Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y fra Berlin får nytt batteri

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 09. august 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Autowinder på mandag 12. oktober 2020, klokken 19:12
Det er jo forøvrig en del skrevet om overkapasitet i 4680 batteriene og med noen chip'er i modulene eller ned på lavere nivå, kan det jo være mulig å tune mer ut via sw om totalen har endel å gå på.
Blir det tilbud om Shanghai-modeller basert på Fremontfabrikkens nåværende byggemetode er jeg faktisk usikker på om jeg ville slå til, eller vente 🙂
Battery day handlet vel stort sett bare om hvordan Tesla skulle få ned prisen på batteriene og bilene sine ?
Jeg satt ikke igjen med inntrykk av at de lovet bedre biler for kundene. Det ble vel ikke snakket om at bilene ville få lengre rekkevidde, raskere lading, bedre akselerasjon, bedre levetid eller lignende? På en av slidene ble det ponegtert at utfordringen med større diameter er redusert ladehastighet. Fordelen er mindre varmeutvikling, men i kaldt vær er det ikke nødvendigvis en fordel, hvis da ikke cellene også har bedre ytelse når de er kalde.
Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?
For meg er det alt for tidlig å si om jeg vil ha en Kina-bil eller en Berlin-bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sandvika

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:48
Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?
+1 på denne. Kapasitet er allerede gitt. Nytt batteri er utviklet for å få kostnaden og fysisk volum mest mulig ned innenfor "akseptable" parametere på holdbarhet, ladehastighet osv..  Eksisterende batterier er "field proven" og helt sikkert vært gjennom en lang rekke mindre justeringer for å optimalisere egenskapene, ingen garanti for at et nytt batteri er bedre på de andre parameterne som diskuteres her.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 11:09
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:48
Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?
+1 på denne. Kapasitet er allerede gitt. Nytt batteri er utviklet for å få kostnaden og fysisk volum mest mulig ned innenfor "akseptable" parametere på holdbarhet, ladehastighet osv..  Eksisterende batterier er "field proven" og helt sikkert vært gjennom en lang rekke mindre justeringer for å optimalisere egenskapene, ingen garanti for at et nytt batteri er bedre på de andre parameterne som diskuteres her.

Ja, det var jo akkurat umiddelbar suksess da Tesla gikk fra å kjøpe Autopilot fra et eller annet "eye"-selskap (AP1) til de skulle lage det selv i påfølgende AP-versjoner. Litt som å gå fra Gilde-skinke til First Price, kanskje? Panasonic-batteriene på dagens Model 3 er i hvertfall verdens beste batterier til bil, ref Teslas evne til å holde farten oppe på Nurnbergring.....
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det er vel lurt å vente litt til vi vet mer om produksjonsutgaven av 4680. Det er all grunn til å tro det blir videre utvikling.

Electric cars in Norway

Må ha litt is i magen her :+1: :+1: og tro det beste. Jeg tror det faktisk er liten grunn til å tro at Berling ikke leverer varene. Det vil de. Senere rulles det ut andre steder. Men ikke vanskelig å støtte ToWalkOrDrive som skrev at  Panasonic-batteriene på dagens Model 3 er i hvertfall verdens beste batterier til bil, ref Teslas evne til å holde farten oppe på Nurnbergring.....

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-giga-berlin-4680-cells-structural-battery-pack-confirmed-elon-musk/

lirekassa

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 11:09
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:48
Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?
+1 på denne. Kapasitet er allerede gitt. Nytt batteri er utviklet for å få kostnaden og fysisk volum mest mulig ned innenfor "akseptable" parametere på holdbarhet, ladehastighet osv..  Eksisterende batterier er "field proven" og helt sikkert vært gjennom en lang rekke mindre justeringer for å optimalisere egenskapene, ingen garanti for at et nytt batteri er bedre på de andre parameterne som diskuteres her.

De har jo allerede kjørt tester av 4680 lenge, og vil ha mye empiri før full utrulling. Allikevel vil de nok justere egenskapene fortløpende før neste utviklingssprang gjør denne celletypen avleggs også.

Når Tesla vier en dag til generalforsamling og Battery Day, så får vi nesten tro dem på at det har skjedd en utvikling som vil komme forbrukerne (og Tesla) til gode, eller? Det du skriver er jo det samme som å beskylde dem for løgn, og det har du neppe belegg for.

Autowinder

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 10:48
Battery day handlet vel stort sett bare om hvordan Tesla skulle få ned prisen på batteriene og bilene sine ?
Jeg satt ikke igjen med inntrykk av at de lovet bedre biler for kundene. Det ble vel ikke snakket om at bilene ville få lengre rekkevidde, raskere lading, bedre akselerasjon, bedre levetid eller lignende? På en av slidene ble det ponegtert at utfordringen med større diameter er redusert ladehastighet. Fordelen er mindre varmeutvikling, men i kaldt vær er det ikke nødvendigvis en fordel, hvis da ikke cellene også har bedre ytelse når de er kalde.
Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?
For meg er det alt for tidlig å si om jeg vil ha en Kina-bil eller en Berlin-bil.
Ja, ser det samme, men siden man ikke «må» ta i mot kinabil, og det ikke er umiddilbar levering, tenker jeg vi bare må følge godt med og se an utviklingen som refereres. Men er helt enig.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Sandvika

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 13. oktober 2020, klokken 23:26

Når Tesla vier en dag til generalforsamling og Battery Day, så får vi nesten tro dem på at det har skjedd en utvikling som vil komme forbrukerne (og Tesla) til gode, eller? Det du skriver er jo det samme som å beskylde dem for løgn, og det har du neppe belegg for.
Premisset for mitt innlegg var at de ikke har lovet noe fordeler for forbruker, og at det implisitt derfor kan antas at fordelene med det nye batteriet tas ut gjennom lavere kost og ikke automatisk tilfører noe for de andre parametrene. Du får veldig gjerne korrigere meg på dette, påstanden at jeg beskylder dem for løgn klarer jeg overhodet ikke se at du har dekning for. og  bidrar ikke med noe positivt i diskusjonen.

turfsurf

Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 02:03
Premisset for mitt innlegg var at de ikke har lovet noe fordeler for forbruker, og at det implisitt derfor kan antas at fordelene med det nye batteriet tas ut gjennom lavere kost og ikke automatisk tilfører noe for de andre parametrene.
Dette er jo veldig vanlig i industriell utvikling. Man lager ett bra produkt, og i neste fase jobber man med å få ned produksjonskostnader.

Dette fører sjelden til ett bedre produkt, men ett som man tjener mere penger på å selge.

I dette tilfellet tror jeg dog det kan bli en kombinasjon, men er som flere andre her litt skeptisk til reparerbarhet. TMY trenger bedre rekkevidde, så man kan jo håpe de får til en forbedring her og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Tesla har vel ikke lovt noe om at vi skal få økt rekkevidde eller redusert pris, så sånn sett kan de godt tilby det "samme" produktet men få mer fortjeneste? Jeg trur imidlertid ikke det kommer til å skje. Jeg trur det blir en mellomting, f.eks. at Model Y får 10 % lengre rekkevidde til 10 % lavere pris og Teslas marginer også øker med 10 %. Da blir alle parter mer eller mindre fornøyd.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Magnus Hansen

Jeg tenker uansett det blir mange år før vi ser hele gevinsten av alt dette. Som også tesla sa. Først må det gjøres store investeringer som må betales tilbake. Etterhvert er det potensial for vesentlig gevinst på rekkevidde og/eller pris, men det skjer ikke over natten. Derfor tror jeg de første Yer med den nye teknologen får akkurat samme rekkevidde og pris som Kina og USA bilene. Så vil det skje ting etter et år på markedet kanskje. Uansett forventer jeg at prisen på Y blir lavere ved lansering enn de har annonsert nå grunnet styrket krone

Sandvika

En parameter som Tesla i teorien har egeninteresse av å gi forbrukeren er økt ladehastighet. Dette vil muligens være en bi-effekt av arkitekturen som potensielt gjør at man opptar mindre tid på superladeren som i prinsippet reduserer Capex i infrastruktur...

Handyman

Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. oktober 2020, klokken 10:13
En parameter som Tesla i teorien har egeninteresse av å gi forbrukeren er økt ladehastighet. Dette vil muligens være en bi-effekt av arkitekturen som potensielt gjør at man opptar mindre tid på superladeren som i prinsippet reduserer Capex i infrastruktur...
Absolutt, men ladetiden øker med økende diameter på celler. Enorm økning på celler med "tab", og kun marginalt på "Tabless-celler". Men Tesla presenterte altså uansett en liten økning (slide26).
https://tesla-share.thron.com/content/?id=96ea71cf-8fda-4648-a62c-753af436c3b6&pkey=S1dbei4
Dette er nok på cellenivå, og hva som blir resultatet når alle variablene tas med i en batteripakke er det ikke sagt noe om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sandvika

Veldig bra innspill, og dette blir vel ikke bedre ved færre celler, heller tvert imot?

Rosstopher

Men den grafen fremstiller vel kun effekten av større cellediameter? Altså den har ikke tatt med ny kjemi o.l. Det kan vel tenkes at de nye cellene som ikke bare har annen størrelse, men også ny kjemi og ny løsning for varming/kjøling ender opp med å kunne lades fortere?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA