Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Efaringer med støydemping

Startet av e-curious, søndag 09. august 2020, klokken 11:42

« forrige - neste »

e-curious

Hva er erfaringene med Mercasol støydempingen en kan bestille fra forhandler ved antirustbehandling?
- jeg er usikker på hvor mye en merker det
- jeg har hørt at den kan løsne fra hjulbue

RJK

Sitat fra: e-curious på søndag 09. august 2020, klokken 11:42
Hva er erfaringene med Mercasol støydempingen en kan bestille fra forhandler ved antirustbehandling?
- jeg er usikker på hvor mye en merker det
- jeg har hørt at den kan løsne fra hjulbue

Godt spørsmål. Jeg hadde ikke fått spørsmål om antirustbehandling som mulighet før jeg fikk bilen, men noe de gjorde likevel på bilen. Hadde jeg visst om utvidet behandling med støydempning, så hadde jeg helt klart valgt dette. Er nå endel støy i høyere hastighet, spesielt med de originale sommerdekkene.

Mulig det blir bedre med bedre og stillere dekk, men har aversjon mot å skifte før jeg må/bør, så det får vente. Men jeg tenker å be om utvidet behandling med støydempning når det er på tide å etterbehandle antirustbehandlingen.

Anbefales å gjøre hvert andre eller tredje år, men tenker å ta første etterbehandling etter bare 2 år, og så kanskje strekke det til hvert tredje år etter det, men får se hva de sier etter første etterbehandling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kjeman

Det er en marginal forskjell på opplevd støy før og etter mercasolbehandling.  Hva er støy?  Det Hyundai Kona har av støy er for det meste romling pga dårlig støyisolert hjuloppheng og resonans pga kupeformen.  Å skifte til andre dekk er bortkastet penger.  Det er hjulopphenget og støydempingen her som avgjør om romlingen og resonansen er godt dempet.  Jeg gikk også til innkjøp av nye dekk, og fant da dekk med lavest målt støy.  Jeg kunne ha spart de pengene.  Jeg har mercasolbehandling og dekk på 67 desibel. Men alle dekkstøymålinger er i forhold til utvendig støy, ikke hva som oppleves inn i bilen.  Nei, Kona som hittil er produsert vil aldri bli bedre på støy uansett hva som gjøres. Bare la vær å høre etter støyen,  Kona er uansett en god bil.

RJK

Placebo-effekten er ofte reell, så innbilt eller marginalt bedre på opplevd støy skal man ikke kimse av...


Hahaha!

Nei, godt å lese dine kommentarer fra praktisk erfaring. Da er jo det sparte penger. Og dekkskifte får komme når slitasjen tilsier at det er på tide.

Så får man heller vurdere om støydemping med gummimatter og pålimt støyisolasjonsmatter er noe man begir seg ut på. Er ihvertfall en som mener han fikk god effekt av slikt i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=47702.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kjeman

Ja har lest vedkommendes støymatteisolering, men jeg mener fortsatt at det også er unødvendig så lenge støydempingen mellom oppheng og karosseri ikke er gjort i produksjonen, nettopp fordi støyen da forplanter seg i karosseriet . Men bevares, jeg skal ikke frata noen opplevelsen hvis vedkommende mener det har hjulpet å støyisolere med det ene eller andre. Men som du sier, placeboen tror jeg er den som merker det best:) hvem vil ikke mene det har hjulpet hvis 15-20 laken er brukt. Nei spar pengene, bilen er god og kjøre, effektiv, lite feil osv. Etterhvert så merker du ikke særlig til støy når en ikke har fokus på det. Har kjørt  Leaf, Niro, Zoe og Tesla og disse er absolutt ikke langt bedre på støy en Kona.  Nyeste Zoe er merkbart bedre. 

RJK

Sitat fra: Kjeman på mandag 10. august 2020, klokken 18:59
Ja har lest vedkommendes støymatteisolering, men jeg mener fortsatt at det også er unødvendig så lenge støydempingen mellom oppheng og karosseri ikke er gjort i produksjonen, nettopp fordi støyen da forplanter seg i karosseriet . Men bevares, jeg skal ikke frata noen opplevelsen hvis vedkommende mener det har hjulpet å støyisolere med det ene eller andre. Men som du sier, placeboen tror jeg er den som merker det best:) hvem vil ikke mene det har hjulpet hvis 15-20 laken er brukt. Nei spar pengene, bilen er god og kjøre, effektiv, lite feil osv. Etterhvert så merker du ikke særlig til støy når en ikke har fokus på det. Har kjørt  Leaf, Niro, Zoe og Tesla og disse er absolutt ikke langt bedre på støy en Kona.  Nyeste Zoe er merkbart bedre.

Er vel nettopp når fabrikkken ikke har gjort støydempningsjobben, at det har effekt å gjøre det selv. Det brukes gjerne samme materialer som bilprodusentene gjør. Å lime en støydempende matte på "bart" karrosseri, tar jo nettopp opp disse vibrasjonene, og demper de.

Man trenger ikke ta for seg hele karrosseriet, men hjulbuer og de store flatene under, gjør at karrosseriet ikke lenger fungerer som et høyttaler-membran.

Dette kan man måle med desibelmåler, så der er ikke noen placebo-effekt ute å går. Og i dette tilfeller, så er det nok langt mindre enn 20-25 K som utgjør materialene, siden det kjøpes hos Biltema. Endel av det andre han har gjort, er nok med å dra opp prisen på totalpakken.

Men når fabrikken har gjort jobben, så er jeg tvilsom på om det man gjør har noe særlig effekt.

Det jeg tenkte mest på, er effekten av mercasol sin støybehandling. Det materialet vet jeg ikke om har like stor effekt, om noe særlig. Her kan det fort være placebo-effekt ute å går.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

andy99

Nå er det ingen støydemping i mercasol behandlingen, de må sprøyte på en egen dempemasse, ofte noxodol. Dette gjøres sammen med mercasolbehandlingen.
https://www.noxudol.nl/noxudol3100
Det gir en liten målbar reduksjon i dBa. Husker ikke helt men mener jeg målte det til minus 0,5-1 dBa. Det ble merkbart bedre/lettere å prate/høre samtaler med passasjerer i motorveihastighet. Samt at vindsus ble mer fremtredende. Så det må ha vært noe større effekt på noen frekvenser, men kan ikke måle spesifikt på frekvens.

For min del var det verdt merkostnaden, det var også inkl etterbehandling/komplitering av mercasolbehandlingen gjort i Drammen (som er litt enkel/hastverk)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

batterimannen

Ser at mobile reklamerer for at støydemping er inkludert i prisen:

"Kona Premium med omgående levering- vi spanderer STØYDEMPING :-)"
https://www.kampanje.it/hyundai-kona/?fbclid=IwAR2r-dcy8cQZdE52tFE3rJiMsBdpAG6-E3JVZ-fxFgpclwMnZ1xhbj_8mRU
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

kristianbergen

Jeg har fått gjort støydemping i hjulbuer og generelt under hele bilen. Mener dette kostet ca 5000 spenn. De kunne også tilby en liten jobb, som bare dekket hjulbuene.

Effekten var støydempingen var der, men den var ikke spesielt stor. Jeg foretrekker fortsatt å snakke i mobiltelefon utenfor tuneller.


Om jeg skulle gjort det igjen, ville jeg gått for kun hjulbuene, for halve prisen.



Har også gjort andre tiltak, men effekten av disse er også noe beskjedne i forhold til innsats.

Leaf 2013

batterimannen

Noen som vet hvor stor effekten er på støydemping under hele/hjulbuer sammenliknet mot å bytte ut Nexen dekkene, men f.eks de som Kona leveres med nå?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

andy99

Sitat fra: batterimannen på lørdag 05. september 2020, klokken 10:24
Noen som vet hvor stor effekten er på støydemping under hele/hjulbuer sammenliknet mot å bytte ut Nexen dekkene, men f.eks de som Kona leveres med nå?
Jeg har aldri hatt nexen dekkene, men synes mine goodyear var for mye støy og det hjalp noe med støydemping. Vi har jo diskutert dette på forumet før, det med mest effekt er å kjøre på piggfrie vinterdekk, så om du finner noen dekk som er meget støysvake/myk gummi har nok det mest virkning.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

biggern

Sitat fra: andy99 på lørdag 05. september 2020, klokken 13:15
Sitat fra: batterimannen på lørdag 05. september 2020, klokken 10:24
Noen som vet hvor stor effekten er på støydemping under hele/hjulbuer sammenliknet mot å bytte ut Nexen dekkene, men f.eks de som Kona leveres med nå?
Jeg har aldri hatt nexen dekkene, men synes mine goodyear var for mye støy og det hjalp noe med støydemping. Vi har jo diskutert dette på forumet før, det med mest effekt er å kjøre på piggfrie vinterdekk, så om du finner noen dekk som er meget støysvake/myk gummi har nok det mest virkning.

Dobbel støy demping av hjulbuer og skiftet alle dekk til nye med 67-68 db hjelper veldig mye. Dessverre har produsent spart på demping under/dører pga vekt og rimeligere glass i vinduer osv. Men dette fungerer greit for oss. Tross alt kan ikke en bil til 300k sammenlignes med de >700k.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA