Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Jonny85

Hvilken batteri håper folk man får ? Vil det være dårligere rekkevidde med det nye batteriet?
Har bestilt en Long range og en performance. Estimert November - desember på begge to.

Hvilken type batteri er best? Får vel kanskje en av hvert batteri på Y long range og Performance utgaven ?
Kjedelig dersom man får nytt batteri og det gir dårligere rekkevidde enn det man har bestilt :-\

Radial

Sitat fra: Jonny85 på lørdag 13. august 2022, klokken 23:58
Hvilken batteri håper folk man får ? Vil det være dårligere rekkevidde med det nye batteriet?
Har bestilt en Long range og en performance. Estimert November - desember på begge to.

Hvilken type batteri er best? Får vel kanskje en av hvert batteri på Y long range og Performance utgaven ?
Kjedelig dersom man får nytt batteri og det gir dårligere rekkevidde enn det man har bestilt :-\

Enn så lenge vet man ikke.
Teoretisk utifra vekt, kan nytt batteri med LFP/LMFP gi betydelig bedre rekkevidde i en LR og Performance.

LR/P går nok enn så lenge på vanlig 79/82kwh batteri, og nå introduseres en RWD Y med 55kwh.

Det er veldig lett å få volum av Y hvis den blir litt rimeligere... Og de fleste i EU kjører jo 2wd i dag uansett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Jeg får det ikke helt til å stemme at Model Y RWD skal få et så lite batteri som 55 kWh. Jeg tror det er en test, og at det kommer et batteri for serieproduksjon hvor LFP er erstattet med LMFP, slik at kapasiteten blir høyere med samme layout.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: jlan på søndag 14. august 2022, klokken 09:12
Jeg får det ikke helt til å stemme at Model Y RWD skal få et så lite batteri som 55 kWh. Jeg tror det er en test, og at det kommer et batteri for serieproduksjon hvor LFP er erstattet med LMFP, slik at kapasiteten blir høyere med samme layout.

Tror det er en lur strategi jeg.

Bilen blir veldig rimelig, RWD bruker vesentlig mindre deler i en verdens-situasjon der deler er en utfordring. Tesla får betydelig med volum (billige biler selger alltid mer volum enn dyrere), mulig 4680-linja kan bli aktiv med alternativ batteri-løsning, mm.

Man får også en konkurrent til MEB-trillinger i samme klasse.
Men 55kwh er kanskje litt smått... Må kompenseres med betydelig vektreduksjon for at det skal få en god reell rekkevidde.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jonny85

Kjedelig om man får det gamle batteriet på bestillingene som kommer i desember, hvis nytt batteri blir på modellene etter 2-3 mnd. Da er det vel stor sannsynlighet for at verdien på de med de gamle batteriene vil falle endel?

Speeder

Sitat fra: Jonny85 på søndag 14. august 2022, klokken 09:34
Kjedelig om man får det gamle batteriet på bestillingene som kommer i desember, hvis nytt batteri blir på modellene etter 2-3 mnd. Da er det vel stor sannsynlighet for at verdien på de med de gamle batteriene vil falle endel?
Tesla har hatt en rekke forskjellig varianter av battericeller i Model 3. Synes du bruktverdien på de eldre med "gamle batterier" har falt mye i verdi?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Jonny85

Sitat fra: Speeder på søndag 14. august 2022, klokken 09:39
Sitat fra: Jonny85 på søndag 14. august 2022, klokken 09:34
Kjedelig om man får det gamle batteriet på bestillingene som kommer i desember, hvis nytt batteri blir på modellene etter 2-3 mnd. Da er det vel stor sannsynlighet for at verdien på de med de gamle batteriene vil falle endel?
Tesla har hatt en rekke forskjellig varianter av battericeller i Model 3. Synes du bruktverdien på de eldre med "gamle batterier" har falt mye i verdi?


Godt poeng, så lenge dette batteriet det er snakk om er over revolusjonerende og gir betydelig større rekkevidde

Sandvika

Gitt antall kWh samme, ut fra det jeg leser om blade så ville jeg nok synes det var flott å få dette batteriet.  Skulle de innføre 4680 ville jeg nok ønsket en rabatt.

jlan

Sitat fra: Speeder på søndag 14. august 2022, klokken 09:39
Tesla har hatt en rekke forskjellig varianter av battericeller i Model 3. Synes du bruktverdien på de eldre med "gamle batterier" har falt mye i verdi?
Vi så jo at da Model 3 kom med 614 km rekkevidde, så ble 580 km inventory bilene solgt med betydelig rabatt.
Sitat fra: Sandvika på søndag 14. august 2022, klokken 10:49
Gitt antall kWh samme, ut fra det jeg leser om blade så ville jeg nok synes det var flott å få dette batteriet.  Skulle de innføre 4680 ville jeg nok ønsket en rabatt.
Er det "blade" det BYD batteriet for tyske biler? Jeg synes det ser ut som en sekskantet bikubeform.

I Australia og Hong Kong leveres Model Y med CATL LFP blade, rekkevidde 455 km. Samme batteri som TM3 RWD?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

førategangtesla

Sitat fra: Radial på søndag 14. august 2022, klokken 00:26
Sitat fra: Jonny85 på lørdag 13. august 2022, klokken 23:58
Hvilken batteri håper folk man får ? Vil det være dårligere rekkevidde med det nye batteriet?
Har bestilt en Long range og en performance. Estimert November - desember på begge to.

Hvilken type batteri er best? Får vel kanskje en av hvert batteri på Y long range og Performance utgaven ?
Kjedelig dersom man får nytt batteri og det gir dårligere rekkevidde enn det man har bestilt :-\

Enn så lenge vet man ikke.
Teoretisk utifra vekt, kan nytt batteri med LFP/LMFP gi betydelig bedre rekkevidde i en LR og Performance.

LR/P går nok enn så lenge på vanlig 79/82kwh batteri, og nå introduseres en RWD Y med 55kwh.

Det er veldig lett å få volum av Y hvis den blir litt rimeligere... Og de fleste i EU kjører jo 2wd i dag uansett.

Stemmer det at long range har 79kw og performance har 82kw mens begge har 75kw netto?

jlan

Sitat fra: førategangtesla på søndag 14. august 2022, klokken 11:40
Stemmer det at long range har 79kw og performance har 82kw mens begge har 75kw netto?
Det har vært levert litt forskjellige batterier, og angitt litt unøyaktige kWh. I en periode tror jeg Kina Model 3 P biler fikk 82 kWh Panasonic NCA batterier, mens Kina Model 3 LR og Model Y LR fikk 75 kWh NMC batterier fra LG. Men så kom LG med et NMCA batteri på ca. 80 kWh, og nå tror jeg alle nye  P og LR som kommer fra Kina til Norge har det. De siste Model 3 LR som kom til Norge fra USA kom med 82 kWh batterier.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på søndag 14. august 2022, klokken 12:29
Litt forskjellige batterier, og angitt litt unøyaktige kWh. I en periode tror jeg Kina Model 3 P biler fikk 82 kWh Panasonic NCA batterier, mens Kina Model 3 LR og Model Y LR fikk 75 kWh NMC batterier fra LG.
Performance som kom med 82kWh batteri ble bygd i USA f.o.m Q4 -20. vanlig LR fikk og det batteriet i Q2 -21, fremdeles bygd i USA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA