripakker til LR forventes å bli høyere enn behovet i Kina-fabrikken.

Tesla har (per i dag) ikke planer om noen SR versjon av Y

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 22. september 2020, klokken 12:19
Vet ikke om det har blitt nevnt her, men Tesla planlegger nå ikke å produsere batterier i Berlin. I alle fall ikke fra dag 1. så drømmen om noen europeiske superbatterier kan vi bare glemme. Forhåpentligvis får vi samme batterier som i USA og ikke det de putter inn i Model 3 SR+ i Kina



https://electrek.co/2020/07/02/tesla-changes-gigafactory-berlin-plans-removes-battery-production-test-track/



Den historien din er fra 2. juli.
En ny historie fra samme medium er fra 27. juli som sier at de skal lage helt nye batterier (se første link nedenfor). Videre så har de fra august begynt å ansette masse batteri-folk til Berlin (se andre link). Men så sier han litt senere (i september) at "de kommer nok til å produsere batterier her"...som gjør at det er litt i det blå...

https://electrek.co/2020/07/27/tesla-build-new-batteries-gigafactory-berlin-german-official/

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-giga-berlin-newly-hiring-battery-production-related-positions-as-moving-toward-cell-production-in-germany

https://thedriven.io/2020/09/04/radically-redesigned-tesla-model-y-to-be-built-in-berlin-musk-says/
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Begge deler er jo riktig. De kommer til å produsere batterier i Berlin, men ikke fra dag 1. det er i alle fall min tolkning fra disse sakene. Vi får håpe på mer info i kveld

Handyman

#38
Sitat fra: Handyman på mandag 21. september 2020, klokken 22:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. september 2020, klokken 21:22
Sitat fra: Simen1 på fredag 11. september 2020, klokken 09:02
"Radically" redesigned Tesla Model Y to be built in Berlin, Musk says
https://thedriven.io/2020/09/04/radically-redesigned-tesla-model-y-to-be-built-in-berlin-musk-says/

Kan noen si til Musk at når de radically redesign Model Y, så må de gjøre bilen 5cm lenger og trekke den bakerste tverrgående bjelken bak panotaket 5cm bakover? Sånn at en ikke dunker bakhodet i bjelken når en recline bakseteryggen.

Kan jo i samme slengen øke bakenden noen cm sånn at det er lettere å putte 7 personer inni...
Nå har vel ikke Musk sagt at Model Y blir radikalt forskjellig... men han har sagt følgende: ....radical redesign of the core technology of building a car. Jeg tolker det til at det er måten den produseres på som er endret, altså produksjonsmetoden og fabrikken, vel så mye som at bilen er endret.
Jeg tror dog at Berlin-utgaven vil være noe forskjellig fra US-utgaven.
Nå sa akkurat Musk at selv om TMY fra Berlin kanskje vil se lik ut, vil den være produsert på en helt annen måte.
Ser derfor ikke ut til at Berlinutgaven blir så radikalt forskjellig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

s3xy

Hvis TMY ikke får de nye batteriene fra Berlin I første omgang, men Elon sier samtidig at de vil produsere i store volum av batteriene i 2022, så ville de være utrolig kjipt å få TMY i 2021 for å så at det kommer ut en TMY i 2022 som går 30 mil lengre og er billigere.... da vil mann økonomisk måtte vente i ett år til.... blir spennende så hva som skjer her!!

daktari

Jeg ble usikker på om Model Y kommer til Europa i -21 i noe særlig volum etter Battery day. Det virket som den skal produseres med en ny batteripakke, men de er ikke klare med dette enda for masseproduksjon.
Det kan jo være de velger "gamle pakker", men da burde de jo lik2 gjerne selge amerikanskproduserte biler til EU i mellomtiden?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på onsdag 23. september 2020, klokken 08:16
Jeg ble usikker på om Model Y kommer til Europa i -21 i noe særlig volum etter Battery day. Det virket som den skal produseres med en ny batteripakke, men de er ikke klare med dette enda for masseproduksjon.
Det kan jo være de velger "gamle pakker", men da burde de jo lik2 gjerne selge amerikanskproduserte biler til EU i mellomtiden?
Tenker det samme etter å ha sett mer av presentasjonen.
https://www.youtube.com/watch?v=l6T9xIeZTds#action=share
TMY fra Berlin skal jo produseres på en radikalt forskjellig måte, og jeg tror også at det betyr at den får integrerte celler/batterier se 2:29:20.
Støpemaskinen de tester ut i Fremont ser noe midlertidig ut der den står (2:26:50), og kan godt være prototypen på utstyret som skal til Berlin.
Nå skal jo produksjonen i Berlin starte i det små, og det kan hende at de vil ha kapasitet til å utstyre også de første bilene med de nye integrerte batteriene. Hvem vet? Stort volum kommer uansett senere.
Tipper de vil prøve å unngå å ha to ulike konsepterav TMY i Europa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Ja, når en leser alt dette her, og Musk sier at Texas-fabrikken blir ferdig før Berlin, hvis jeg forsto det riktig, og det fremdeles står "Produksjonen forventes å begynne tidlig i 2021" når en bestiller en ny Model Y nå, så tenker jeg at noen må høre med Tesla "What'da'heck"? Hva er feil?

Er ikke sikker på at jeg vil ha det første batteriet Tesla lager selv... Go Panasonic... Tenker jo litt på mekaniske ting som Tesla har laget selv, som Model S sine dørhåndtak, regn"sensor", baklykter, takluke osv osv.....blir sjeldent riktig de første gangene... Pleier ofte å være en grunn til at de andre bil/batteri-merkene ikke har laget ting på den måten...som Tesla ikke har oppdaget...ennå....
Tesla Model Y                         2021-

Wibla

Tesla har bedre kontroll på batterier enn på dørhåndtak, så det tar hvertfall jeg med stor ro :)
2018 Tesla Model S 75D

daktari

Det vanlige fra andre produsenter er jo minst et år eller 2 med kamuflerte biler som kjøres rundt og testes i utstrakt grad.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA