Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Men rekkeviddeangsten var ikke død...

Startet av OhmPaPa, fredag 31. juli 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. august 2020, klokken 22:30
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. august 2020, klokken 20:46Jeg var en tur i Eidsfjord i går, og mente jeg hadde funnet ut på forhånd at de skulle ha lynladere der. Da jeg hadde stoppet i sentrum, og skulle finne de på google, så fant jeg en GK-lader (som stod opptatt), og Tesla Superladestasjon. Så også at det skulle være noen AC-ladere ved nærliggende hotell. Ingen lynladere eller annet.

Nå når jeg er kommet hjem, så fant jeg igjen BKK-laderne som jeg trodde jeg hadde sett før. Men av en eller annen grunn fant ikke google dem, og jeg klarte ikke finne dem igjen. Så om jeg ikke klarte å finne den, uten at jeg skal kalle meg noen ekspert, så hvordan kan man forvente at andre finner de?

Visste seg at jeg var 100-200 meter unna, men "gjemt" bak noen bygninger. Et neonskilt hadde gjort at jeg hadde sett dem. Heller ikke min ny-oppdaterte Hyundai Kona klarte å finne de...

Hæ? BKK Lynladerne står jo ved siden av Tesla SuC i Eidfjord? Mao. mellom GK sin og Tesla sine.

Ja, klar over det nå. Og hadde vel sett det før jeg dro. Jeg stilte meg på torget ved Joker og Thai Food Truck, og sjekket via telefonen. Men da fikk jeg ingen treff. Det regnet, og målet for turen, bortsett fra turen i seg selv, var stengt.

Selvsagt kunne jeg lett bedre, men tragisk at den ikke vises i Google Maps om man ikke husker hvilken ladeoperatør som skulle være der. GKK og Tesla SuC kommer frem, men ikke BKK.

https://www.google.no/maps/search/ladestasjon+Eidfjord/@60.4667033,7.0665312,17z/data=!4m2!2m1!6e2

Tar den selvsagt på min kappe for ikke å ha lett godt nok da jeg var på plass, men jeg skulle likevel hjem igjen, og fant BKK på Maurset som var på vei tilbake og innen rekkevidde, så jeg la ikke mere energi i det der og da.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DagfinnN

Sitat fra: RJK på onsdag 05. august 2020, klokken 00:12
Tar den selvsagt på min kappe for ikke å ha lett godt nok da jeg var på plass, men jeg skulle likevel hjem igjen, og fant BKK på Maurset som var på vei tilbake og innen rekkevidde, så jeg la ikke mere energi i det der og da.
Eh - jo. Det var akkurat det du gjorde. La inn mer energi :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RJK

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 05. august 2020, klokken 09:19
Sitat fra: RJK på onsdag 05. august 2020, klokken 00:12
Tar den selvsagt på min kappe for ikke å ha lett godt nok da jeg var på plass, men jeg skulle likevel hjem igjen, og fant BKK på Maurset som var på vei tilbake og innen rekkevidde, så jeg la ikke mere energi i det der og da.
Eh - jo. Det var akkurat det du gjorde. La inn mer energi :)

Ehhh, nei. Ikke der og da (på torget i Eidsfjord). Der bare forbrukte jeg allerede innlagt energi. Ca 15 minutter senere, da jeg var ankommet Maurset, da la jeg inn mye mere energi...

:D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ryback

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 19:44
Og det er selvsagt fullstendig irrelevant hvor turen går om usikkerheten kommer av at man mangler den erfaringen man trenger for å føle seg trygg på langtur.

Jeg sier gjerne ja takk til bedre betalingsløsninger, men det er faktisk ikke her skoen trykke i dette tilfellet.
Jeg burde kanskje ikke nevnt det med betalingsløsning i innlegget mitt for det er ikke det som er hovedutfordringen. Hovedutfordringen er å vite hvilke ladestasjoner som finnes langs veien. I dag må planlegge turen nøye på forhånd.

Det som må til er en felles åpen standard som gjør at bilen kan finne alle tilgjengelige ladestasjoner og status på disse. På den måten kan alle biler bli like enkle å bruke som Tesla, skriv inn destinasjon og bilen forteller deg hvor du må lade. Når vi er der så kan elbil bli mainstream langturbil. Før den tid tror jeg det blir forbeholdt pendling og spesielt interesserte.

Med en felles åpen standard så blir det lettere å planlegge på forhånd også. Dette er teknisk sett veldig enkelt å få til all den tid informasjonen allerede er tilgjengelig for ladeopertørene sine egne apper. De må bare åpne for at alle andre kan ta i bruk informasjonen også. Å få en felles app til å betaling bør også være trivielt.

Problemet er at operatørene ikke har interesse av dette og kommer neppe til å gjøre det frivillig.

Det bør også være bedre skilting langs veien slik at en med lav batteristatus er trygg på at det er X antall km til neste ladestasjon, men det vil forsåvidt være unødvendig hvis man får overnevnte løsning.

1317142119

Sitat fra: ryback på torsdag 06. august 2020, klokken 10:11
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 19:44
Og det er selvsagt fullstendig irrelevant hvor turen går om usikkerheten kommer av at man mangler den erfaringen man trenger for å føle seg trygg på langtur.

Jeg sier gjerne ja takk til bedre betalingsløsninger, men det er faktisk ikke her skoen trykke i dette tilfellet.
Jeg burde kanskje ikke nevnt det med betalingsløsning i innlegget mitt for det er ikke det som er hovedutfordringen. Hovedutfordringen er å vite hvilke ladestasjoner som finnes langs veien. I dag må planlegge turen nøye på forhånd.

Det som må til er en felles åpen standard som gjør at bilen kan finne alle tilgjengelige ladestasjoner og status på disse. På den måten kan alle biler bli like enkle å bruke som Tesla, skriv inn destinasjon og bilen forteller deg hvor du må lade. Når vi er der så kan elbil bli mainstream langturbil. Før den tid tror jeg det blir forbeholdt pendling og spesielt interesserte.

Med en felles åpen standard så blir det lettere å planlegge på forhånd også. Dette er teknisk sett veldig enkelt å få til all den tid informasjonen allerede er tilgjengelig for ladeopertørene sine egne apper. De må bare åpne for at alle andre kan ta i bruk informasjonen også. Å få en felles app til å betaling bør også være trivielt.

Problemet er at operatørene ikke har interesse av dette og kommer neppe til å gjøre det frivillig.

Det bør også være bedre skilting langs veien slik at en med lav batteristatus er trygg på at det er X antall km til neste ladestasjon, men det vil forsåvidt være unødvendig hvis man får overnevnte løsning.
Med unntak av sanntidsoppdateringer (som er fullstendig meningsløst såfremt du ikke er så nærme laderen at du kan se den), så har da elbiler mulighet til å se ladestasjoner i navigasjonssystemet. Dette har til og med vært vanlig på fossilbiler i en årrekke. Både elbilen og bensinbilen min viser meg ruteforslag til de nærmeste hurtigladerne (elbilen) og bensinpumpene (bensinbilen) når rekkevidden begynner å bli lav. De viser også rute til nærmeste servicesenter når bilene skal på service. Bensinbilen viser til og med bensinprisene, men det er jo like meningsløst som å se statusen på en ladestasjon, da de kan endres det neste sekundet.

Felles app/RFID til betaling har man også, hvis man kjøper tysk elbil.

Du bør kanskje sjekke ut hva som faktisk finnes på markedet før du hamrer løs på tastaturet neste gang ...

Roy Aasen

Javel...min elbil viser ladestasjoner, men det mangler mange. Altså stort sett ubrukelig.


Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ryback på torsdag 06. august 2020, klokken 10:11
Det som må til er en felles åpen standard...

Med en felles åpen standard så blir det lettere å planlegge på forhånd også. Dette er teknisk sett veldig enkelt å få til all den tid informasjonen allerede er tilgjengelig for ladeopertørene sine egne apper.

Problemet er at operatørene ikke har interesse av dette og kommer neppe til å gjøre det frivillig.

I Norge har vi dette :-) Databasen heter Nobil, eies av samferdselsdepartementet, og driftes av Elbilforeningen med støtte fra Enova.

Alle ladeoperatører legger inn sine ladestasjoner i denne felles basen. Tror det bare er Grønn Kontakt sitt system som greier å sende sanntidsdata om ledig/opptatt, men muligheten ligger der i databasen. De fleste apper og systemer henter regelmessig oppdateringer fra Nobil-basen. Noen henter hver minutt, mens Google henter sjeldent. Hvis du synes google sin tjeneste er for dårlig, så ring google og fortell dem det!

Tilgang til en operatørs ladestasjoner via konkurrenters apper blir litt sånn som med mobilnett. Telenor er ikke interessert i å la Telia sine kunder få tilgang i Norge, da dekning er endel av konkurransen. Slik er det også med hurtiglading. Så har vi bakenforliggende systemer som foreløpig ikke er veldig gode på dette. Jeg tror mye vil skje også på dette området de neste årene.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Elmo

Sitat fra: Hansi på mandag 03. august 2020, klokken 11:03
Etter hva jeg har lest av artikler i media kan det virke som det er en del som er enig med meg, forhåpentligvis skaper det et press på Elbilforeningen, myndighetene og ladetilbyderne.
Hvorfor utelater du bilprodusentene ? ???
De burde jo virkelig kjenne sin besøkelsestid og sponse etablering av ladestasjoner
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ryback

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 06. august 2020, klokken 19:41
Med unntak av sanntidsoppdateringer (som er fullstendig meningsløst såfremt du ikke er så nærme laderen at du kan se den), så har da elbiler mulighet til å se ladestasjoner i navigasjonssystemet. Dette har til og med vært vanlig på fossilbiler i en årrekke. Både elbilen og bensinbilen min viser meg ruteforslag til de nærmeste hurtigladerne (elbilen) og bensinpumpene (bensinbilen) når rekkevidden begynner å bli lav. De viser også rute til nærmeste servicesenter når bilene skal på service. Bensinbilen viser til og med bensinprisene, men det er jo like meningsløst som å se statusen på en ladestasjon, da de kan endres det neste sekundet.

Felles app/RFID til betaling har man også, hvis man kjøper tysk elbil.

Du bør kanskje sjekke ut hva som faktisk finnes på markedet før du hamrer løs på tastaturet neste gang ...

I artikkelen så står det at laderen i Lavik var i ustand. Er dette uinteressant? Er det uinteressant å vite at 4 av 4 ladere er opptatt, men at kun 1 av 4 er opptatt 10 minutters kjøring unna?

Ja, i de fleste biler kan man se ladestasjoner, men man ser ikke alle. Har alle elbiler online navigasjonssystem som oppdaterer seg når nye ladestasjoner kommer i drift eller tas ut av drift? Jeg minnes med gru den gangen jeg navigerte leiebilen til en bensintasjon som ikke fantes. Da fikk jeg virkelig kjenne på rekkeviddeangst.

Roy Aasen skriver at hans navigasjon er ubrukelig, men han lyver kanskje?

Nobil er jo vel og bra, men burde ikke være nødvendig å ha en egen aktør for å aggregere data.
Jeg synes elbilforening sin er fin til norgesbruk, men til utenlandsturer er den stort sett ubrukelig.

Når det gjelder betaling med kort så burde det vært mulig på større ladestasjoner med 4+ ladere. Plugg inn bilen. Gå til en felles betalingsterminal, velg hvilken lader du skal betale for og tæpp bankkortet.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 06. august 2020, klokken 19:41
Felles app/RFID til betaling har man også, hvis man kjøper tysk elbil.
Tja, BMW støtter ikke fortum så vidt jeg kan se.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Sitat fra: ryback på fredag 07. august 2020, klokken 14:14
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 06. august 2020, klokken 19:41
Med unntak av sanntidsoppdateringer (som er fullstendig meningsløst såfremt du ikke er så nærme laderen at du kan se den), så har da elbiler mulighet til å se ladestasjoner i navigasjonssystemet. Dette har til og med vært vanlig på fossilbiler i en årrekke. Både elbilen og bensinbilen min viser meg ruteforslag til de nærmeste hurtigladerne (elbilen) og bensinpumpene (bensinbilen) når rekkevidden begynner å bli lav. De viser også rute til nærmeste servicesenter når bilene skal på service. Bensinbilen viser til og med bensinprisene, men det er jo like meningsløst som å se statusen på en ladestasjon, da de kan endres det neste sekundet.

Felles app/RFID til betaling har man også, hvis man kjøper tysk elbil.

Du bør kanskje sjekke ut hva som faktisk finnes på markedet før du hamrer løs på tastaturet neste gang ...

I artikkelen så står det at laderen i Lavik var i ustand. Er dette uinteressant? Er det uinteressant å vite at 4 av 4 ladere er opptatt, men at kun 1 av 4 er opptatt 10 minutters kjøring unna?

Ja, i de fleste biler kan man se ladestasjoner, men man ser ikke alle. Har alle elbiler online navigasjonssystem som oppdaterer seg når nye ladestasjoner kommer i drift eller tas ut av drift? Jeg minnes med gru den gangen jeg navigerte leiebilen til en bensintasjon som ikke fantes. Da fikk jeg virkelig kjenne på rekkeviddeangst.

Roy Aasen skriver at hans navigasjon er ubrukelig, men han lyver kanskje?

Nobil er jo vel og bra, men burde ikke være nødvendig å ha en egen aktør for å aggregere data.
Jeg synes elbilforening sin er fin til norgesbruk, men til utenlandsturer er den stort sett ubrukelig.

Når det gjelder betaling med kort så burde det vært mulig på større ladestasjoner med 4+ ladere. Plugg inn bilen. Gå til en felles betalingsterminal, velg hvilken lader du skal betale for og tæpp bankkortet.
På lik linje som at du ikke kan si at dette er noe som mangler i samfunnet, så kan ikke jeg si at 100% av elbilene i samfunnet har det.

Jeg sier dette finnes i dag. Hvorvidt billige asiabiler gidder å implementere det er en helt annen sak. Løsningen på det påståtte problemet ditt, er å kjøpe en bil som støtter den teknologien du trenger. Hvis du må ha mulighet til å trekke campingvognen din hver helg, så kjøper du vel ikke en VW eGolf og klager på at den ikke er typegodkjent for å trekke campingvognen? Da kjøper du en annen bil. Når ble det slutt på at voksne mennesker evnet å tenke selv?

jkirkebo

Sitat fra: ryback på fredag 07. august 2020, klokken 14:14
Når det gjelder betaling med kort så burde det vært mulig på større ladestasjoner med 4+ ladere. Plugg inn bilen. Gå til en felles betalingsterminal, velg hvilken lader du skal betale for og tæpp bankkortet.

Det er dessverre ikke så enkelt. Om du vil betale med bankkort på denne måten må du også velge ønsket ladetid på forhånd, f.eks 20 minutter. Dette fordi betalingssystemene ikke kan ha en "åpen" transaksjon i så lang tid som du lader. Ved bensinfylling går det greit, da er man innenfor tiden dette tillates. Men der reserveres også et høyt beløpt fra kortet, opptil 1500,- har jeg hørt om. Har man lav saldo på kortet kan det skape problemer slik at man må betale i kassen.

Uansett er det ganske upraktisk å måtte velge ladetid på forhånd, jeg tror de fleste fort vil gå svært lei av det og heller legge inn kortet i en app eller koble det til en ladebrikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 06. august 2020, klokken 19:51
Javel...min elbil viser ladestasjoner, men det mangler mange. Altså stort sett ubrukelig.

Et stort problem at bilen ikke viser alle ladere. Nå er riktignok ikke bilen min med app, men jeg kan dele wifi fra mobilen, og da klarer den å hente livedata om hvilke ladere som finnes, og jeg tror den faktisk kan antyde noe om den er tilgjengelig.

Det som er fulstendig tåpelig, og rett og slett skikkelig dårlig, er at den ikke klarer å ta vare på informasjon om ladere som den finner under live data, og legge det i offline-databasen. Trodde det var hovedpoenget med å kunne koble bilen via wifi, så man kunne oppdatere den infoen.

Men dessverre nei.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ryback

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. august 2020, klokken 16:03
Det er dessverre ikke så enkelt. Om du vil betale med bankkort på denne måten må du også velge ønsket ladetid på forhånd, f.eks 20 minutter. Dette fordi betalingssystemene ikke kan ha en "åpen" transaksjon i så lang tid som du lader. Ved bensinfylling går det greit, da er man innenfor tiden dette tillates. Men der reserveres også et høyt beløpt fra kortet, opptil 1500,- har jeg hørt om. Har man lav saldo på kortet kan det skape problemer slik at man må betale i kassen.

Uansett er det ganske upraktisk å måtte velge ladetid på forhånd, jeg tror de fleste fort vil gå svært lei av det og heller legge inn kortet i en app eller koble det til en ladebrikke.
Jeg tenkte på kortbetalinger som en nødløsning for dem som ikke har brikke eller app. Det burde være mulig å taste inn at man skal lade for X kroner. Men det kommer neppe noe slikt. Man har jo SMS som siste utvei i dag.
Jeg så at på CirkleK Gulsvik kan man nå betale for fossilsuppe med app. Kanskje de etterhvert går bort fra kortterminal på pumpene sine.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA