Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: Handyman på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:50
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:32
.....Når det gjelder Musk og tidslinjer, så må man ta mye med en klype salt. Der gjør han ikke skam på røttene og det er 'African time' som gjelder  8)
Det var definitivt ofte tilfelle før, men det stemmer ikke like ofte. Tesla leverer stadig på tiden og har ved flere anledninger til og med levert før tiden. Påstanden din kan fort bli til gammel en myte ;-)

Det er ikke vanskelig å komme på to-tre eksempler som underbygger utsagnet, men det var ikke ment så veldig høytidelig. Har stor sans for både løftene han innfrir og at han er en visjonær som er i ferd med å snu opp-ned på en inngrodd bransje.

Handyman

Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 22:45
Sitat fra: Handyman på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:50
Sitat fra: lirekassa på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:32
.....Når det gjelder Musk og tidslinjer, så må man ta mye med en klype salt. Der gjør han ikke skam på røttene og det er 'African time' som gjelder  8)
Det var definitivt ofte tilfelle før, men det stemmer ikke like ofte. Tesla leverer stadig på tiden og har ved flere anledninger til og med levert før tiden. Påstanden din kan fort bli til gammel en myte ;-)

Det er ikke vanskelig å komme på to-tre eksempler som underbygger utsagnet, men det var ikke ment så veldig høytidelig. Har stor sans for både løftene han innfrir og at han er en visjonær som er i ferd med å snu opp-ned på en inngrodd bransje.
No offence, jeg bare ville poengtere at han ikke "bommer" like mye som tidligere. Han oppfattes helt klart som en tidsoptimist, men jeg antar at det er helt bevisst. Hvis ikke hadde ting tatt alt for lang tid. Det skal være et nærmest uoppnåelig mål der fremme, og at alle må gi max for å nå det...."nesten".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

#152
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:33
«Significant production risk" er vel en fin måte å si «forsinkelse» på... Så vi kan vel regne med at europeiske Model Y blir levert fra Kina en god stund før det er skikkelig produksjonsvolum i Berlin.

Nei, "significant production risk" er en måte å si at det er risiko forbundet med dette, altså at man kan møte på problemer underveis. Men det betyr ikke nødvendigvis at de vil gjøre det, eller at det blir forsinkelser.

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:45
Er nå ikke helt sikker på at de Kina-ryktene fra Teslamania / Fox-bloggeren er riktig. Høres logisk ut, men har vært flere andre rykter som aldri ble sanne rundt forbi. Ser at enkelte andre Tesla-vloggere forventer ikke bare 16% lengre rekkevidde, men over 30%, siden andre ting med bilen skulle øke rekkevidden også, men dette virker veldig rart....siden en ikke kan oppheve fysikkens lover...Men at det blir flere kWh fra Berlin har jeg stor tro på....fra juli...august....september....


https://www.youtube.com/watch?v=aFVrH2wTW-Q

Folk er jo optimistiske til det komiske. Det er bare å sjekke hva disse menneskene trodde i forkant av battery day.

Ja, og de hadde stort sett rett om hva som ble presentert der..?

emurof

#153
Sitat fra: Radial på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 05:16Ser ikke fordelen med å integrere batteriet i strukturen som sitatet fra insideev.com over her.
Resirkulering av bil og batteri blir svært utfordrende, service&rep svært utfordrende, fokuset blir mer bruk&kast.

Det er slettes ikke uvanlig i andre bransjer at bærende struktur kan demonteres for utbedringer, man må bare støtte opp farkosten ekstra dersom den bærende strukturen må ut.

Tesla har vel en plan🙂

Batteriet vil jo minst leve like lenge som resten av bilen, så når den skrotes så resirkuleres alt uansett. Ser ikke helt problemet.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på fredag 16. oktober 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:33
«Significant production risk" er vel en fin måte å si «forsinkelse» på... Så vi kan vel regne med at europeiske Model Y blir levert fra Kina en god stund før det er skikkelig produksjonsvolum i Berlin.

Nei, "significant production risk" er en måte å si at det er risiko forbundet med dette, altså at man kan møte på problemer underveis. Men det betyr ikke nødvendigvis at de vil gjøre det, eller at det blir forsinkelser.

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:45
Er nå ikke helt sikker på at de Kina-ryktene fra Teslamania / Fox-bloggeren er riktig. Høres logisk ut, men har vært flere andre rykter som aldri ble sanne rundt forbi. Ser at enkelte andre Tesla-vloggere forventer ikke bare 16% lengre rekkevidde, men over 30%, siden andre ting med bilen skulle øke rekkevidden også, men dette virker veldig rart....siden en ikke kan oppheve fysikkens lover...Men at det blir flere kWh fra Berlin har jeg stor tro på....fra juli...august....september....


https://www.youtube.com/watch?v=aFVrH2wTW-Q

Folk er jo optimistiske til det komiske. Det er bare å sjekke hva disse menneskene trodde i forkant av battery day.

Ja, og de hadde stort sett rett om hva som ble presentert der..?

Nei.. folk ventet seg:

-million miles battery
-V2G
-nytt interiør S/X
-100kwh batteri til 3 og y

Osv osv

Radial

#155
Sitat fra: emurof på fredag 16. oktober 2020, klokken 19:21
Sitat fra: Radial på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 05:16Ser ikke fordelen med å integrere batteriet i strukturen som sitatet fra insideev.com over her.
Resirkulering av bil og batteri blir svært utfordrende, service&rep svært utfordrende, fokuset blir mer bruk&kast.

Det er slettes ikke uvanlig i andre bransjer at bærende struktur kan demonteres for utbedringer, man må bare støtte opp farkosten ekstra dersom den bærende strukturen må ut.

Tesla har vel en plan🙂

Batteriet vil jo minst leve like lenge som resten av bilen, så når den skrotes så resirkuleres alt uansett. Ser ikke helt problemet.

Hva er bilens levetid... 8år når garantien går ut på batteriet?
Er det noe som er helt sikkert, er det at ting går i stykker før det skulle - batterier inkludert.
Enten av eksterne påvirkninger, feilproduksjoner, sw feil, etc.

Da er det dumt å kaste en hel bil fordi den er bygget for å ikke kunne fikses🙂

Er overbevist om at disse kan fikses, men det er litt mer komplisert. Sinnsykt dyrt å måtte gi ut ny bil fordi 2 celler tok kvelden før garantien gikk ut.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

lirekassa

Dette med resirkulering av batterier har de tenkt på, og nevnes i presentasjonen. De nevner at de begynner pilottesting i Reno neste kvartal, og at de i fremtiden ikke behøver å mine etter ressurser ettersom de får ut nok ressurser fra brukte batterier.

lirekassa

#157
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?

Jeg vet dog ikke tidslinjen for alle de ulike forbedringene, og om alt blir inkorporert fra dag 1 i produksjonen av 4680-celler og Model Y Berlin.

trykkertor

Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?

For min del, og sikkert en del andre, så trenger jeg ikke mer rekkevidde.
500 sommer, og 400-ish vinter er nok for meg. Da vil jeg heller ha lettere biler på sikt. Mindre og lettere batteripakke fysisk sett, i forhold til kapasitet.

Så det trenger ikke nødvendigvis bli slik at fremtiden kun handler om å øke rekkevidde, men kanskje etter hvert få vekten på disse elbilene nedover.

Handyman

Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?
Tallene som Tesla presenterte, er for å kunne sammenlikne de nye cellene mot dagens i volum, vekt ol.
De sier nok ingenting om hva som kommer i form av økning av bilenes rekkevidde. Essensen for Battery day var kostnadsreduksjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lirekassa

Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:21
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?
Tallene som Tesla presenterte, er for å kunne sammenlikne de nye cellene mot dagens i volum, vekt ol.
De sier nok ingenting om hva som kommer i form av økning av bilenes rekkevidde. Essensen for Battery day var kostnadsreduksjon.

Ok, men kan du ryddig forklare side 67 i denne presentasjonen, og hva netto økt rekkevidde vil være?

https://tesla-share.thron.com/content/?id=96ea71cf-8fda-4648-a62c-753af436c3b6&pkey=S1dbei4

RJK

Sitat fra: trykkertor på lørdag 17. oktober 2020, klokken 11:55
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?

For min del, og sikkert en del andre, så trenger jeg ikke mer rekkevidde.
500 sommer, og 400-ish vinter er nok for meg. Da vil jeg heller ha lettere biler på sikt. Mindre og lettere batteripakke fysisk sett, i forhold til kapasitet.

Så det trenger ikke nødvendigvis bli slik at fremtiden kun handler om å øke rekkevidde, men kanskje etter hvert få vekten på disse elbilene nedover.


Skal man kjøre endel med henger, så er alltids bedre rekkevidde et ønske, men det kan man justere med valgbar batterikapasitet.


Da kan de som synes 600/500 er mye, gå for en SR+ med 500/400-ish og spare penger på det, og de som føler de må ha mer, kan velge en "XLR+" som kanskje tilbyr 800/680-ish.


Det siste vil fort bety langtur med liten campingvogn med 400/350-ish km fremfor SR+ med 250/200 km rekkevidde, eller LR(+) med 300/250 rekkevidde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Skulle ønske batterivalget ble koblet fra utstyrssalget. Om man trenger lite eller stort batteri er jo helt uavhengig av ønsket utsyrsnivå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Enig med deg i det, men det er ofte lettere å selge mer utstyr til de som også har behov for lengre rekkevidde. Det har vel sammenheng med at man gjerne kjører mer, og da og er mer villig til å legge penger i ting som kanskje ikke er like nødvendig.


Færre alternativ gir enklere logistikk, og inntil man har godt nok volum, så er det ikke like prioritert. Savner f.eks. noen flere interiørvalg (farger og materialer).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:14
Sitat fra: Handyman på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:21
Sitat fra: lirekassa på lørdag 17. oktober 2020, klokken 00:28
Hvis påstandene deres er riktige om opp mot 54% økt rekkevidde, så snakker vi over 800km rekkevidde for Model Y LR vel...?
Tallene som Tesla presenterte, er for å kunne sammenlikne de nye cellene mot dagens i volum, vekt ol.
De sier nok ingenting om hva som kommer i form av økning av bilenes rekkevidde. Essensen for Battery day var kostnadsreduksjon.

Ok, men kan du ryddig forklare side 67 i denne presentasjonen, og hva netto økt rekkevidde vil være?

https://tesla-share.thron.com/content/?id=96ea71cf-8fda-4648-a62c-753af436c3b6&pkey=S1dbei4

Mangler kontekst. Grafen ved siden viser 56% kostnadsreduksjon. Spørsmålet er om begge deler er sant samtidig? Eller er det enten eller? Dvs man kan velge å ta ut gevinsten i 54% rekkeviddeøkning eller 56% reduksjon i kostnader. Evnt en kombinasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA