Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 08:20
Må de ikke importere 2170, da?

Er LG fabrikk i Polen, altså import utenfor EU som det heter.
Relativt kortreist det, kontra USA og Kina.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 27. januar 2022, klokken 15:34
Sitat fra: k1 på torsdag 27. januar 2022, klokken 15:16
Tviler på at Tesla gir ut et inferior produkt med sine 4680 enn hva folk er vandt med i dag mtp ladekurver. For meg blir det spennende å se hva disse 4680 batteriene leverer. Tesla sier jo selv at de skal gi ~15% range økning, men spm er jo om de da monterer færre batterier i bilen, eller om vi faktisk får se en slik økning i range fra dagens utgaver. Men dersom det trengs færre batterier for samme range (dersom de velger å legge seg på det), så vil jo også bilen bli lettere, så hvor går balansen?
Ganske klart fra Tesla at det er Texas som først leverer biler med disse nye batteriene, så vi vil få mange spm besvart om ikke veldig lenge.
Får vi over natta en bil som blir både raskere, og går lengre pga nye batterier, vil det i ettermarkedet den dagen du skal selge bilen igjen, være et større skille på FØR og ETTER 4680. Jeg er veldig spendt på 4680 og det vil påvirke meg for når jeg ønsker å ta ut en ny bil.

Det blir sikkert veldig bra...for noe. Ser at Panasonic er klar i 2023 til å hjelpe med 4680-batterier.
Føler det er en logisk brist i reklamen. De sier det er 5 x energi og 6 x power....regner med dette er per batteri. Men hva da med 16% range....er det og per batteri? I så fall blir jo rekkevidden svært mye kortere. Og dersom det ikke er per batteri så blir det jo sykt inkonsekvent, dersom energi og power er per batteri.....syke bananer...

Edit: Kan jo og nevne at volum-forskjellen på de to batteriene 2170 og 4680 er 5,5 ganger....så ikke så rart at energi og power er 5-6 ganger mer på det største batteriet.
Celle og batteri er ikke det samme. Det blir klarere når man legger til grunn at et batteri består av flere celler.
Tesla presenterte tall på cellenivå. Det betyr ikke at et batteri(pakke) får de samme ytelsene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 16:25
Celle og batteri er ikke det samme. Det blir klarere når man legger til grunn at et batteri består av flere celler.
Tesla presenterte tall på cellenivå. Det betyr ikke at et batteri(pakke) får de samme ytelsene.
Poenget hans er vel bare at de mikser litt, 5 og 6 ganger energy og power er helt klart på cellenivå, men det tredje tallet, +16 % vehicle range, må være på batteripakkenivå, innenfor samme volum.

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 17:49
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 16:25
Celle og batteri er ikke det samme. Det blir klarere når man legger til grunn at et batteri består av flere celler.
Tesla presenterte tall på cellenivå. Det betyr ikke at et batteri(pakke) får de samme ytelsene.
Poenget hans er vel bare at de mikser litt, 5 og 6 ganger energy og power er helt klart på cellenivå, men det tredje tallet, +16 % vehicle range, må være på batteripakkenivå, innenfor samme volum.
Ja, det stemmer nok. Husker nå ikke forholdet til vekt og volum mellom 2170 og 4680 på pakkenivå, men dersom man i tillegg trekker fra vekt- og volumgevinsten med strukturelt batteri blir usikkerheten for hvordan de kommer frem til tallene enda større.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: Sandvika på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:20Jeg håper du har rett, men om du skal bidra konstruktivt så  er det kult om du følger opp påstanden "alt tyder på at det nye batteriet blir mer holdbart" enn at "varmehåndtering skal vel være mye bedre".

Vel, du kan jo se på Battery Day for mer info.

Radial

Leste det er bekreftet at LR starter med 4680 i Texas nå?
så da får man sikkert høre om alt av barnesykdommer disse opplever, også priser man seg lykkelig for at man slapp beta-testingen i norsk saltlake i første omgang.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

HKS

Ja, Tesla bekreftet i går at de starter opp med 4680 fra Texas, med håp om å levere til kunder i slutten av kvartalet, så typisk slutten av mars.

Berlin begynner som sagt med 2170 frem til lokal batteriproduksjon er oppe, og det ble sagt under åpen dag i GF Berlin at det skal etter planen skje i andre halvdel av 2022.

Tesla skal selge både Model Y med 4680 fra Texas og Model Y med 2170 fra Fremont i USA, så jeg vil tro at det kommer til å bli minimale forskjeller i spesifikasjoner på disse bilene. Jeg tror folk ser seg litt blinde på presentasjonene fra battery day hvor Tesla snakker om lenger rekkevidde, mulighet til å levere mer strøm, og automatisk tror at det er noe bilene kommer til å få... Tror det som kommer til å skje er at Tesla da bruker færre batterier, slik at egenskapene er ganske like 2170-bilene, og de som tjener er Tesla, så får ned kostnaden på batteriet, og derfor mer profitt per bil.

Jeg tror også man skal være fornøyd med å slippe å være med i første runde med beta-testing ja!  :)
Tesla Model 3 Long Range

E-Trond

Den store fordelen er vekt.
Med et 82 kWt batteri så er vektforskjell på hele 121 kg til fordel for 4680.
Noe som utgjør ca 5 % forbedret rekkevidde.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Radial

Sitat fra: E-Trond på fredag 28. januar 2022, klokken 01:34
Den store fordelen er vekt.
Med et 82 kWt batteri så er vektforskjell på hele 121 kg til fordel for 4680.
Noe som utgjør ca 5 % forbedret rekkevidde.

Oi, det er faktisk ganske imponerende.
Konkurrentene til Y er allerede ganske mye tyngre, og nå blir Y enda lettere.

Tror dog man skal være glad man ikke har 4680 i første omgang, for det Vil bli krøll i en eller annen form i starten.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: HKS på fredag 28. januar 2022, klokken 01:20
Jeg tror folk ser seg litt blinde på presentasjonene fra battery day hvor Tesla snakker om lenger rekkevidde, mulighet til å levere mer strøm, og automatisk tror at det er noe bilene kommer til å få... Tror det som kommer til å skje er at Tesla da bruker færre batterier, slik at egenskapene er ganske like 2170-bilene, og de som tjener er Tesla, så får ned kostnaden på batteriet, og derfor mer profitt per bil.

Jeg tror også man skal være fornøyd med å slippe å være med i første runde med beta-testing ja!  :)
Når de skriver 16% bedre range/vehicle så er det ganske rimelig og omtrent hva jeg ville ha forventet. Det er og noe Y trenger for å fortsatt ligge foran konkurrentene, og passer bra å introdusere nå.

Spørsmålet er hvordan de håndterer det når de i USA leverer begge typer parallellt. Kanskje det software begrenses til å begynne med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Radial på fredag 28. januar 2022, klokken 05:15

Tror dog man skal være glad man ikke har 4680 i første omgang, for det Vil bli krøll i en eller annen form i starten.
Den eneste gangen Tesla har køddet til en ny batteripakke var vel med 90kWh pakken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på fredag 28. januar 2022, klokken 05:27
Sitat fra: Radial på fredag 28. januar 2022, klokken 05:15

Tror dog man skal være glad man ikke har 4680 i første omgang, for det Vil bli krøll i en eller annen form i starten.
Den eneste gangen Tesla har køddet til en ny batteripakke var vel med 90kWh pakken.

Isolert sett ja, men her er feks stolfestene rett i batteriet, strukturen til batteriet er brått blitt bærende del av bilen, feilprosenten for produksjon av 4680 var for høy senest i sommer (Q2 earnings call?), Ny kjemi, tabless, mm.

Risikoen for en dreit har økt betydelig, inntil det er bred erfaring hos Tesla med dette.
Og dette handler nok om kostnader for Tesla, selv om jeg ser for meg en defekt batteripakke må bli ekstra mye jobb på slike biler.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sandvika

Sitat fra: emurof på torsdag 27. januar 2022, klokken 19:41
Sitat fra: Sandvika på onsdag 26. januar 2022, klokken 22:20Jeg håper du har rett, men om du skal bidra konstruktivt så  er det kult om du følger opp påstanden "alt tyder på at det nye batteriet blir mer holdbart" enn at "varmehåndtering skal vel være mye bedre".

Vel, du kan jo se på Battery Day for mer info.
Tenker du at det ikke er vits å diskutere fordi Tesla allerede har levert en slide på battery day hvor det står "5x energy", "16% more range" eller noe sånt? Da å jo det være riktig? Og siden Tesla ikke nevnte ulemper i reklamemateriell så finnes de ikke?

geear

Sitat fra: Radial på fredag 28. januar 2022, klokken 05:49
Sitat fra: turfsurf på fredag 28. januar 2022, klokken 05:27
Sitat fra: Radial på fredag 28. januar 2022, klokken 05:15

Tror dog man skal være glad man ikke har 4680 i første omgang, for det Vil bli krøll i en eller annen form i starten.
Den eneste gangen Tesla har køddet til en ny batteripakke var vel med 90kWh pakken.

Isolert sett ja, men her er feks stolfestene rett i batteriet, strukturen til batteriet er brått blitt bærende del av bilen, feilprosenten for produksjon av 4680 var for høy senest i sommer (Q2 earnings call?), Ny kjemi, tabless, mm.

Risikoen for en dreit har økt betydelig, inntil det er bred erfaring hos Tesla med dette.
Og dette handler nok om kostnader for Tesla, selv om jeg ser for meg en defekt batteripakke må bli ekstra mye jobb på slike biler.
Håper ikke disse gjør det enda verre å eie en bil uten garanti. Hvis halve bilen må plukkes fra hverandre for å få ut batteripakka? Eller må en operere på batteripakka uten å fjerne den fra bilen?

Handyman

#239
Sitat fra: geear på fredag 28. januar 2022, klokken 08:24
Sitat fra: Radial på fredag 28. januar 2022, klokken 05:49
Sitat fra: turfsurf på fredag 28. januar 2022, klokken 05:27
Sitat fra: Radial på fredag 28. januar 2022, klokken 05:15

Tror dog man skal være glad man ikke har 4680 i første omgang, for det Vil bli krøll i en eller annen form i starten.
Den eneste gangen Tesla har køddet til en ny batteripakke var vel med 90kWh pakken.

Isolert sett ja, men her er feks stolfestene rett i batteriet, strukturen til batteriet er brått blitt bærende del av bilen, feilprosenten for produksjon av 4680 var for høy senest i sommer (Q2 earnings call?), Ny kjemi, tabless, mm.

Risikoen for en dreit har økt betydelig, inntil det er bred erfaring hos Tesla med dette.
Og dette handler nok om kostnader for Tesla, selv om jeg ser for meg en defekt batteripakke må bli ekstra mye jobb på slike biler.
Håper ikke disse gjør det enda verre å eie en bil uten garanti. Hvis halve bilen må plukkes fra hverandre for å få ut batteripakka? Eller må en operere på batteripakka uten å fjerne den fra bilen?
Det mange spekulasjoner om hvordan dette kan gjøres, eller om det i det hele tatt er mulig.
Med et strukturelt batteri slik det er beskrevet, så er jo alt limt sammen i en stor bikubestruktur. Ingen moduler. Cellene er limt sammen med kjølekanaler mellom seg, topp-og bunnplata er limt til cellene osv. Batteriet er selve gulvet i bilen, og dette må festes godt i front casting og rear casting. De som har sett videoer av hvordan det er å ta fra hverandre et batteri, vet hvor godt ting er limt sammen. Jeg er en av dem som tviler sterkt på at det i det hele tatt vil være mulig å gjøre noe som helst med batteriet på disse bilene. Det kan være mulig å ta ut hele "gulvet" og sette inn nytt, men som alle skjønner blir det en stoooor jobb. Å gjøre noe med selve batteriet tror jeg ikke vil være mulig. Vil dette påvirke forsikringsprisene?
Jeg absolutt mulig at jeg bare fokuserer på det negative, og at Tesla har løsninger. Eller at cellene og batteriet er forventet å være så feilfrie at de heller gir ny bil til de som skulle få problemer. Blir uansett spennende å følge med på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA